hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > خواص و طبع آناناس؛ 3 روش تشخیص و انتخاب آناناس خوب برای خرید

خواص و طبع آناناس؛ 3 روش تشخیص و انتخاب آناناس خوب برای خرید

آناناس میوه ای گرمسیری و شفابخش است. در ادامه طبع آناناس و مصلح آن، 33 خاصیت، مضرات، ارزش غذایی، منع مصرف، و 3 روش برای انتخاب و تشخیص آناناس خوب را آورده ایم.

 27 ژوئن روز جهانی آناناس (World Pineapple Day) است.به همین مناسبت در این مطلب درباره آناناس چیست؟ خواص، مضرات، ارزش غذایی، منع مصرف، طبع و مصلح آن را در اختیار شما قرار می دهیم .با ما همراه باشید.

آناناس

آناناس (Pineapple)، یک میوه گرمسیری خوشمزه است که با خوشه های خاردار احاطه شده و بالای آن برگ های سخت و مومی وجود دارند که گاهی در هر میوه تعداد برگ ها به ۳۰ برگ می رسد. این میوه تا ۳۰ سانت ارتفاع دارد و دارای ترکیبی از طعم شیرین و ترش است.

آناناس متعلق به خانواده Bromeliaceae است و در واقع یک میوه مرکب ساخته شده از توت های ادغام شده است که در تاج یک درخت در حال باروری رشد می کند. نام آناناس در انگلیسی (pineapple ) در قرن ۱۷ میلادی به دلیل ساختار و ظاهر آن، که شبیه مخروط های کاج (pine cones) است، تحول پیدا کرد (پیش از این در انگلیسی نیز به این میوه آناناس گفته می شد).

از لحاظ تاریخی، هاوایی بزرگترین بخش تولید آناناس بود، اما اکنون این میوه در مقادیر زیاد در برزیل، فیلیپین و کاستاریکا کشت می شود و اعتقاد بر این است که آناناس برای اولین بار پس از بازگشت کریستف کلمب در سال ۱۴۹۳ به اروپا وارد شد.

فصل میوه دهی آناناس از ماه مارس تا ژوئن است و هر درخت می تواند تعدادی میوه تولید کند. این میوه به صورت تازه، پخته شده و کنسرو شده است مصرف می شود، میتوان آب آن را گرفت و مصرف کرد، و حتی برگ های آن به عنوان کاغذ دیواری و سقف کاذب استفاده می شوند. آناناس و آب آن در سراسر جهان محبوب است.

آناناس یا کاجدیس(به فرانسوی: Ananas) نوعی میوه است که ریشه آن از جنوب برزیل و پاراگوئه است.بزرگی آن ۱–۱٫۵ متر و بزرگی برجستگی روی آن تا ۳۰–۱۰۰ سانتیمتر است. این میوه نوعی میوه چندگانه است که در علم باغبانی به آن سینکارپ گفته می‌شود.

آناناس 

 

روش های مصرف اناناس

میوه آناناس می تواند به صورت سه صورت خام، کمپوت و خشک شده استفاده شود.

کالری آناناس

کالری آناناس در حالت تکه های منجمد، شیرین شده 86 کیلو کالری و در حالت خام 50 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.

جدول ارزش غذایی آناناس خام

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 50 کیلوکالری
کربوهیدرات 13.12 گرم
پروتئین 0.54 گرم
چربی 0.12 گرم
آب 86.00 گرم
فیبر 1.40 گرم
قند 9.85 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم


ویتامین های آناناس خام

نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 3.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین D 0.02 میلی گرم
ویتامین K 0.70 میکروگرم
ویتامین C 47.80 میلی گرم
تیامین (B1) 0.08 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.03 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.50 میلی گرم
کولین (B4) 5.50میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.21 میلی گرم
ویتامین B6 0.11 میلی گرم
فولات (B9) 18.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم


مواد معدنی آناناس خام

نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 13.00 میلی گرم
آهن 0.29 میلی گرم
منیزیم 12.00 میلی گرم
فسفر 8.00 میلی گرم
پتاسیم 109.00 میلی گرم
سدیم 1.00 میلی گرم
روی 0.12 میلی گرم
مس 0.11 میلی گرم
منگنز 0.93 میلی گرم
سلنیم 0.10 میکروگرم


آناناس 

خواص آناناس

  1.  درمان جوش صورت: ویتامین C موجود در آناناس باعث کاهش التهاب پوست شده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند،
  2.  رفع چروک پوست: میوه آناناس سنتز کلاژن در بدن را تقویت می کند و همین باعث می شود که پوست شما قوی تر و انعطاف پذیرتر شده، چروک پوست کاهش یابد و باعث جوان سازی پوست صورت شود.
  3.  لایه برداری پوست: برای تمیز کردن و لایه برداری پوست خود آناناس خرد شده را بر روی صورت بمالید، آناناس پوست مرده را از بین می برد و جریان خون را تشدید کرده و باعث لایه برداری صورت می شود.
  4. درمان و بهبود زخم ها: ویتامین C موجود در آناناس نقش کلیدی در تولید کلاژن دارد و به همین دلیل سرعت بهبود زخم ها را افزایش می دهد.
  5.  درمان ترک پا: میوه آناناس برای درمان خشکی و ترک پا مفید بوده و از پوسته پوسته شدن پا جلوگیری می کند.
  6.  نرم کننده ناخن: آناناس غنی از ویتامین های A و B می باشد که برای نرم کردن ناخن های شکننده مفید می باشد.
  7. ماسک آناناس برای ناخن: یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری آب آناناس تازه، یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه و 2 قطره روغن لیمو ترکیب کنید، آن را بر روی ناخن ها بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس بشویید.
  8.  درمان ترک لب: آناناس دارای خواص آبرسانی و تغذیه ای بوده و برای درمان ترک لب و پوسته پوسته شدن لب ها مفید می باشد.
  9. جلوگیری از ریزش مو: ویتامین C موجود در آناناس برای جلوگیری از ریزش مو مفید می باشد.آب آناناس را بر روی پوست سر و موها بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.
  10.  کاهش شوره سر: بروملین موجود در آناناس عفونت های پوست سر را کاهش داده و برای پیشگیری و درمان شوره سر مفید می باشد.
  11.  تقویت و رشد مو: آنزیم های موجود در آب آناناس فولیکول های مو را تقویت کرده و برای تقویت و افزایش رشد مو مفید می باشد.
  12. کودکان: آناناس یک منبع عالی از مواد مغذی مانند ویتامین C، منگنز، ویتامین B، مس و فیبر می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از یبوست و تامین انرژی روزانه در کودکان مفید می باشد.
  13.  دوران بارداری: آناناس انتخابی امن و سالم در دوران بارداری است، مصرف مقدار کم آناناس می تواند در دوران بارداری از یبوست و دیابت بارداری پیشگیری کند.
    آناناس فشار خون بالا در دوران بارداری را کاهش می دهد و از پره اکلامپسی جلوگیری می کند. مقادیر بالای ویتامین سی موجود در آناناس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار می شود. فولات و آهن موجود در آناناس برای درمان کم خونی و رشد جنین ضروری می باشد.
  14.  مردان: تحقیقات نشان داده که آنتی اکسیدان های موجود در آناناس باعث افزایش باروری مردان می شود. 
  15. سرماخوردگی و آنفلونزا: خوردن میوه آناناس برای جلوگیری و درمان بیماری های تنفسی و سرماخوردگی و آنفلونزا مفید می باشد.
  16.  چشم: ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در آناناس می تواند به کاهش خطر ابتلا به ماکولا کمک کند.
  17.  معده و دستگاه گوارش: بروملین در آناناس هضم مواد غذایی را بهبود می بخشد، زخم معده، التهاب روده و ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد و به درمان بیماری های گوارشی کمک می کند.
  18.  اسهال و یبوست: میوه آناناس می تواند از یبوست و اسهال پیشگیری کند. آناناس غنی از فیبر بوده و به درمان یبوست کمک می کند، همچنین آناناس برای درمان اسهال نیز مفید می باشد.
  19.  دیابت: فیبر موجود در آناناس برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باعث می شود که سطح گلوکز خون پایین تری داشته باشند و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هم سطح قند خون پایین تری دارند و حساسیت کمتری به انسولین نشان می دهند.
  20.  لاغری و کاهش وزن: آناناس میوه ای کم کالری با چربی کم می باشد که می تواند اشتها را کاهش داده و انرژی روزانه را تامین کند و به این ترتیب به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.
  21.  فشار خون: آناناس غنی از پتاسیم می باشد، پتاسیم استرس عروق خونی را کاهش داده، گردش خون در بدن را بهبود می بخشد و در نتیجه باعث کاهش فشار خون بالا می شود.
  22. سینوزیت: تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند نشان داده که ویتامین C و بروملین موجود در آناناس باعث کاهش مخاط گلو و بینی شده و در دراز مدت می تواند به درمان سینوزیت کمک کند.
  23. سرطان: آناناس غنی از آنتی اکسیدان های مختلف از جمله ویتامین A، بتا کاروتن، بروملین، ترکیبات مختلف فلانویوئید و سطوح بالای منگنز است و به طور مستقیم برای جلوگیری از سرطان دهان، گلو و پستان استفاده می شود.
  24. کم خونی: میوه آناناس حاوی مس و آهن می باشد؛ مس یک عنصر ضروری برای تشکیل گلبول های قرمز سالم می باشد و آهن موجود در آن برای درمان کم خونی و علائم این بیماری مفید می باشد.
  25. کبد چرب: آناناس حاوی مقادیر بالای ویتامین C بوده که به سم زدایی از کبد کمک کرده و برای درمان کبد چرب مفید می باشد.
  26.  سنگ کلیه: آناناس یک دیورتیک (ادرار آور) طبیعی است که به سم زدایی از کلیه ها و دستگاه ادراری کمک کرده و برای درمان سنگ کلیه مفید می باشد.
  27. پوکی استخوان: به گفته موسسه لینوس پالینگ، آناناس حاوی مواد معدنی مورد نیاز از جمله منگنز است که برای تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه مفید می باشد.
  28. التهاب مفاصل: از مهم‌ترین ویژگی‌های غذایی آناناس، آنزیم بروملین است که به میزان بسیار زیادی در این میوه یافت می‌شود. این آنزیم نوعی ضد التهاب بوده و از ایجاد التهابات بدن می‌کاهد. به گونه‌ای که با مصرف آناناس می‌توان در مبارزه یا پیشگیری از بروز آسیب‌دیدگی‌های بدون به‌ویژه ورم مفاصل، گام مفیدی برداشت.
  29.  خواص آب آناناس: آب آناناس دارای فواید زیادی برای درمان روماتیسم، معده درد و زخم معده، حفظ سلامت قلب و کلیه ها، درمان اختلالات قاعدگی و کاهش درد پریود، بهداشت دهان و دندان و سلامتی پوست و مو مفید است.
  30.  خواص برگ آناناس: دمنوش برگ آناناس برای درمان تب، کمر درد و زایمان راحت تر مفید می باشد، همچنین برگ های آناناس در فیلیپین برای تولید نوعی پارچه استفاده می شوند.
  31. خواص چای و دمنوش پوست آناناس: چای پوست آناناس برای درمان انگل های روده ای، بهبود هضم غذا و بهبود عملکرد روده، درمان یبوست و هموروئید و کاهش وزن مفید می باشد.
  32. تقویت سیستم ایمنی

  33.  کاهش استرس: آناناس حاوی میزان خوبی از ویتامین های B است که مغز شما را به سمت عملکرد بهتر سوق می دهد و توانایی شما برای مقابله با استرس را به طور مؤثر بالا می برد.

آناناس 


خواص آناناس در طب سنتی 

  • خواص آناناس برای زخم: بروملین موجود در آناناس به بهبود سلول هایی که صدمه دیده و ترمیم زخم های بدن کمک میکند.
  • خواص آناناس در بارداری: آناناس حاوی مواد معدنی و ویتامین های زیادی است که مصرف آن در بارداری توصیه میشود.
  • خواص آناناس برای معده: بروملین که در آناناس هست دستگاه گوارش شما را تقویت میکند و به هضم بهتر غذا کمک میکند.
  • خواص آناناس برای استخوان: آناناس حاوی منگنز و فلورید میباشد که برای تقویت و حفظ استخوان ها بسیار مفید است.
  • آناناس و سرماخوردگی: آناناس سرشار از ویتامین  Cاست و دارای خاصیت ضد التهابی میباشد به همین دلیل برای درمان سرماخوردگی و سرفه بسیار عالی است.
  • خواص آناناس برای رحم: خوردن آناناس درد های دوران قاعدگی را کاهش میدهد و سبب تنظیم این دوران میشود. همچنین مصرف آناناس احتمال باروری را بالا برده و تخمدان ها را تقویت میکند.
  • آناناس برای کرونا: مطالعات نشان میدهد بروملین موجود در آناناس دارای خاصیت ضد ویروسی است و برای مقابله با بیماری کرونا مفید است.


عوارض و مضرات آناناس

  1. بروملین موجود در آناناس می تواند منجر به حساسیت در شما شود، لب ها، لثه ها و زبان شما با خوردن آناناس تحریک می شوند.
  2. زیاده روی در مصرف آناناس به دلیل وجود مقادیر بالای بروملین و ویتامین C می تواند منجر به استفراغ، اسهال، سردرد و حالت تهوع شود.
  3. بروملین موجود در آناناس برای تحریک قاعدگی استفاده می شود بنابراین زیاده روی در مصرف آن می تواند منجر به سقط جنین در زنان باردار شود.
  4. آناناس دارای خاصیت تحریک پذیری است که ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت شود.
  5. آناناس دارای قند طبیعی بالایی است که مصرف آن قند خون بدن را نیز افزایش میدهد پس بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  6. آناناس امکان دارد با یکسری از دارو ها تداخل داشته باشد یا باعث افزایش عوارض جانبی داروهایی همچون آموکسی سیلین و تتراسایکلین شود.
  7. مصرف بیش از حد آناناس میتواند باعث پوسیدگی دندان ها شود.
  8. کودکان زیر شش سال بهتر است از خوردن آناناس پرهیز کنند.
  9. اگر بارداری خطرناک با درصد بالای سقط دارید از خوردن آناناس اجتناب کنید.
  10. افراد مبتلا به دیابت حاملگی نیز در مصرف آناناس دقت داشته باشند زیرا این میوه از قند بالایی برخوردار است.

آناناس 

طبع آناناس

طبع آناناس گرم و تر است. طبع کمپوت آناناس نیز گرم است.

مصلح آناناس 

مصلح آناناس عسل، آب انار و آب لیمو میباشد.

روش تشخیص یک آناناس خوب و رسیده

برای تشخیص یک آناناس رسیده می توانید از سه قوه‌ی بویایی، لامسه و بینایی استفاده کنید.

روش اول: استفاده از حس بویایی

      • سعی کنید میوه ای را انتخاب کنید که دارای رایحه ای شیرین باشد. اگر میوه مورد نظر فاقد هر گونه رایحه و بویی باشد به معنای نارس بودن آن است.
      • دقت داشته باشید که تمامی نقاط میوه آناناس باید این رایحه شیرین را از خود ساطع کند.
      • اگر میوه مورد نظر ما بویی همانند بوی سرکه داشته باشد به معنای رسیدگی بیش از حد آن میوه است.

روش دوم: استفاده از حس لامسه

      • با انگشتان خود میوه آناناس را فشار دهید باید آناناسی محکم و سفت باشد.
      • هر چه آناناس سنگین تر باشد آب دار تر و شیرین تر است.

روش سوم: استفاده از حس بینایی

      • یک آناناس رسیده به رنگ زرد طلایی است و آناناسی که به رنگ قهوه ای و سبز باشد گزینه‌ی مناسبی برای خرید نیست.
      • آناناس هایی را انتخاب کنیم که دارای برگ های سالم و سبز رنگ هستند.

سوالات متدوال درباره آناناس


آناناس به انگلیسی؟
Pineapple


کالری آناناس چقدره؟
کالری آناناس در حالت تکه های منجمد، شیرین شده 86 کیلو کالری و در حالت خام 50 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.


مصرف آناناس در بارداری ؟

بروملین قاعدگی را تحریک می کند، بنابراین زنان باردار باید از مصرف این میوه در 3 ماهه اول اجتناب کنند تا از احتمال سقط جنین جلوگیری شود.


آناناس برای کم خونی مفیده؟
 میوه آناناس حاوی مس و آهن می باشد؛ مس یک عنصر ضروری برای تشکیل گلبول های قرمز سالم می باشد و آهن موجود در آن برای درمان کم خونی و علائم این بیماری مفید می باشد.


آناناس برای رفع سرفه مفیده؟

 آناناس حاوی بروملین و آنزیمی با خواص ضدالتهابی است و باکتری‌ها و عفونت‌ها را از بین می‌برد. آب آناناس تازه می‌تواند 5 برابر بهتر از شربت سینه تاثیر بگذارد.

 

آناناس برای سنگ کلیه خوبه؟
آناناس یک دیورتیک (ادرار آور) طبیعی است که به سم زدایی از کلیه ها و دستگاه ادراری کمک کرده و برای درمان سنگ کلیه مفید می باشد


آناناس باعث کاهش فشار خون می شود؟
بله.مبتلایان به فشار خون بالا می‌توانند در یك روز و در دو نوبت صبح و شب، دو تا سه اسلایس آناناس میل كنند.


آناناس و آرتروز؟

آناناس التهاب مربوط به درد مفاصل و عضلات را کاهش می‌دهد.


آناناس و تقویت استخوان

آناناس حاوی ویتامین C است که باعث تقویت استخوان و مفاصل می‌شود

 

خواص آناناس در درمان نازایی؟

آناناس با آنتی‌اکسیدانی که در خود دارد می‌تواند آسیبی که اسپرم مردان به دلیل  تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد بر روی اسپرم‌ها گذاشته است را برطرف سازد.

 

مصرف آناناس برای چه کسانی ممنوع است؟

آناناس به دلیل داشتن قند بالا برای خانم هایی که دارای دیابت حاملگی هستند توصیه نمی شود.

آناناس باعث کاهش فشار خون می شود پس افرادی که دارای افت فشار هستند باید در خوردن آن احتیاط کنند.

اگر دارای یک بارداری با خطر زیاد هستید از خوردن آناناس اجتناب کنید.

اگر دارای شرایط پزشکی خاصی مانند زخم معده، گاستریت، خطر سقط جنین، انعقاد خون و فشار خون پایین هستید، بهتر است از خوردن آناناس در بارداری اجتناب کنید.

همچنین افرادی که به میوه آناناس آلرژی دارند. زنان باردار و شیرده. بچه های زیر 6 سال. کسانی که داروهای ضدانعقاد خون، آسپرین و داروهایی از این دست مصرف می کنند.

 

طبع اناناس سرده یا گرمه؟ مصلح؟

طبع آناناس گرم و تر است و مصلح آناناس عسل، آب انار و آب لیمو میباشد.

علائم آناناس پلاسیده؟
پوستی چروکیده و مایل به قهوه ای، برگ های پژمرده و پوستی ترک خورده

چرا پس از خوردن آناناس در دهان احساس سوزش داریم؟ و راه کار؟
آنزیم بروملین که در مرکز آناناس به وفور وجود دارد با هضم کردن سطح پوست دهان، باعث سوزش می‌شواگر می‌خواهید دهانتان به طور کلی پس از مصرف آناناس دچار سوزش نشود، می‌توانید این میوه را قبل از مصرف کمی داغ کنید. با این حال، باید بدانید که بسیاری از مواد مغذی آناناس مانند ویتامین C در معرض گرما آسیب می‌بینند. از این رو، مصرف این میوه به صورت خام می‌تواند بیشترین میزان مواد مغذی را به بدن برساند.




امتیاز: 1 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد