hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > تاریخ روز جهانی رژ لب در تقویم سال 1403 همراه تاریخچه ماتیک

تاریخ روز جهانی رژ لب در تقویم سال 1403 همراه تاریخچه ماتیک

۲۹ ژوئیه مصادف با 8 مرداد به عنوان روز جهانی رژ لب نامگذاری شده است. در این مطلب درباره این روز و تاریخچه و حقایق جالب درباره ملاتیک آشنا می شوید.

29 جولای 2024 روز جهانی رژ لب ( به انگلیسیWorld Lipstick Day) می باشد. در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی رژ لب در سال 1403 و تاریخچه اختراع آن را بررسی خواهیم کرد.

تاریخ دقیق روز جهانی رژ لب در تقویم 1403

تاریخ دقیق روز جهانی رژ لب در تقویم 1403 برابر با روز دوشنبه 8 مرداد، 29 ژولای 2024 و 23 محرم سال 1446 است.

تاریخ دقیق روز جهانی رژ لب سال 1402 در تقویم شمسی مصادف است با: روز دوشنبه 8 مرداد سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی رژ لب سال 1402 در تقویم قمری مصادف است با: روز دوشنبه 23 محرم سال 1446

تاریخ دقیق روز جهانی رژ لب سال 1402 در تقویم میلادی مصادف است با: روز دوشنبه 29 ژولای سال 2044

رژ لب 

رژ لب


رژ یا ماتیک لب:
رژ لب (به فرانسوی: Rouge à lèvres) یا ماتیک (به فرانسوی: Cosmétique) یک فراورده آرایشی است که حاوی مواد رنگی، قهوه، روغن، موم و نرم‌کننده پوست است که برای مالیدن رنگ و بافت بر روی لب‌ها به‌کار می‌رود. انواع گوناگونی از رژ لب ساخته شده‌است. قدمت استفاده از رژ لب به ۵۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد و زنان و مردان سومر باستان احتمالاً نخستین کسانی بودند که رژ لب را اختراع و از آن استفاده کردند. سومریان سنگ‌های زینتی را به تکه‌های کوچک خرد می‌کردند و از آنها برای تزیین چهره خود، عمدتاً قسمت لب‌ها و اطراف چشم استفاده می‌کردند. مصریان باستان از رژ لب نه به دلیل تفکیک جنسیتی بلکه به عنوان وسیله‌ای برای تمایز و نشان دادن اختلاف طبقه اجتماعی استفاده می‌کردند.


تاریخ روز جهانی رژ لب 

هشتم مرداد، روز جهانی رژلب یا آنطور که قدیمی‌ترها می‌گفتند ماتیک است. ماتیک در فرهنگ دهخدا به این معنا آمده است: «ماده‌ی سرخی که زنان به لب مالند». از زمانی که نخستین قطعه‌ی رژلب در سال ۱۸۸۰ به‌وسیله‌ی گِرلن از موم شمع ساخته شد، دستور ساختش مدام در حال تغییر بوده است و رنگدانه‌ها پررنگ‌تر می‌شوند. رژلب قرمز نماد فریبندگی مسلّم بوده است.امروزه هم این ماده، بر روی لب‌های زنان دیده می‌شود،در کیف دستی‌شان جا خوش می‌کند و برایشان اعتماد به نفس به بار می‌آورد.

 تاریخچه اختراع رژ لب 

حدود ۵۰۰۰ سال پیش زنان و مردان سومری باستان احتمالاً اولین کسانی بودند که رژ لب اختراع و استفاده کردند. آنها سنگ‌های قیمتی را خرد کرده و از آنها برای تزئین صورت خود، عمدتاً روی لب‌ها و اطراف چشم، استفاده می‌کردند. مصری‌ها مانند کلئوپاترا اشکالات خرد شده (کارمین) را برای ایجاد رنگ قرمز بر روی لب‌های خود دوست دارند. زنان در تمدن دره سند باستان ممکن است از قطعات اوچر مستطیل شکل با انتهای مورب به عنوان رژ لب استفاده کرده‌اند. مصریان باستان برای نشان دادن موقعیت اجتماعی و نه جنسیت از رژ لب استفاده می‌کردند.[۵] آنها رنگ قرمز را از fucus-algin، ۰٫۰۱٪ ید و مقداری برم مانیت استخراج کردند، اما این رنگ منجر به بیماری جدی شد. در ابتدا رژ لب‌هایی با اثرات براق کننده با استفاده از ماده ای مرواریدی موجود در فلس‌های ماهی ساخته می‌شدند.

زنان در تمدن مینوی لب‌های خود را با مواد آرایشی قرمز روشن رنگ می‌کردند. رنگ لب در یونان باستان در ابتدا محدود به روسپی‌ها و کورتسان‌ها بود، اما بین سالهای ۷۰۰ تا ۳۰۰ قبل از میلاد به طبقه بالا گسترش یافت. زنان یونانی لب‌های خود را با مواد آرایشی ساخته شده از رنگهای حاوی بنفش تیری، توت خرد شده و رنگدانه سمی رنگدانه رنگ کردند.

چین

چینی‌ها اولین رژ لب‌هایی را تهیه کردند که بیش از ۱۰۰۰ سال پیش از موم ساخته شده بود تا از پوست لطیف لب‌ها محافظت کند. در دوران سلسله تانگ (۶۱۸–۹۰۷ م) روغنهای معطر به آنها اضافه شد که عامل اغوا کننده ای به دهان می‌داد. انواع موم های رایج به کار رفته در رژ لب شامل موم زنبور عسل و موم نخل بود.

انگلیس

رنگ آمیزی لب از محبوبیت خاصی در قرن شانزدهم انگلیس برخوردار شد. در زمان ملکه الیزابت اول لبهای قرمز روشن و صورت سفید و پرزکتیو مد شد. در آن زمان، رژ لب از ترکیبی از موم و لکه‌های قرمز گیاهان ساخته می‌شد. فقط بازیگران زن و مرد از طبقه بالا آرایش می‌کردند.

در بیشتر قرن نوزدهم، استفاده آشکار از لوازم آرایشی در انگلیس برای زنان محترم قابل قبول نبود و با گروه‌های حاشیه ای مانند بازیگران و روسپی‌ها ارتباط داشت. استفاده از آرایش بی ادبانه و ناپسند تلقی می‌شد. در دهه ۱۸۵۰ گزارش‌هایی در حال انتشار بود که به زنان در مورد خطرات استفاده از سرب و گیاهان ضدآفتاب در مواد آرایشی و بهداشتی صورت اعمال می‌شود. به نظر می‌رسد که پذیرش کامل استفاده پنهان از لوازم آرایشی و بهداشتی در انگلستان حداقل تا سال ۱۹۲۱ برای افراد شیک پوش لندنی صورت گرفته‌است.

فرانسه

با پایان قرن نوزدهم، Guerlain، یک شرکت لوازم آرایشی فرانسوی، شروع به تولید رژ لب کرد. اولین رژ لب تجاری در سال ۱۸۸۴ توسط عطاری‌ها در پاریس، فرانسه ابداع شد. روی آن را کاغذ ابریشم پوشانده و از پیه گوزن، روغن کرچک و موم ساخته شده‌است. قبل از این، رژ لب در خانه ایجاد شده بود.

پرسش های متداول


تاریخ دقیق روز جهانی رژلب در تقویم سال 1403 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز جهانی رژلب در تقویم سال 1403 برابر با روز دوشنبه ۲۹ جولای و 8 مرداد است.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد