hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی چاقی در تقویم1403؛ تعریف چاقی، خطرات و علت چاقی

روز جهانی چاقی در تقویم1403؛ تعریف چاقی، خطرات و علت چاقی

روز جهانی چاق ها در تقویم1403؛ ۴ مارس برابر با 14 اسفند ماه است. در ادامه درباره تعریف چاقی و خطرات، علت چاقی و راهکارهای غلبه بر چاقی برایتان مطالبی آورده ایم.

۴ مارس در جهان، به‌عنوان روز جهانی چاقی (World Obesity Day) شناخته می‌شود. روز جهانی چاقی به منظور ارائه راه‌حل‌های عملی برای کمک به افراد در دستیابی به وزن مناسب، انجام اقدامات درمانی مناسب و برطرف کردن بحران چاقی ایجاد شده است.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، میزان چاقی از سال ۱۹۷۵ میلادی تقریباً سه برابر و در کودکان و نوجوانان تقریباً پنج برابر شده است و این روند در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته ادامه دارد..اختصاص این روز به معنای یادآوری این مشکل و تلاش برای رفع آن است.میزان چاقی در افراد از سال ۱۹۷۵ در میان کودکان و نوجوانان حدودا پنج برابر شده است.البته کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در این آمار پیشتاز هستند.

روز جهانی چاقی تعریف چاقی

چاقی تعاریف متعددی دارد، اما اگر بخواهیم کلمه چاقی را در یک جمله به کار ببریم باید بگوییم که به انباشتگی غیر معمول چربی در بدن، اضافه وزن یا چاقی می‌گویند که می‌تواند روی سلامت تاثیر بگذارد.

محاسبه چاقی

عمدتا چاقی را ب روش اندازه گیری BMI ( شاخص توده بدنی ) نسبت کمر به باسن اندازه گیری می‌کنند.

 خطرات چاقی 

چاقی عامل اصلی خطر برای بیماری‌های غیر واگیر (NCDs) مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی عروقی، فشار خون بالا و سکته مغزی و انواع مختلفی از سرطان‌هاست.

علت چاقی 

چاقی مشکلی متشکل از عوامل روانشناختی، عادات و رژیم غذایی، عوامل ژنتیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است؛ افراد مبتلا به چاقی عموماً دچار احساسات منفی می‌شوند زیرا ممکن است به دلیل چاقی، توسط اطرافیان خود مورد سرزنش قرار بگیرند. سازمان بهداشت جهانی در این روز، از افراد می‌خواهد احساسات منفی را کنار بگذارند و رویکردی مناسب برای سلامتی خود اتخاذ کنند.

روز جهانی چاقی 

راهکارهای سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با چاقی

این سازمان معتقد است برای کاهش آمار چاقی در جهان، راهکارهای بسیاری وجود دارد که نیازمند مساعی دسته جمعی جوامع است؛ راهکارهایی مانند ایجاد محدودیت در خرید مواد غذایی پرچرب و مواد غذایی حاوی قند و نمک فراوان، افزایش میزان مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین صنعتی، افزایش دسترسی افراد به غذاهای سالم و مقرون به صرفه کردن این غذاها، ایجاد محیط‌هایی امن و مناسب برای پیاده‌روی، ورزش و دوچرخه‌سواری از راهکارهای ارائه شده توسط این سازمان است؛ همچنین این سازمان از خانواده‌ها می‌خواهد که عادات غذایی صحیح را از همان ابتدای زندگی به کودکان خود بیاموزند.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد