hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی غذای چرب 1402؛ معرفی ۱۰ غذای پرچرب اما مفید

روز جهانی غذای چرب 1402؛ معرفی ۱۰ غذای پرچرب اما مفید

روز جهانی غدای پرچرب در دنیا 25 اکتبر برابر با ٣ آبان است. چربی همیشه هم برای سلامت بدن مضر نیست، در این مطلب به معرفی 10 غذای چرب اما سالم و خوشمزه پرداخته ایم

روز جهانی غذای چرب (World Fatty Food Day) در تقویم جهانی 25 اکتبر و در تقویم 1402 برابر با چهارشنبه ٣ آبان ماه است.

جهان پر است از غذاهای خوشمزه ای که عنصر اصلی خوش مزگی آنها روغن است ؛ اغلب ما از خوردن این غذاهای شگفت انگیز برای داشتن بدنی سالم و متناسب پرهیز می کنیم اما گاهی لازم است فرصتی به خودمان بدهیم و دلی از عزا در بیاوریم . روز جهانی غذای چرب می تواند بهانه ی خوبی برای خوردن خوشمزه های چرب مورد علاقه مان باشد .

عوارض خوردن غذای چرب

  • باعث نفخ، درد معده و اسهال
  •  میکروبیوم روده شما را مختل کند
  • افزایش وزن و چاقی
  • افزایش ریسک ابتلا به بیماری قلبی و سکته 
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت
  •  بروز آکنه
  • مختل کردن عملکرد مغز

غذای چرب  

10 غذای چرب در رژیم غذایی سالم

انواع غذاهای حاوی چربی اکنون به صحنه “غذاهای سالم” برگشته اند. در این مقاله به بررسی 10 غذای پر چرب که در واقع بسیار سالم و مغذی هستند می پردازیم.

1. آووکادو

 آووکادو سرشار از چربی است. در حقیقت، آووکادو حدود 77% چربی دارد و همین موضوع باعث شده است که چربی آن از گوشت حیوانات نیز بالاتر باشد. اصلی ترین اسید چرب یک چربی اشباع نشده به نام اولئیک اسید است که در روغن زیتون نیز وجود دارد و با فواید زیاد آن برای سلامتی ثابت شده است.

2. پنیر

پنیر جز مواد غذایی فوق العاده مغذی است. این ماده غذایی منبع عالی کلسیم، ویتامین B12، فسفر و سلنیوم است. علاوه بر این از نظر پروتئین بسیار غنی است به طوری که یک برش نازک از پنیر 6.7 گرم پروتئین دارد که معادل یک لیوان شیر است. پنیر، مانند سایر لبنیات پرچرب، حاوی اسیدهای چرب است که مطالعات نشان می دهد فواید زیادی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارد.

3. شکلات تلخ

شکلات تلخ  از نظر چربی بسیار پر چرب محسوب می شود زیرا چربی آن حدود 65% کالری دارد. در کنار چربی این ماده غذایی حاوی میزان قابل توجهی فیبر و حاوی بیش از 50% از مصرف روزانه‌ی توصیه شده آهن، منیزیم، مس و منگنز در رژیم غذایی سالم است.

4. آجیل

آجیل فوق العاده سالم است. انواع مغزها سرشار از چربی و فیبرهای سالم هستند و منبع خوبی برای پروتئین گیاهی محسوب می شوند. آجیل منبع خوبی از نظر ویتامین E و منیزیم است. بررسی ها نشان می دهد افرادی که آجیل می خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 هستند.

غذای چرب 

5. تخم مرغ کامل

تخم مرغ یکی از مغذی ترین مواد غذایی شناخته شده در دنیا است که تقریبا در دسترس همه قراردارد. این ماده غذایی حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی است و تقریبا بخشی از مواد مغذی مورد نیاز ما در طول یک روز می تواند به تنهایی تامین کند. تخم مرغ یکی دیگر از مواد غذایی است که مصرف آن در رژیم غذایی لاغری به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند توصیه می شود، زیرا حاوی پروتئین است که به عنوان مهمترین ماده مغذی برای کاهش وزن در رژیم غذایی کاهش وزن محسوب می شود.

علی رغم داشتن چربی زیاد، افرادی که در وعده صبحانه تخم مرغ می خوردند، در طول روز احساس سیری بیشتری کرده در نتیجه میل به خوردن غذا در آنها کمتر شده و در پی آن به مرور کاهش وزن در آنها اتفاق می افتد. در کنار تمام مواد مغذی موجود در تخم مرغ، این ماده غذایی سرشار از امگا 3 است و تمام مواد مغذی تخم مرغ در حقیقت در زرده آن وجود دارد بنابراین از این ماده غذایی نیز می توان در رژیم غذایی کاهش وزن استفاده کرد.

6. ماهی چرب

یکی از معدود محصولات حیوانی که بیشتر مردم با سالم بودن آن موافق هستند ماهی چرب است. این نوع ماهی ها شامل انواع ماهی مانند ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، ساردین و شاه ماهی می شود. ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین های با کیفیت و انواع مواد مغذی مهم هستند.

7.نارگیل و روغن نارگیل

نارگیل و روغن نارگیل غنی ترین منابع چربی اشباع شده روی کره زمین هستند. در حقیقت، حدود 90٪ اسیدهای چرب موجود در آنها اشباع شده است. با این وجود، افرادی که در رژیم غذایی خود مقدار زیادی نارگیل مصرف می کنند، از نظر ابتلا به بیماری قلبی در سطح بسیار پایینی قرار دارند.

8. دانه چیا

 از لحاظ میزان کالری دانه های چیا حدود 80 درصد چربی دارند. این موضوع باعث می شود دانه چیا یک غذای گیاهی پرچرب بسیار عالی باشد. اکثر چربی های موجود در دانه چیا از اسید چرب امگا 3 تشکیل شده اند که برای سلامت قلب بسیار مفیداند.

9. روغن زیتون

یکی دیگر از غذاهای چرب که تقریبا همه با سالم بودن آن موافق هستند، روغن زیتون فوق بکر است. فواید روغن زیتون فوق بکر که جز اصلی در رژیم غذایی چربی مدیترانه ای است در تحقیقات زیادی ثابت شد است. این روغن حاوی ویتامین های E و K است و سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است. برخی از این آنتی اکسیدان ها برای کاهش التهاب پوستی فوق العاده اند و به جلوگیری از تجمع LDL در خون کمک می کنند. به دلیل خواص فوق العاده روغن زیتون فوق بکر از آن به عنوان پادشاه تمام چربی ها و روغن های سالم یاد می شود.

10. ماست پرچرب

ماست پرچرب نیز جز مواد غذایی فوق العاده سالم است. این ماده غذایی مانند سایر محصولات لبنی تمام مواد مغذی مهم را در خود دارد. علاوه بر این ماست پرچرب به دلیل وجود باکتری های پروبیوتیکی سالم، اثرات قدرتمندی بر سلامتی شما دارند. مطالعات نشان می دهد که ماست در سلامت سیستم گوارشی تاثیر قابل توجهی دارد و حتی می توان از آن برای مبارزه با بیماری های قلبی و چاقی استفاده کرد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد