hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > زمان ورود رنگ سبز به نقشه کرونایی کشور

نگرانی از رشد موارد بروز در شرق خاورمیانه

زمان ورود رنگ سبز به نقشه کرونایی کشور

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ ضمن تشریح وضعیت ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در دنیا، گفت: در منطقه شرق خاورمیانه که ایران هم در آن منطقه قرار دارد، اخیراً و پس از هفته‌ها کاهش مداوم تعداد موارد، شاهد رشد موارد بوده‌ایم که کمی جای نگرانی دارد.

دکتر مسعود یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مبنای رنگ‌بندی در کشور و زمان ورود رنگ سبز به نقشه رنگ‌بندی کرونایی به عنوان شهر بدون کرونا، گفت: باید توجه کرد که تا زمانیکه حتی در یک شهر موردی از کرونا داشته باشیم، ‌ باتوجه به جابجایی‌های سریع جمعیتی که فردی در کمتر از یک ساعت می‌تواند با هواپیما از شرق به غرب کشور برود، صحبت از شهر بدون کرونا اصلا کار محتاطانه‌ای نیست.

وی با بیان اینکه تا زمانیکه در دنیا پاندمی وجود دارد، ما هم باید حداقل آمادگی را داشته باشیم، افزود: مبنای رنگ‌بندی نقشه کرونایی هم مانند سابق بر اساس تعداد موارد جدید بر حسب جمعیت است؛ به طوری که تعداد موارد جدید ابتلا را تقسیم‌بندی می‌کنند و بر اساس آن رنگ‌بندی اعلام می‌شود. البته شاید در ابتدا مبنای متقنی برای رنگ‌بندی پیدا نکردیم، اما نمی‌توانیم جامعه را متوقف نگه داریم تا زمانیکه یک ملاک ۱۰۰ درصد عینی، قوی و متقن پیدا کنیم. با علم به محدودیت‌هایی که این روش رنگ‌بندی دارد، تا زمانی که مبنای مناسب‌تری به این منظور در اختیار داشته باشیم، ناچاریم از این روش استفاده کنیم و به نظر می‌رسد که کارایی نسبتا مناسبی هم داشته است.

BA۲ ساب‌واریانت غالب در دنیا

یونسیان با بیان اینکه تا زمانیکه در دنیا پاندمی کرونا کنترل نشود، باید کماکان گوش‌ به زنگ باشیم، ‌درباره وضعیت کرونا در دنیا و ایران، گفت: یکسری ساب‌واریانت با عنوان BA۴ و BA۵ در آفریقای جنوبی شیوع پیدا کرد که خوشبختانه تا کنون در کشور ما گزارشی از آن ارائه نشده است و در دنیار نیز هنوز نتوانسته درصد قابل توجهی از نمونه های بررسی شده را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر همچنان ساب‌واریانتی که در دنیا غالب است BA۲ است و بعد از آن ساب‌واریانت BA۲.۱۲.۱ است. همه این موارد هم از خانواده اُمیکرون هستند.

دو دلیل کاهش موارد کووید ۱۹

وی با بیان اینکه به تدریج تعداد توالی یابی ژنی هم در دنیا هر هفته نسبت به هفته قبل کاهش می‌یابد، گفت: همین کاهش تعداد توالی‌یابی‌ها باعث می‌شود که دقت برآوردها و دقت ما در فراوانی هر یک از این زیر گروه‌ها کاهش یابد. با همین استدلال تعداد تست‌هایی هم که توسط دولت‌ها انجام می‌شود، در دنیا کاهش یافته است. به عنوان مثال در آمریکا مردم به تست‌های خانگی روی آوردند و از آنجایی که هیچ‌کجا ثبت نمی‌شوند، بنابراین یک مقدار هم باید حواس‌مان باشد که بخشی از کاهشی که هر هفته در تعداد موارد بیماری نسبت به هفته گذشته در دنیا شاهدیم، ناشی از کمتر انجام دادن تست در کشورهای مختلف است.

یونسیان تاکید کرد: همیشه باید یک احتیاط در گوشه ذهن‌مان باشد که بخشی از کاهش تعداد موارد بیماری ناشی از روند واقعی کاهش بیماری است و بخشی از آن هم ناشی از این است که تعداد تست کمتری انجام می‌شود.

وضعیت کرونا در دنیا

رشد اخیر موارد کرونادر منطقه شرق خاورمیانه

وی گفت: اگر بخواهیم در دنیا مناطق مختلف را طبق تقسیم‌بندی سازمان جهانی بهداشت به شش گروه تقسیم کنیم، از نظر تعداد موارد بیماری در کشورهای آفریقایی از اوایل ماه آپریل یک افزایشی داشتیم که خوشبختانه طی چند هفته اخیر کاهش یافته و انگار یک قله کوچکی با ارتفاع یک‌چهارم یا یک‌پنجم موج اولیه اُمیکرون داشتند که رو به کاهش است. در منطقه آمریکا هنوز یک روند افزایشی می‌بینیم، اگرچه آهنگش کاهش یافته و هنوز ارتفاعش نسبت به قله‌های قبلی بسیار پایین است، اما تعداد موارد با شیب آهسته‌ای در حال افزایش است. همچنین در منطقه غرب اقیانوس آرام نیز قله کوچکی بعد از کاهش سریع موارد ایجاد شد و سپس مجددا تعداد موارد رو به کاهش نهاد. در منطقه شرق خاورمیانه که ایران هم در آن منطقه قرار دارد، اخیراً و پس از هفته‌ها کاهش مداوم تعداد موارد، شاهد رشد موارد بوده‌ایم که کمی جای نگرانی دارد. با عنایت به اینکه در مناطق افریقا و غرب اقیانوس آرام نیز قله های کوچکی مشاهده شده و به سرعت کاهشی شده اند، باید منتظر ماند و ضمن حفظ آماده‌باش کامل، شرایط را رصد کنیم و ببینیم آیا شرایط منطقه ما و نیز منطقه امریکا هم شبیه دو منطقه فوق الذکر خواهد بود و شاهد رشد فزاینده‌ای نخواهیم بود یا اینکه ممکن است با موج جدی جدیدی مواجه باشیم. در اروپا سیر تعداد موارد جدید کماکان کاهشی است. در منطقه جنوب شرق آسیا هم آمار کاهشی است.  

وضعیت مرگ‌های کرونایی

وی گفت: از نظر تعداد مرگ کرونایی تقریبا سیر در کشورهای واقع در منطقه افریقا و امریکا ثابت و در سایر مناطق کاهشی است، به جز منطقه غرب اقیانوس آرام که افزایش مرگ نسبت به هفته های گذشته را شاهد هستند که آن هم ناشی از تاخیر زمانی بروز مرگ‌ها نسبت به موارد ابتلا بوده است و انتظار داریم طی هفته های آینده کاهش یابد.  

چه کسی می‌تواند پایان پاندمی قرن را اعلام کند؟

یونسیان درباره آینده ویروس کرونا نیز گفت: واقعا نمی‌توان درباره آینده اظهار نظر کرد. با همه کاهش‌ها ما باید گوش‌ به زنگ باشیم و هر زمان سیگنالی در هر منطقه ای از کشور خودمان مشاهده کردیم، عملکردمان را تغییر دهیم، هرچند در حال حاضر شرایط‌مان پایدار است. در مورد زمان خاتمه پاندمی تنها یک مرجع بین‌المللی که همه دنیا را رصد می‌کند، می‌تواند درباره پایان آن هم اظهارنظر کند که این مرجع هم سازمان جهانی بهداشت است. کما اینکه در خصوص شروع پاندمی نیز تابع همین سازمان بوده‌ایم. زمانیکه شواهد نشان دهد که همه کشورها به کنترل مناسب و مطلوبی رسیدند، می‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد.

وی گفت: البته متاسفانه خیلی از درون برخی کشورها همچون کره شمالی و چین و ... اطلاع نداریم و تا زمانیکه این خلاءهای اطلاعاتی وجود دارد، خیلی باید احتیاط کرد. پایان پاندمی باید بر اساس مستندات و از سوی متخصصین نخبه انجام شود و همانطور که اعلام پاندمی را سازمان جهانی بهداشت انجام داد، پایان آن را هم این سازمان باید اعلام کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد