hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > 21 ژوئن؛ روز جهانی زرافه و حقایقی درباره این حیوان زیبا

21 ژوئن؛ روز جهانی زرافه و حقایقی درباره این حیوان زیبا

21 ژوئن برابر با ۳۱ خرداد روز جهانی زرافه نامگذاری شده است. در این مطلب اطلاعاتی درباره حفاظت از این حیوان، مشخصات، زیستگاه، نماد، انواع نژادش را آورده ایم.

زرافه (Giraffe) بلند قامت ترین حیوان حیات وحش و بزرگ ترین نوشخوار کننده می باشد که به رنگ زرد با خال های تیره بسیار به چشم می خورد. در این مطلب قصد داریم شما را با این حیوان، محل زندگی آن، انواع نژاد ها و غذایی که مصرف می کند و به صورت کلی تمامی اطلاعات مربوط به زرافه را به شما ارائه می دهیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

21 ژوئن ؛ روز جهانی زرافه

21 ژوئن مصادف با 31 خرداد به عنوان روز جهانی زرافه ( به انگلیسی World Giraffe Day) تعیین شده است و هر ساله با هدف آگاهی بیشتر از وضعیت این گونه ی ارزشمند گرامی داشته میشود.زرافه بلندترین حیوان جهان است و هر زرافه متفاوت از دیگری است، دقیقاً مانند این که دو نفر هرگز اثر انگشت یکسانی ندارند.

روز جهانی زرافه


زرافه 

زرافه (نام علمی: Safar camelopardalis) یک جانور پستاندار دارای پنجه و سم از سردهٔ زرافگان، قد بلندترین جانور زمین و بزرگ‌ترین نشخوارکننده است. قد زرافه از ۶ متر نیز تجاوز می‌کند و وزن متوسط آن ۱۶۰۰ کیلوگرم برای جنس نر و ۸۳۰ کیلوگرم برای جنس ماده است. عمر متوسط این حیوان ۱۷ سال و حداکثر ۲۵ سال است. این جانور از خانوادهٔ زرافه‌گان است.

جزئیاتی مهم به بهانه روز جهانی زرافه

حفاظت از حیوانات وحشی از وظایف انسان هاست. زرافه ها به دلیل عوامل مختلفی از جمله شکار غیرقانونی و تخریب اکوسیستم و زیستگاه هایشان، در معرض خطر هستند.طبق گفته سازمان حفاظت از زرافه ها، فقط حدود 100000 زرافه در طبیعت باقی مانده است که آن ها به وضعیت پر خطر نزدیک شده اند. در فهرست گونه های در معرض خطر IUCN، زرافه ها اخیراً وضعیت خود را به "آسیب پذیر در برابر انقراض" تغییرداده اند و فقط در سه دهه گذشته تعداد آن ها در آفریقا حدود 40٪ کاهش یافته است.

به طور مشخص، تعداد زرافه ماسایی در 30 سال گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته و اکنون فقط حدود 32000 تا از آن ها در تانزانیا و جنوب کنیا باقی مانده اند. این کاهش جمعیت به دلیل افزایش سکونتگاه های انسانی و از بین رفتن زیستگاه آن ها است.

اگر زرافه ها در طبیعت منقرض شوند یک فاجعه به وجود خواهد آمد. جالب است بدانید که چهار گونه زرافه در جهان وجود دارد. زرافه ماسایی که در مرز بین کنیا و تانزانیا زندگی می کند. زرافه مشبک، زرافه جنوبی و زرافه شمالی که در کشور هایی مانند بوتسوانا در آفریقای شمالی زندگی می کنند.

متأسفانه زرافه ها در بیش از هفت کشور آفریقایی منقرض شده اند و این اتفاق نشان دهنده لزوم محافظت از آن ها است. اکنون سازمان حفاظت از زرافه ها ده ها شعبه در سرار جهان دارد که به محافظت از این جیوان با شکوه کمک می کنند. پارک ها در کشورهای غربی فعالیت ها و بازی هایی را برای برگزاری این روز ترتیب می دهند، از جمله چهره پردازی به شکل زرافه.

همچنین بسیاری از باغ وحش ها به بازدیدکنندگان این فرصت را می دهند تا با کسانی که از زرافه ها مراقبت می کنند، صحبت کنند و از نحوه زندگی زرافه ها بیشتر بدانند. این موجودات، مانند فیل ها، شیرها و اسب های آبی برای کودکان در سراسر جهان الهام بخش هستند و انگیزه ای برای محافظت بیشتر از این حیوانات می باشند.

روز جهانی زرافه

مشخصات ظاهری زرافه

زرافه که نام علمی آن Safar camelopardalis می باشد حیوانی است به قدی بسیار بلند به رنگ زرد با خال هایی تیره قد این حیوان به بیش از 6 متر رسیده و وزن آن نیز برای نر ها 1600 کیلوگرم و ماده ها 830 کیلوگرم می باشد. زیستگاه این حیوان در کشور های آفریقایی می باشد. در جنگل ها، دشت ها و مناطقی که دارای ارتفاع هستند، می توانید این حیوان را مشاهده کنید. زرافه های بزرگسال نمی توانند در اجتماع پیوند های خوبی با هم نوع های خود برقرار کنند.

زیستگاه زرافه ها

گذشته تا به امروز زیستگاه این حیوان قاره آفریقا بوده است. این حیوان به صورت تا حدودی پراکنده و یا مساوی در قاره آفریقا علی الخصوص کشورهای چاد در شمال آفریقا، آفریقای جنوبی در جنوب، نیجر در غرب و هم چنین سومالی در شرق زندگی می کنند.

زرافه نماد چیست؟

این حیوان به عنوان یک موجود با اصل و نسب در فرهنگ آفریقا جا افتاده است. اما به طور کلی این حیوان سمبل و نماد های بسیاری دارد. برخی از افراد این حیوان را نماد دعا و نیایش، انعطاف پذیری، بصیرت، رشد شخصی، ارتباطات الهی و برخی نیز آن را سمبل مهربانی، ملایمت، پیش بینی کننده آینده و آگاهی افزایش یافته می دانند.

تار صوتی زرافه

زرافه جزء دسته حیواناتی است که تار صوتی ندارد و همین موضوع باعث می شود تا کمی برای ایجاد ارتباط با هم نوعان خود و یا در مواقع حساس مانند زمانی که دشمن او را تهدید می کند نتواند با تولید صدا کمک دریافت کند.این حیوان معمولات برای ایجاد ارتباط با هم نوعان خود با تکان داد دم خود معانی بسیار مختلفی را به هم نوعان خود می رساند.

زبان زرافه 

زبان زرافه ها حدودا 50 تا 53 سانتی متر است و این طویل بودن به این دلیل است که بتوانند به راحتی شاخه های درختان را به سمت خود بکشند و در بین علوفه ها، علوفه مورد نظر خود را پیدا کنند.

روز جهانی زرافهجفت گیری زرافه

جفت گیری زرافه ها کمی سخت انجام می شود. زرافه های نر با چندین زرافه ماده جفت گیری را انجام می دهند و خانواده های بسیاری دارند. این جفت گیری معمولا در فصل های به خصوص انجام می شود و پس از به وجود آمدن جنین بعد از 15 ماه، نوزاد زرافه به دنیا می آید. نوزاد این حیوان از ارتفاع 1.8 متری بر روی زمین می افتند و همین موضوع باعث می شود تا بند ناف او کاملا جدا شود. توله های زرافه تا 5 ماهگی بدون هیچ مسئولیتی در کنار مادر خود زندگی می کنند.پس از 5 ماهگی توله ها نیز وظیفه جمع آوری علوفه برای غذا را دارند و خود را نیز باید برای جنگیدن با حیوانات درنده باید آماده کنند. این حیوان پس از 5 ماهگی به استقلال می رسد.

خواب زرافه

زرافه ها جزء پستاندارانی هستند که زمان خیلی کمی را به خواب اختصاص می دهند و در آن زمان نیز به خواب عمیق فرو نمی روند. آن ها تنها 4 ساعت در روز را برای خواب خود قرار می دهند و در این 4 ساعت نیز هر یک دقیقه برای برانداز کردن محل قرار گیری خود بیدار می شوند. آن ها معمولا ایستاده به خواب فرو می روند.

انواع نژاد های زرافه

در طبیعت از این حیوان، چهار نژاد مختلف به چشم می خورد. یکی از این نژاد ها زرافه گردن کوتاه می باشد. طول بدن این حیوان تقریبا تا 2.5 متر می رسد و ارتفاع بدن او نیز تا زمین 1.5 متر می باشد. بدن این حیوان کاملا تیره و در پاهای آن رگه هایی مانند رگه های بدن گوره خر را مشاهده می کنید. متاسفانه این گونه در حال انقراض است و تنها 20 هزار از آن در حیات وحش وجود دارد.دیگر نژاد های این زرافه نیز تنها در ارتفاع بدنی آن ها است که با یک دیگر تفاوت دارند.

غذای زرافه ها

این حیوانات با گردن بلندی که دارند می توانند به راحتی برگ های درختان را بخورند. هم چنین با وجود 32 دندون آسیابی که دارند می توانند به راحتی میوه ها را از درختان جدا کردنه و از آن ها نیز برای چرخه غذایی خود استفاده کنند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد