hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > قرص سی لاکس برای چیست؟ عوارض و نحوه مصرف برای لاغری و یبوست

قرص سی لاکس برای چیست؟ عوارض و نحوه مصرف برای لاغری و یبوست

قرص گیاهی سی لاکس به عنوان ملین و مسهل جهت رفع یبوست استفاده می شود. در این مطلب استفاده از آن برای لاغری یا مصارف دیگر همراه ویژگی ها و عوارض آن پرداخته ایم.

یبوست یک عارضه ی گوارشی می باشد . وقتی حرکات روده به درستی صورت نگیرد و یا تعداد حرکات نامنظم و از حالت طبیعی کمتر باشد، یبوست پدید می آید.

در صورتی که انسان در طول 3 روز دفع انجام ندهد می توان گفت به عارضه یبوست مبتلاست. درمان این اختلال با استفاده از داروی گیاهی سی لاکس ( به انگلیسی C. Lax) که در رفع این عارضه بسیار مفید و موثر می باشد روند دفع را بهبود می بخشد.

علائم یبوست

یبوست با علائم گوناگونی همراه است که در هر بیمار با توجه به عادت‌های روده‌ای، رژیم غذایی و سن تغییر می‌کند، علائم برای تجویز درمان یبوست مهم می‌باشد. شماری از متداول‌ترین علائم یبوست عبارت‌اند از:

  • دشواری در شروع یا پایان عمل دفع
  • کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج
  • خروج سخت مدفوع پس از فشار آوردن شدید
  • احساس نفخ و تغییر در عادت‌های روده‌ای
  • انسداد روده حالت تهوع، استفراغ، از کار افتادن روده و ناتوانی در خارج کردن گاز روده
  • باد کردن شکم، سر درد و کاهش اشتها
  • احساس بار شدن زبان، نفس بدبو و طعم ناخوشایند دهان

قرص گیاهی سی لاکس

آشنایی با قرص گیاهی سی لاکس (C-Lax) :

قرص گیاهی سی لاکس دارای اثرات مسهل و ملین است و به منظور رفع یبوست های گاه و بی گاه ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. قرص گیاهی سی لاکس به تخلیه روده کمک و باعث جلوگیری از تنبلی آن می شود.

مواد تشکیل دهنده قرص گیاهی سی لاکس

قرص گیاهی سی لاکس یک داروی گیاهی و حاوی برگ و عصاره گیاه سنا و اسانس رازیانه می باشد که برای درمان کوتاه مدت یبوست مورد استفاده قرار می گیرد و موجب تحریک روده و پیشگیری از تنبلی آن می شود.

مکانیزم اثر قرص گیاهی سی لاکس :

قرص گیاهی سی لاکس دارای 550 میلی گرم برگ سنای غنی شده با عصاره (معـادل 15 ميلـي گـرم ســــنوزيد B ) و 3 میلی گرم اسانس میوه رازیانه است.

آزمایش های صورت گرفته نشان می دهد كه سنوزيدهاي A,B توسط باكتريهاي روده بزرگ متابوليز شده ، ‌تبديل به مشتقات فعال Rhein-anthrone مي شوند .

اين تركيبات باعث تحريك و افزايش حركات پريستالتيك روده و در نتيجه كاهش جذب آب و الكتروليتها می گردد و همچنين ترشح مايعات در روده بزرگ را از طريق تحريك ترشح كلرايد فعال و در نتیجه افزایش آب و الکترولیت محتویات روده افزايش مي دهند . به این ترتیب حرکات دودی دستگاه گوارش افزایش و زمان جذب مایعات به دلیل عبور سریع محتویات روده کاهش می یابد. مواد موثره اسانس رازیانه به دلیل داشتن اثرات آنتي اسپاسموديك، مانع ايجاد درد و كرامپ ناشي از مصرف سنا مي گردند .

ویژگی ها و موارد مصرف قرص سی لاکس

  • مسهل و ملین
  • درمان یبوست های ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ
  • پیشگیری از تنبلی روده
  • کمک به تخلیه روده ها

مقدار مصرف قرص سی لاکس:

باید توجه داشته باشید که همه داروها طبق نظر و دستور پرشک مصرف شود.

به طور کلی مصرف این قرص به عنوان ملین برای بزرگسالان از 12 سال به بالا روزانه 1 تا 2 قرص و برای کودکان بین 10 تا 12 سال، 1 قرص قبل از خواب به همراه یک لیوان آب توصیه می شود.

قابل ذکر است که برای درمان یبوست درکودکان کمتر از 10 سال، شربت گیاهی سی لاکس باید مورد استفاده قرار گیرد. سالمندان نیز باید با نصف دوز معمول، درمان با سی لاکس را آغاز نمایند.

در صورتیکه قرص گیاهی سی لاکس به منظور تخلیه روده و بعنوان مسهل استفاده شود، بهتر است 2 تا 3 عدد قرص با هم قبل از خواب به همراه یک لیوان آب مصرف گردد.

قرص سی لاکس برای بواسیر

بیماری بواسیر که با نام هموروئید هم شناخته می‌شود، یک بیماری بسیار دردناک است که در اثر عوامل مختلفی همچون یبوست شدید، نشستن بیش از حد در توالت، فشار زیاد برای خروج مدفوع و… به وجود می‌آید. این بیماری معمولاً رنجش زیادی را برای بیمار به دنبال دارد به طوری که او به هر طریقی دنبال روشی برای درمان است. با توجه به اینکه قرص سی لاکس در درمان یبوست اثر شگفت‌انگیزی دارد، لذا مصرف آن برای کاهش احتمال ابتلا به بواسیر هم بسیار مفید است.

موارد منع مصرف گیاهی سی لاکس :

افرادی که دچار خون ریزی رکتوم، دردهای شکمی با منشاء ناشناخته، انسداد روده و بیماری آپاندیسیت می باشند از مصرف این قرص خودداری کنند. هم چنین استفاده طولانی مدت از این قرص و وابستگی به آن باعث اختلال در مکانیزم طبیعی دفع بدن خواهد شد.

قرص گیاهی سی لاکس در زمان بارداری به دلیل افزایش فشار به رحم و احتمال سقط، و نیز در زمان شیردهی به دلیل امکان ترشح مشتقات آنتراکینون در شیر مادر و بروز اسهال در نوزاد توصیه نمی شود.

قرص گیاهی سی لاکس

عوارض مصرف قرص گیاهی سی لاکس :

  • در برخی از افراد پس از مصرف این قرص رنگ ادرار قهوه ای می شود اما این موضوع جای نگرانی ندارد و چند روز بعد از قطع دارو، رنگ ادرار به حالت طبیعی باز خواهد گشت.
  • در برخی افراد ممکن است موجب ایجاد درد و اسپاسم در ناحیه شکم شود که در این صورت برای رفع آن می توان از گرایپ واتر دینه استفاده شود.

تداخل دارویی قرص گیاهی سی لاکس با سایر داروها :

مصرف فرآورده های حاوی سنا با گلیکوزیدهای قلبی دیژیتال و ضد آریتمی ها، تداخل دارد.

شرایط نگهداری قرص گیاهی سی لاکس

در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد،دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

قیمت قرص سی لاکس

20,000 تومان

هشدارها در رابطه با مصرف قرص سی لاکس

  • استفاده طولانی مـدت از ملـین هـا ی آنتراکینـونی ایجـاد وابستگی می نماید.
  • به علت احتمال ترشح مشتقات آنتراکینـون در شـیرمادر، مصرف این فرآورده در دوران شیردهی توصیه نمی گردد.
  • دفع کلیوی ترکیبات آنتراکینونی موجب تغییر رنـگ ادرار (زرد قهوهای به قرمز) همراه باافزایش PH آن می گردد.
  • ملینها در خردسالان (تـا سـن 6 سـال ) بجـز بـا دسـتور پزشک نباید مصرف شوند.
  • داروهای ملین را نباید بیشتر از یک هفته (مگر با دسـتور پزشک) یا در موارد غیر ضروری (مانند عدم اجابـت مـزاج طی یک یا دو روز) مصرف نمود.
  • از مصرف دارو های ملین تا دو ساعت بعد از مـصرف سـایر داروها خودداری شود.

دانستنی ها مهم درباره مصرف قرص گیاهی سی لاکس :

  • اثر این قرص پس از 8 الی 10 ساعت در بدن ظاهر می شود به همین دلیل بهترین زمان برای مصرف قرص گیاهی سی لاکس قبل از خواب می باشد.
  • به منظور دفع راحت تر مواد زائد از بدن و تسریع اثر بخشی این قرص گیاهی، هر روز حداقل 6 تا 8 لیوان آب مصرف کنید. این کار باعث نرمی مدفوع و راحت تر شدن دفع می گردد.
  • اگر همزمان با یبوست به عارضه های دیگری مانند استفراغ و تهوع نیز مبتلا هستید، قبل از مصرف قرص گیاهی سی لاکس با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.
  • دارو را مطابق با دستور و تجویز پزشک مصرف کنید و از استفاده خودسرانه قرص خودداری کنید.
  • در زمان استفاده از قرص گیاهی سی لاکس از مصرف دیگر مسهل ها اجتناب کنید.
  • افراد کهنسال ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به تاثیر مصرف این دارو نشان دهند. بنابراین بهتر است درمان را با دوز پایین تری از دارو آغاز نمایند.
  • برای کودکان زیر ده سال از شربت گیاهی سی لاکس استفاده شود.
  • از آنجایی که مصرف طولانی مدت سی لاکس و سایر ملین های محرک باعث ایجاد وابستگی عمل روده ها به یک عامل تحریک
  • کننده ی خارجی و بطور خاص ماده موثره گیاه سنا درقرص گیاهی سی لاکس می گردد، توصیه می شود عامل اصلی و علت بروز یبوست با جدیت پی گیری گردد و در نهایت مصرف مایعات کافی، غذاهای حاوی فیبر بالا و تحرک و فعالیت فیزیکی کافی در برنامه روزانه گنجانده شود تا عامل اصلی ایجاد یبوست بطور کامل از سیستم گوارش حذف گردد.

سوالات متدوال

موارد مصرف قرص گیاهی سی لاکس؟
قرص گیاهی سی-لاکس دارای اثرات قاطع ملین و مسهل است و برای رفع یبوست های ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ به کار می رود . قرص گیاهی سی-لاکس با کمک در تخلیه روده ، از تنبلی آن جلوگیری می کند .
دستور مصرف قرص گیاهی سی لاکس؟
به عنوان ملین :

– بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا : روزانه 1 تا 2 قرص

– کودکان 10 تا 12 ساله : 1/2دوز بزرگسالان

– جهت سنین پایین تر، مصرف شربت سی-لاکس دینه توصیه می شود.

– سالمندان ابتدا با نصف دوز معمول درمان را آغاز نمایند

به عنوان مسهل :

– 2 تا 3 قرص با هم ، قبل از خواب به همراه یک لیوان آب

قرص سیلاکس از چه موادی تشکیل شده است؟

هر قرص سیلاکس حاوی برگ سنا غنی شده، عصاره دانه گشنیز و اسانس رازیانه می باشد.

تداخلات دارویی سی لاکس؟
مصرف فرآورده های حاوی سنا با گلیکوزیدهای قلبی دیژیتال ، ضد آریتمی ها ، استروژن ، ایندومتاسین ، نیفدیپین تداخل اثر دارد .
عوارض جانبی قرص گیاهی سی لاکس؟
ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه ای قرمز یا زرد گردد که از لحاظ کلینیکی مهم نمی باشد .

–در افراد حساس ممکن است باعث بروز درد و اسپاسم در ناحیه شکم شود که دراین صورت ، استفاده از گرایپ واتر دینه توصیه می گردد .

موارد منع مصرف قرص گیاهی سی لاکس؟
مانند سایر ملین ها در مورد دردهای شکمی با منشا ناشناخته ، انسداد روده ، بیماریهای التهابی حاد روده و آپاندیسیت منع مصرف دارد .

در کودکان کمتر از 2 سال مصرف نشود .

قرص گیاهی سی لاکس در بارداری؟
منع مصرف دارد .قرص گیاهی سی لاکس در زمان بارداری به دلیل افزایش فشار به رحم و احتمال سقط توصیه نمی شود.
قرص گیاهی سی لاکس در شیردهی؟
منع مصرف دارد .قرص گیاهی سی لاکس زمان شیردهی به دلیل امکان ترشح مشتقات آنتراکینون در شیر مادر و بروز اسهال در نوزاد توصیه نمی شود.
شرایط نگهداری قرص گیاهی سی لاکس؟
در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد،دور از نور و رطوبت نگهداری شود.
به هنگام مصرف قرص گیاهی سی لاکس رنگ ادرار تغییر میکنه؟
در برخی از افراد پس از مصرف این قرص رنگ ادرار قهوه ای می شود اما این موضوع جای نگرانی ندارد و چند روز بعد از قطع دارو، رنگ ادرار به حالت طبیعی باز خواهد گشت.
قرص سی لاکس برای بواسیر خوبه؟
استفاده از قرص ملین سی لاکس با کمک به درمان یبوست از ایجاد هموروئید جلوگیری می کند.
قرص سی لاکس برای لاغری؟
امروزه در سراسر جهان استفاده از داروهای ملین برای لاغری و کاهش وزن رواج پیدا کرده است، اما اغلب پزشکان معتقدند این روش در کاهش وزن موثر نیست.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد