hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > 13 ژوئن ؛ روز جهانی آگاهی از آلبینیسم یا زالی

13 ژوئن ؛ روز جهانی آگاهی از آلبینیسم یا زالی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد 13 ژوئن را "روز بین‌المللی آگاهی از آلبینیسم (زالی)" نامید.

13 ژوئن  "روز بین‌المللی آگاهی از آلبینیسم یا زالی ( به انگلیسی World Albinism Awareness Day) " است.در ادامه تاریخ دقیق  روز جهانی آگاهی از آلبینیسم یا زالی را در تقویم شمسی، میلادی و قمری ارائه داده ایم.

تاریخ دقیق روز جهانی آگاهی از آلبینیسم در تقویم 1401 کی و چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز جهانی آگاهی از آلبینیسم در تقویم شمسی: سه شنبه، ۲4 خرداد ۱۴۰۱

تاریخ دقیق روز جهانی آگاهی از آلبینیسم در تقویم میلادی: Sunday, June 13, 2022

تاریخ دقیق روز جهانی آگاهی از آلبینیسم در تقویم قمری الأحد‬، ١4 ذوالقعده ١٤٤٣



تاریخچه روز جهانی آگاهی از آلبینیسم

در 18 دسامبر 2014، مجمع عمومی سازمان ملل متحد 13 ژوئن را "روز بین‌المللی آگاهی از آلبینیسم یا زالی ( به انگلیسی World Albinism Awareness Day) " نامید. همچنین در 2013 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای برای پیشگیری از حمله به افراد مبتلا به آلبینیسم( به انگلیسی Albinism ) و تبعیض علیه آنان به تصویب رساند.افراد مبتلا به آلبینیسم (زالی) با اشکال مختلفی از تبعیض در سراسر جهان رو به رو هستند. زالی هم چنان به لحاظ اجتماعی و پزشکی به شدت ناشناخته مانده است.ظاهر فیزیکی افراد مبتلا به زالی معمولاً موجب باورهای نادرست و توهمات برگرفته از خرافات می شود که منجر به نادیده گرفتن پرورش این دسته از کودکان و طرد اجتماعی آن ها می شود. در نتیجه انواع متنوعی از بدنامی و تبعیض علیه این کودکان شکل می گیرد.

آلبینیسم

آلبینیسم گروهی از نقایص ژنتیکی است که ملانین به میزان کم تولید می شود و یا اصلا تولید نمی شود.آلبینیسم زمانی رخ می دهد که جهشی در یک یا چندین ژن رخ دهددر این بیماری بدن توان تولید رنگدانه ملانین را ندارد و به همین دلیل رنگ چشم روشن و پوست و موی فرد سفید است.افراد زال پوست حساسی دارند و آفتاب سوختگی در آن ها شدید تر اتفاق می افتد.افراد مبتلا به آلبینیسم یا زالی با اشکال مختلف تبعیض در سرتاسر جهان روبرو هستند.آلبینیسم هنوز از نظر اجتماعی و پزشکی بدرستی شناخته نشده است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد