hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > طرز تهیه چیپس خانگی و شیوه درست کردن انواع آن در خانه

طرز تهیه چیپس خانگی و شیوه درست کردن انواع آن در خانه

آموزش تهیه چیپس خانگی و طرز درست کردن انواع آن در خانه همراه با تاریخچه، مواد معدنی و ارزش غذایی، کالری و ویتامین ها، فواید و ضررهای آن را برایتان آورده ایم.

چیپس (به انگلیسی chips) سیب زمینی یکی از انواع اسنک(snack) هاست. از سیب زمینی، برش های بسیار نازک تهیه کرده و در روغن داغ سرخ می کنند تا برشته شود. سپس می گذارند تا سرد شود و آنرا بسته بندی می نمایند.مواد افزودنی به چیپس های ساده ، تنها نمک است، اما انواع ادویه جات را هم به چیپس اضافه می کنند تا طعم های مختلفی از آن ایجاد نمایند. چیپس سیب زمینی همچون دیگر انواع اسنک، بخش اعظم درآمد کشور آمریکا را تشکیل می دهد و تولید کنندگان آن، سالانه میلیون ها دلار نصیبشان می شود.

چیپس سیب‌زمینی یا چیپس یا برگک نوعی اسنک است که از برش سیب زمینی به ورقه‌های نازک و سرخ کردن آنها در روغن تهیه می‌شود. بیشتر نمک به‌عنوان افزودنی برای مزه‌دار کردن چیپس به‌کار می‌رود، اما از ادویه‌های دیگری مانند فلفل نیز برای مزه‌دار کردن آن استفاده می‌شود.چیپس با طعم‌های مختلف مانند، ماست و موسیر، فلفل، پیتزا، تاکو، لیمو، نمک، پنیر، پیاز و جعفری، گوجه و سرکه، تولید و عرضه می‌شود.از آن بیشتر به عنوان میان وعده استفاده میشود اما خوردن آن قبل از خواب توصیه نمیگردد.

چیپس



تاریخچه چیپس

می گویند که چیپس را اولین بار، جورج گرام، سرآشپزی در منطقه مون لیک نیویورک در 24 آگوست سال 1853م تهیه نمود. روزی یکی از مشتریان گرام، سیب زمینی سرخ شده او را نخورد، به این دلیل که برش های سیب زمینی خیلی کلفت بود. بنابراین گرام تصمیم گرفت تا برش های سیب زمینی را آن قدر نازک تهیه کند که برای خوردنشان، حتی نیازی به چنگال نباشد. بر خلاف انتظار گرام، مشتریان از این ابتکار او هیجان زده شدند و خیلی از چیپس خوششان آمد. از آن پس، چیپس جای خود را در لیست غذاهای آن منطقه باز کرد.

تولید انبوه چیپس تنها پس از اختراع ماشین های پوست کن سیب زمینی در سال 1920 میلادی گسترش یافت.

نخستین دستورالعمل شناخته شده برای چیزی شبیه به چیپس سیب زمینی امروزی در کتاب ویلیام کیچینر به نام اوراکل آشپز منتشر شده در سال ۱۸۱۷ است که در بریتانیا و ایالات متحده پرفروش بود. دستور غذای نسخه ۱۸۲۲ برای "سیب زمینی سرخ شده در خلال یا تراشه" به این صورت است که "سیب زمینی‌های بزرگ را پوست بگیرید… آنها را به صورت گرد و گرد برش دهید، همانطور که پوست یک لیمو را می‌کنید، آنها را در یک پارچه تمیز خوب خشک کنید و در گوشت خوک یا گوشت خوک سرخ کنید. چکیدن» یک کتاب بریتانیایی در سال ۱۸۲۵ در مورد آشپزی فرانسوی آنها را "سیب زمینی سرخ شده" (دستور دوم) می‌نامد و برش‌های نازک سیب زمینی سرخ شده در "کره شفاف یا غاز چکه می‌کند"، آبکش شده و با نمک پاشیده می‌شود. دستور العمل‌های اولیه برای چیپس سیب زمینی در ایالات متحده در خانه ویرجینیا همسر مری راندولف (۱۸۲۴) و در N.K.M. کتاب خود کوک لی (۱۸۳۲ که هر دو به صراحت به کیچینر اشاره می‌کنند. افسانه ای ایجاد چیپس سیب زمینی را با ساراتوگا اسپرینگز، نیویورک، دهه‌ها دیرتر از اولین دستور پخت ثبت شده مرتبط می کنددر اواخر قرن نوزدهم، نسخه‌ای محبوب از داستان، این غذا را به جورج کرام، آشپزی در خانه دریاچه ماه (خانه دریاچه ماه) نسبت داد که در ۲۴ اوت ۱۸۵۳ سعی داشت مشتری ناراضی را راضی کند. مشتری مدام سیب زمینی‌های سرخ شده فرانسوی خود را پس می‌فرستاد و شکایت می‌کرد که خیلی ضخیم، خیلی «خیس» یا به اندازه کافی نمک نخورده بودند. کرام ناامید شده، چندین سیب زمینی را بسیار نازک برش داد، سرخ کرد و با نمک اضافی مزه دار کرد. در کمال تعجب، مشتری آنها را دوست داشت. آنها به زودی "تراشه‌های ساراتوگاً نامیده شدند، نامی که تا اواسط قرن بیستم باقی ماند. نسخه‌ای از این داستان در یک کمپین تبلیغاتی ملی در سال ۱۹۷۳ توسط شرکت کاغذی سنت رجیس که بسته‌بندی برای چیپس تولید می‌کرد، با این ادعا که مشتری کرنلیوس وندربیلت است، رایج شد. کرام قبلاً به عنوان یک سرآشپز در آن زمان مشهور بود، و او تا سال ۱۸۶۰ صاحب یک رستوران کنار دریاچه بود که آن را خانه کرام نامید. نام تجاری چیپس ساراتوگا هنوز هم وجود دارد.


دلیل نام گذاری چیبس

گرام اسم این اختراع را به یاد رستوران اول چیپس ساراتوگا گذاشت (چیپسChips جمعChip به معنی ورقه و لایه نازک است) به این ترتیب نام چیپس به‌طور رسمی وارد ادبیات غذایی شد و به‌زودی رستوران‌های دیگر نیز شروع به عرضه آن کردند.

کالری چیپس سیب زمینی، ساده

کالری چیپس سیب زمینی، ساده در حالت با نمک 542 کیلو کالری و در حالت بدون نمک 536 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.


چیپس

جدول ارزش غذایی چیپس سیب زمینی، ساده با نمک


تشکیل دهنده اصلیمقدار در100 گرم
انرژی (کالری)542 کیلوکالری
کربوهیدرات50.81 گرم
پروتئین6.56 گرم
چربی36.40 گرم
آب2.28 گرم
فیبر4.40 گرم
قند0.37 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم


ویتامین های چیپس سیب زمینی، ساده با نمک

نام ویتامینمقدار در 100 گرم
ویتامین A0.00 میکروگرم
ویتامین D0.00 میکروگرم
ویتامین E6.74 میلی گرم
ویتامین K22.10 میکروگرم
ویتامین C18.60 میلی گرم
تیامین (B1)0.06 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2)0.23 میلی گرم
نیاسین (B3)4.18 میلی گرم
کولین (B4)12.10میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5)4.35 میلی گرم
ویتامین B60.72 میلی گرم
فولات (B9)75.00میکروگرم
ویتامین B120.00 میلی گرم

مواد معدنی چیپس سیب زمینی، ساده با نمک

نام ماده معدنیمقدار در 100 گرم
کلسیم24.00 میلی گرم
آهن1.61 میلی گرم
منیزیم70.00 میلی گرم
فسفر155.00 میلی گرم
پتاسیم1642.00 میلی گرم
سدیم480.00 میلی گرم
روی2.39 میلی گرم
مس0.40 میلی گرم
منگنز0.66 میلی گرم
سلنیم8.10 میکروگرم


فواید چیبس

چیبس هیچ خاصیتی ندارد.

چیپس

مضرات چیبس

  1. بی اشتهایی/ اولین و بارزترین ضرر چیپس که بلافاصله پس از خوردن تعدادی چیپس آن را احساس خواهید کرد سیری کاذب می باشد و این مسئله فرد را نسبت به خوردن وعده های اصلی و میان وعده های مقوی و مفید بی میل خواهد کرد.افرادی که پیوسته چیپس می خورند و جزء روتین تغذیه آن ها است در دراز مدت در اثر بی اشتهایی حتی ممکن است دچار سوء تغذیه و ضعف قوای جسمانی شوند و سطح انرژی بدن آن ها به شدت دچار افت شود.
  2. اضافه وزن /چیپس فاقد ارزش غذایی مفید است اما به دلیل مواد اولیه، افزودنی ها و نحوه تولیدی که دارد چربی و کالری بالایی دارد و به راحتی می تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود که این اضافه وزن خود زمینه ساز بسیاری از بیماری ها خواهد شد.
  3. افزایش احتمال بیماری های قلبی /کالری، نمک و چربی که چیپس دارد می تواند موجب چاقی، فشار خون، چربی و در نهایت بیماری های قلبی عروقی شود و حتی ریسک سکته را در فرد افزایش دهد.
  4. بالا بردن فشار خون /تقریبا تمام انواع چیپس ها جهت طعم بهتر درصد قابل توجهی نمک در ترکیب خود دارند که همین مسئله می تواند فشار خون فرد را به راحتی بالا ببرد خصوصا افرادی که در حالت عادی زمینه فشارخون بالا را دارند.
  5. افزایش احتمال سرطان/ یکی از جدی ترین مضرات چیپس افزایش احتمال ابتلا به سرطان است چراکه سرخ کردن چیپس در روغن های ترانس بالای چندبار مصرف و حرارت بسیار زیاد موجب تولید رادیکال های آزاد و آکریلامید در چیپس می شود.
  6. مشکلات کلیوی/ سدیم بالای چیپس به راحتی موجب فشار خون و مشکلات کلیوی می شود پس افرادی که مرتب چیپس می خورند باید به مروز منتظر بروز بیماری های کلیوی باشند.
  7. مضرات چیپس برای کودکان/ چیپس فاقد ارزش غذایی می باشد و اولین ضرر برای کودکان بی اشتهایی و نخوردن غذایی کافی و سالم است.این مسئله می تواند موجب سوء تغذیه کودک شود .
  8. مصرف چیپس در بارداری /مصرف چیپس در این دوران برای زنان باردار ابدا توصیه نمی شود. آکریلامیدی که تحت تاثیر مصرف چیپس افزایش می یابد می تواند رشد جنین را دچار اختلال کند و باعث تولد نوزادی با سر کوچک تر نسبت به اندازه طبیعی شود.
  9. آسیب به دندان ها /پس از خوردن چیپس به علت حالت خمیری که به خود می گیرد به فواصل، سوراخ ها و فرورفتگی دندان هایمان چسبیده باشد.این چسبندگی چیپس به دندان ها باعث آسیب و پوسیدگی آن ها خواهد شد بنابراین حداقل پس از خوردن چیپس بلافاصله دندان های خود را مسواک بزنید.
  10. ایجاد گلو درد/ چیپس می تواند موجب کم آبی بدن، خشکی گلو و تجمع چربی در ناحیه گلو و احساس درد و گرفتگی شود پس افرادی که سرماخوردگی، گلودرد، گرفتگی صدا و… دارندبا خوردن چیپس این حالت تشدید خواهد شد.
  11. اعتیاد به چیپس/ بر اساس تحقیقاتی که بر روی موش ها صورت گرفته است چیپس می تواند اعتیاد آور باشد که این مسئله مربوط به سیستم پاداش مغز است به همین دلیل است که معمولا تا بسته چیپس خالی نشود نمی توانیم آن را کنار بگذاریم
  12. مشکلات گوارشی/ سرخ شدن چیپس در روغن های ترانس بالا در حرارت زیاد و افزودنی های غیر طبیعی و حالت خمیری چیپس پس از خوردن می تواند موجب بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ و دل درد، یبوست و… شود


۷ دلیل مهم برای مصرف نکردن چیپس


  1. چربی بالا: چیپس‌ها فارغ از اینکه از سیب زمینی یا ذرت تهیه شده باشند دارای سطح بسیار بالایی از روغن هستند. به دلیل چربی بالا، چیپس‌ها علاوه بر چاقی، می‌توانند باعث بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد شوند.
  2. روغن‌های ناسالم: موقع خرید حتماً روی بسته‌های چیپس را بخوانید. اگر روی آن‌ها نوشته شده باشد که با روغن آفتابگردان تهیه شده است، نشان دهنده آن است که ۱۰ درصد روغن مصرف شده از چربی‌های اشباع شده است اما اگر واژه روغن گیاهی بر روی بسته نوشته شده باشد، حاکی از آن است که چیپس در روغن پالم سرخ شده است که تا ۵۰ درصد حاوی چربی‌های اشباع شده بوده و مضراتش برای بدن بسیار بیشتر است.
  3. نمک بالا: امروزه کنترل مصرف نمک به یکی از چالش‌های بزرگ برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. نمکی که وارد بدن می‌شود، تنها به غذا‌های خانگی که خود تهیه می‌کنیم مربوط نمی‌شود. افراد با مصرف غذا‌های فرآوری شده به طور ناخواسته میزان زیادی نمک مصرف می‌کنند. نمک طعام به دلیل دارا بودن سدیم به راحتی می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. تحقیقات متعدد نشان داده است فشار خون بالا یکی از اصلی‌ترین دلایل سکته مغزی و قلبی است.
  4. شکر پنهان: شاید برایتان عجیب باشد اما برای خوش طعم کردن برخی از چیپس‌های خاص در فرآیند تولید به آن شکر می‌افزایند. برآورد می‌شود بین ۳ تا ۵ درصد برای برخی اقلام چیپس از شکر استفاده می‌شود که این میزان مصرف غیرمستقیم شکر برای سلامت بدن مضر است.
  5. زیاده روی: یکی از موضوعاتی که درباره مصرف چیپس به آن توجه نمی‌شود، این است که این تنقلات به راحتی مصرف می‌شوند. در نتیجه احتمال زیاده روی در مصرف آن نیز زیاد است.
  6. کالری بالا: چیپس‌ها از ذرت یا سیب زمینی تهیه می‌شوند که دارای کربوهیدارت بالایی است. ترکیب این کربوهیدرات با روغن، باعث می‌شود چیپس‌ها بسیار پرکالری و چاق کننده باشند. اگر به فکر کاهش وزن و یا تناسب اندام هستید بهتر است مصرف چیپس‌ها را فراموش کنید.
  7. گران بودن: مورد آخر ارتباط مستقیمی به بحث سلامت ندارد. شاید این جمله را شنیده باشید که می‌گویند ارزان مانند چیپس (cheap as chips)، اما حقیقت این است که تنقلاتی مانند چیپس به هیچ عنوان ارزان نیستند. این در حالی است که می‌توانید با قیمت بسیار کمتر از چیپس اقدام به خرید شیر، لبنیات و یا میوه کنید که علاوه بر ارزان قیمت بودن، برای حفظ سلامتی بدن ضروری هستند.

چیپس


طبع چیپس

طبع چیپس سرد است.

آشنایی با انواع چیپس

با کمی سلیقه و دقت می‌توانید از خوراکی‌های دیگر هم چیپس بسازید.

1-چیپس بادمجان

برای تهیه چیپس بادمجان آنها را با پوست حلقه کنید. سپس به آنها نمک، فلفل، پودر جعفری، پودر سیر و کمی پنیر پارمزان بزنید. آنها را به مدت 15 دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید. چیپس آماده است.

2-چیپس لبو

برای تهیه چیپس لبو، لبو‌ها را تا حد ممکن نازک ببرید. اگر برای‌تان سخت بود، آن را نیم‌پز کرده و سپس ورقه کنید. به آنها کمی شکر زده و به مدت 50 دقیقه در فر که روی دمای 150 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده‌اید، قرار دهید.

3- چیپس هویج

برای تهیه چیپس هویج آنها را نازک حلقه کنید. سپس به آن جوزهندی و دارچین بزنید بعد برگه‌ها را به مدت 45 دقیقه داخل فر بگذارید تا مانند چیپس خشک شوند.

4-چیپس انبه

برای تهیه چیپس انبه حرارت فر را روی 100 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید سپس ورقه های نازک انبه با پوست را داخل سینی فر گذاشته و به مدت نیم‌ساعت به آنها حرارت بدهید.

درست کردن چیپس های رنگی, طرز تهیه چیپس های خانگی




5-چیپس سیب

برای این کار سیب‌ها را با پوست خیلی نازک حلقه کرده و کمی شکر و دارچین به آن بزنید. بدون اضافه کردن ماده دیگری آن را داخل فر بگذارید.

6-چیپس کدو

کدو‌ها را نازک حلقه کنید. کمی نمک و فلفل به آن بزنید و با پاشیدن کمی روغن زیتون یا سفیده تخم‌مرغ روی آن 10 دقیقه این برگه‌ها را در مایکروفر حرارت بدهید.


طرز تهیه انواع چیپس خانگی

اگر علاقه ای زیادی به خوردن چیپس دارید اما اگر از سالم بودن تولید آن مطمئن نیستید به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کنید. در ادامه با روش های تهیه ی آن تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه چیپس ساده:

سیب زمینیبه مقدار لازم
نمک و فلفلبه مقدار لازم
یخبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم

طرز تهیه چیپس ساده خانگی:

ابتدا سیب زمینی ها را پوست بگیرید و با پوست کن سیب زمینی ها را به شکل ورقه های خیلی نازک برش بزنید آن ها را داخل ظرف آب و یخ قرار بدهید به صورتی که روی کل سیب زمینی ها را آب بگیرد. حدود 10 دقیقه آن را داخل آب پر از یخ قرار بدهید. سپس قابلمه ای را آب کنید و اجازه بدهید جوش بیاید و مقداری نمک به آن اضافه کنید و سیب زمینی ها را نیز اضافه کنید اجازه بدهید 2-3 دقیقه داخل آب جوش بمانند. دقت کنید سیب زمینی ها له نشوند. می توانید زمان کمتری قرار بدهید.

و بعد از آن داخل آبکش بریزید و آب سرد روی آن بگیرید سپس آن ها را روی دستمال قرار بدهید تا آب آن ها کشیده شوند. بعد در روغن فراوان و داغ سرخ کنید. مراقب باشید رنگ آن ها تغییر نکند. اگر زیاد سرخ کنید طلایی می شوند.

پس از آن از روغن خارج کنید و داخل آبکش قرار بدهید تا روغن اضافی آن ها خارج شوند. هرگز چیپس ها را روی هم قرار ندهید زیرا سبب نرم شدن آن ها می شود و بعد داخل ظرف بزرگتری بریزید و نمک و ادویه های مورد نظرتان را به آن اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید تا چیپس ها مزه دار شوند.

* اگر ورقه های سیب زمینی نازک خرد نشوند چیپس ترد شما ترد نخواد شد.

آموزش طرز تهیه چیپس در خانه

طرز تهیه چیپس سرکه نمکی در خانه

مواد لازم برای تهیه چیپس سرکه ای :

سیب زمینی


2 عدد
سرکه3 قاشق غذاخوری
نمکنصف قاشق غذاخوری
بکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
یخبه مقدار لازم


آببه مقدار لازم


طرز تهیه چیپس خانگی سرکه ای:

سیب زمینی ها را پوست بگیرید و به صورت لایه های خیلی نازک برش بزنید می توانید از رنده مخصوص چیپس کردن یا از پوست کن استفاده کنید تا برش های خیلی نازک و یکدستی را داشته باشید.

سپس سرکه، نمک، بکینگ پودر و آب را در یک ظرف گود بریزید و به هم بزنید تا نمک و بکینگ پودر خوب مخلوط شوند یخ را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا آب یخ شود. و بعد سیب زمینی ها را به آن اضافه کنید. آب باید روی کل سیب زمینی ها را بگیرد.

سیب زمینی ها را به مدت 1 تا 2 ساعت در مخلوط سرکه و نمک بخوابانید، سپس آبکش کنید تا آب اضافی آن گرفته شود. (به هیچ عنوان هنگام آبکش کردن روی سیب زمینی ها آب نریزید و گرنه طعم و مزه آن به کلی از بین می رود). سیب زمینی ها را روی یک دستمال بچینید تا آب آن کاملا از بین برود و خشک شوند.

در یک ظرف گود مقدار زیادی روغن بریزید و اجازه بدهید با حرارت ملایم داغ شود، سپس حرارت را متوسط رو به زیاد کنید و سیب زمینی ها را داخل روغن بریزید تا سرخ شوند. این کار را در چند مرحله انجام بدهید زیرا سیب زمینی ها نباید روی هم قرار بگیرند.

نگذارید سیب زمینی ها طلایی شوند در حدی که سرخ و خشک شوند کافی است.

سیب زمینی ها را از روغن خارج کنید و سبدی قرار بدهید تا روغن اضافی آن خارج شود. دقت کنید که سیب زمینی سرخ کرده را روی هم نریزید زیرا نرم می شوند و دیگر از چیپس ترد خبری نخواهد بود.

* چیپس سرکه ای خانگی شما آماده است؛ می توانید با توجه به سلیقه خود به آن موسیر یا سبزی خشک هم بزنید و نوش جان کنید.

* اگر ورقه های سیب زمینی نازک خرد نشوند چیپس ترد شما ترد نخواد شد.

چیپس

طرز تهیه چیپس خانگی با مایکروفر

در پخت با این روش چیپس ها کمتر روغن جذب می کنند و حالت رژیمی پیدا می کند و رنگ آن کمی برشته می شوند.

مواد لازم برای چیپس در مایکروفر :

سیب زمینی1 عدد
روغن زیتون1 قاشق غذاخوری
نمکبه مقدار لازم
ادویه مورد علاقهبه مقدار لازم

طرز تهیه چیپس خانگی در مایکروفر:

سیب زمینی ها را پوست بگیرید و با چاقوی تیز یا رنده ی ورقه ای به صورت نازک ورقه ورقه کنید. سپس سیب زمینی های ورقه شده را داخل کاسه بریزید و روی آنها روغن زیتون بریزید.

سیب زمینی ها را هم بزنید تا به خوبی به روغن آغشته شوند. داخل سینی ماکروفر کاغذ روغنی قرار بدهید. سیب زمینی ها را روی کاغذ روغنی بچینید و به میزان دلخواه نمک بزنید. سینی را به مدت ۵ دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید تا چیپس ها برشته و ترد شوند.

سوالات متدوال

چیپس به انگلیسی؟
 chips
چیپس سیب زمینی چیست؟
چیپس سیب زمینی از برش های بسیار نازک تهیه کرده و در روغن داغ سرخ می کنند تا برشته شود. سپس می گذارند تا سرد شود و آنرا بسته بندی می نمایند.
کالری چیپس سیب زمینی؟
کالری چیپس سیب زمینی، ساده در حالت با نمک 542 کیلو کالری و در حالت بدون نمک 536 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.
طبع چیپس ؟
طبع چیپس سرد است.
چیپس باعث چاقی میشه؟
چیپس به دلیل مواد اولیه، افزودنی ها و نحوه تولیدی که دارد چربی و کالری بالایی دارد و به راحتی می تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود .
چیپس و فشارخون؟
چیبس قابل توجهی نمک در ترکیب خود دارند که همین مسئله می تواند فشار خون فرد را به راحتی بالا ببرد
مضرات چیپس و ماست؟
ماست خود یک فرآورده مفید و سالم است و خوردن چیپس با آن باعث کاهش ارزش غذایی ماست شده و به علاوه طبع سرد چیپس و ماست می تواند باعث مشکلات ناشی از سردی مانند نفخ، دلپیچه و… شود در ضمن چربی ماست اگر با چربی چیپس همراه شود احتمال افزایش وزن بیشتر خواهد شد.
مصرف چیپس در بارداری؟

مصرف چیپس در این دوران برای زنان باردار ابدا توصیه نمی شود و آکریلامیدی که تحت تاثیر مصرف چیپس افزایش می یابد می تواند رشد جنین را دچار اختلال کند و باعث تولد نوزادی با سر کوچک تر نسبت به اندازه طبیعی شود

فشارخون بالا در زنان باردار جزء مشکلات بسیار شایع دوران بارداری است که نمک چیپس می تواند موجب تشدید این مسئله شود و حتی فشارخون زن باردار را به حد خطرناکی برساند






امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد