hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی دسر در تقویم سال 1402؛ آموزش طرز تهیه انواع دسر

روز جهانی دسر در تقویم سال 1402؛ آموزش طرز تهیه انواع دسر

تاریخ روز جهانی دسر در تقویم 1402، 22 مهرماه است. در این مطلب درباره اینکه دسر چیست؟ توضیح داده ایم و تاریخچه روز جهانی دسر و طرز تهیه انواع دسر را آورده ایم.

۱۴ اکتبر 2023 مصادف با روز شنبه ۲۲ مهر 1402 روز جهانی دسر (World Dessert Day) است. در این مطلب طرز تهیه انواع دسر (ساده، پاناکوتا وانیلی ،تیرامیسو و سیب شکم پر) را آموزش می دهیم. 

دسر

دسر (Dessert) که در فرهنگ‌های آشپزی کشورهای سراسر جهان (گاهی به آن پی‌خوراک یا پس خوراک نیز می‌گویند) که معمولاً در پایان یک وعدهٔ غذایی مصرف می‌شود و به‌طور معمول جزو مواد غذایی شیرین می‌باشد. واژهٔ دسر از واژه فرانسوی کهن " desservir " به معنی جمع کردن روی میز گرفته شده‌است. 

در برخی کشورها برای مصرف کردن دسر از قاشق مخصوصی استفاده می‌کنند که اندازهٔ آن بین اندازهٔ یک قاشق چا ی خوری و یک قاشق معمولی است. به گفته هرودوت مورخ یونانی، ایرانیان نخستین مردمانی بودند که بعد از خوراک اصلی، خوراکی های شیرین میخوردند.

 تاریخچه دسر

اولین دسرها آب‌نبات‌هایی بودند که از خرمای خشک و موم کندوی زنبور عسل ساخته شده بودند. قرون وسطی، زمانی که شکر برای اولین بار به صورت کلی تولید شد، مردم از طعم شیرینی‌ها لذت می‌بردند و شیرینی چیز جدیدی به حساب می‌آمد. اما چون شکر بسیار گران بود فقط افراد ثروتمند از شیرینی‌ها و دسرها بهره‌مند بودند.

ریشهٔ اولین دسرها ی محبوب، مانند بستنی‌های منجمد شده، به قرون وسطی بر می‌گردد زمانی که خانوادهٔ سلطنتی درخواست یخ تازهٔ طعم دار شده با عسل یا شربت میوه را کردند.

ریشه‌شناسی

کلمهٔ " دسر " علاوه بر کشورهای فرانسوی زبان در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و ایرلند استفاده می‌شود. در حالی کلمهٔ " پودینگ " بیشتر در کشورهایی مانند انگلستان و کشورهای مشترک‌المنافع با انگلستان استفاده می‌شود. 

طرز تهیه دسر

دسر ساده پرتقالی

مواد لازم برای تهیه دسر فروماژ پرتقال

  • زرده تخم ‌مرغ : 4 عدد

  • شکر : یک و یک چهارم پیمانه (200 گرم)

  • وانیل : یک چهارم قاشق چایخوری

  • آب پرتقال : 5 پیمانه (380 گرم)

  • خامه پاستوریزه : یک پیمانه (200 گرم)

  • ورق ژلاتین ضخیم : 4 ورق

  • رنده پوست پرتقال : نصف قاشق چایخوری

 طرز تهیه دسر فروماژ پرتقال

  • در اولین مرحله برای تهیه این دسر باید شکر، زرده تخم مرغ و وانیل را داخل یک ظرف مناسب ریخته با استفاده از همزن برقی یا دستی هم بزنید تا مایعی غلیظ و کرمی رنگ آماده شود.
  • حالا باید ورق ژلاتین را داخل آب سرد نرم کنید و داخل یک دوم پیمانه آبجوش آنها را حل کنید. سپس زرده و وانیل را با یکدیگر مخلوط کرده و شکر را هم به آب پرتقال اضافه کنید.
  • پس از آن باید ژلاتین حل شده را هم اضافه کرده و باز هم بزنید و رنده پوست پرتقال و خامه را هم به محتویات خود اضافه نمایید.
  • حالا مایه کاملاً صاف و یکدست شده را داخل ظرف مناسب برای دسر بگذارید و داخل یخچال قرار دهید تا چند ساعت برای بسته شدن کرم زمان نیاز است.
  • اکنون قالب دسر را داخل آب ولرم بگذارید و در ظرف مخصوص سرو برگردانید. توجه داشته باشید به مدت زمان کافی دسر داخل یخچال بماند تا بعدا خود را ول نکند که حدود 4 ساعت زمان برای آن کفایت می‌کند.

پاناکوتا وانیلی

مواد لازم برای تهیه پاناکوتا وانیلی

  • شیر : 1 پیمانه

  • شکر : نصف پیمانه

  • خامه : 400 گرم

  • پودر ژلاتین : 3 قاشق چایخوری

  • وانیل : نصف قاشق چایخوری

 

طرز تهیه پاناکوتا وانیلی

  1. در اولین مرحله برای تهیه این دسر باید یک قابلمه مناسب برداشته و یک پیمانه شیر داخل آن بریزید و روی شعله گاز با حرارت ملایم بگذارید تا گرم شود. نیازی نیست که شیر بجوشد، وقتی که گرمای آن در حدی باشد که انگشت شما را نسوزاند کافیست.
  2. بعد می‌توانید مقداری پودر ژلاتین داخل آن بریزید و روی بخار آب آن را هم بزنید تا ژلاتین گلوله گلوله نشود.
  3. سپس باید مخلوط شیر و ژلاتین را به صورت یکنواخت در بیاورید و به بقیه شیر هایی که داخل قابلمه بود اضافه کنید و قابلمه را روی شعله گاز با حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید که به جوش برسد.
  4. حالا باید یک کاسه مناسب انتخاب کنید و خامه صبحانه با نصف پیمانه شکر را داخل آن ریخته و با همزن دستی یا برقی آنقدر آن را هم بزنید که یک فرم و ساختار مشخصی بگیرد.
  5. در این مرحله باید این مخلوط را به قابلمه شیری که روی گاز گذاشته بودید اضافه کنید و هم بزنید و بعد نصف قاشق چای خوری وانیل هم به آنها اضافه کرده و همه آنها را با هم مخلوط کنید.
  6. وقتی که مواد را خوب هم زدید قابلمه را از روی شعله برداشته و اجازه دهید که سرد شود تا آن را داخل قالب بریزید.
  7. در همین مدت ظرف مورد نظر خود را انتخاب کنید و یک کمی مایه پاناکوتا را وقتی که خنک شد داخل آن بریزید و داخل یخچال بگذارید تا سفت شود.
  8. معمولا مقداری سس میوه روی این دسر می ریزند و سپس آن را سرو میکنند. برای تهیه سس میوه باید میوه دلخواه خود را از چند ساعت قبل داخل فریزر بگذارید تا یخ ببندد و بعد آنها را داخل میکسر ریخته و با مقداری پودر قند مخلوط کنید.
  9. وقتی کاملا میکس شد روی پاناکوتا آماده شده مقداری از این سس میوه را بریزید و سرو کنید.

طرز تهیه تیرامیسو موز

تیرامیسوی موزی یکی از انواع دسرهای سنتی و خوشمزه کشور ایتالیا است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
بیسکوئیت لیدی فینگر ۲ بسته
شیر ۵ لیوان
شکر ۱٫۵ لیوان
زرده تخم مرغ ۲ عدد
آرد ۳٫۵ قاشق غذاخوری
وانیل نوک قاشق چایخوری
پنیر لبنه ۴ قاشق غذاخوری
موز ۳ عدد
نسکافه فوری ۲ عدد
آب جوش ۲ لیوان

 

طرز تهیه تیرامیسو موز

  1. برای تهیه تیرامیسوی موزی در ابتدای کار زرده تخم مرغ هم دمای محیط را به همراه شکر درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا بافت شان یکدست شود. در ادامه شیر را اضافه می کنیم.
  2. در این مرحله مواد را در حدی که یکدست شوند مخلوط می کنیم، سپس آرد را اضافه کرده و آنرا نیز کمی مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شود. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و مواد را به آرامی مخلوط می کنیم.
  3. حالا باید به صورت مداوم مواد را هم بزنیم تا غلظتش شبیه به غلظت فرنی شود. پس از اینکه مواد به غلظت مناسب رسید، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس وانیل را به همراه پنیر لبنه به قابلمه اضافه می کنیم.
  4. در این مرحله مایه دسر را کمی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه نسکافه های فوری را به همراه آب جوش درون یک کاسه با هم ترکیب می کنیم، سپس یک ظرف مناسب دسر انتخاب می کنیم و با کمی روغن آنرا چرب می کنیم.
  5. حالا نصف بیسکوئیت ها را درون نسکافه می خیسانیم و در کف ظرف می چینیم. در ادامه نصف مایه دسر را روی بیسکوئیت ها می ریزیم و با لیسک آنرا به صورت یکدست پخش می کنیم، در ادامه موزها را خرد کرده و روی مواد می چینیم.
  6. در این مرحله بیسکوئیت های باقیمانده را با نسکافه مرطوب کرده و روی موزها می چینیم. در ادامه باقیمانده مایه دسر را روی بیسکوئیت ها می ریزیم و به صورت یکدست پخش می کنیم، سپس با پودر کاکائو تزیین کرده و تا زمان سرو در یخچال قرار می دهیم.

دسر سیب شکم پر


مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زرد ۵ عدد
مغز گردو ۵ عدد
آب ۱ لیوان
شکر ۵ قاشق غذاخوری
کنجد ۱ قاشق غذاخوری
پودر دارچین ½ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه دسر سیب شکم پر

  1. برای تهیه دسر سیب شکم پر ابتدا مواد میانی دسر را آماده می کنیم، برای این منظور مغز گردو را درون آسیاب می ریزیم و میکس می کنیم تا حالت خمیری پیدا کند، سپس آنرا از آسیاب خارج کرده و درون یک کاسه مناسب می ریزیم.
  2. در این مرحله پودر دارچین را به همراه کنجد و ۲ قاشق غذاخوری از شکر به کاسه اضافه کرده و مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه سیب ها را پوست می گیریم، سپس قسمت بالای سیب ها را با چاقو جدا می کنیم.
  3. حالا با استفاده از یک قاشق کوچک درون سیب ها را خالی می کنیم. در ادامه مواد میانی را درون سیب ها می ریزیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت متوسط قرار داده و سیب ها را به ترتیب درون تابه می چینیم.
  4. در این مرحله شکر باقیمانده را با آب ترکیب می کنیم، سپس درون تابه می ریزیم. در ادامه درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم سیب ها با حرارت ملایم بپزند و شربت را جذب کنند. در حین پخت هر چند دقیقه یک بار سیب ها را بررسی می کنیم.
  5. پس از اینکه سیب ها به خوبی پختند و نرم شدند، زعفران دم کرده را اضافه می کنیم، سپس با استفاده از یک برش تمیز شربت زعفرانی را روی بدنه و قسمت های بالایی سیب ها می مالیم تا خوشرنگ و درخشان شوند.
  6. در نهایت گلاب را به تابه اضافه می کنیم و پس از گذشت ۵ دقیقه تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا دسر از حرارت بیفتد. در نهایت سیب ها را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم و به سلیقه خود با پودر پسته تزیین می کنیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد