hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > حقایقی درباره روز ببر و نکاتی عجیب درباره ببرها که نمی دانید

حقایقی درباره روز ببر و نکاتی عجیب درباره ببرها که نمی دانید

1402/12/19 , 09:47
روز جهانی ببر، ۲۹ ژوئیه برابر با 8 مرداد1403 به عنوان نامگذاری شده است. در این مطلب با حقایق جالبی درباره روز جهانی ببر و نکات عجیبی درباره ببرها آشنا می شوید.

روز جهانی ببر (به انگلیسی World Tiger Day ) 29 جولای 2024 مصادف با 8 مرداد 1403 است.

ببر چیست؟

ببر از ویکی‌پدیا

ببر (نام علمی: Panthera tigris) بزرگ‌ترین جانور از تیرهٔ گربه‌سانان است.مهم‌ترین ویژگی این جانور، خط‌های عمودی تیره روی خز قرمز-نارنجی آن است که در ناحیهٔ زیرین روشن‌تر است. این جانور دارای بدنی ماهیچه‌ای و پاهایی نیرومند است. بدن ببر دارای موهای بلند و برّاق به رنگ نارنجی، همراه با خط‌های سیاه عمودی است. جثّهٔ ببرهای نر بزرگ‌تر از ببرهای ماده است و همچنین موهای روی گونهٔ ببر نر بلندتر از ببر ماده است. دندان‌های ببر بسیار قوی است و دندان نیش آن، در میان جانوران خشکی بلندترین است. طول تاج دندان ببر به ۷۴٫۵ میلی‌متر و گاهی تا ۹۰ میلی‌متر می‌رسد.

روز جهانی ببر روز جهانی ببر

۲۹ جولای (۷ مرداد) به عنوان روز جهانی ببر نامگذاری شده است. روز جهانی ببر، هم به عنوان یک جشن جهانی و هم به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ این گربه سان زیبا تعیین شده است.
در حال حاضر بیش از هر زمانی ببرها در سراسر جهان به انقراض نزدیک شده اند، بیش از ۹۷ درصد جمعیت ببر در دنیا از بین رفته است و بسیاری از زیرگونه های ببر منقرض شده اند!
جمعیت ببرهای سراسر جهان از ۱۰۰,۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۳ به ۳,۲۷۴ عدد در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است.



روز جهانی ببر از ویکی‌پدیا

روز جهانی ببر، اغلب به نام روز بین‌المللی ببر، یک جشن سالانه به جهت بالا بردن سطح آگاهی برای حفاظت از ببرها می‌باشد و سالانه در تاریخ ۲۹ ژوئیه برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۰ در اجلاس سن پترزبورگ ایجاد شد. هدف از این روز ارتقاء یک سیستم جهانی برای حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی ببرها و افزایش آگاهی عمومی و پشتیبانی از مسائل مربوط به حفاظت از ببر است.

مشخصات ظاهری ببر

پوست ببر به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای تا نارنجی مایل به قرمز همراه با نوارهای عرضی سیاه یا قهوه ای پررنگ است. درازا ٬ پهنا و فاصله بین این نوارها در نژادهای مختلف ببر بسیار تفاوت دارد. ببرها یال ندارند٬ اما بسیاری از آنها گرداگرد صورت موهای بلندی دارند که پهنای سر را بیشتر می‌نمایاند. موی بدن ببر بنگال و ببرهای جنوب شرقی آسیا کوتاه است. اما نژادهایی از ببر که در مناطق سرد و یخبندان زندگی می‌کنند موهای پرپشت و بلندی دارند که آنها را از سرمای شدید محافظت می‌کند.

ببرها همانند دیگر گربه سانان ناخنها و دندانهای بلند و تیز دارند و می‌توانند به سرعت ولی آرام و بی‌صدا حرکت کنند. ببر بسیار چالاک و سریع است و می‌تواند تا ٩ متر در هر جهش بپرد ٬ اما خیلی زود خسته می‌شود و اگر نتواند شکار خود را در مسافت کم و مدت زمان اندک بگیرد از تعقیب آن دست برمی‌دارد. ببر برخلاف دیگر گربه سانان ٬ به آب علاقه فراوان دارد و شناگر ماهری است.

 روز جهانی ببر 

انواع ببر

به طور کلی ببر به 6 گونه مختلف تقسیم شده است که شامل موارد زیر می باشد:

    • ببر بنگال
    • ببر هندوچین
    • ببر مالایایی
    • ببر سوماترایی
    • ببر سیبری
    • ببر چین جنوبی

ببر سفید از انواع نادر ببرها و اغلب بومی هند می باشد و نوعی ببر بنگال محسوب می شود، این ببر حاصل یک جهش ژنتیکی مادرزادی است که بدنش با خز سفید روشن و نوارهای مشکی پوشیده شده است. جالب است بدانید ببرهای سفید می توانند توله های نارنجی رنگ به دنیا بیاورند.

ببر طلایی یک نوع نادر دیگر از گونه ببرهای بنگال است که حاصل عوامل ژنتیکی و غلبه یک ژن بوده و خزهای آن به رنگ طلایی و نرم تر از انواع نارنجی می باشد. این ببر به ببر توت فرنگی نیز شهرت دارد و خط های روی پوست آن بسیار کمرنگ تر از سایر ببرها است.

بیشتر ببرهای دنیا از نوع بنگال هستند و این نوع بیش از نیمی از جمعیت ببرها را به خود اختصاص داده است.

ببر مازندران یا هیرکانی یکی از انواع ببرهای منقرض شده است اگرچه گفته شده هنوز چند ببر مازندران در باغ وحش سن دیگوی کالیفرنیا زندگی می کنند. این ببر از ببر سیبری کوچک تر و از سایر انواع ببر بزرگ تر بوده است.

بزرگ ترین و کوچک ترین ببر

ببر سیبری بزرگ ترین نوع ببر است که طول آن به 4 متر و وزن آن به 300 کیلوگرم می رسد. این ببر خزهای بلندتر، نرم تر و کمرنگ تر نسبت به دیگران دارد.کوچک ترین نوع نیز ببر سوماترایی است.

نحوه زندگی و شکار در ببرها

ببر بیشتر در جنگلها و نواحی دور از انسان در نقاطی که حیواناتی چون خوک وحشی و سم داران دیگر فراوان هستند زندگی می کنند. فعالیت شبانه دارد ولی ممکن است در روز نیز دیده شود. ببر حیوانی است قوی و پر تحرک و مقاوم. به این ترتیب کاملا به شکار نزدیک شده و بطور ناگهانی به وی جهش می کند. معمولا بوسیله شکستن مهره های گردن و خرد کردن جمجمه شکار خود را فورا می کشد.

 ببر می تواند شکارهای بزرگی مانند گوزن و گاو را را با دندانهای خود حمل کرده به جای مناسب ببرد. ببرهای زخمی و آنهایی که به انسان خواری عادت دارند انسان را مورد حمله قرار می دهند. ببر معمولا گوزن ٬ آهو ٬ گاو و گاومیش وحشی و گراز و گاهی بچه فیل شکار می‌کند. از جانورانی مانند پرندگان ٬ میمونها و حتی لاک پشت و قورباغه نیز تغذیه می‌کند. در بعضی مناطق آسیا که محیط زیست طبیعی ببر آسیب دیده است.

 روز جهانی ببر دشمن ببر

ببر دشمن زیادی ندارد، از جمله دشمنان ببر می توان به انسان ها، بوفالوهای بزرگ، فیل و خرس ها اشاره کرد.

زاد و ولد ببر

ببرها معمولا بین آبان تا اردیبهشت ماه جفت گیری می کنند. دوره بارداری ببر بیشتر از 3 ماه است و معمولا در هر زایمان 2 یا 3 توله ببر به دنیا می آورد.مادر وظیفه نگهداری از توله ها را بر عهده دارد و پدر به دنبال شکار و تامین غذای مورد نیاز خانواده اش می باشد.توله های ببر پس از به دنیا آمدن کور و آسیب پذیر هستند، آن ها بعد از 15 تا 16 روز چشم های خود را باز می کنند.رشد توله ها بسیار سریع است و هر روز تقریبا 100 گرم وزن اضافه می کنند.توله ببر معمولا از سن 18 ماهگی می تواند به تنهایی شکار کند اما تا سن 2 تا 3 سالگی نزد مادرش می ماند تا به اندازه کافی بزرگ و قوی شود.

طول عمر ببر

ببرها در حیات وحش معمولا حداکثر 15 تا 16 سال عمر می کنند اما در باغ وحش طول عمر آن ها به 20 سال نیز می رسد.

حقایق جالب درباره ببرها

    • در بسیاری از فرهنگ ها از ببر به عنوان نماد قدرت، شجاعت و بزرگی یاد می کنند. این حیوان یکی از دوازده حیوان زودیاک چینی است و گفته شده افرادی که در سال ببر به دنیا آمده اند شجاع، رقابتی و با اعتماد به نفس هستند.
    • متاسفانه به دلیل شکار بی رویه ببرها در معرض انقراض قرار دارند. به طور کلی حدود 3200 ببر در طبیعت باقی مانده است.
    • توله ببرها در ماه اول تا چهار برابر اندازه اولیه شان رشد می کنند.
    • صدای غرش ببر از حدود 3 کیلومتر دورتر شنیده می شود.
    • دم این حیوان نقش مهمی در حفظ تعادل او دارد.
    • ببر یکی از پر سرعت ترین حیوانات دنیا است، سرعت این حیوان می تواند به 65 کیلومتر در ساعت – در برخی منابع 90 کیلومتر در ساعت – برسد.
    • این حیوان از میلیون سال ها پیش روی کره زمین زندگی می کرده است. قدمت بقایای فسیلی یافت شده در چین به حدود 2 میلیون سال پیش می رسد.
    • خط های روی پوست ببر مانند اثر انگشت انسان منحصر به فرد است، هیچ دو ببری در دنیا وجود ندارد که خطوط روی پوست آن ها یکسان باشد.
امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد