hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > آبله میمون چیست + علائم

آبله میمون چیست + علائم

متخصصان می‌گویند سرایت ویروس آبله میمون کم است اما باید مراقب بود زیرا که نوعی از این ویروس می‌تواند جان افراد مبتلا را بگیرد.

در پی هشدار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر احتمال گسترش بیماری عفونی و واگیردار آبله میمون، موارد تازه‌ای از ابتلا به این بیماری در دو کشور دیگر اروپایی شناسایی شد.

آخرین موارد جدید ابتلا به بیماری آبله میمون در فرانسه، ایتالیا، سوئد و استرالیا گزارش شده است. پیش از این نیز موارد ابتلا به این بیماری در ایالات متحده، اسپانیا و پرتغال شناسایی شده است و همچنین ۱۳ مورد مشکوک در کانادا تحت بررسی قرار دارند.

آبله میمون در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا بیشتر شایع است. موارد ابتلا به این بیماری در خارج از این مناطق اغلب با سفر به این نواحی مرتبط است.

طبق اعلام سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS)، آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر است که معمولا خفیف است و اکثر افراد در عرض چند هفته بهبود پیدا می کنند. این ویروس به راحتی بین مردم پخش نمی شود و گفته می شود که خطر ابتلا به آن برای عموم مردم بسیار کم است.

اولین مورد ابتلا به آبله میمون در انگلیس در هفتم "ماه می" گزارش شد. گفته شده این بیمار اخیرا به نیجریه سفر کرده بود. در حال حاضر ۹ مورد ابتلا در انگلیس تایید شده است. همچنین طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) منبع این عفونت‌ها هنوز مورد تایید قرار نگرفته اما به نظر می‌رسد موارد انتقال بومی بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، مقامات استرالیا امروز (جمعه) اولین مورد مشکوک به بیماری آبله میمون را در یک مرد گزارش کردند که پس از بازگشت از اروپا بیمار شده است.

 علائم آبله میمون چیست؟

 علائم اولیه این بیماری شامل تب، سردرد، درد عضلات، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی است. در اثر ابتلا به این بیماری التهابات پوستی نیز ممکن است ایجاد شود. این التهابات معمولاً روی صورت قبل از انتشار به سایر قسمت‌های بدن شروع می‌شود. در نهایت یک دلمه تشکیل می‌دهد و می‌افتد.

راه‌های انتقال ویروس آبله میمون

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی نیز درباره این بیماری در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: این ویروس می‌تواند از گاز گرفتن حیوان آلوده یا یا تماس با خون، مایعات بدن یا زخم و ضایعات آن منتقل شود.آنطور که ناجی نوشت، افراد ممکن است با خوردن گوشت حیوان آلوده که به درستی پخته نشده است هم به این بیماری مبتلا شوند.


او درباره انتقال این ویروس بین انسان‌ها نوشت: انتقال بین انسان‌ها بیشتر از طریق قطرات تنفسی بزرگ صورت می‌گیرد. از آنجایی که این قطرات نمی‌توانند مسافت زیادی را طی کنند، تماس چهره به چهره طولانی مدت نیاز است.

دوره کمون این بیماری چند روز است؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی درباره دوره کمون این بیماری نوشت: دوره کمون آبله میمون (فاصله از عفونت تا شروع علائم) از شش تا ۱۳ روز است. البته دوره کمون آن می‌تواند بین پنج تا ۲۱ روز هم باشد.

 آیا این بیماری می‌تواند موجب مرگ شود؟

 ناجی : یکی از انواع ویروس آبله میمون می‌تواند کشنده باشد و تا ۱۰ درصد افراد مبتلا را می‌تواند به مرگ بکشاند.

شیوع بیماری در همجنسگرایان!

به گزارش آژانس امنیت سلامت بریتانیا دست کم 9 مورد ابتلا به آبله میمون از ششم ماه مه تاکنون در این کشور شناسایی شده که چهار مورد آن در میان افرادی دیده شده که همجنسگرا بوده‌اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد