hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > کاهش امید به احیای برجام

کاهش امید به احیای برجام

از غروب چهارشنبه هفته گذشته که قطعنامه شورای حکام علیه ایران صادر شد و به دنبال آن دوربین‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی خاموش شد تا به امروز ؛احیای برجام بیش‌ازپیش دشوار شده و مسیر به ثمر رساندن مذاکرات و احیای برجام اگرنه غیرممکن ولی به راستی سخت‌تر از گذشته شده است.

وضعیت برجام که از سال 2018 با خروج یک‌جانبه آمریکا به گونه دیگری رقم خورده بود؛ همچنان مبهم است. از زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ با برجام خداحافظی کرد موجی از تحریم‌های سخت علیه اقتصاد ایران به راه افتاد. دولت ایالات‌متحده اگرچه می‌دانست تهران به این توافق پایبند است اما به‌صورت یک‌جانبه برجام را ملغی اعلام کرد تا تلاش‌های نفس‌گیر و به ثمر رسیده ظریف و کری و سایر طرفین مذاکرات به‌یک‌باره نقش بر آب شود. باروی کار آمدن دولت دموکرات بایدن امید به احیای برجام بیش‌ازپیش زنده شد اما تاکنون این مسیر موفقیت‌آمیز نبوده و می توان گفت امیدها روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود. اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا از مخالفان کارزار به‌اصطلاح «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران بود و از زمان انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالت متحده همواره بر احیای برجام تأکید شده بود و او تأکید کرده بود که مایل است بار دیگر آمریکا را به توافق برجام بازگرداند و تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو کند، همچنین تأکید کرده بود که به دنبال انعقاد یک توافق «گسترده‌تر» و «قوی‌تر» با ایران است که در قالب آن راه برای انجام مذاکرات بیشتر با ایران درباره قدرت منطقه‌ای و موشکی این کشور نیز هموار شود اما در عمل طرفیت مذاکرات نتوانستند در مسیر احیای برجام گام بردارند.
از غروب چهارشنبه هفته گذشته که قطعنامه شورای حکام علیه ایران صادر شد و به دنبال آن دوربین‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی خاموش شد تا به امروز ؛احیای برجام بیش‌ازپیش دشوار شده و مسیر به ثمر رساندن مذاکرات و احیای برجام اگرنه غیرممکن ولی به راستی سخت‌تر از گذشته شده است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تا نیمه اسفندماه 1400، مذاکرات در مسیر احیای برجام حرکت می‌کرد تا آنجا که انریکه مورا، هماهنگ‌‌‌کننده کمیسیون مشترک برجام و مذاکره‌‌‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در اسفندماه در صفحه توییترش نوشت: «مذاکرات وین درباره برجام در لحظه سرنوشت‌‌‌سازی قرار دارد. پس از ۱۰ ماه مذاکره به پایان کار نزدیک می‌‌‌شویم. مسائل مهم باید حل شوند؛ اما تمامی هیئت‌های مذاکره‌‌‌کننده کاملا تعامل دارند. کار فشرده در کوبورگ ادامه دارد. » اما با قطع مذاکرات از روز 20 اسفند عملا قصه به گونه دیگری رقم خورد. ضلع غربی مذاکرات ابتدا روسیه را عامل توقف اعلام کرد. سپس ادعا شد موضوع سپاه مذاکرات را به بن‌بست کشانده است. به‌هرحال دلیل توقف مذاکرات هرچه که باشد قطع‌نامه اخیر شورای حکام و حواشی دنباله‌دار آن، کار را برای احیای برجام بیش‌ازپیش دشوار کرده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد