hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی سیرابی در تقویم 1402؛ حقایقی جالب درباره سیرابی

روز جهانی سیرابی در تقویم 1402؛ حقایقی جالب درباره سیرابی

روز جهانی سيرابی 24 اکتبر برابر با 2 آبان در نظر گرفته شده، به همین مناسبت در ادامه درباره تاریخچه روز سیرابی و حقایق جالبی از آن که نمی دانید را آورده ایم.

 2 آبان هر سال برابر با 24 اکتبر؛ روز جهانی سیرابی (world tripe day) است. برخلاف تصور عموم مردم ایران که سیرابی را غذای ایرانی می دانند، سیرابی یک غذای بین المللی است که در سرتاسر دنیا تهیه می شود 

تاریخ دقیق روز جهانی سیرابی در تقویم 1402

تاریخ دقیق روز جهانی سیرابی در تقویم شمسی برابر است با : روز سه شنبه 2 آبان سال 1402

تاریخ دقیق روز جهانی سیرابی در تقویم قمری برابر است با :  روز سه شنبه 8 ربیع الثانی سال 1445

تاریخ دقیق روز جهانی سیرابی در تقویم میلادی برابر است با : روز سه شنبه 24 اکتبر سال 2023

سیرابی

سیرابی (tripe) جدار معده حیوانات نشخوارکننده نظیر گوساله و گوسفند است. سیرابی در واقع به لایه درونی معده گاو و گوسفند گفته می شود.

علت نام گذاری روز جهانی سیرابی

انجمن بازاریابی سیرابی (Tripe Marketing Board) 2 آبان یا 24 اکتبر را به عنوان روز جهانی سیرابی معرفی کرده است. علت این نام گذاری این بوده که «ساموئل پیپس» سیاستمدار و مورخ انگلیسی قرن هفدهم در کتاب زندگینامه خود در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۶۶۲ می نویسد: به خانه برگشتم و همراه با همسرم غذایی بسیار خوشمزه از سیرابی را خوردیم.

سیرابی حقایقی درباره سیرابی

  1. گاو معده چهار قسمتی دارند که سیرابی از سه قسمت اول درست می‌شود.
  2.  شکمبه یا سیرابی اولین قسمت معده نشخوارکننده است، نگاری دومین قسمت و هزارلا سومین قسمت آن است.
  3.  سیرابی کالری و چربی کمی دارد و منبع غنی روی و ویتامین ب۱۲ است.
  4. سیرابی در فارسی و معادل آن tripe در انگلیسی به عنوان توهین و فحش به کار می رود.
  5. در کشورهای انگلیسی‌زبان سیرابی خوردن چندان معمول نیست. اما در ایتالیا حتی غذافروش‌های کنار خیابان بعضا خوراک‌های سریع از سیرابی درست می‌کنند و می‌فروشند.

غذای مخصوص روز جهانی سیرابی و دستور طبخ آن

همانطور که از اسمش پیداست بهتر است در روز جهانی سیرابی این روز را با یک خوراک خوشمزه سیرابی جشن گرفت. تا حداقل بتوان آنطور که باید رسالت این روز را به جا آورد. در حقیقت سیرابی به لایه درونی معده گوسفند و گاو اطلاق می شود برای این که یک سیرآبی لذیذی طبخ کرد قبل از هر چیزی باید اقدام به پاکسازی سیرابی کرده و سپس سیرابی را در اندازه های 5 سانتی متری تکه تکه کنید.

پس از این کار آن را داخل یک قابلمه پر از آب ریخته و بعد از اینکه آب به جوش آمد 15 دقیقه زمان بدهید تا قابلمه روی شعله بماند. پس از 15 دقیقه تکه های سیرابی را آبکشی کرده و در یک ظرف مناسب بریزید سپس مقداری شیر و یک پیاز روی سیرابی بریزید. دقت داشته باشید که شیر باید روی سیرابی ها را بپوشاند پس از این مرحله به مدت 2 ساعت زمان بدهید تا روی شعله ملایم بپزد. حین پختن سیرابی کمی کره روی حرارت آب کرده و مقداری آرد الک شده به آن اضافه کنید و هر دو را با هم کمی تفت دهید تا طعم خامی آرد گرفته شود سپس مقداری نمک و فلفل به آن افزوده و این ترکیب را روی سیرابی در حال طبخ ریخته و بهم بزنید. در نهایت پس از پایان تمامی این مراحل و بعد از گذشت دو ساعت غذای لذیذ سیرابی شما آماده خوردن می باشد. البته دستور و نکات کامل پخت سیرابی را در آشپزخانه نمناک میتوانید به صورت دقیق تر بخوانید.

سیرابی خواص و مضرات درمانی سیرابی

فواید سیرابی سال هاست که از طرف متخصصان تغدیه گوشزد می شود. آنها توصیه هایی برای خوردن سیراب و شیردان کی کنند چراکه معتقدند سیرابی خواص بسیار مفیدی برای درمان کم خونی، تقویت معده و روده، سیستم ایمنی بدن، ریزش مو، اختلالات رشد کودکان، سرطان، بیماری های عصبی و افسردگی و ... در خود دارد.

البته ناگفته نماند که با وجود خواص بی نظیر سیرابی در مقابل مضراتی نیز در این خوراکی برای سلامت انسان وجود دارد و استفاده بیش از حد آن خطر آفرین است. از جمله مضرات رایج آن این است که به علت استفاده نمک زیاد درآن فرد مصرف کننده مستعد افزایش فشار خون می شود. نکته بسیار مهمی که از هشدارهای این غذا شمرده می شود آن است که در صورت شسته نشدن و بهداشتی نبودن آن قبل از طبخ امکان دارد بیماری های باکتریایی مختلفی متوجه فرد مصرف کننده باشد.

نکاتی که باید در هنگام خرید و طبخ سیرابی رعایت کنید

  • حتما دقت کنید که سیرابی دارای بوی نامطبوع و بدی نباشد.
  • رنگ سیرابی به علت اینکه دام علوفه خشک خورده است در فصل زمستان و فصل بهار تیره است.
  • در فصل تابستان و فصل پاییز رنگ سیرابی سفید است زیرا دام علوفه تازه خورده است.
  •  پس از طبخ سیرابی در یک روز می بایست تا نهایتا ۱۲ ساعت آن را میل کنید.
  • پیش از پخت سیرابی آن را از هر نظر بررسی کرده و سپس به صورت کامل شسته و همه زواید اطراف آن را دور بریزید.
  • بهتر است سیرابی را در فصول بهار و زمستان مصرف کنید. سیرابی در تابستان سریع تر فاسد می‌شود و بوی خوبی هم ندارد پس بیشتر آن را در بهار و زمستان بخورید.

میزان مصرف مجاز سیرابی 

طبق توصیه متخصصان علوم غذایی استفاده از یک الی دو بار از این غذا در هفته ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد. چنانچه این غذا ماهانه یک الی دو بار در ماه مصرف شود مشکل چندانی به همراه ندارد. بنابراین توصیه می شود آن دسته از افرادی که تحرک کمی دارند حتماً از مصرف مداوم و همچنین مصرف روزانه این غذا اکیدا خودداری کنند.

امتیاز: 1 (از 2 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد