hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > طبع و خواص هلو؛ جدول ارزش غذایی و کالری میوه هلو

طبع و خواص هلو؛ جدول ارزش غذایی و کالری میوه هلو

1401/04/23 , 12:45
هلو، یکی از پرطرفدارترین میوه‌های فصل تابستان است .در این مطلب با خواص، مضرات، ارزش غذایی، طبع و مصلح هلو و همچنین جدول ارزش غذایی و کالری هلو آشنا می شوید.

هلو(Peach) از میوه‌های متنوع تابستانی و بومی کشورهای چین و جنوب آسیاست. نام علمی آن به لاتین Prunus persica (به‌معنای آلوی ایرانی) و محصولی از درختان برگریز (درختانی که در زمستان برگ‌هایشان می‌ریزد) است و در مناطق معتدل دنیا رشد می‌کند. هلو متعلق به خانواده رزاسه (Rosaceae) است که میوه‌های دیگری همچون آلو دارد.

هلو برخلاف میوه‌های بدون کرک که دارای پوست صافی هستند، کرک‌دار است و پوستی مخملی دارد که خوش‌عطر و آبدار هم هست. این میوه از نوع میوه‌های هسته‌دار است.

هلو میوه آبدار درخت هلو (Prunus Persica) و دارای هسته‌ سخت، گوشت زرد، یا نسبتا سفید و پوستی مخملی است. بر اساس چسبیدن گوشت به هسته، این میوه به دو دسته هسته‌ جدا و هسته‌ چسب تقسیم می‌شود.

هلو 



کالری هلو

کالری هلو در حالت خام 39 کیلو کالری و در حالت خشک شده، سولفوره، خورشتی 133 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.

جدول ارزش غذایی هلو خام

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 39 کیلوکالری
کربوهیدرات 9.54 گرم
پروتئین 0.91 گرم
چربی 0.25 گرم
آب 88.87 گرم
فیبر 1.50 گرم
قند 8.39 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

ویتامین های هلو خام

نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 16.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.73 میلی گرم
ویتامین K 2.60 میکروگرم
ویتامین C 6.60 میلی گرم
تیامین (B1) 0.02 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.03 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.81 میلی گرم
کولین (B4) 6.10میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.15 میلی گرم
ویتامین B6 0.03 میلی گرم
فولات (B9) 4.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم

مواد معدنی هلو خام

نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 6.00 میلی گرم
آهن 0.25 میلی گرم
منیزیم 9.00 میلی گرم
فسفر 20.00 میلی گرم
پتاسیم 190.00 میلی گرم
سدیم 0.00 میلی گرم
روی 0.17 میلی گرم
مس 0.07 میلی گرم
منگنز 0.06 میلی گرم
سلنیم 0.10 میکروگرم


هلو 

17 خاصیت هلو

  1.  جلوگیری از سرطان /هلو به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد که علت ایجاد سرطان هستند، بپردازد. 
  2.  پوست /آنتی اکسیدان ویتامین C، هنگامی که به شکل طبیعی خود یا موضعی مصرف می شود، می تواند چروک ها را کاهش دهد، بافت پوست را بهبود بخشید و به مبارزه با آسیب های پوستی ناشی از خورشید و آلودگی کمک کند. 
  3. دیابت/مطالعات نشان داده اند افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از رژیم های دارای فیبر بالا استفاده می کنند سطح گلوکز خون پایین تری دارند و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز با مصرف رژیم های با فیبر بالا سطح قند خون، چربی و میزان انسولین پایین تری دارند. یک هلو متوسط حدود 2 گرم فیبر را فراهم می کند.
  4. سلامت قلب /فیبر، پتاسیم، ویتامین C و محتوای کولین در هلو از سلامت قلب حمایت می کند
  5. سلامت چشم/ وجود مواد مغذی گیاهی آنتی اکسیدانی مثل لوتئین و زآگزانتین هلو را به یک گزینه فوق‌العاده مقوی برای سلامت چشم انسان تبدیل می‌کند.
  6. درمان چاقی / یک مطالعه تحقیقی پیشنهاد کرده است که حضور ترکیبات فنلی در هلو دارای خواص ضدالتهابی و ضد چاقی است که به مبارزه با سندرم های متابولیک کمک می کند که می تواند منجر به نگرانی های جدی سلامتی شود.
  7.  افزایش ایمنی/هلو غنی از اسید آسکوربیک و روی است که به عملکرد طبیعی بدن کمک می کند و به حفظ سیستم ایمنی سالم کمک می کند. روی و ویتامین C در درمان عفونت ها و کاهش بیماری هایی نظیر سرماخوردگی، مالاریا، پنومونی و اسهال موثر است. 
  8. کاهش سطح کلسترول / ترکیبات فنلی موجود در پوست و پالپ هلو در حفظ سطح پایین LDL یا کلسترول بد و تحریک HDL یا کلسترول خوب کمک می کنند. 
  9. خواص ضد پیری/ هلو منبع روی است که خواص ضد پیری دارد.
  10.  استخوان ها و دندان ها را سالم نگه می دارد/هلو حاوی فسفر است که همراه با کلسیم، در تقویت استخوان ها و دندان و حفظ و ترمیم بافت های بدن کمک می کند. 
  11.  سم زدایی بدن/ هلو برای پاکسازی و سم زدایی بدن مفید است و به سم زدایی سموم مضر از کبد و کلیه کمک می کند.
  12. درمان استاز خون/هسته داخلی هلو در درمان استاز خون که در آن خون غیر فعال می شود مفید می باشد. استاز خون ممکن است به خاطر کمبود طولانی مدت خون ایجاد شود و ممکن است باعث خشکی شود. این مشکل می تواند به دلیل زایمان، آسیب های شکمی یا جراحی رخ دهد.
  13. بهبود سلامت سلولی/هلو حاوی آهن است که برای تشکیل هموگلوبین در گلبول های قرمز حیاتی است. مصرف مواد غذایی مانند هلو در تمام مراحل زندگی، از جمله دوران کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و مراحلی مانند قاعدگی و حاملگی مهم است.
  14. جلوگیری از اختلالات مغزی/ عصاره های هلو تاثیرات مثبتی بر سیستم کولینرژیک مرکزی دارند. سیستم کولینرژیک یک سیستم انتقال دهنده عصبی است که به عنوان حافظه و عملکرد یادگیری عمل می کند. 
  15. جلوگیری از ریزش مو/ با وجود مقدار زیادی مواد مغذی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها در هلو، این میوه موهای شما را سالم و ابریشمی می کند
  16.  پاک کننده پوست/ این میوه اغلب در ماسک های مو برای درمان مشکلات پوستی استفاده می شود.
  17.  مفید در بارداری/ هلو در طول بارداری با توجه به وجود طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. ویتامین C در رشد سالم استخوان، دندان، پوست، ماهیچه ها و رگ های خونی کودک تاثیر می گذارد. همچنین در جذب آهن کمک می کند که در حین بارداری بسیار حیاتی است  فولات در هلو در جلوگیری از نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا کمک می کند. پتاسیم، در هلو، در جلوگیری از گرفتگی عضلات و خستگی عمومی، که در دوران بارداری رایج است، کمک می کند. حضور فیبرها در هضم سالم و کاهش شرایطی مانند یبوست موثر است

هلو 

مضرات هلو

  1. از مضرات هلو برای برخی از افراد این است که به آن آلرژی دارند و به همین دلیل با مصرف آن علائم آلرژی آن‌ها بروز می‌کند. همچنین افرادی که به ماده سولفیت آلرژی دارند نیز نباید از هلوی خشک استفاده کنند.
  2. پتاسیم موجود در هلو، در صورت مصرف بیش از حد، سبب ایجاد هیپرکالمی می‌شود که احساس ضعف، خستگی، افت فشار خون و گیجی را دارد.
  3. از خوردن هسته های هلو هم به دلیل سیانید درون آن ها که ممکن است باعث مسمومیت سیانیدی شود، خودداری کنید.
  4.  هلو آب زیادی در خود دارد، بنابراین زیاده روی در مصرف آن می تواند مقدار آب بدن را به بالاتر از حد مجاز برساند، مشکلی که به آن مسمومیت با آب گفته می شود و خطرات زیادی برای سلامتی دارد. این آب اضافی اگر از بدن دفع نشود، می تواند منجر به افزایش حجم خون و به دنبال آن ورم پاها، خستگی و تضعیف کلیه ها و مشکلات دیگری شود. این مسأله ممکن است باعث کمبود سدیم در بدن هم شود.
  5.  فیبر غذایی فراوان هلو در صورت زیاده روی در مصرف این میوه می تواند کار جذب مواد مغذی توسط روده ها را مختل کند و باعث مشکلاتی مثل شکم درد، اسهال، یبوست، نفخ، انسداد روده و سوء جذب شود.
  6. اگرچه هلو سرشار از منیزیم است که برای حفظ سلامت سیستم عصبی مؤثر است، اما مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به عوارضی مانند اسهال، حالت تهوع، خستگی، ضعف عضلانی، ضربان قلب نامنظم، فشار خون پایین و مشکلات تنفسی شود.
  7. زنان باردار بهتر است اعتدال را رعایت کنند. زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی هلو می‌تواند برای سلامتی‌شان مضر باشد. سطوح بالای اسید فولیک در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله گرفتگی‌های ماهیچه، اسهال، جوش‌ و آکنه، حالت تهوع، ناراحتی معده، تشنج، و غیره شود.

هلو 

طبع هلو

طبع هلو ، سرد و تر است که برای افرادی که دارای مزاج گرم بخصوص گرم و خشک هستند بسیار مفید است.

مصلح میوه هلو 

هلو برای افرادی که مزاج سرد دارند مضر است به همین دلیل بهتر است که این افراد هلو را با مصلحات آن مانند : عسل ، زنجبیل و …. استفاده کنند.


انواع هلو

هلو انواع مختلفی دارد که بیش از ۳۰۰ رقم هلو تنها در آمریکای شمالی رشد می‌کند.

نام خصوصیات
هلو زرد ین هلو نسبت به هلوهای سفید دارای مزه تند و اسیدی است.
هلو سفید هلو سفید به خاطر اسیدی بودن کم نسبت به هلوهای زرد شیرینتر است. همچنین، دارای بافت نرم و خوشمزه تری نسبت به هلوهای زرد هستند.
هلو فریاستون هلو فریاستون به دانه نمی‌چسبد و می‌توان آن را با دست جدا کرد. این هلوها نسبت به هلوهای کلینگاستون بزرگتر بوده و آب کمی دارند.
هلو کلینگ استون دارای گوشتی هستند که به دانه چسبیده‌اند. آنها نرمتر، شیرینتر و آبدارتر از هلوهای فریاستون هستند.
هلو انجیری یا هلو کتابی این نوع هلو در بازارهای کشاورزان و بازارهای تخصصی در ماه‌های ژوئیه و اوت در دسترس می‌باشد.
شلیل شلیل یا شبرنگ طعم سبکتری داشته و هلوها طعم بیشتری دارند. بر اساس ظاهر، فاقد وجود کرک روی پوست شلیل است، و هستهٔ آن به گوشته نمی‌چسبد و کمتر از هلو آب دارد
هَلگ یا اَلگ نوعی هلو با رنگ سفید یا زرد که برای تهیه جوز قند استفاده میشود.



انتخاب و نگهداری هلو

  • هلو در تمام فصول در دسترس می باشد؛ با این حال، فصل میوه تازه از ماه می تا ماه اکتبر است. از میوه هایی که خیلی نرم هستند یا کبود هستند اجتناب کنید.
  • میوه های رسیده را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد. با استفاده از اتیلن، فرایند رسیدن میوه انجام می شود. میوه را می توان داخل کیسه کاغذی نگهداری کرد.
  • میوه های رسیده را می توان در یخچال نگهداری کرد.


سوالات متدوال درباره هلو


هلو به انگلیسی؟
Peach


مصرف هلو چه فوایدی دارد؟

هلو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل ویتامین C، K1، سدیم، پتاسیم و غیره است. این مواد مغذی به حفظ سلامت قلب، پوست، سیستم عصبی، استخوان و تقویت ایمنی بدن کمک می‌کنند.


زیاد خوردن هلو چه عوارضی دارد؟

مصرف بیش از حد هلو با رسوب آهن در بدن منجر به بروز درد مفاصل، درد شکم و سایر دردهای مزمن خواهد شد.


آیا هلو برای افراد دیابتی مضر است؟

میوه هلو ذاتا بسیار شیرین است و هر ۱۰۰ گرم هلو می‌تواند تا ۱۰ گرم شکر داشته باشد. اما از آنجا که بار گلیسمی پایینی دارد، مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت مضر نیست.


ارزش غذایی ۱۰۰ گرم هلو چقدر است؟

هر ۱۰۰ گرم هلو حاوی ۴۲ کیلو کالری، ۱۰ گرم کربوهیدرات، ۰.۹ گرم پروتئین، ۴.۱ گرم ویتامین سی، ۳ میکروگرم ویتامین کا، ۸.۱ گرم قند و ۴ میلی‌گرم کلسیم است.


هلو برای کاهش وزن موثره؟

هلو منبع خوبی از فیبر است و همان‌طور که می‌دانیم فیبر باعث سیری می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند.


هلو برای سلامتی کبد مفیده؟

ویتامین‌های A، C و E و سلنیوم موجود در هلو، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به سم‌زدایی کبد کمک می‌کنند. به علاوه از دیگر خواص هلو این است که مثل تمام میوه‌های دیگر ادرارآور است و سموم را از کلیه‌ها و مثانه دفع می‌کند.


فواید مصرف هلو برای کاهش استرس؟

هلو یکی از مسکن‌های قوی استرس محسوب‌ می‌شود و به راحتی سطح استرس و اضطراب را پایین می‌آورد. جالب است بدانید در مجارستان هلو را «میوه آرامش» می‌نامند.



درمان کم‌خونی با مصرف هلو؟

میوه هلو، سرشار از آهن و ویتامین C است که هر دو از منابع فوق‌العاده عالی برای مقابله با کم خونی محسوب می‌شوند.


خواص هلو برای کرونا؟

در متن مطلب از خواص هلو برای تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کردیم و دانستیم محتوای ویتامین سی، ویتامین A و خواص ضد میکروبی طبیعی میوه هلو با قدرت تمام از سیستم ایمنی بدن دفاع می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم تا پایان کامل همه‌گیری کرونا تا آن‌جا که می‌توانید در رژیم غذایی روزانه خود هلو مصرف کنید.


خواص هلو برای ریه؟
 وجود آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد موجود در ریه مانند لوتئین خاصیت ضد التهابی بالایی به این میوه داده است که می‌تواند در سلامت و بهبود ریه، به‌عنوان مثال در درگیری با بیماری کرونا مفید باشد.


خواص هلو خشک؟

خواص هلو خشک و خواص هلو تفاوتی با بکدیگر ندارند؛ تنها مسئله مهم این است که افرادی که به اسهال، نفخ یا رفلاکس مبتلا هستند؛ می‌توانند به جای استفاده از خواص هلو تازه از خواص هلو خشک استفاده کنند.


طبع هلو سرده یا گرم؟
مزاج سرد و تر


مصلح هلو چیست؟
عسل ، زنجبیل



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد