hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > فولکودین چیست؟ موارد مصرف و عوارض شربت فولکودین

فولکودین چیست؟ موارد مصرف و عوارض شربت فولکودین

1401/08/25 , 16:48
فولکودین دارویی است که در تسکین درد سینه و بهبود سرفه و عوارض تنفسی استفاده می شود. در ادامه عوارض جانبی شربت فولکودین، تداخل دارویی فولکودین و منع مصرف آن را آورده ایم.

فولکودین (Pholcodine) یکی از داروهای مخدر و از بین برنده سرفه است که باعث تسکین علائم سرفه خشک شده و از طرفی عوارض جانبی کمی دارد. واکنش‌های مربوط به این دارو شامل کوتاه شدن نفس، خس‌خس سینه و دشواری در تنفس، تورم صورت یا سایر بخش‌های بدن، و بروز خارش یا کهیر روی پوست است.در ادامه نحوه مصرف و عوارض دارو را آورده ایم.

فولکودین

طبقه بندی مارتیندل: داروهای مهار کننده سرفه،خلط آورها،نرم کننده های مخاط و ضد احتقان بینی
طبقه بندی درمانی : بدون طبقه بندی درمانی

موارد مصرف فولکودین

داروی فولکدین يك مهار كننده مركزي سرفه است با عملكردها و كاربردهاي مشابه دكسترومتورفان. به صورت خوراکی با دوز معمول 5 تا 10 mg، 3 يا4 بار در روز و در مورد كودكان يك تا 5 سال دوز 2 تا mg5/2 ، 3 بار در روز تجويز مي‌گردد. فرم سيترات نيز مورد استفاده است. از فرم‌هاي polistirex در فرآورده‌هاي داراي آزادسازي اصلاح شده استفاده مي‌شود.

 

 

متابولیسم و ​​دفع

فولکدین از طریق اکسیداسیون و اتصال به یک سری متابولیت ها که در وهله اول در ادرار از بین می روند ، به آرامی در بدن تبدیل می شود. با متوسط ​​نیمه عمر تقریباً 3/2 روزه ، وضعیت پایدار در کسی که به طور مزمن دارو مصرف می کند برای تقریباً 2 هفته وجود نخواهد داشت. در نهايت تقريباً نيمي از دوز واحد به عنوان داروي مادري آزاد يا مزدوج دفع مي شود. مهمترین متابولیت ادرار مورفین کونژوگه است که ممکن است روزها یا هفته ها پس از آخرین دوز قابل تشخیص باشد. این می تواند نتیجه مثبتی برای مواد افیونی در یک برنامه آزمایش داروی ادرار ایجاد کند.

عوارض جانبی فولکودین

عوارض جانبی نادر است و ممکن است باشد سرگیجه و اختلالات دستگاه گوارش مانند حالت تهوع یا استفراغ. عوارض جانبی مانند یبوست, خواب آلودگی, تحریک, آتاکسی و دپرسیون تنفسی گاهی اوقات یا بعد از دوزهای زیاد گزارش شده است. نگرانی های اولیه ایمنی در مورد فلکودین حول مرگ هنگام بیهوشی عمومی است.

تداخلات دارویی فولکودین

مصرف آن همراه الكل و ديگر دپرسانت‌هاي دستگاه عصبي مركزي آثار آن بر دستگاه عصبي مركزي را تشديد مي‌كند.

منع مصرف فولکودین 

استفاده از آن در بیماران مبتلا به بیماری کبد منع مصرف دارد 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد