hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > طرز تهیه انواع بستنی خانگی؛ آموزش مرحله ای تهیه 6 نوع بستنی

طرز تهیه انواع بستنی خانگی؛ آموزش مرحله ای تهیه 6 نوع بستنی

1401/04/30 , 11:23
طرز تهیه انواع بستنی؛ بستنی سنتی، بستنی اکبر مشتی، بستنی وانیلی، بستنی توت فرنگی، بستنی یخی، بستنی میوه‌ای و بستنی شاتوت را مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم

بستنی ( به انگلیسی Ice cream ) معروف ترین و پر طرفدار ترین دسر در تمام دنیا شناخته شده اند. طرز تهیه انواع بستنی  را بصورت آموزش مرحله ای برایتان قرار دادیم. امیدواریم از این مطلب استفاده کامل را برده و در آموزش طرز تهیه انواع بستنی از آن استفاده کنید.


بستنی سنتی فوری

بستنی سنتی از دسرهای قدیمی و پرطرفدار ایرانی است که با این دستور می توانید آنرا به صورت فوری و در کمتر از یک ساعت درست کنید.

مواد لازم بستنی سنتی فوری

آرد سفید ۲ قاشق غذا خوری سرخالی
شیر دو سوم لیوان
گلاب یک سوم لیوان
زعفران دم کرده ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
هل آسیاب شده نصف قاشق چای خوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
وانیل نوک قاشق چای خوری
شکر نصف لیوان
خامه صبحانه ۲۰۰ گرم

طرز تهیه بستنی سنتی فوری در 6 مرحله

  1. برای تهیه بستنی در ابتدای کار، زرده تخم مرغ را به همراه شکر درون یک کاسه مناسب می ریزیم. سپس با چنگال یا همزن دستی مواد را مخلوط می کنیم تا بافت شان کاملا یکدست شود.
  2. در این مرحله شیر را به همراه گلاب، زعفران دم کزده و هل داخل کاسه ای دیگر می ریزیم و با هم مخلوط کرده تا یکدست شوند. سپس از این مخلوط در سه مرحله کم کم به کاسه حاوی زرده تخم مرغ اضافه می کنیم و هم می زنیم تا یکدست شود.
  3. حالا آرد را کم کم به مواد اضافه کرده و با همزن دستی خوب می زنیم تا یکدست شود. در آخر تمام مواد را درون قابلمه می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس به صورت مرتب هم می زنیم تا غلیظ شود.
  4. غلیظ که شد، حرارت را خاموش کرده و درب آن را سریع می گذاریم و اجازه می دهیم تا سرد شود. در این فاصله یک قاشق از خامه را روی یک کیسه فریزر می کشیم و صاف می کنیم و در فریزر قرار می دهیم تا یخ بزند.
  5. وقتی مواد به طور کامل سرد شد، بقیه خامه را به آن اضافه کرده و با همزن دستی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. در این مرحله، مواد را داخل یک ظرف می ریزیم و حدود نیم ساعت در فریزر قرار می دهیم یخ بزند.
  6. وسط یخ زدن بستنی، خامه ای که روی پلاستیک کشیده ایم و یخ زده است را خارج کرده و خرد می کنیم و روی بستنی می ریزیم. سپس دوباره در فریزر قرار می دهیم تا یخ بزند. بعد از حدود نیم ساعت آماده است و قابل سرو است.

 

بستنی اکبر مشتی

مواد لازم برای بستنی اکبر مشتی ۴ نفر

شیر پرچرب ۴ لیوان
شکر یک و ۳/۱ لیوان
ثعلب ۲ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ استکان
خامه صبحانه ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری
خلال پسته به میزان لازم

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه بستنی اکبر مشتی

  1. قبل از هرچیزی باید خامه های یخ زده را برای بستنی تهیه کنید. برای این کار ۴ قاشق خامه صبحانه را داخل یک پلاستیک فریزر ریخته و آن را بر روی یک سینی مستطیل شکل صاف کنید. باید خامه به شکل یکنواخت و نازک درون پلاستیک پهن شود.
  2. حالا خامه را با همان سینی درون فریزر بگذارید تا یخ بزند.در ادامه ۴ لیوان شیر پرچرب را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا حسابی بجوشد و قل بزند. یادتان باشد که یا شیر را همیشه در ظرف شیرجوش بجوشانید.
  3. و یا قابلمه را قبل از جوشاندن شیر حسابی تمیز بشویید تا هیچگونه چربی و آلودگی بر روی آن نمانده باشد. باید شکر را به خوبی با ثعلب مخلوط کنید. حالا باید شکر و ثعلب را به آرامی درون شیر در حال جوش بریزید.
  4. نکته اساسی در این مرحله آرام اضافه کردن شکر و سریع هم زدن شیر است. این کار کمک می کند تا شکر و ثعلب به خوبی درون شیر داغ حل شوند. اگر خیلی طرفدار بستنی های شیرین هستید، به این دستور شکر اضافه نکنید.
  5. اضافه کردن شکر به این نسبت باعث می شود تا بستنی شما شل شود و هر چقدر هم که تلاش کنید نمی توانید آن را به غلظت مناسب برسانید. زیاد و کم بودن ثعلب نیز می تواند کیفیت بستنی را تغییر دهید.
  6. بعد از اینکه از حل شدن شکر در شیر داغ مطمئن شدید باید طعم دهنده ها را به آن اضافه کنید. اگر هنگام هم زدن شیر دانه های شکر را در ته قابلمه احساس نمی کنید؛ وقت آن رسیده که زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید.
  7. بعد از اضافه کردن این دو باید همچنان به هم زدن ادامه دهید. یادتان باشد که ثعلب درون این مخلوط به شما کمک می کند تا کمی به غلظت آن اضافه شده و به اصطلاح قوام بگیرد. بعد از مخلوط شدن تمامی مواد، شعله را خاموش کنید.
  8. باید اجازه دهید تا شیر درون قابلمه به آرامی و به شکل طبیعی خنک شود. حتما در این بین مخلوط را هم بزنید. این کار به کشدار شدن بستنی منجر می شود. وقتی که شیر خنک شد وقت آن رسیده که آن را درون ظرف مناسبی ریخته و بگذارید تا در فریزر منجمد شود.
  9. باید اجازه دهید تا شیر حدود نیم ساعت درون فریزر بماند. حالا شیر نیمه منجمد را از درون فریزر خارج کرده و آن را به خوبی به کمک همزن هم بزنید. حالا باید دوباره این مخلوط را دوباره داخل فریزر قرار دهید.
  10. این مرحله را باید ۵ یا ۶ بار دیگر تکرار کنید تا بستنی به خوبی کشدار شود. به هیچ وجه این مرحله را دست کم نگیرید. همان طور که گفتیم هم زدن های پی در پی کمک می کند تا بستنی حسابی غلیظ و کشدار شود.
  11. وقتی که میزان غلظت و کشدار بودن بستنی مطابق میل شما بود می توانید خامه را به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید خامه منجمد را از یخچال خارج کنید و آن را خرد کنید. خامه های خرد شده را داخل بستنی بریزید.
  12. سپس حسابی مخلوط کنید. حالا می توانید بستنی را در یک ظرف مناسب ریخته و آن را درفریزر نگه دارید. بعد از یک ساعت بستنی کشدار شما آماده است. می توانید در این مرحله خلال پسته را به آن اضافه کنید.

 

بستنی وانیلی

مواد لازم بستنی وانیلی

شیر ۱ لیتر
شکر ۱ استکان
خامه صبحانه ۲ بسته
ثعلب ۱ قاشق مرباخوری
وانیل ۱ قاشق چایخوری

6 مرحله دستور تهیه بستنی وانیلی

  1. برای تهیه بستنی وانیلی خوشمزه ابتدا شیر را به همراه خامه صبحانه، ثعلب و وانیل داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.
  2. حالا با یک قاشق مواد را به صورت مداوم هم می زنیم تا به نقطه جوش برسد، پس از اینکه مواد به نقطه جوش رسید هم زدن را به صورت متداوم ادامه می دهیم تا مواد کمی غلیظ شود و رنگش از سفید به کرمی تغییر کند.
  3. پس از اینکه مایه بستنی غلظتی نزدیک به فرنی پیدا کرد، آنرا از روی حرارت کنار می گذاریم تا خنک شود. در حین خنک شدن مایه بستنی بهتر است آنرا هر چند دقیقه یک بار مخلوط می کنیم تا به دلیل وجود شیر رویه نبندد.
  4. پس از اینکه مایه بستنی با دمای محیط یکسان شد، انرا درون یخچال قرار می دهیم تا خنک شود، سپس از یخچال خارج می کنیم و به مدت ۱۰ دقیقه با همزن دستی یا برقی می زنیم تا بستنی منسجم شود، سپس آنرا در یخچال قرار می دهیم.
  5. پس از گذشت یک ساعت بستنی را از فریزر خارج می کنیم و به مدت ۵ دقیقه می زنیم، سپس مجددا در فریزر قرار می دهیم. این عمل را باید ۵ تا ۷ دفعه هر یک ساعت یک بار انجام دهیم تا بستنی کاملا منسجم و کشدار شود.
  6. در بار اخری که بستنی را از فریزر خارج کردیم و مخلوط کردیم، انرا داخل یک قالب مناسب می ریزیم و یک شب در فریزر قرار می دهیم تا آماده شود. حالا بستنی ما اماده سرو است که می توانیم انرا به صورت قالبی یا با اسکوب آماده کرده و سرو کنیم.

 

بستنی توت فرنگی

مواد لازم برای تهیه بستنی توت فرنگی:

شیر خشک ۱ قوطی
شیر ۱ پیمانه
شکر ۲ پیمانه
توت فرنگی یخ زده ۱ پیمانه
عصاره وانیل ۱ قاشق غذا خوری

آموزش مرحله به مرجله تهیه بستنی توت فرنگی:

  1. در مرحله اول شیر خشک را به همراه شیر و عصاره وانیل در ظرفی بریزید و خوب هم بزنید، سپس در فریزر قرار دهید.
  2. بعد از اینکه یخ زد آن را از فریزر خارج کنید و در مخلوط کن بریزید و آنقدر هم بزنید تا رنگ آن تغییر کنید و رنگ کرمی به خود بگیرد.
  3. سپس کم کم شکر را اضافه کنید و هم زمان به خوبی هم بزنید.
  4. سپس توت فرنگی دانه دانه اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ بستنی صورتی شود. سپس بستنی را به مدت ۲ ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملا آماده شود.

 

 بستنی یخی میوه‌ای

مواد لازم برای تهیه بستنی یخی

هلو نصف پیمانه
موز نصف پیمانه
توت فرنگی ١/٣ پیمانه
خامه صبحانه یا ماست شیرین نصف پیمانه
شکر یا عسل به میزان لازم
وانیل ١/۴ قاشق چای خوری
چوب بستنی ۴ عدد

مراحل تهیه بستنی یخی میوه‌ای در منزل:

  1. میوه‌های مورد استفاده در بستنی را خرد کنید و در فریزر قرار دهید تا میوه‌ها کاملا یخ بزنند.
  2. هلوهای خرد شده را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید.
  3.  دو قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید
  4. دو قاشق غذاخوری ماست شیرین یا خامه صبحانه را هم اضافه کنید.
  5.  غذاساز رو روشن کنید تا هلو کاملا نرم شود و با خامه و شکر مخلوط شود؛ ترکیب نهایی مواد باید غلیظ باشد.
  6. مخلوط هلو را درقالب بستنی بریزید. درابتدای کار درنظر داشته باشید که سه لایه میوه دارید، پس قالب را به سه قسمت تقسیم کنید و مخلوط میوه ها را لایه به لایه بریزید.
  7. از دیگر دسرهای خوشمزه‌ای که میتوانید با هلو درست کنید، میتوان به پودینگ هلو اشاره کرد.
  8.  برای لایه‌ی میانی توت فرنگی‌ها را در غذاساز بریزید.
  9.  دو قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید. (چون توت فرنگی طعم ترشی دارد، میزان شکر سلیقه ای ست میتوانید کم و زیاد کنید.)
  10. دو قاشق غذاخوری خامه صبحانه به توت فرنگی اضافه کنید و وانیل را هم دراین قسمت به توت فرنگی ها بیفزایید.
  11. دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید توت فرنگی و خامه وشکر به خوبی مخلوط شوند.
  12.  مخلوط توت فرنگی را در قالب بستنی و روی مخلوط هلو بریزید؛ به صورتی که یک سوم انتهایی قالب خالی بماند.
  13.  برای لایه آخر، به همان ترتیب موز را در غذاساز ریخته، یک یا نصف قاشق غذاخوری شکر و دو قاشق غذاخوری خامه اضافه کنید، دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید به خوبی مخلوط شوند. ترکیب موز را روی توت فرنگی بریزید.
  14.  چوب بستنی‌ها را در قالب بستنی و روی مخلوط میوه ها فرو کنید.
  15.  قالب را در فریزر قراردهید و چهار تا شش ساعت اجازه دهید بماند تا بستنی آماده شود. (البته اگر ازمیوه یخ زده استفاده کنید، در زمان کمتری هم ممکن است بستنی های میوه ای آماده شوند.)
  16.  بعد از اینکه بستنی‌ها کاملا یخ زد و قالب گرفت و آماده شد، قالب را چند دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید تا به راحتی از قالب جداشود.

 


بستنی شاتوت

مواد لازم بستنی شاتوت:

  • شاه‌ توت : ۵ پیمانه یا ۵۰۰ گرم
  • پودرقند : ۶ قاشق سوپ‌خوری یا ۷۵ گرم
  • خامه : یک و یک‌چهارم پیمانه
  • بیسکویت : چند عدد برای تزیین
  • شاه‌ توت : مقداری برای تزیین

طرز تهیه بستنی شاتوت در منزل:

  1. شاه‌توت‌ ها را داخل سبدی بریزید و بشویید تا خاک و گرد و غبار آن از بین برود، سپس قابلمه‌ ای آماده کنید و شاه‌ توت را همراه ۲ قاشق سوپ‌ خوری آب و پودرقند داخل قابلمه بریزید. در ظرف را بگذارید و مدت ۵ دقیقه روی شعله اجاق‌ گاز قراردهید تا نرم شود.
  2. سبد فلزی یا پلاستیکی را روی کاسه‌ای قرار دهید و شاه‌توت‌ های پخته را داخل سبد بریزید؛ سپس با قاشق چوبی شروع به له کردن آنها کنید تا بالاخره بافتی نرم و یکدست شبیه پوره پیدا کند. بعد آن را چند دقیقه کنار بگذارید تا در هوای معمولی اتاق حرارتش کم شود و سپس به داخل یخچال منتقل کنید.
  3. با همزن دستی یا برقی شروع به زدن خامه کنید تا غلیظ شود؛ سپس پوره شاه‌توت را به آن اضافه کنید و پس از مخلوط کردن به مدت ۲ ساعت یا تا زمانی که به اصطلاح خودش را بگیرد، در فریزر قرار دهید.
  4. بعد از این مدت، مخلوط شاه‌ توتی را از فریزر بیرون آورید و با چنگال شروع به له کردن آن کنید تا دانه‌های پودرقند خرد شود؛ این کار را در دستگاه غذاساز نیز می‌توانید انجام‌دهید. سپس دوباره مخلوط را به فریزر برگردانید و این‌بار بعد از ۴ ساعت یا بیشتر سرو کنید. البته در این فاصله نیز پس از گذشت ۲ ساعت، یک‌بار دیگر مواد را بیرون آورید و مانند بار قبل با چنگال یا دستگاه غذاساز با هم مخلوط کنید.
  5. در پایان مقداری از بستنی شاه‌توتی را با قاشق مخصوص به صورت گلوله درآورید و پس از ریختن در ظرف موردنظر، همراه با بیسکویت و شاه‌توت تازه سرو کنید.



امتیاز: 1 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد