hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی توالت در تقویم 1402؛ تاریخچه، هدف و علت نامگذاری

روز جهانی توالت در تقویم 1402؛ تاریخچه، هدف و علت نامگذاری

روز جهانی توالت در تقویم 1401 ۱۹ نوامبر برابر با 28 آبان ماه است. در ادامه این مطلب از هدف روز جهانی توالت، تاریخچه و جزئیات مهم روز جهانی توالت مطلع خواهید شد

روز جهانی توالت ( World Toilet Day) ۱۹ نوامبر 2023 برابر با یکشنبه ۲۸ آبان 1402است. سازمان ملل متحد نیز هر ساله به همین مناسبت آماری از افرادی در دنیا که به توالت دسترسی ندارند منتشر می کند.

تاریخچه

روز جهانی توالت در سال ۲۰۰۱ توسط سازمان جهانی توالت تاسیس شد. دوازده سال بعد، در سال۲۰۱۳، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی توالت را یک روز رسمی اعلام کرد.روز جهانی توالت یک روز رسمی و بین المللی در تاریخ 19 نوامبر است که به دلیل بحران بهداشت جهانی تعیین شده است. 4.2 میلیارد از انسان ها بدون بهداشت امن و مدیریت شده در سراسر جهان زندگی می کنند و تقریباً 673 میلیون از افراد در مکان های باز دستشویی می کنند.

هدف از روز جهانی توالت

هدف از روز جهانی توالت، تضمین مدیریت و در دسترس بودن آب و رعایت بهداشت برای همه است تا به افرادی هم که دسترسی به آن ندارند، بتوانند سطح بهداشت خوبی را در اطراف خود ایجاد کنند. روز جهانی توالت با هدف اطلاع رسانی، تشویق کردن و انگیزه دادن به افراد برای رسیدن به این هدف تعیین شده است.

روز جهانی توالت 

اهمیت روز جهانی توالت

روز جهانی توالت بسیار مهم است زیرا دسترسی به یک توالت با عملکرد امن را در اختیار افراد قرار می دهد و تاثیر مثبتی روی سلامت جامعه، حقوق انسانی و امنیت شخصی افراد مخصوصاً برای خانم ها دارد.

سیستم های بهداشتی که در شرایط امن نمی توانند از شیوع بیماری های مختلف به دلیل رعایت نکردن بهداشت جلوگیری کنند؛ بیماری های انتقال یافته از خاک که بسیار هم جدی هستند، مانند اسهال، حصبه و اسهال خونی و غیره که مورد بحث گذاشته می شوند. دولت ها همانطور که وظیفه تأمین نیازهای مردم مانند امنیت، اقتصاد، اشتغال و… دارند، بهداشتی بودن دفع مواد غذایی انسان ها نیز از وظایف و مسولیت های اولیه دولت هاست.

اهمیت توالت ها

اهمیت و موضوع توالت و بخصوص از نوع عمومی آن به ظاهر موضوعی ساده‌ای محسوب می‌شود اما واقعیت آن است که برای خودش دارای دانش و تخصص، هنر و خلاقیت و مدیریت صحیح است بنابراین جای تعجبی ندارد اگر بگوییم به جز روز جهانی توالت، سازمان جهانی توالت، اجلاس جهانی توالت و یک کالج بین‌المللی توالت هم وجود دارد که تاکنون ۵۰۰۰ نفر از آن فارغ التحصیل شده‌اند.

زنان قربانیان اولیه توالت های آلوده در سراسر دنیا

همه انسان ها مستحق داشتن توالت های بهداشتی و مناسب هستند. 40 درصد از مردم دنیا هنوز به سرویس بهداشتی تمیز و حتی سرویس بهداشتی دسترسی ندارند. زنان جوان هر ماه سیکل ماهانه را تجربه می کنند، تصور کنید این زنان برای تعویض پد و شست وشوی خود دسترسی به توالتی بهداشتی و امن ندارند بنابراین بیشتر در معرض آلودگی های محیطی و عفونت قرار دارند.

همچنین خانم ها در دوران بارداری و زایمان باید به توالتی تمیز دسترسی داشته باشند تا در معرض عفونت حاصل از توالت آلوده قرار نگیرند.

توالت های عمومی در سراسر جهان محل امنی برای زنان نیستند و زنان در توالت های عمومی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. طبق اعلام سازمان ملل، برخی از تجاوزات به زنان و کودکان در کشورهای شرقی و غربی، به واسطه نبود سرویس بهداشتی با حریم خصوصی مطمئن برای این قشر از جامعه رخ می دهد. از هر سه زن در جهان، یک زن نمی تواند به توالت امن دسترسی داشته باشد، در حال حاضر 565 میلیون نفر از زنان چاره ای جز استفاده از توالت عمومی ندارند. بر همین اساس سازمان ملل متحد خواستار فراهم کردن تاسیسات امن و تمیز دستشویی و توالت برای همگان به ویژه زنان و دختران شده است.

روز جهانی توالت 

توالت های آلوده بلای جان کودکان

 ضعف در خدمات توالت و دفع فاضلاب، خطرات ابتلا به بیماری ها و سوء تغذیه برای کودکان را افزایش می دهد. یکی از عوامل ابتلا به ذات الریه و اسهال عفونی دسترسی نداشتن به سرویس بهداشتی است، که سالانه جان بسیاری از کودکان را می گیرد.

با وجود دسترسی به آب شیرین و مناسب در سراسر جهان، سیاست های بد و ضعف زیرساخت ها موجب شده میلیون ها نفر از کودکان به دلیل ابتلا به بیماری های مرتبط با دفع نامناسب فاضلاب و وضعیت زندگی غیربهداشتی و نبود آب پاکیزه آسیب پذیر باشند.

نبود توالت و خطراتی که محیط زیست را تهدید می کند

نبود سرویس های بهداشتی در مناطق روستایی و شهری سبب می شود افرادی که نیاز به سرویس بهداشتی دارند، از محیط عمومی و بعضا فضای سبز برای رفع حاجت استفاده کنند و این کار میزان آلایندگی خاک و محیط زیست را افزایش می دهد.

برای حفاظت از محیط زیست و بهداشت انسان ها، فعالان محیط زیست و ماموران بهداشت عمومی، تلاش های زیادی برای گسترش فرهنگ استفاده از سرویس بهداشتی مطلوب و توسعه آن را در دستور کار خود قرار داده اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد