hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی پفک در تقویم 1403؛ مخترع پفک کیست؟ تاریخچه در ایران

روز جهانی پفک در تقویم 1403؛ مخترع پفک کیست؟ تاریخچه در ایران

روز جهانی پفک 5 مارس برابر با 15 اسفند است. در این مطلب درباره مخترع پفک، تاریخچه اولین کارخانه پفک در ایران و جهان مطالب جالبی را که نمی دانسته اید آورده ایم.

در تقویم جهانی 5 مارس برابر با 15 اسفند روز جهانی پفک (World Puff Day) است. اما آیا از خواص و مضرات پفک آگاه هستید؟

پفک 

پفک (Cheetos) از فرآورده های حجیم شده غلات (ذرت حجیم شده و بلغور) درست می شود. برخلاف تصور مردم پفک در روغن سرخ نمی شود بلکه برای تهیه پفک خمیر ذرت وارد دستگاهی به نام اکسترودر شده و تحت حرارت ملایم و فشار قرار می گیرد پس به جای روغن داغ از هوای داغ در تهیه آن استفاده می شود.

سپس خمیر ذرت از قالب های اکسترودر خارج و هواگیری می شود و حجم می یابد. قالب های اکسترودر اندازه و شکل پفک را تایین می کنند. فرآورده خارج شده از اکسترودر بی رنگ و بی مزه است.

برای مزه دار کردن این محصول اولیه با موادی چون رنگ مصنوعی، نمک، روغن، پنیر و... سسی تهیه نموده و پفک های بی مزه را در آن می غلتانند.

 مخترع پفک نمکی

" موری یوهی " نامی است که در پاسخ به سرچ مخترع پفک نمکی به آن خواهید رسید ، مردی که فرزند یک زوج مهاجر ترک بود و در دهه 1940 میلادی غذاهای سبک میان وعده ای اکسترود شده را برای شرکت خانواده خود به نام Old London Foods تهیه می کرد و در اواخر دهه 1950 اولین کارخانه “چیز دودلز” یا همان پفک نمکی خودمان را در محله برونکس نیویورک احداث کرد و این خوراکی آنقدر محبوب شد تا کمپانی عظیم و مشهور تنقلات "بوردن" چندین سال بعد کارخانه سازنده "چیز دودلز" موری یوهایی را از صاحبش خریداری کرد.

اولین کارخانه پفک نمکی

موری یوهایی در اواخر دهه 1950 میلادی اولین کارخانه پفک نمکی یا “چیز دودلز” را در محله برونکس نیویورک احداث نمود.محصول او به چنان محبوبیتی دست یافت که کمپانی غول پیکر تولید تنقلات “بوردن” در آمریکا در سال 1965 کارخانه سازنده “چیز دودلز” موری یوهایی را از صاحبش خریداری کرد.

“چیز دودلز” در اواخر دهه 1960 به ایران آمد. در اوایل دهه 1970 میلادی با شکوفایی انفجار آمیز اقتصاد ایران که سرمایه گزاران خارجی و داخلی را تشویق به سرمایه گذاری در کشور کرده بود تولید “چیز دودلز” نیز به خیل عظیم محصولات تولیدی کارخانه های تازه تاسیس در ایران اضافه و نام “پفک نمکی” از سوی شرکت “مینو” بر روی آن نهاده شد. پاکت نایلنی قرمز رنگی که پفک نمکیهای میگو مانند ترد در آن در انتظار خورده شدن نشسته بودند بخشی از خاطرات کودکی بسیاری از ایرانیان را نیز تشکیل می دهد.

موری یوهایی خالق “چیز دودلز” یا پفک نمکی در روز 27 ژوئیه سال 2010 بدنبال ابتلا به بیماری سرطان در سن 90 سالگی در منزل مجلل خود واقع در لانگ آیلند نیویورک درگذشت.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد