hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی تتو در تقویم سال 1402و 2023 همراه تاریخچه خالکوبی

روز جهانی تتو در تقویم سال 1402و 2023 همراه تاریخچه خالکوبی

روز جهانی تتو 17 جولای برابر با ۲۶ تیر نامگذاری شده است. در این تاریخ دقیق روز تاتو در تقویم سال 1402 و تاریخچه خالکوبی در ایران و جهان را برایتان آورده ایم:

روز جهانی تتو و خالکوبی (World Tattoo Day)  17 جولای میلادی و برابر 26 تیرماه شمسی است. در این مطلب روز جهانی تتو و خالکوبی در تقویم سال 1402 و همچنین تاریخچه تاتو در ایران و جهان را بررسی خواهیم کرد:

تاریخ دقیق روز جهانی تتو و خالکوبی در تقویم 1402

تاریخ دقیق روز جهانی تتو و خالکوبی در تقویم 1402 برابر با دوشنبه 26 تیر ، 28  ذی الحجه 1444 و 17 جولای 2023 است.

تاریخ دقیق روز جهانی تتو و خالکوبی سال 1402 در تقویم میلادی مصادف است با: روز دوشنبه ۱7 جولای سال 2023

تاریخ دقیق روز جهانی تتو و خالکوبی سال 1402 در تقویم شمسی مصادف است با: روز دوشنبه 26 تیر سال 1402

تاریخ دقیق روز جهانی تتو و خالکوبی سال 1402 در تقویم قمری مصادف است با: روز دوشنبه ‫28 ذی الحجه سال 1444

تتو یا خال کوبی چیست؟

تتو (Tattoo) تاتو یا خالکوبی به ایجاد نقش و طرح دائمی تک رنگ، دو رنگ با سایه ها و رنگی با ماندگاری طولانی یا موقت بر پوست گفته می‌شود. خالکوبی یا تتو در جهان طرفداران بسیاری دارد و حتی در جغرافیای مشابه نقش ها و طرح های شبیه هم نیز مشاهده شده‌ است.

تتو چه کاربردهایی دارد؟

تتو (Tattoo) چیزی در مورد حک کردن دائمی یک متن یا تصویری روی پوست زیبایی است. نقش های تتو بر صورت، دست، سینه، پاها و هر جای بدن در تنوع رنگی و غیر رنگی، سبک های مختلف و با منظورهای متفاوت انجام می شود که می تواند تنها و تنها برای زیبایی نباشد. از کاربردهای دیگر تتو علاوه بر زیبایی می توان به عهد و پیمان، قدرت نمایی و در گذشته مسائل ماورایی و جادو اشاره کرد. البته ککه زدن تتو بر بدن را می توان رفتاری سرچشمه گرفته از فرهنگ نواحی مختلف زمین نیز دانست.  


تاریخچه خالکوبی و تاتو در دنیا

انجام خالکوبی(Tattooing) و تاتو در سرتاسر این کره خاکی حداقل ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تجربه شده است.به طوری که توسط پوست های حفظ شده مومیایی ها-هنر باستانی- و تاریخچه باستان شناسی ثابت شده است.

هنر باستانی و باستان شناسی هردوی این ها ابزارهایی مناسب از تاتو را کشف کرده اند و اشاره دارند به اینکه تاتو زدن از دوران پارینه سنگی فوقانی در اروپا تجربه شده است.هر چند که شواهد موجود برای تاتو کاری روی پوست انسان مومیایی شده تنها به هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح برمیگردد.قدیمی ترین اکتشاف از پوست تاتو شده انسان تا به امروز برروی بدن اوتی مرد یخی- کشف شده که تاریخ آن بر میگردد.بین ۳۳۷۰ و ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح.(۲)بقیه ی مومیایی های تاتو شده حداقل در۴۹ ایستگاه باستان شناسی بهبود یافته انداز جمله مکان هایی در گیرین لند-آلاسکا-سیبری_مغولستان-چین غربی-مصر-سودان-فیلیپین-و اندونزی این ها شامل نشانه هایی از کشیش آمونت از هاتور الهه مصر باستان می شود.

  

تاریخچه خالکوبی و تاتو در ایران

خالکوبی در ایران به دوران بسیار قدیم تاریخی بازمی‌گردد. تندیسه‌هایی در پازیریک و لرستان از دورهٔ هخامنشیان یافت شده‌است که نشان خالکوبی و تاتو بر بدنشان بوده‌است.

نوشته های هرودوت اشاره دارند به این که غلامان و زندانی های جنگ تاتو هایی در زبان فارسی در طی یک دوره کلاسیک داشته اندکه این تجربه از ایران تا یونان و سپس روم گسترش یافته است.

مشهورترین تعریف از خالکوبی و تاتو در ادبیات فارسی به ۸۰۰ سال پیش در افسانه ای از جلال الدین محمد رومی در باره مردی مغرور که به دنبال تاتوی شیر بوده است

بر گردد اما او یک مرتبه به خاطر تجربه ها و درد سوزن نظرش را عوض میکند. (شیر بی یال و دم اثر مولوی)

فرهنگ خالکوبی و تاتو

کلمه تاتو از جزیره تاهیتان در جزایر پلینزی آمده است. تاتو به معنی علامت زدن چیزی است. هدف خالکوبی و تاتو کردن از فرهنگی به فرهنگ دیگر دگرگون شده است. در جزیره بورناعو زنان نمادهایشان را روی ساعدشان تاتو میکنند که این مهارت بخصوص آن ها را نشان میدهد.اگر زنی نمادی را برتن داشته باشد نشان دهنده این است که او یک پوشنده ماهر در موقعیت خود است.درست مانند یک نخست وزیر بالغ که از نظر جسمی پیشرفت کرده است. تاتو های اطراف مچ دست و انگشتان این باور را داشتند که به عنوان نگهبانی در دور کردن بیماری ها بوده است.

اختراع اولین دستگاه خالکوبی و تاتو

در سال ۱۸۹۱ ساموئل اورتیلی اولین دستگاه تاتو رو اختراع کرد. که برروی خودکار ماشینی ادیسون مستقر بود که کاغذ را به همراه نقطه گذاری با سوزن سوراخ می کرد. طرح های اصلی به همراه حرکت های حلقه مانند و یک لامپ و جعبه های سوزن امروزه قطعات یک دستگاه تاتو را تشکیل می دهند. دستگاه ماشینی تاتو به همه این اجازه را میدهد تا بتوانند یک تاتو معقول و با هزینه کم را به دست آورند و با میل و بدون اجتناب به تاتو زدن بپردازند.


پرسش های متداول

تاریخ روز جهانی تتو در تقویم 1402 کی است؟
تاریخ روز جهانی تتو در تقویم 1402 روز دوشنبه 26 تیر و برابر با 17 جولای سال 2023 میلادی است.
تتو به انگلیسی چه می شود؟
تتو یا تاتو به انگلیسی Tattoo نوشته می شود.
واژه تتو به فارسی چه معنی می دهد؟
به تتو در فارسی خالکوبی گفته می شود.



روز جهانی تتو در تقویم سال 1402 را در این مطلب به طور دقیق مرور کردیم و به تاریخچه تاتو و خالکوبی در ایران و جهان پرداختیم. در مطلب جذاب و پربازدید دیگری با عنوان فیبروز ابرو چیست؟ انواع مدل هاشور اسپرت و دخترانه، مزایا و معایب نوعی از تتوی ابرو که طرفداران بسیار زیادی بین خانم های خوش سیما دارد و بسیار کاربردی است را به طور کامل معرفی کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید. آیا شما دوستی دارید که بخواهید روز جهانی تاتو را به او تبریک بگویید؟ چه سبک و مدل هایی از تتو را بیشتر دوست دارید؟ علایق و تجارب خودتان را با دیگر مخاطبان مشترک شوید. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد