hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی کباب در تقویم سال 1402چه تاریخی است؟ و تاریخچه آن

روز جهانی کباب در تقویم سال 1402چه تاریخی است؟ و تاریخچه آن

دومین جمعه ژوئیه روز جهانی کباب نامگذاری شده است. تاریخ دقیق آن را در تقویم سال1402 و 2023 با تاریخچه این غذای محبوب در ایران و جهان را در این مطلب آورده ایم.

دومین جمعه ماه ژوئیه ( جولای ) روز جهانی کباب( به انگلیسی World Kebab Day) است که مصادف شده با 8 جولای ۲۰۲۲ میلادی و ۱۷ تیر سال 1402شمسی. در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی کباب در تقویم سال ۱۴۰۱ و همچنین تاریخچه ای از کباب در ایران را بررسی خواهیم کرد. اما مهمترین نکته درباره  کباب این است که: «چطور انواع کباب درست کنیم؟»

تاریخ دقیق روز جهانی کباب در تقویم سال 1402

تاریخ دقیق روز جهانی کباب در تقویم سال 1402 برابر با روز شنبه 17 تیر، 19 ذی الحجه 1444 و 8 جولای 2023 است.

تاریخ روز جهانی کباب در تقویم شمسی برابر است با :روز شنبه 17 تیر سال 1402

تاریخ روز جهانی کباب در تقویم قمری برابر است با :روز شنبه 19 ماه ذی الحجه سال 1444

تاریخ روز جهانی کباب در تقویم میلادی برابر است با : روز شنبه ۸ ماه جولای سال 2023

روز جهانی کباب
روز جهانی کباب

 کباب 

کَباب یکی از معروف‌ترین و محبوبترین غذاهای مورد علاقه مردم خاورمیانه، به‌خصوص ایران و قفقاز است. در تهیه و پخت بیشتر کباب‌ها از گوشت قرمز بریده یا چرخ شده بره، گوسفند، گاو یا گوساله استفاده می‌شود. همچنین در مراحل تهیه اکثر کباب‌ها از پیاز و ادویه‌جات استفاده زیادی می‌شود. نوعی از آنچه در ایران با نام کباب چنجه نامیده می‌شود نیز در کشورهای غربی با نام شیش‌کباب شناخته شده و معروف است. همچنین آنچه در ایران با نام کباب کوبیده معروف است در قفقاز به نام کلی کباب یا در برخی نقاط به نام لوله‌کباب شناخته می‌شود. دنده کباب یکی از قدیمی‌ترین کباب‌ها در ایران است که مخصوص کرمانشاه بوده و به ثبت ملی رسیده‌است.

چربی فراوری نشده‌ای که در هنگام طبخ غذا از بافت‌های پرچربی یا استخوان‌های گوسفند یا گاو و نیز در هنگام کباب کردن از گوشت خارج می‌شود به «اشک کباب» معروف است.


تاریخچه کباب و قدیمی‌ترین چلوکبابی‌های ایران

اعتمادالسلطنه در خاطرات خود می‌گوید که نام اولین چلوکبابی تهران، نایب بود و در بازار تهران قرار داشت، اما بعضی اسناد تاریخی دیگر از تاسیس اولین چلوکبابی در تبریز در نزدیکی مرز قفقاز خبر می‌دهند. گفته می‌شود که در چلوکبابی نایب فرقی نمی‌کرده که چند سیخ کباب بخورید، در نهایت همگی باید به یک میزان پول پرداخت می‌کردند. به این معنا که پول پنج سیخ کباب با پول یک سیخ کباب تفاوتی نداشته است. اما اینکه دقیقا کدام یک اولین چلوکبابی ایران است، مشخص نیست. بدون شک اولین چلوکبابی تهران حدود ۱۲۰ سال پیش تاسیس شده است.

از دیگر چلوکبابی‌های قدیمی ایران می‌توان به چلوکباب پهلوانی اشاره کرد که اندازه کباب آن بسیار بزرگ‌تر بوده و به نوعی بنیان‌گذار کباب‌های بزرگ ایرانی شناخته می‌شود. چلوکباب شمشیری هم در زمان رضاشاه در حوالی سبزه میدان تهران تاسیس شده از دیگر چلوکبابی‌های قدیمی و مشهور ایران به شمار می‌رود.

از چلوکباب شمشیری به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین کباب‌های ایرانی یاد می‌شود. حاج حسن شمشیری موسس این چلوکبابی از حامیان مصدق بوده و به جزیره خارک تبعید می‌شود. او در زندان متعهد شده که بهترین کباب کوبیده و برگ را به هم‌سلولی‌های خود بدهد اما فرصت آن را هیچ وقت پیدا نمی‌کند.

تاریخچه-کباب.jpg

جالب است بدانید که در آن زمان چلوکبابی‌ها برای آنکه بوی کباب را در محله پخش کنند، از آب کباب استفاده کرده و آن را روی زغال می‌ریختند. آن وقت بوی کباب در محله پخش می‌شد و مشتریان بسیاری به کبابی‌ها می‌آمدند. مردم آن زمان بر این باور بودند که اگر پسری که هنوز به سن بلوغ نرسیده است بوی کباب به مشامش بخورد اما بلافاصله کباب نخورد، قدرت مردانگی‌اش را از دست می‌دهد.

در زمان قاجار قیمت هر سیخ کباب از ۳ تا ۵ ریال بوده است و تمامی مردم از هر قشری می‌توانستند کباب بخورند. قبل از انقلاب کبابی‌ها، کباب را با برنج، پیاز، سبزی خوردن و کره سرو می‌کردند و پس از انقلاب کبابی‌هایی دایر شد که کباب را با نان سرو کرده و روی مغازه‌های خود می‌نوشتند: «نان داغ، کباب داغ»

جالب است بدانید که جواد فریفته حدود ۸۰ سال پیش، اولین کسی بود که یک چلوکبابی در خارج از کشور در پاریس تاسیس کرد. احمد خان هم اولین موسس چلوکبابی ایرانی در آلمان است که نام رستوران خود را هیتلر گذاشت و تنها طرفداران نازی می‌توانستند به آنجا بروند.

در حال حاضر در تمامی شهرها و روستاهای ایرانی کبابی‌ها وجود دارند. البته خمین را می‌توان پایتخت کباب ایران دانست. شهرستان خمین در استان مرکزی واقع شده و کباب خمین بسیار خاص بوده و در شهرهای بسیاری شعبه دارد. همچنین معروف‌ترین و محبوب‌ترین کباب‌های ایرانی را می‌توان در گلپایگان پیدا کرد که تعداد کبابی‌های آن بیشتر از فست‌فودها است. جالب است بدانید که مهارت کباب پختن گلپایگانی‌ها به عنوان میراث ناملموس کشور ایران در سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده است

روز جهانی کباب 

انواع کباب در ایران

از معروفترین انواع کباب‌های ایران می‌توان به کباب گلپایگان ،دنده کباب کرمانشاهی، کباب بناب، کباب چنجه، کباب ترش، کباب کوبیده، کباب برگ، کباب سلطانی، کباب دوش، جوجه کباب، جوجه کباب دورنگ، کباب چوبی، کباب ترخونی، کباب حسینی، جوجه کباب بوقلمون، کباب شیشلیک، کباب بختیاری و… را نام برد.

  • کباب چنجه از گوشت‌های تکه شده متوسط استفاده می‌شود.
  • کباب ترش که کباب مخصوص استان گیلان است از گوشت گوساله تازه و مواد ترش‌کننده استفاده می‌شود، این مواد از رب انار ترش یا رب نارنج و مغز گردو ساییده تهیه می‌شود.
  • دنده کباب کبابی کرمانشاهی است و معمولاً از گوشت چرخ شده دنده گوسفند تهیه می‌شود.
  • کباب کوبیده از مواد گوشت چربی‌دار چرخ کرده و پیاز تهیه می‌شود. گلپایگان پایتخت کباب ایران است.کباب گلپایگان کبابی خاص است که بسیار طرفدار دارد. در اغلب شهرهای ایران کبابی‌های گلپایگان شعبه دارند.
  • کباب برگ و سلطانی به دلیل برش‌های گوشت که پهن و بزرگ می‌باشند به این نام معروفند.
  • کباب دوش از پشت گردن و دوش گاو تولید می‌شود و به دلیل دارا بودن رگه‌ها چربی لذیذی که در آن موجود است لذت کباب را دوچندان می‌کند. اندازه‌های آن هم مانند چنجه دارای برش‌های متوسط است. این نوع کباب هم از سری کباب‌هایی است که در استان گیلان و شهرستان رشت بسیار تولید و مصرف می‌شود و به عنوان یکی از غذاهای کبابی شهر رشت معروف است.
  • جوجه کباب با دو نوع با استخوان و بدون استخوان تولید می‌شود که از گوشت مرغ یا جوجه استفاده می‌شود.
  • جوجه ترش شبیه جوجه کباب است، با رب انار، مغز گردو و سبزیجات خاص سرو می‌شود.
  • شیشلیک در گروه پرطرفدارترین کباب‌ها قرار دارد، و از جمله کباب‌های مخصوص استان خراسان می‌باشد که برای تهیهٔ آن از دنده گوسفند، گوساله یا گاو جوان استفاده می‌شود که باید با استخوان به سیخ کشیده شود.
  • کباب بختیاری کبابی است که در سیخ آن یک در میان از تکه‌های گوشت و تکه‌های برش خورده مرغ استفاده می‌شود.

پرسش های متداول


روز جهانی کباب در سال 1402 کی است؟
روز جهانی کباب در سال 1402 روز شنبه 17 تیر، 19 ذی الحجه 1444 و 8 چولای 2023 است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد