hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > عشق به اصفهان از ونکوور تا تورنتو

عشق به اصفهان از ونکوور تا تورنتو

به‌تازگی تصویری از یک خودرو با پلاکی منحصربه‌فرد درحساب توییتری رائول میرمعینی منتشرشده که یادآور نام یکی از زیباترین آثار تاریخی اصفهان - سی‌وسه‌پل - است.

اصفهان شهری بی‌همتا در ایران و بی‌نظیر در جهان است که زیبایی‌اش هر چشمی را خیره و عشقش مرزها را طی و قلب‌ها را تسخیر می‌کند. عشق به اصفهان، جواهر ایران به ملیت و کشور محدود نمی‌شود. هرکسی در این کره خاکی اگر اصفهان را دیده باشد قلبش برای این شهر می‌تپد و دوستش خواهد داشت. برای دیدن نام این شهر هرکجای دنیا سرک بکشید اهالی یا دوستداران، بخشی از اصفهان را با خودشان به یادگار برده‌اند. از نام‌گذاری کوچه‌ای به نام اصفهان تا نام‌گذاری فروشگاه‌ها و ... تنها بخشی از هویتی است که از نصف جهان به دنیا سفرکرده است.

به‌تازگی تصویری از یک خودرو با پلاکی منحصربه‌فرد درحساب توییتری رائول میرمعینی منتشرشده که یادآور نام یکی از زیباترین آثار تاریخی اصفهان - سی‌وسه‌پل - است.

عکس منتشرشده مربوط به خودروی مرسدس‌بنز 300 GLC بوده که پلاک آن سفارشی و به نام سی‌وسه‌پل (33pol) است. مالک این خودرو که علاقه زیادی به اصفهان داشته سی‌وسه‌پل را به ونکوور کانادا برده  و تصاویر این پلاک جذاب در شبکه‌های اجتماعی نظر کاربران را به خود جلب کرده است. نکته جالب‌توجه درباره پلاک‌های شخصی در کانادا این است که هزینه دریافت یک پلاک سفارشی (۲ تا ۸ کاراکتر) ۳۱۰ دلار است. یک پلاک با ۲ تا ۶ کاراکتر به همراه طرح‌های گرافیکی می‌تواند تا ۳۳۶.۴۰ دلار هزینه داشته باشد.

اما قصه اصفهان و کانادا به همین‌جا ختم نمی‌شود و اصفهانی‌ها نام این شهر رویایی را همه‌جا با خود برده‌اند. سوپرمارکتی در تورنتو دیگر نشانه‌ای است که اصفهانی‌ها با خودشان به کانادا برده‌اند. محسن امامیان مالک سوپرمارکتی در تورنتو است که نامش «آوای اصفهان» است، نامی که یادآور اصفهان در دورترین نقطه جغرافیایی از این شهر بوده و مشتریانی از سراسر آمریکای شمالی از تورنتو گرفته تا ایالت‌های آمریکا دارد. محسن امامیان این سوپرمارکت را با نام آوای اصفهان از اواخر سال 2011 میلادی در شهر تورنتو راه‌اندازی کرده است. او ساکن زرین‌شهر بوده که با خانواده خود به کانادا مهاجرت کرده است. امامیان درباره دلیل نام‌گذاری سوپرمارکت خود در تورنتو می‌گوید: «من در اصفهان سوپرمارکت داشتم وقتی به تورنتو آمدم تصمیم گرفتم شغل قبلی را ادامه دهم و چون اصالت اصفهانی را فراموش نکرده بودم نام سوپرمارکت را طوری انتخاب کردم که اصفهان را به یاد بیاورد.»

 امامیان درباره مشتریان ایرانی خود می‌گوید: «اصفهانی‌های زیادی در تورنتو سکونت دارند که هویت و اصالتشان را فراموش نکرده‌اند و قلبشان برای اصفهان می‌تپد، اکثر این افراد مشتریان فروشگاه ما هستند.

ما در ده سال گذشته اولین مغازه‌ای بودیم که بریان اصفهان را عرضه کردیم و مشتریان ما از سراسر کانادا و حتی آمریکا برای خرید بریان به ما مراجعه می‌کنند. همچنین افرادی بوده‌اند که از واشنگتن آمریکا برای خرید بریان اصفهان به تورنتو آمده و گفتند که بریان را به آمریکا می‌برند و هشت ساعت بعد می‌خورند.

آن‌قدر عشق و علاقه به غذاها و اصالت اصفهانی وجود دارد که مرزها نیز نمی‌تواند حریف این عشق و اصالت شود.»

محسن امامیان درباره دل‌تنگی برای اصفهان می‌گوید: «ما اصالت اصفهانی را فراموش نکرده‌ایم و در سوپرمارکت علاوه بر محصولات ایرانی، خوراکی‌های محلی مانند گز و بریان را نیز عرضه می‌کنیم و ازاین‌جهت جزو معدود سوپرمارکت‌های کانادا هستیم که محصولات اصفهانی داریم»

او درباره واکنش شهروندان به اصفهان و نام سوپرمارکت می‌گوید: «کانادایی‌هایی که به ایران سفرکرده‌اند یا با ایرانی‌ها در ارتباط بوده‌اند اصفهان را به‌خوبی می‌شناسند و بیشتر از همه هتل عباسی و آثار تاریخی اصفهان در خاطرشان ماندگار شده و متأسفانه کسانی که به ایران سفر نکرده‌اند با نام اصفهان بیگانه هستند و شهر ما را نمی‌شناسند.»

او درباره استقبال از فروشگاه خود می‌گوید: «علاوه بر اصفهانی‌های ساکن کانادا و تورنتو، مشهدی‌ها نیز جمعیت زیادی از ساکنان ایرانی تورنتو هستند که از مشتریان پروپاقرص ما هستند. به‌جرئت می‌توانم بگویم اینجا اگر کسی اصفهانی نباشد حداقل یک دوست صمیمی اصفهانی دارد.»

امامیان می‌گوید اگر می‌توانستم بخشی از اصفهان و هویت این شهر را همیشه با خودم همراه داشته باشم، فرش و قلمکاری را با خود همراه می‌بردم و به جهانیان نشان  می‌دادم.

مالک سوپرمارکت آوای اصفهان ادامه می‌دهد همه جای اصفهان در خاطره من جای دارد و همیشه برای شهر و مردمش دلتنگ می‌شوم و با نام‌گذاری فروشگاه سعی کرده‌ام بخشی از این دل‌تنگی را از بین ببرم و این‌گونه اصفهان را با خود به تورنتو آورده باشم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد