hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > راه‌اندازی سد تونل سوم کوهرنگ در کمتر از دو سال

راه‌اندازی سد تونل سوم کوهرنگ در کمتر از دو سال

باوجود توقف ۱۰ ماهه اجرای این پروژه از ۱۷ فروردین اجرای پروژه سد تونل سوم کوهرنگ آغازشده است
استاندار اصفهان اظهار داشت: اشتغال جوانان مستلزم پرداخت وام‌ها و اعتبارات بانکی است و اینکه بانک‌ها باسلیقه خودشان، دستورالعمل‌هایی را تعریف و تغییر دهند به‌هیچ‌وجه با روند کلی توسعه کشور هماهنگ نیست و بنابراین بانک‌های غیرهمراه با برنامه‌های مدیریت استان تغییر و یا حتی تعطیل می‌شوند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، دکتر محسن مهر علیزاده در برنامه گفتگوی هفته شبکه استانی اصفهان در مورد آخرین وضعیت استان در بخش‌های اشتغال و پروژه‌های عمرانی، اظهار داشت: پیگیری‌های اساسی در زمینه‌های طرح‌های اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف در حال انجام است و امیدواریم تعهد ۱۰۰ هزار شغل در سال ۹۷ به نتیجه برسد.
225 هزار نفر بیکار در اصفهان
استاندار اصفهان بابیان اینکه بر اساس آمار ، استان اصفهان ۲۲۵ هزار نفر بیکار دارد، افزود: حتی اگر به تعهد اشتغال امسال عمل کنیم این میزان بیکاری به‌عنوان رسوب باقی خواهد ماند و به همین دلیل باید بیش از ورودی به بازار کار، شغل ایجاد و تلاش کنیم اشتغال موجود حفظ شود.
مهر علیزاده تأکید کرد: باید بتوانیم واحدهای تولیدی خود را سرزنده نگه‌داریم و با اتکا به داخل ، ظرفیت‌های دیگری را در بخش‌های مختلف به منصه ظهور برسانیم.
وی بابیان اینکه طرح‌های عمرانی با جدیت در حال پیگیری است، افزود: اراضی متعلق به ارتش برای توسعه فرودگاه بین‌المللی اصفهان خریداری‌شده و در اختیار فرودگاه قرارگرفته است.
استاندار اصفهان اضافه کرد: طرح‌های دیگری ازجمله مترو و قطار شهری اصفهان، تصفیه‌خانه‌ها و شبکه‌های آب‌رسانی برای شهرهای مختلف نیز فعال است.
وی بابیان اینکه مدیریت استان در مورد گردشگری و عینیت‌بخشی به خواهرخواندگی‌ها به‌صورت جدی در حال فعالیت است؛ افزود: در نظر داریم که با چند شهر مهم دنیا به‌صورت مستقل ارتباط برقرار کنیم و پروازهای مستقیم داشته باشیم.
مهر علیزاده با اشاره به سختگیری‌های بانک‌ها و مشکلات کارفرمایان، اظهار داشت: چندین جلسه با مدیران عامل و سرپرست‌های بانک‌های استان برگزارشده و بررسی‌های لازم در خصوص وظایف آن‌ها انجام‌شده است.
محسن مهر علیزاده بابیان اینکه سرنوشت کشور به اشتغال جوانان وابسته است، افزود: اشتغال جوانان مستلزم وام‌ها و اعتبارات بانکی است و اینکه بانک‌ها باسلیقه خودشان، دستورالعمل‌هایی را تعریف و تغییر دهند به‌هیچ‌وجه با روند کلی توسعه کشور و استان هماهنگ نیست.
مهر علیزاده خاطرنشان کرد: در برخی از موارد این دستورالعمل‌ها اصلاح‌شده است ولی در برخی موارد این امر صورت نگرفته و باید مشخص شود که استان چند بانک همراه و همگام با برنامه‌های مدیریت استان دارد.
مدیرعامل برخی بانک‌ها در استان باید تغییر کند
وی اظهار داشت: باید مشخص شود چه بانکی با همکاری خوب بر اساس وظیفه‌اش به فعالیت در استان ادامه می‌دهد و مدیرعامل کدام بانک باید تغییر کند و یا کدام بانک اساسا باید در استان تعطیل شود.
با اشاره به وضعیت اشتغال کشاورزان، اظهار داشت: در سفر به مناطق غرب و شرق اصفهان که در فروردین‌ماه صورت گرفت در خصوص جمع‌آوری و لوله‌کشی پساب و همچنین ارتقای کیفیت پساب برای استفاده کشاورزی ، قول‌هایی به مردم داده شد که در این راستا دو طرح آغاز شد و مبالغ سنگینی برای ارتقای سطح کیفیت پساب اختصاص داده شد و از بودجه‌ای که از صنایع گرفته شد مبلغی نیز برای لوله‌کشی و انتقال آن به باتلاق گاوخونی و استفاده کشاورزان در نظر گرفته‌شده است.
استاندار اصفهان اضافه کرد: هم‌زمان با این برنامه‌ها؛ در خصوص استقرار کشاورزی، صنایع و تولیدات جایگزینی که آب کمتری مصرف کنند مانند افزایش کشت گلخانه‌ای که می‌تواند معیشت مردم این مناطق را تأمین کند نیز برنامه‌ها و طرح‌هایی در نظر گرفته‌شده است.
مهر علیزاده به استفاده از پانل‌های انرژی خورشیدی و تولید برق در مزارع و پشت‌بام‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به پتانسیل بالای اصفهان در تولید انرژی خورشیدی، ساکنان این مناطق می‌توانند برق تولیدی خود در مزارع و باغات را به دولت بفروشند.
تسهیلات ارزان‌قیمت برای استفاده از انرژی خورشیدی
محسن مهر علیزاده بابیان اینکه ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای ایجاد انرژی‌های خورشیدی از یک ماه آینده اجرایی می‌شود، افزود: برای هر خانه که امکان استفاده از پانل‌های خورشیدی را داشته باشد حدود ۲۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.
رصد برداشت‌های حوضه زاینده‌رود توسط وزارت نیرو
استاندار اصفهان اعلام کرد: میزان برداشت‌ها در استان‌های حوضه زاینده‌رود توسط تیمی از سوی وزارت نیرو کنترل می‌شود
مهر علیزاده اظهار داشت: از ابتدای خردادماه با مذاکرات و تعاملات صورت گرفته در استان اصفهان و استان‌های مجاور از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری شده است و تیمی از سوی وزارت نیرو برای کنترل میزان برداشت‌ها در استان‌های حوضه زاینده‌رود تعیین‌شده است.
۱۷ درصد مصرف آب فولاد مبارکه از پساب تأمین خواهد شد
او پیرامون تأمین منابع آبی جدید برای استان و مدیریت مصرف آب، با اشاره به اینکه به‌صورت ماهانه میزان مصرف هر بخش در هر استان مشخص‌شده و بر اساس آن ابزارهای کنترل نصب‌شده است، افزود: هم‌زمان طرح‌های استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌ها نیز موردتوجه قرارگرفته است و در این راستا فولاد مبارکه بخش قابل‌توجهی از آب مصرفی خود را از پساب تأمین می‌کند و تقریبا از دو ماه آینده ۱۷ درصد مصرف آب فولاد مبارکه از پساب تأمین خواهد شد.
مهر علیزاده با اشاره به اینکه چاه‌های در اختیار شهرداری اصفهان برای تکمیل نیازهای آب شرب اصفهان در نظر گرفته‌شده است، تصریح کرد: شهرداری‌ها مکلف شده‌اند از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند و از سایر شیوه‌ها به‌جای کشت چمن استفاده کنند.
آبیاری خارج از برنامه در باغ‌های بالادست
وی به شکایت‌های موجود در سطح شهر مبنی بر قطع آب در نقاط مختلف اشاره کرد و افزود: در دو مقطع زمانی قطعی آب مشاهده شد که بخشی از آن به دلیل میزان کاهش ۳۰ درصدی سهمیه آب نسبت به سال گذشته است و در برخی مواقع به دلیل عدم صرفه‌جویی بعضی از شهروندان و استفاده از پمپ‌های غیرمجاز شاهد قطعی آب در برخی نقاط بودیم و همچنین گاهی مشاهده شد که در باغ‌های بالادست در اصفهان و استان‌های هم‌جوار خارج از برنامه آب برای کشاورزی استفاده می‌شد که از ابتدای خردادماه با مذاکرات و تعاملات صورت گرفته در استان اصفهان برداشت‌های غیرمجاز صورت نگرفته است و در استان‌های مجاور نیز تا حدی از این برداشت‌ها جلوگیری شده است.
استاندار اصفهان بابیان اینکه تیمی از سوی وزارت کشور برای کنترل برداشت‌ها تعیین‌شده است، افزود: امیدواریم که با کنترل‌های صورت گرفته و همچنین صرفه‌جویی شهروندان در تابستان هیچ‌گونه مشکلی در خصوص تأمین آب شرب نداشته باشیم.
مهر علیزاده به برنامه‌های آب و فاضلاب برای کاهش مصرف اشاره کرد و افزود: لوازم کاهنده مصرف از سوی این سازمان در اختیار مردم قرارگرفته است.
اجرای سد تونل سوم کوهرنگ
وی در ادامه با اشاره به روند اجرای سد تونل سوم کوهرنگ تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته باوجود توقف ۱۰ ماهه اجرای این پروژه از ۱۷ فروردین‌ماه با همکاری مدیران دو استان و مسئولان محلی اجرای پروژه سد تونل سوم کوهرنگ آغازشده است.
استاندار اصفهان مدت اجرای این پروژه را ۴ ساله خواند و افزود: با توجه به تأمین اعتبار صورت گرفته، از پیمانکار خواسته‌شده است که در کمتر از دو سال این پروژه را به اتمام برساند.
مدیر ارشد استان به اقدامات صورت گرفته در خصوص افزایش منابع آبی جدید به استان اشاره کرد و افزود: مطالعات پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس در حال انجام است و باوجود هزینه تمام‌شده بالا برای تأمین آب شرب مردم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.
وی به مطالعات صورت گرفته در خصوص آب‌های ژرف اشاره کرد و افزود: با توجه به جدید بودن این مطالعات و تأمین آب از عمق ۲۵۰۰ متری زمین باید در ابتدا عدم وجود مسائل و خطرات زیست‌محیطی و مسائل استاتیکی و دینامیکی زمین موردبررسی کامل قرار گیرد.
استاندار اصفهان با اشاره به ایده‌هایی که از سوی برخی از هم‌وطنان عنوان‌شده، اظهار داشت: به‌تازگی فردی از کشور آلمان طرحی را عنوان کرده است که باوجوداینکه متخصصان این حوزه، این طرح را غیرعملی می‌دانند بااین‌وجود، مدیریت استان قرارداد مشروطی به امضا رسانده و دستگاه‌ها در دو سه‌نقطه استان مستقرشده است.
ایجاد 80 حلقه چاه موقت
مهر علیزاده بابیان اینکه امسال به‌صورت فشرده ۸۰ حلقه چاه به‌صورت موقت ایجادشده است، افزود: درصورتی‌که در تابستان در شرایط بحرانی قرار گرفتیم از این چاه‌ها استفاده خواهد شد و حدود ۲۵۰ چاه نیز از باغداران خریداری‌شده است که در صورت لزوم مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
استاندار اصفهان افزود: با حمایت دولت حدود ۷۵-۸۰ میلیارد تومان برای تأمین چاه‌های آب شرب اصفهان بودجه در نظر گرفته‌شده است و مبالغی نیز برای تأمین معیشت کشاورزان گرفته‌شده است.
استان اصفهان در جایگاه دوم ازنظر صرفه‌جویی در مصرف آب
مهر علیزاده در ادامه افزود: اصفهان مقام دوم را ازنظر صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین میزان مصرف آب داشته و تا امروز نزدیک به ۱۵-۱۷ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گرفته است .
او به آخرین وضعیت منابع آب اشاره کرد و اظهار داشت: در چندین سال گذشته به دلیل اینکه استان در منطقه کم آب قرارگرفته، باید مدیریت ایجاد منابع جدید برای حوضه و همچنین مدیریت مصرف توأمان صورت می‌گرفت که بخشی از کارها ناقص مانده و انجام‌نشده و امروز دچار مشکلات کم‌آبی شده‌ایم.
استاندار اصفهان بابیان اینکه امسال بدترین وضعیت آبی را در ۴۷ سال گذشته داشتیم، تصریح کرد: این آمار نامطلوب ما را مصمم‌تر کرده است تا فعالیت‌های خود را باقوت بیشتری انجام دهیم.
مهر علیزاده افزود: در اردیبهشت‌ماه وضعیت بارندگی‌ها نسبتا خوب و بیش از پیش‌بینی‌ها بوده است و مقداری وضعیت آبی استان را بهتر کرده به‌طوری‌که وضعیت آبی استان تا ۱۵ فروردین‌ماه نسبت به سال قبل ۶۲ درصد عقب‌تر بود که این آمار در حال حاضر به ۵۰ درصد رسیده یعنی نصف منابع آبی سال گذشته را امسال در اختیارداریم.
او از صبوری و خویشتن‌داری کشاورزان استان تشکر کرد و افزود: باوجوداینکه کشاورزان و باغداران استان به دلیل عدم کشت با مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند ولی همکاری لازم را در خصوص تأمین آب شرب داشته‌اند.
استاندار اصفهان به اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت مصرف آب اشاره کرد و افزود: از بهمن‌ماه سال گذشته کارگروه سازگاری با کم‌آبی تشکیل شد و موضوع آب اصفهان در سطح ملی موردبررسی قرار گرفت و با برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های صورت گرفته تلاش بر این شد که آب شرب با اولویت اول، حفظ باغات و تأمین آب صنایع با اولویت دوم و کشاورزی و محیط‌زیست با اولویت بعدی تأمین گردد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد