hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > راهنمای سفر به ترکیه؛ زمینی و هوایی، اخذ ویزا و جاهای دیدنی

راهنمای سفر به ترکیه؛ زمینی و هوایی، اخذ ویزا و جاهای دیدنی

اطلاعات جامع و کامل گرفتن روادید گردشگری و سفر به ترکیه از راه زمینی و هوایی با اوتوبوس، قطار، خودرو و هواپیما همراه با اطلاعات مکانهای دیدنی آن را آورده ایم.

ترکیه ( به انگلیسی Turkey) ( به ترکی استانبولی Türkçe ) یکی از توریستی‌ترین کشورهای دنیاست که در شمال غربی ایران قرار دارد. از این رو، هزینه‌های سفر به ترکیه نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر بوده و امکان سفر را برای خانواده‌های بیشتری ممکن می‌سازد. قبل از این‌که بخواهید به ترکیه سفر کنید، باید اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشد. با ما همراه باشید تا با صفر تا صد سفر به ترکیه آشنا شوید.

آشنایی با کشور ترکیه

  • پایتخت ترکیه شهر آنکارا است که شهر اداری و سیاسی محسوب می شود.
  • بزرگترین شهر در این کشور استانبول است.
  • زبان رسمی مردم این کشور ترکی است .
  • اکثریت مردم ترکیه مسلمان سنی هستند.
  • از نظر سیاسی این کشور جمهوری ریاستی با پارلمان واحد بوده و بنیانگذاری این حکومت به سال ۱۹۲۳ بازمی گردد.
  • مساحت کشور ترکیه 785347 کیلومتر مربع بوده و 3 درصد از این مساحت را آب تشکیل می دهد
  • براساس سرشماری های صورت گرفته، کشور ترکیه بیش از ۸۴ میلیون جمعیت دارد.
  • واحد پول کشور ترکیه "لیر ترکیه" است.

موقعیت جغرافیایی ترکیه

ترکیه در بین ۶ کشور آسیایی و 2 کشور اروپایی قرار گرفته است. ترکیه بیشترین مرز با سوریه داشته و دیگر کشورهای مجاور با ترکیه شامل ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، عراق، یونان و بلغارستان هستند. کشور ترکیه از سه جهت به دریا راه دارد و دریاهای سرخ، مرمره، اژه و دریای مدیترانه از دریاهایی هستند که کشور ترکیه از طریق بنادر و تنگه به این دریاها متصل هستند. کشور ترکیه را می تواند بی شک یکی از کشورهای استراتژیک جهان نامید، چرا که این کشور در حقیقت پلی میان دو قاره اروپا و قاره آسیا به حساب می آید.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترکیه

کشور ترکیه به دلیل تاریخ خود فرهنگی متنوع و ناهمگن دارد و شاهد فرهنگ و سنت های مختلفی در این کشور هستیم. با این حال با توجه به سرمایه گذاری دولت این کشور بر روی توسعه و نوین کردن کشور ترکیه شاهد پذیرش فرهنگ غربی توسط مردم این کشور هستیم. حکومت ترکیه تمام تلاش خود را می کند تا فرهنگ ملی و ملی گرایی را در کشور خود رواج داده و همگام با آن در راستای جهانی سازی قدم بردارد. یکی از موضوعات فرهنگی بسیار مهم در کشور ترکیه مذهب است. در حال حاضر ۹۹.۸ درصد مردم این کشور مسلمان بوده و ۲% بعدی آن به دیگر مذاهب اعتقاد دارند که شامل مسیحیان و کلیمیان می شود.

با وجود این که اسلام دین اکثر مردم کشور ترکیه است، قوانین مختلفی در این کشور وجود دارد که با قوانین اسلام متفاوت است. یکی از این موضوعات، حجاب است. بر اساس قانون ترکیه کارمندان زن در ادارات دولتی اجازه استفاده از روسری یا سایر پوشش های مشابه را ندارند. دولت ترکیه اجازه استفاده از حجاب را در دانشگاه های دولتی نیز نداده است. با این حال بسیاری از بانوان کشور ترکیه همچنان حجاب اسلامی را رعایت می کنند. یکی از نکات بسیار جالب فرهنگی در کشور ترکیه این است که شما اگر به بخش های مختلف ترکیه سفر کنید، می توانید فرهنگ های گوناگونی را مشاهده کنید که هر یک از این فرهنگ ها از کشورهای همسایه ترکیه الهام گرفته شده اند.

معرفی شهرهای توریستی ترکیه

  • استانبول: استانبول یکی از معروف‌ترین و زیباترین شهرهای ترکیه است که در مرز بین دو قاره قرار دارد. این دو قاره با یک تنگه بسیار باریک با نام بسفر از هم جدا می‌شوند و شهر را به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می‌کنند. استانبول روزگاری محل حکومت امپراطوری بیزانس بوده و زمانی نیز به عثمانیان تعلق داشته است. از این رو، یک شهر تاریخی محسوب می‏گردد و دارای بناهای کهن و معماری‌های بی‌نظیر و باشکوهی می‎باشد. مساجد و کلیساهای استانبول در کنار بازارهای سنتی، مراکز خرید بزرگ، تفریحات شبانه و ... از جمله مواردی هستند که استانبول را به یکی از محبوب‌ترین شهرهای ترکیه تبدیل می‌کنند. استانبول جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به مسجد آبی، کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، مسجد جامع سلیمانیه، مسجد رستم پاشا، آب‌انبار تاریخی باسیلیکا، کلیسای چورا، تنگه بسفر، بازار مصری‌ها و بازار بزرگ استانبول اشاره کرد.
  • آنکارا: آنکارا پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ این کشور پس از استانبول است. این شهر در ۴۵۰ کیلومتری بخش جنوب شرقی استانبول و در یکی از خشک‌ترین مناطق ترکیه واقع شده است. آنکارا مرکز سیاسی ترکیه محسوب می‌شود و مقر حکومت دولت این کشور می‌باشد، اما از لحاظ گردشگری نیز بسیار غنی بوده و موزه‌ها و بازارهای بزرگی را در خود جای داده است. از این رو مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. از جمله جاذبه‌های گردشگری آنکارا می‌توان به آنیت کابیر، آرامگاه آتاتورک، مسجد قوچاتپه و موزه‌های قوم‌نگاری، موزه جمهوری، تمدن آناتولی، حاج بیرم و زندان اولوکانلار، اشاره کرد.
  • ازمیر: ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه است که در سواحل زیبای دریای اژه قرار دارد. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، از لحاظ تجاری و صنعتی اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته و سالانه میزبان نمایشگاه‌ها و همایش‌های مختلف در این زمینه می‌باشد. علاوه بر این، ازمیر دانشگاه‌های معتبری نیز دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه صنعتی ازمیر اشاره نمود. برج ساعت، بنای آگورا، کلیسای سنت پلی کارپ، ساحل چشمه و قلعه باستای کدیفه کاله، از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر ازمیر هستند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند.
  • آنتالیا: آنتالیا یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه است که با سواحل زیبا و دیدنی‌اش شناخته می‌شود. این شهر برای افرادی که با هدف استراحت و تفریح به ترکیه سفر می‌کنند، بسیار مناسب است. هتل‌های لوکس با امکانات کامل که اغلب آن‌ها در کنار ساحل واقع شده‌اند و چشم‌اندازهایی زیبا را به تصویر می‌کشند، بهترین مکان برای استراحت در تعطیلات هستند. می‌توانید در کنار دریا آفتاب بگیرید و انواع بازی‌های آبی و تفریحات ساحلی را تجربه کنید. به مراکز خرید آنتالیا سر بزنید و از جاذبه‌های تاریخی آن دیدن کنید. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به پارک ملی آنتالیا، مرکز آبی آکوالند، موزه باستان‌شناسی آنتالیا، شهر باستانی ترمسوس، روستای المپوس، روستای کیمرا، آمفی تئاتر آسپندوس و کسیک مناره اشاره کرد.
  • کوش‌آداسی: کوش‌آداسی، بندری کوچک و جذاب در ترکیه است که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. این بندر دارای هتل‌ها و ریزورت‌های ساحلی بسیار زیبایی بوده و امکانات کاملی را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد. از جمله جاذبه‌های گردشگری کوش‌آداسی می‌توان به پارک ملی دلتای آیدین، پارک آبی آدالند، غار کاراجا، جزیره کبوتر، روستای گوزل چاملی و افسوس اشاره کرد.
  • بدروم: بدروم، شهری با خانه‌های سفید و دریای آبی‌رنگ است. این شهر از لحاظ گردشگری شباهت زیادی به کوش‌آداسی دارد و ریزورت‌های ساحلی متعدد با امکانات رفاهی کامل را در خود جای داده است. شهر بدروم در جنوب غربی ترکیه واقع شده و آب‌وهوایی مدیترانه‌ای دارد. مسیر‌های پیاده‌روی عاشقانه، بازی‌های دریایی و تفریحات شبانه بدروم، از جمله ویژگی‌های این شهر هستند که آن را از دیگر شهرهای ترکیه متفاوت می‏کنند. از مهم‌ترین جاذبه‌های بدروم می‌توان به آمفی تئاتر بدروم، جزیره خرگوش، موزه باستان‌شناسی زیر آب، ساحل یاهاسی، خلیج بارداکچی و بافت قدیمی این شهر اشاره کرد.
  • مارماریس: مارماریس، یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است که بیشتر با سواحل آرام و دیدنی‌اش شناخته می‌شود. سواحل شنی سفید رنگ که با آب‌های فیروزه‌ای و کوه‌‌های پوشیده از کاج احاطه شده و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر ایجاد می‎کند. می‌توانید در یکی از اقامت‌گاه‎های ساحلی این شهر ساکن شوید و از آرامش ساحل در کنار انواع ورزش‏های آبی لذت ببرید. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز می‌توان به پارک آبی مارماریس، جزیره کلئوپاترا، پارک دلفین، غار نیمارا و ساحل کیزکومو اشاره کرد.

دیدنی های ترکیه

  • مسجد سلطان احمد
  • منطقه سلطان احمد
  • ایاصوفیه
  • آنیت کابیر
  • موزه تمدن آناتولی
  • مسجد حاج بیرم
  • موزه آنتالیا
  • ترمسوس
  • ساحل کاپوتاس
  • مسجد عزیزیه
  • آرامگاه مولانا
  • باغ پروانه قونیه
  • مسجد و مقبره شمس

آب و هوای ترکیه

از نظر آب و هوایی و اقلیمی ترکیه دارای آب و هوای خوب و جلگه ای است. البته با توجه به گستره کشور ترکیه مناطق مختلف این کشور دارای آب و هوا متفاوتی از یکدیگر هستند. به

دلایل سفر به ترکیه

چرا ترکیه یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری خارجی در بین ایرانیان محسوب می‌شود و مورد استقبال بسیاری از هم‌وطنانمان قرار دارد؟ سفر به ترکیه دلایل متعددی دارد که عبارتند از:

  • ترکیه با ایران مرز مشترک دارد. هم‌وطنان می‌توانند علاوه بر هواپیما، به صورت زمینی و با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس یا قطار نیز به ترکیه سفر کنند و از این طریق هزینه‌های خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.
  • سفر به ترکیه نیاز به دریافت ویزا ندارد.
  • هزینه‌ها در ترکیه مانند کشورهای اروپایی گران نیست. با هر بودجه‌ای که به ترکیه سفر کنید، می‌توانید یک سفر خوب و به یادماندنی را تجربه نمایید.
  • فرهنگ مردم ترکیه شباهت زیادی به ایران دارد. ترک‌ها نیز مانند ایرانیان بسیار مهربان هستند و از مهمانان خود به خوبی پذیرایی می‌کنند.
  • ترکیه فرهنگ غذایی متنوع و غذاهایی لذیذ و خوشمزه دارد. در این کشور می‌توانید انواع کباب با نان‌های محلی را نوش‌جان کنید و طعم باقلواهای بی‌نظیر ترکی را در کنار یک فنجان قهوه یا چای خوش‌طعم بچشید.
  • ترکیه بازارها و مراکز خرید متعددی دارد. بسیاری از افراد تنها برای خرید به ترکیه سفر می‌کنند و بهترین اجناس را با مناسب‌ترین قیمت خریداری می‌کنند.
  • ترکیه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، دارای تفریحات و سرگرمی‌های متنوعی نیز می‌باشد.

بهترین زمان برای سفر به ترکیه

بهترین زمان سفر به ترکیه در بهار و پاییز است، چرا که در این زمان ها شما نه با گرمای تابستان های ترکیه و نه با آب و هوای سرد و زمستانی این کشور مواجه خواهید شد. به همین دلیل است که پاییز شلوغ ترین فصل برای سفر کشور ترکیه است، چرا که گردشگران بسیار زیادی از اقصی نقاط دنیا در این زمان به ترکیه سفر کرده و از این کشور بازدید می کنند.

راه‌های سفر به ترکیه

با توجه به هم‌مرز بودن کشور ترکیه با ایران، راه‌های مختلفی برای سفر به این کشور پیش‌روی مسافران قرار دارد. اولین و راحت‌ترین راه، سفر با هواپیماست.

1-سفر با هواپیما:

پرواز با هواپیما حدود سه ساعت طول می‌کشد و قیمت بلیط آن نیز با توجه به نوع پرواز، کلاس پروازی و زمان سفر، متفاوت است. شرکت‌های هواپیمایی مختلفی در این مسیر فعالیت می‌کنند و پروازهای مستقیمی را به سمت ترکیه انجام می‌دهند که از بین آن‌ها می‌توان به پگاسوس ایرلاینز، ماهان، معراج، ایران‌ایر، ایران ایراتور، ترکیش ایرلاینز و آنادولوجت، اشاره کرد. در حال حاضر قیمت بلیط تهران-استانبول بین 5 تا 10 میلیون متغیر می‌باشد.

2-سفر با قطار:

قطار، یکی دیگر از راه‌های سفر به ترکیه است که به صورت زمینی و با قیمت ارزان‌تری انجام می‌شود. شما می‌توانید سوار قطار ایران- ترکیه شوید و به سمت سه شهر وان، آنکارا و استانبول حرکت کنید. سفر با قطار یک بار در هفته انجام می‌شود. زمان سفر از تهران تا وان حدود 24 ساعت و تهران تا آنکارا حدود 60 ساعت می‌باشد. آنکارا با استانبول نیز حدود 4 ساعت و نیم فاصله دارد. قیمت بلیط قطار تهران استانبول در حال حاضر حدود یک میلیون تومان است.

3-سفر با اتوبوس:

سفر زمینی به ترکیه به غیر از قطار، با اتوبوس نیز امکان‌پذیر است. برای سفر به استانبول می‌توانید از دو شهر تهران یا تبریز اقدام به خرید بلیط نمایید. اتوبوس‌های تهران از دو پایانه بیهقی و آزادی و اتوبوس‌های تبریز از پایانه مرکزی این شهر حرکت می‎کنند. مسیر تهران – استانبول با اتوبوس حدود 48 ساعت طول می‌کشد و هزینه بلیط آن نیز 150 تا 300 هزار تومان می‌باشد. نوسان قیمت بلیط مربوط به زمان سفر و شلوغ یا خلوت بودن استانبول می‌باشد.

4-سفر با ماشین شخصی:

اگر دوست دارید می‌توانید با ماشین شخصی خود به استانبول سفر کنید که در آن صورت باید از یکی از مرزهای بازرگان، سرو یا رازی عبور نمایید. قبل از سفر کارهای مربوط به کاپوتاژ کردن ماشین خود را انجام دهید و گواهینامه بین‌المللی نیز دریافت نمایید.


پرداخت عوارض خروج از کشور برای ترکیه

برای خروج از کشور باید عوارض خروج پرداخت کنید.اگر تصمیم گرفته اید به صورت هوایی به کشور ترکیه مسافرت کنید، باید هزینه 75 هزار تومان را بابت عوارض خروج از کشور پرداخت نمایید. اگر هم دوست دارید مسیر زمینی را برای گشت و گذار انتخاب کنید، باید هزینه 25 هزار تومان بابت عوارض خروج از کشور کنار بگذارید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، ثبت شدن کد ملی بر روی فیش عوارض خروج از کشور است.

هزینه سفر به ترکیه

در سفرهای خارج از کشور، قبل از هرچیز باید هزینه‌های مربوط به دریافت پاسپورت، ویزا و عوارض خروج از کشور را در نظر داشته باشید. سفر به ترکیه نیاز به ویزا ندارد. اگر پاسپورت دارید، از این هزینه نیز معاف هستید، اما اگر ندارید باید برای دریافت آن اقدام نمایید. هزینه صدور پاسپورت در حال حاضر 125 هزار تومان می‌باشد که هزینه‌های دیگری چون عوارض شهرداری، خدمات گذرنامه و عکاسی و احراز هویت نیز به آن اضافه می‌گردد. در نتیجه هزینه صدور پاسپورت در مجموع چیزی حدود 250 هزار تومان را شامل می‎شود. عوارض خروج از کشور نیز به صورت زیر است:

  • سفر اول 400 هزار تومان
  • سفر دوم 600 هزار تومان
  • سفر سوم به بعد 800 هزار تومان

علاوه بر موارد عنوان شده، سفر هزینه‌های دیگری نیز دارد که عمده‌ترین آن‌ها شامل مواردی چون هزینه‌ رفت‌وبرگشت، اقامت‌گاه و غذا می‌باشد. حدود قیمت این موارد در سال 2021 به صورت زیر است:

هزینه رفت‌وآمد: سفر با هواپیما در حال حاضر بسیار گران می‌باشد و یک بلیط رفت‌وبرگشت به ترکیه چیزی حدود 10 تا 20 میلیون تومان تمام می‌شود. سفر با قطار، اتوبوس و ماشین‌ شخصی، ارزان‌ترین‌ راه‌های سفر به ترکیه هستند که هزینه مناسب‌تری دارند.

اقامت‌گاه: هزینه اقامت‌گاه در ترکیه بستگی به نوع اقامت‌گاه دارد. اگر سفری ارزان می‌خواهید، می‌توانید هتل‌های 2 ستاره و ارزان‌قیمت ترکیه را برای اقامت انتخاب نمایید که در آن صورت بین 100 تا 300 هزار تومان باید بپردازید. در صورتی که به دنبال جای راحت‌تر با امکانات بهتر هستید، می‌توانید هتل‌های ۳ ستاره را برای اقامت در نظر بگیرید. هتل‌های ۳ ستاره بسته به مکان هتل و امکاناتی که در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند، هزینه‌های متفاوتی دارند و به ازای هرشب حدود 500 هزار تا 2 میلیون تومان از مهمانان دریافت می‌کنند. هتل‌های 4 ستاره بین 750 هزار تا 3 میلیون تومان و 5 ستاره از 3 میلیون تا 13 میلیون تومان هزینه دارند.

 خورد و خوراک: هزینه غذا در ترکیه نیز بستگی به نوع رستوران و غذای سفارشی شما دارد. می‌توانید غذای خود را از رستوران‌های ارزان‌قیمت و غذاخوری‌های خیابانی سفارش دهید و حدود 50 تا 100 هزار تومان برای هر وعده غذایی هزینه کنید یا رستوران سطح متوسط این کشور را برای صرف غذا انتخاب نمایید که در آن صورت باید حدود 200 هزار تومان برای هر وعده غذایی در نظر بگیرید. رستوران‌های لوکس و گران ترکیه نیز 250 هزار تومان به بالا هزینه دارند.

هزینه‌های دیگری نیز در سفر به ترکیه وجود دارد که مربوط به هزینه تفریحات و حمل‌ونقل داخل شهری می‌باشد. می‌توانید از مترو، اتوبوس و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نمایید و هزینه‌های سفر داخل شهری خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بهتر است یک کارت بلیط تهیه کنید و در روزهای سفر خود از آن استفاده نمایید.

نحوه استفاده از وسایل حمل و نقل شهری در ترکیه

اجاره‌ی خودرو

اگر می‌خواهید در ترکیه خودتان رانندگی کنید به محض رسیدن به فرودگاه باجه‌هایی برای کرایه خودرو وجود دارند فقط قبل از سفر گرفتن گواهی‌نامه بین‌اللملی را فراموش نکنید. اما ما کار شما را راحت کرده‎‌ایم شما می‌توانید قبل از سفر ماشین‌تان را اجاره کنید. این کار چندین حُسن دارد:
  1. تا آخرین روز سفرتان ماشین در اختیار خواهید داشت.
  2. در وقت‌تان صرفه جویی می‌کنید و دیگر نیاز نیست برای پیدا کردن تاکسی معطل شوید.
  3. هزینه‌تان کاهش پیدا می‌کند.
  4. شما هم اگر مثل من عاشق این هستید که به جاده بزنید، پس کرایه ماشین به نفع شماست.

نکاتی که در حین رانندگی در ترکیه باید رعایت کنید:
  • بستن کمربند ایمنی هم در صندلی جلو و هم در صندلی عقب
  • ممنوعیت استفاده از گوشی در حین رانندگی
  • تابلوهایی با پس زمینه سبز رنگ به بزرگراه‌های پرسرعت اشاره دارد و تابلوهای به رنگ سفید شما را به راه‌های روستایی می‌کشاند.
  • در اتوبان‌های سه بانده که به اتویول معروف‌اند باید برای رانندگی، عوارض پرداخت کنید.

اتوبوس

سیستم حمل‌ و نقل اتوبوس برای مسافت‌های طولانی بسیار کارآمد است. شما به راحتی می‌توانید از قبل صندلی‌‌تان را رزرو کنید. فقط فراموش نکنید در اتوبوس مثل مکان‌های عمومی دیگر سیگار نکشید. اگر شلوغی و سر و صدا اتوبوس برای‌تان آزار دهنده‌است پیشنهاد می‌کنیم از تاکسی استفاده کنید.
 

قطار

استفاده از قطار با وسعت ترکیه سازگاری ندارد. در بسیاری از شهرهای توریستی ترکیه نمی‌توانید از قطار استفاده کنید. استفاده از قطار عموما کند و با تاخیر انجام می‌شود.
پیشنهاد ما این است با خرید کارت سفری به راحتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. هزینه خرید این کارت حدود 10 لیره است که از فرودگاه می‌توانید آن را خریداری کنید و امکان مجدد شارژ آن را داشته باشید.


برای سفر به ترکیه باید چه مدارکی را آماده کنیم؟

اولین چیزی که باید به همراه داشته باشید پاسپورت است. برای سفر به ترکیه باید پاسپورت شما حداقل 6 ماه زمان داشته باشد.

زمانی که می خواهید به کشور دیگری سفر کنید، باید ارز هم همراه خود داشته باشید.برای سفر به ترکیه بهتر است دلار کافی بخرید و با خود به همراه داشته باشید. ارز مسافرتی برای خروج هوایی برای هر مسافر، سیصد دلار خواهد بود. با این حال اگر بخواهید زمینی سفر کنید، چنین ارزی به شما تعلق نمی گیرد.

دریافت ویزای ترکیه :

ویزاهای ترکیه بسته به دلیل سفر شما می تواند متفاوت باشد. ویزا برای اهداف توریستی و گردشگری تنها یکبار می توان وارد ترکیه شد و تا 90 روز می توان از آن استفاده کرد. در ویزاهای چند ورودی، امکان چند بار ورود به ترکیه نیز وجود دارد. در برخی از شرایط هم می توان از ویزای ترانزیت استفاده کرد که مدت زمان آن سه ماه است. در حال حاضر برای مقاصد توریستی و تفریحی می توان بدون ویزا به مدت 90 روز در ترکیه به گشت و گذار پرداخت. فقط باید به خاطر داشته باشید که در طول این مدت نمی توانید به فعالیت های تجاری، اقتصادی یا تحصیلی بپردازید و این شرایط تنها برای توریست ها فراهم شده است.
اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی از این کشور اقدام کنید. برای افرادی که درخواست کار در ترکیه را دارند، ویزای کاری صادر می شود. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، می توانید بسته به شرایط خود ویزای کاری با مدت زمان محدود یا ویزای کاری با مدت زمان نامحدود را دریافت کنید. گاهی از اوقات نیز دلیل سفر شما به ترکیه اقدامات درمانی است. نگران نباشید، چون در این شرایط هم می توانید از ویزای درمانی که مخصوص دریافت خدمات درمانی در ترکیه است استفاده کنید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای ترکیه بستگی به روشی دارد که از طریق آن اقدام به دریافت ویزا می کنید. بهترین کار این است که یک یا دو ماه قبل از مسافرت خود نسبت به دریافت ویزا اقدام کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

مدارکی که برای گرفتن ویزا نیاز خواهید داشت :

  • پاسپورت با عکس رنگی
  • نتایج انگشت نگاری
  • بیمه مسافرتی
  • مدارک مربوط به رزرو هتل
  • بلیت برگشت
  • مدارک مربوط به ازدواج
  • مدارک مورد نیاز برای اثبات دلیل سفر
  • مدارک تحصیلی با ریز نمرات برای ویزای تحصیلی
  • مدارک مربوط به سابقه کاری برای ویزای کاری


وضعیت بهداشتی و درمانی در ترکیه

بیمارستان

در ترکیه مثل بسیاری دیگر از کشورها دو نوع بیمارستان وجود دارد: خصوصی و دولتی. در شهرهای بزرگ هر دو نوع بیمارستان را شما خواهید یافت اما این نکته را فراموش نکنید که در شهرهای کوچک فقط بیمارستان دولتی وجود دارد. بیمارستان‌های دولتی عموما شلوغ هستند و زمان بیشتری طول خواهد کشید تا نوبت به شما برسد.

داروخانه

در همه‌‌ی شهرهای ترکیه داروخانه‌ها از ساعت 8:30 تا 7:30 عصر باز است. اما شهرها و روستاهای کوچک ترکیه یک داروخانه شبانه‌روزی دارند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما نسخه آن را بهمراه داشته باشید.

وضعیت آب در ترکیه

عاقلانه‌ترین کار برای شمایی که عازم سفر به ترکیه هستید، استفاده از آب معدنی است. شما حتی می‌توانید از قرص‌های تصفیه آب هم استفاده کنید.همان‌طور که شما بهتر از من می‌دانید از خوردن آب رودخانه و دریاچه به شدت خودداری کنید.

خطرات سفر به ترکیه

ترکیه کشور امن و توریستی است و برای حفظ رتبه‌ی خود در صنعت توریستی، هزینه‌ی زیادی انجام می‌دهد.اگرچه سفر به ترکیه به هیچ وجه خطرناک نیست اما عاقلانه است کمی محتاط باشیم:

  • از پول، مدارک و وسایل گران قیمت‌تان به خوبی محافظت کنید. مثلا برای جلوگیری از دزدیده شدن پول‌هایتان از کیف کمری استفاده کنید.
  • تمام پول‌هایتان را یک جا نگه‌داری نکنید.
  • توهین به پرچم، دولت، مردم و رئیس جمهمور ترکیه جرم محسوب می‌شود.
  • از کشیدن سیگار در پاساژها و رستوران‌ها خودداری کنید چون جریمه دارد.
  • مدتی است تظاهرات ضد دولتی در ترکیه انجام می‌شود؛ تا حد امکان از ورود به چنین جمعیت‌هایی دوری کنید.
  • در شب به خیابان‌های خلوت شهر سر نزنید.
  • از نقشه دائما استفاده نکنید چون استفاده از نقشه نشان دهنده توریست بودن شماست.
  • سوار ماشین‌های متفرقه نشوید؛ پیشنهاد می‌کنیم از تاکسی و وسایل حمل‌ و نقل عمومی استفاده کنید.
  • قبل از سوار شدن در تاکسی کرایه را بپرسید؛ اگر تاکسی‌متر دارد مطمئن شوید که راننده آن را صفر کرده باشد.
  • شماره تلفن محل اقامت، آدرس سفارت و کنسول‌گری‌های ایران و شماره‌های ضروری را به همراه داشته باشید.

برای سفر به ترکیه چه بپوشیم؟

برای سفر به ترکیه باید قبل از سفر لباس‌های مناسب را بردارید. اگر در فصل زمستان به ترکیه سفر می‌کنید باید لباس‌های گرم کافی همراه داشته باشید. ولی عموماً در فصول گرم که بیشتر ایرانیان به ترکیه سفر می‌کنند، باید لباس‌های سبک همراه داشته باشند. شما کنار ساحل آزادید لباس شنا و لباس‌های مخصوص این ناحیه را بپوشید. البته این قانون فقط مخصوص ساحل است و در بقیه مناطق باید لباس مناسب پوشیده باشید.

در کل شهر می‌توانید لباس‌های کوتاه و راحتی بپوشید ولی اگر می‌خواهید از مساجد ترکیه دیدن کنید باید لباس پوشیده و بلند بپوشید. خانم‌ها باید لباس آستین‌بلند، شلوار یا دامن بلند بپوشند و آقایان هم نباید با شلوارک وارد این مکان‌ها شوند.

سخن آخر

ترکیه، کشوری اروپایی-آسیایی است که به دلیل جاذبه های گردشگری،، میزبان مسافران و مهاجران متعددی است.در این مطلب سعی کردیم مدارکی که برای سفر به این کشور نیاز خواهید داشت را بررسی کنیم. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند سفر راحت تر و بی دردسرتری را تجربه کنید.

سوالات متدوال

برای سفر به ترکیه ویزا بگیرم؟
برای اقامت تا 90 روز، نیازی به ویزا ندارید.
هزینه‌ی روزانه‌ام در ترکیه چقدر است؟

سفر کم هزینه تا 160 لیره
♦ تخت معمولی 24-7 لیره
♦هزینه بلیط اتوبوس تا جزیره گالیپولی 45 لیره
♦ هزینه غذا (ماهی کبابی) 8-10 لیره
سفر متوسط بین 160 تا 350 لیره
♦ اتاق دو تخته حدود 90 تا 180 لیره
♦ پرواز از استانبول به کاپادوکیا 50 لیره
♦ هزینه غذا (ماهی و دورچین) حدود 40 لیره
♦ اجاره قایق به صورت روزانه 35 لیره
سفر لوکس از 350 لیره
♦ اتاق دو تخته بیش از 180 لیره
♦ چهار روز کروز سواری بین 200 تا 300 لیره
♦ بالن سواری 160 تا 175 لیره
چه ارزی با خودم به ترکیه ببرم؟

بهترین ارز برای سفر به ترکیه، دلار است چون این ارز بین‌المللی است و تقریبا هر مکانی از این کشور می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.اگر کمی اقتصادی باشید بدون شک دلار به همراه دارید چون لیره دائما در حال افت قیمت است اما از بالا رفتن قیمت دلار سود خواهید برد.
سفر به ترکیه چه زمانی مناسب است؟
اگر شلوغی جمعیت برای‌تان مهم نیست بهترین زمان سفر برای شما خردادماه تا اواسط مرداد است. این ماه‌ها برای شمایی که قصد سفر با فرزندتان را دارید بسیار مناسب است. خرداد تا مرداد هوای ترکیه نه گرم و نه سرد است.اگر در سفرتان به ترکیه دنبال کمی آرامش هستید و شلوغی ترکیه را نمی‌پسندید در دو ماه اردیبهشت و شهریور برنامه سفرتان را بچینید.اما دید متفاوتی از ترکیه را دوست دارید ببینید و عکس‌های یادگاریتان نسبت به دیگران متفاوت‌تر باشد فصل سرد به سراغ ترکیه بروید شما کمتر کسی را خواهید دید که ماه مهر تا فروردین به ترکیه سفر کند.
زبان رسمی ترکیه چیست؟
زبان ترکی، زبان رسمی مردم ترکیه است و یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا به شمار می‌آید. چند اصطلاح کاربردی:
  • سلام: Merhaba (مِرحبا)
  • خداحافظ: Gule Gule (گولِ گولِ)
  • حالت چطوره؟ Nasilsiniz (ناسیلسینز)
  • این چنده؟ Ücreti ne kadar (یوکرتی نِ کادار)
برای سفر به ترکیه واکسن بزنم؟
به طور معمول برای سفر به ترکیه واکسن خاصی لازم نیست. اما اگرجزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید پیشگیری کنید با پزشک خود مشورت کرده و واکسن هپاتیت A، B و C را 3 ماه قبل از سفرتان بزنید.
برای سفر به ترکیه چه داروهایی ببرم؟
 جعبه کمک‌های اولیه برای خود درست کنید و داروهای زیر را در کیف دارویی‌تان قرار دهید:استامینوفین، چسب زخم، کرم ضد آفتاب و ژل دست، آنتی بیوتیک، باند و گاز، قرص‌های تصفیه آب، دماسنج.اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما نسخه تایید شده پزشک و داروی‌تان را با خود به همراه داشته باشید.
تکنولوژی چه کمکی به من می‌کند؟
شما با استفاده از نرم‌افزار trafi می‌توانید از تمامی مسیرهای وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس با خبر شوید. در این نرم‌افزار تمام مسیرهای ممکن برای شما بررسی می‌شود و بهترین مسیر با کمترین زمان را به شما پیشنهاد می‌دهد.
Bi taksi یک برنامه کارآمد برای شمایی است که قصد سفر به ترکیه را دارید. این نرم‌افزار همانند اسنپ است که با انتخاب مبدا و مقصد می‌توانید هزینه، نقشه و تعداد تاکسی‌های اطراف‌تان ببینید.
چه سیم‌کارتی بگیرم؟
استفاده از سیم کارت ترکسل، ترک تلکوم و وودا‌فون بهترین گزینه است. این سیم‌کارت‌ها خیلی ساده‌ راه اندازی می‌شوند؛ فقط نوع سیم‌کارت و شارژتان را انتخاب کنید. شارژ این بسته‌ها متفاوت است اما دست کم همه‌ی بسته‌ها 500 دقیقه مکالمه، هزار تا SMS و دو گیگ اینترنت را شامل می‌شود. قیمت بسته‌ها حدود 20 لیره (20 هزار تومان) است. قیمت سیم‌کارت ترک سل، ترک تلکوم 65 لیر (65 هزار تومان) و وودا فون 60 لیر (60 هزار تومان) است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد