hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > مقایسه ارزهای بیت کوین کش و لایت کوین

مقایسه ارزهای بیت کوین کش و لایت کوین

کدهای بیت کوین از زمان ارائه به صورت متن باز بوده. به همین دلیل چند پروژه مختلف از کدهای آن استفاده کرده‌اند و مشابه بیت کوین توسعه داده شده‌اند و می‌توان گفت به نوعی فورک‌های بیت کوین هستند. بیت کوین کش و لایت کوین دو مورد از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که با همین روش توسعه پیدا کرده‌اند.

مقایسه ارزهای بیت کوین کش و لایت کوین 

کدهای بیت کوین از زمان ارائه به صورت متن باز بوده. به همین دلیل چند پروژه مختلف از کدهای آن استفاده کرده‌اند و مشابه بیت کوین توسعه داده شده‌اند و می‌توان گفت به نوعی فورک‌های بیت کوین هستند. بیت کوین کش و لایت کوین دو مورد از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که با همین روش توسعه پیدا کرده‌اند.

در مقاله «مقایسه بیت کوین کش و لایت کوین + مزایا و معایب» می‌توانید اطلاعات جامعی درباره این دو ارز دیجیتال به دست آورید. در این مقاله نیز به صورت کلی، تفاوت‌های کلیدی دو پروژه را بررسی می‌کنیم.

 

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش هاردفورکی بود که در بلاکچین بیت کوین ایجاد شد و شبکه را به دو شاخه تقسیم کرد. این هاردفورک برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری که برای بلاکچین بیت کوین به وجود آمده بود، راه‌اندازی شد. تعداد زیاد کاربران شبکه بیت کوین، سرعت شبکه را تا حد زیادی کاهش داده بود و کارمزدهای بالایی برای هر تراکنش دریافت می‌کرد. بیت کوین کش مشکلات مقیاس‌پذیری را حل کرده و چون بلاک‌هایی با اندازه بزرگ‌تر نسبت به بیت کوین دارد، می‌تواند مقیاس‌پذیرتر باشد.

می‌توان گفت بیت کوین کش نسخه ارزان‌تر و سریع‌تر بیت کوین است و به همین دلیل است که در بازار ارزهای دیجیتال محبوبیت بالایی به دست آورده.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین پروژه‌ای است که مدتی بعد از بیت کوین توسعه پیدا کرد و توانست برخی از باگ‌های موجود در آن را از بین ببرد. مثلا سرعت پردازش شبکه این ارز دیجیتال چهار برابر بیشتر از لایت کوین است و مقیاس‌پذیری بالاتری دارد. قیمت این کوین نسبت به بیت کوین مناسب‌تر است، به همین دلیل می‌تواند به عنوان یک واحد مالی و برای خرید و فروش دارایی‌های مختلف هم مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایای بیت کوین کش و لایت کوین

هرکدام از این فورک‌های بیت کوین‌، مزیت‌های منحصر به فردی دارند و در برخی از مزایا هم شبیه به هم هستند. مثلا هر دو مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به بلاکچین بیت کوین دارند و تراکنش‌ها را با سرعت بالاتر و کارمزد کم‌تر پردازش می‌کنند. در ادامه مزیت‌های هرکدام از فورک‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایای بیت کوین کش

  1. اندازه بزرگ‌تر بلاک و پردازش تراکنش‌ها با سرعت بیشتر از بلاکچین بیت کوین و لایت کوین
  2. عرضه در لیست معماملاتی صرافی‌های مختلف و جفت بودن با بسیاری از دارایی‌های دیجیتال
  3. دارای الگوریتمی به نام DAA برای تنظیم میزان سختی استخراج در بلاکچین
  4. امنیت بالا

مزایای لایت کوین

  1. دریافت کارمزد مناسب
  2. قابلیت انجام مبادلات اتمی و تراکنش‌های خودکار
  3. رابط کاربری ساده
  4. اعتبار در شاخص‌های فاندامنتال

معایب بیت کوین کش و لایت کوین

با وجود اینکه بیت کوین کش و لایت کوین بسیاری از چالش‌های موجود در بلاکچین بیت کوین را از بین برده‌اند، اما هنوز هم خالی از ایراد نیستند. البته توسعه‌دهندگان دو پروژه در تلاشند تا باگ‌های موجود را حل کنند؛ البته برخی از معایب این ارزهای دیجیتال قابل حل نیست، زیرا جزئی از روند فعالیت پروژه است.

یکی از معایب لایت کوین و بیت کوین کش متمرکز بودن فرایند استخراج آن‌هاست؛ با وجود اینکه این شبکه‌هها هم با الگوریتم اثبات کار (PoW) فعالیت می‌کنند، اما استخراج آن‌ها در انحصار چند استخر استخراج (Mining pool) محدود قرار دارد. استخراج متمرکز امنیت یک پروژه را از جوانب مختلف تهدید می‌کند.

یکی از نکاتی که باعث تردید کاربران درباره شبکه لایت کوین می‌شود، این است که چارلی لی، بنیانگذار لایت کوین، تمام توکن‌هایش را فروخته و از بازار این ارز دیجیتال خارج شده است. این موضوع باعث شده بسیاری از کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال نسبت به لایت کوین مردد شوند.

بزرگ بودن بلاک‌های بیت کوین کش، سرعت پردازش تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد، اما برای استخراج‌کنندگان مشکلاتی ایجاد می‌کند. میانرها برای ساخت هر بلاک باید تراکنش‌‌های بیشتری را تایید کنند، در نتیجه برای تشکیل بلاک‌ها به زمان و هزینه بیشتری نیاز خواهند داشت.

نقطه ضعف دیگر بیت کوین کش، میزان پذیرش پایین آن نسبت به بیت کوین و لایت کوین است. جامعه این ارز دیجیتال هنوز گسترده نیست. به همین دلیل کاربران در استفاده از این ارز دیجیتال با مشکلاتی مواجه می‌شوند. البته افراد مشهوری مثل راجر ور و جیهان وو از این ارز دیجیتال حمایت کرده‌اند و این موضوع تا حدی به گسترش جامعه بیت کوین کش و افزایش پذیرش آن در میان کاربران کمک کرده است.

تفاوت‌های بیت کوین کش و لایت کوین

احتمالا تا این بخش از مقاله به بخشی از تفاوت‌های بیت کوین کش و لایت کوین پی برده‌اید، اما در این بخش به چند تفاوت کلیدی که بین دو برادر کوچک‌تر بیت کوین وجود دارد، اشاره خواهیم کرد.

  1. توسعه‌دهندگان لایت کوین، پروژه لایتنینگ را راه‌اندازی کرده‌اند. این پروژه یک راهکار لایه دوم در بلاکچین بیت کوین است که مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد و کارمزدها را کم‌تر می‌کند. علاوه بر این، حجم بلاک‌های لایت کوین نسبت به بیت کوین کش کوچک‌تر است و در مدت کوتاه‌تری کامل می‌شود. بنابراین مقیاس‌پذیری لایت کوین از بیت کوین کش بیشتر است.
  2. حجم معاملات روزانه لایت کوین نسبت به بیت کوین کش بیشتر است؛ زیرا این بلاکچین بیشتر از فورک جدید بیت کوین، مقبولیت کاربران را به دست آورده.
  3. میزان تمرکز در استخراج بیت کوین کش نسبت به لایت کوین کم‌تر است؛ الگوریتم اجماع هر دو پروژه PoW است، اما در روش هش کردن پروژه‌ها تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد.

نمی‌توان به صورت کلی مشخص کرد که بیت کوین کش بهتر است یا لایت کوین. کاربران باید با بررسی شرایط دو پروژه و انتظاراتی که از سرمایه‌گذاری یا ترید دارند، مشخص کنند که کدام یک از هاردفورک‌های بیت کوین برای کاربرد مورد نظر آن‌ها مناسب‌تر است.

کلام آخر

بیت کوین کش و لایت کوین به عنوان فورک‌های بیت کوین و برای حل مشکلات آن توسعه پیدا کرده‌اند. اگر توسعه‌دهندگان بیت کوین، مشکلات مقیاس‌پذیری این بلاکچین را حل کنند، حجم بیشتری از بازار را به دست می‌آورند و حتی ممکن است فورک‌های پروژه را از میدان به در کنند. مقیاس‌پذیر شدن بیت کوین برای سایر ارزهای دیجیتال و بلاکچین‌هایی مثل اتریوم، مشکلساز خواهد بود؛ زیرا ارزش آن بیشتر از قبل می‌شود و رقابت با آن عملا غیرممکن خواهد شد.

در این مقاله بیت کوین و لایت کوین را به صورت کلی مقایسه کردیم. این مقایسه اطلاعات اولیه درباره دو توکن مهم بازار را در اختیار شما قرار دارد، اما اگر قصد دارید روی این پروژه‌ه‌ها سرمایه‌گذاری کنید، به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز خواهید داشت. مجله داموندمگ بروزترین اطلاعات درباره توکن‌های مختلف در بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید پروژه‌های مختلف را بشناسید. البته شناخت و سنجش اعتبار یک پروژه یک بخش از ماجراست و تریدرها باید برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال باید تحلیل تکنیکال هم انجام بدهند.

برای خرید بیت کوین کش و لایت کوین می‌توانید از طریق صرافی داموند damond.ir اقدام کنید. این صرافی یک پلتفرم ایرانیزه برای مبادلات ارزهای دیجیتال است و هر دو کوین را در لیست معاملاتی خود دارد. خرید بیت کوین کش و لایت کوین در داموند فقط به حساب کاربری، ولت دیجیتال و کارت بانکی ایرانی نیاز دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد