hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ظرفیت بالای قزوین برای سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور

ظرفیت بالای قزوین برای سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور در قزوین با اشاره به تولید بیش از 8 میلیارد دوز واکسن طیور در کشور گفت: در حال حاضر با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ ها 97 درصد واکسن دامی و 30 درصد واکسن طیور در داخلی کشور تولید می‌شود و در حوزه تولید واکسن به سقف خودکفایی رسیده‌ایم. 

دکتر علیرضا رفیعی پور با اشاره به وابستگی برای واردات بذر واکسن در کشور افزود: به دلیل نبود تکنولوژی بذر واکسن در کشور طی سال‌های 95 و 96 بیش از 25 میلیون طیور براثر ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بین رفتند. او ادامه داد: با تلاش متخصصین داخلی جهت مبارزه با این بیماری در آینده نزدیک در مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی، بذر واکسن آنفلوانزای حاد پرندگان در داخل کشور تولید می‌شود. او در مورد پیگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی در سطح کشور هم توضیح داد: سازمان دامپزشکی هرساله پروتکل کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی علیه بیماری‌های مختلف همچون تب برفکی، تب مالت، بیماری آبله، هاری، PPR، بیماری‌های مشترک دام و انسان و... را در قالب طرح‌های ملی به استان‌ها ابلاغ می‌کند. رفیعی پور اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته از سال 97 تاکنون در کنترل همه بیماری‌های استراتژیک بین 28 تا 75 درصد بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام کاهش داشته‌ایم که این امر موجب کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان نیز شده است.

در تولید مرغ کمبودی وجود ندارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با بیان اینکه در تولید مرغ کمبودی در کشور وجود ندارد گفت: سقف تولید گوشت مرغ از مرز 2 میلیون و 400 هزار تن عبور کرده است درحالی‌که مصرف کشور کمتر از 2 میلیون تن است. رفیعی پور در مورد طرح ارتقاء کیفیت مرغ در 14 استان کشور توضیح داد: این طرح برای استان‌هایی که کشتارگاه آن‌ها ممیزی داشتند شروع شد و اگر کار ممیزی مابقی استان‌ها هم انجام شود می‌توانند از شرایط این طرح بهره‌مند شوند. او خاطرنشان کرد: در حال حاضر 38 کشتارگاه کشور از اجرای این طرح بهره‌مند هستند و 30 کشتارگاه نیز در نوبت دریافت گرید 1 قرار دارند که با اجرای طرح زمینه صادرات گوشت مرغ به کشورهای اوراسیا نیز فراهم می‌شود. این مقام مسئول اعلام کرد: تاکنون مجوز صادرات گوشت مرغ فقط به کشورهای عراق، عمان، افغانستان و قطر صادرشده است. دبیر کل آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی دام در ادامه به تولید 850 هزار تن گوشت قرمز در کشور اشاره کرد و گفت: در تولید 90 درصد از گوشت قرمز کشور شرایط مطلوبی داریم و برای خودکفایی به تولید 140 هزار تن گوشت قرمز نیاز است. رفیعی پور در مورد افزایش قیمت گوشت قرمز نیز توضیح داد: این امر به نوسانات ارزی در بازار کشور بازمی‌گردد و ربطی به تولید داخل ندارد.

او همچنین از تولید 96 درصد داروهای دامی، طیور و آبزیان در کشور خبر داد و افزود: داروسازان کشور در این حوزه به دانشی دست‌یافته‌اند که در زمینه تولید داروهای دامی، طیور و آبزیان نیز مشکلی نداریم.

او در مورد رصد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم یادآور شد: طبق دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از نیمه دوم سال 97 تاکنون تمام‌مسیرهای احتمالی جابجایی دام در تولید، خریدوفروش و حمل‌ونقل دام پایش می‌شود که در این رابطه با کاهش قاچاق دام مواجه هستیم.

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور به مصونیت کشور در زمینه اقدامات بیوتروریست دشمن هم اشاره کرد و گفت: دشمن در حوزه جنگ اقتصادی به دنبال تهدیدات زیستی خواهد رفت اما به دلیل هوشیاری نیروهای بازرسی در مرزهای کشور و پایش سازمان دامپزشکی در رابطه با اقدامات بیوتروریست دشمن مصون هستیم.

مردم فرآورده‌های گوشتی را از مراکز بهداشتی و مجاز تهیه کنند

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: شهروندان فرآورده‌های گوشتی موردنیاز خود را از مراکز بهداشتی و مجاز تهیه‌کرده و با توجه به شناسنامه محصول، سلامت خود، خانواده و جامعه را تضمین کنند. حمید زینالی افزود: اگر گوشت منجمد در شرایط استاندارد نگهداری شود مانند گوشت تازه خاصیت خود را دارد و مردم نباید نگران مصرف آن باشند. او تصریح کرد: گوشت منجمد وارداتی در یک پروسه بهداشتی وارد می‌شود و نحوه نگهداری و انتقال آن حساب‌شده و سلامت آن تضمین‌شده است. او در مورد نگرانی مردم از این‌که به طیور هورمون تزریق می‌شود تا وزن بیشتری پیدا کنند گفت: هورمون فقط در دام سنگین استفاده می‌شود و مصارف درمانی دارد و در غیر این صورت در زمان پرورش مرغ مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: تولید مرغ ارگانیک یا مرغ سبز به معنای عدم استفاده از آنتی بیونیک است که از مزرعه تا تولید و خوراک طیور، تولید و نگهداری در یک چرخه ارگانیک باشد و به این معنا هنوز در کشور تولید مرغ ارگانیک نداریم.

 قزوین بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفـت: این استان بستر و شرایط مستعدی برای سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور دارد فاطمه خمسه اظهار کرد: استان قزوین نقش بسیار زیادی در تولیدات دامی و فرآورده‌ای آن دارد بنابراین باید از این ظرفیت بهره برد. او با بیان اینکه نقش دامپزشکی در سلامت و تجارت داخلی و بین‌المللی اهمیت بسزایی دارد، گفت: استان قزوین ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور دارد و به‌عنوان یکی از قطب‌های دام و طیور در سطح کشور مطرح است. خمسه بر لزوم اهمیت توجه بیشتر به بخش پژوهش‌های دام و طیور تأکید کرد و اظهار داشت: باید دوران حاکمیت دامپزشکی کمتر شود و بخش خصوصی را فعال و توانمند کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی باید کار را به بخش خصوصی واگذار کرد و قبل از آن آموزش‌های لازم را ارائه و اعتبارات ویژه‌ای در این زمینه تخصیص داد. خمسه بر لزوم صیانت از سرمایه‌های ملی و اقدام اساسی برای واحدهای تولیدی تأکید و خاطرنشان کرد: تلاش سازمان جهاد کشاورزی بر این است که از پتانسیل تشکل‌های بخش خصوصی بیشتر استفاده کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد