hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > آموزش کاشت ترخون در 5 مرحله فوق العاده ساده در خانه

آموزش کاشت ترخون در 5 مرحله فوق العاده ساده در خانه

کاشت ترخون که به خاطر خاصیت بسیار زیادش به شاه گیاهان شهرت دارد، بسیار ساده است و شما می توانید به راحتی در منزل ترخون تازه پرورش دهید و استفاده کنید.

ترخون یکی از سبزیجات خوش عطر و طعم است که بسیاری از افراد تمایل دارند این سبزی را در محیط منزل خود پرورش دهند. در این مطلب شما را با نحوه کاشت ترخون در خانه آشنا می‌کنیم. لازم است اطلاعاتی نیز در مورد زمان اقدام به کاشت، شرایط محیطی مورد نیاز و زمان و نحوه برداشت ترخون داشته باشید.

شرایط لازم برای کاشت ترخون در خانه

  1. تهیه بذر
     ترخون از طریق ریشه یا نشاء کشت میشود. انتخاب نشاء خوب مهمترین قسمت از عملیات کاشت است.
  2. تهیه گلدان مناسب
     گلدان‌های سفالی با قطر و ارتفاع زیاد را برای این کار انتخاب کنید. همچنین دقت داشته باشید که گلدان شما باید دارای سوراخ‌های زهکشی مناسبی باشد.
  3. خاک مناسب
    خاک مناسب برای کشت ترخون خاک‌های با بافت متوسط شنی – رسی است. اگر ترخون در خاک‌های رسی کاشته شود، عمر زیادی نخواهد داشت. گیاه ترخون در خاک‌های خشک عطر بیشتری دارد. برای کاشت ترخون، مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و خاک باغچه بسیار مناسب است.اگر در گلدان میخواهید این سبزی را بکارید سعی کنید ترکیبی از خاک باغچه، ماسه، ورمی کمپوست و پیت ماس استفاده کنید که هم غنی باشه و هم زهکشی مناسبی داشته باشه، PH خاک مناسب برای کاشت ترخون 6.5 تا 7.8 می باشد.
  4. نور مناسب محل کاشت 
    ترخون به نور زیاد و بدون فیلتر نیاز داره پس اگر در گلدان میکارید حتما پشت پنجره جنوبی قرار بدی و در باغچه که همیشه نور هست.
  5. میزان آبیاری 
    این سبزی به آبیاری زیادی نیاز نداره و اگر در گلدانه کاشته شده زمانی که خاک گلدان خشک شد و اگر در باغچه کاشته شده عصر ها آبیاری شود.
  6. دما
    ترخون در مناطقی کشت می‌شود که هوایی گرم و آفتابی دارند. ترخون دماهای پائین را به سهولت تحمل می‌کند، به صورتی که در دمای ۱۵-درجه سانتی گراد بدون هیچ آسیبی دوام می‌آورد. ترخون در زمان بروز هوای سرد در فصل بهار دچار سرما‌زدگی نمی‌شود و به رویش خود ادامه می‌دهد.
  7. آفات و بیماری‌ها
     از آفات مهم ترخون می‌توان به مورچه قرمز اشاره کرد. همچنین ترخون معمولاً بیماری خاصی ندارد. ولی در طول رویش ممکن است توسط عوامل بیماری‌زای قارچی مانند قارچ عامل زنگ و قارچ عامل لکه برگی آسیب ببیند که می‌بایست برای مبارزه با آن‌ها از قارچ‌کش‌های مناسب استفاده کرد.
  8. اسیدیته
     PH مناسب خاک برای کاشت ترخون ۶.۵ تا ۷.۸ است.
  9. بیل زدن
     پس از برداشت محصول، برگردان کردن خاک گلدان به عمق کم باعث تهویه خاک و نیز تسریع در رویش گیاهان می‌شود.

ترخوننحوه کاشت ترخون در باغچه

  1. ابتدا زمین را با بیل شخم بزنید.
  2. با استفاده از وسایل کشاورزی آن را صاف کنید.
  3. بذر ترخون را روی زمین بپاشید.
  4. اگر به کود حیوانی خشک دسترسی دارید مقداری کود روی بذرها بپاشید.
  5. با استفاده از آبپاش زمین را آبیاری کنید.



کاشت ترخون در گلدان

برای کاشت ترخون در گلدان ابتدا یک گلدان با دهانه ۱۵ سانتی متری انتخاب کنید و کف آن را سنگ ریزه بریزید و سپس از خاک برای پر کردن گلدان استفاده کنید (خاک را تا جایی پر کنید که حدود ۳ الی ۴ سانتی متر از فضای بالا فاصله داشته باشد) سپس بذرها را روی سطح گلدان پخش کنید البته توجه داشته باشید که بذرها کمی با هم فاصله داشته باشند. سپس مقداری ورمی کمپوس و خاک روی بذرها بپاشید و سپس گلدان را با استفاده از آب پاش آبیاری کنید.

برای زود رشد کردن روی گلدان را با استفاده از نایلون شفاف بپوشاندی و هر روز ۱ الی ۲ ساعت نایلون را کنار بزنید تا سطح خاک قارچی نشود.

آموزش تکثیر ریشه ترخون

ترخون را باید با گیاهان کشت کرد که سبب افزایش و گسترش علفهای هرز نشوند. اوایل بهار زمان مناسبی برای تکثیر رویشی ترخون (از طریق قلمه‌های ساقه‌ای و پاجوش) و فصل پائیز زمان مناسبی برای تکثیر ترخون از طریق تقسیم ریشه می‌باشد. کاشت و تکثیر ترخون به صورت رویشی و به روشهای زیر صورت می گیرد :

1-قلمه ساقه‌ای ترخون :

پس از جدا کردن ساقه‌های سبز و جوان از پایه مادری آنها را در زمین مورد نظر کشت می‌کنند. تکثیر ترخون با استفاده از این روش مناسب نیست و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2-پاجوش ترخون :

اطراف پایه‌های مادری ۳ تا ۴ ساله پاجوشهای متعددی از رویش استلونها بوجود می‌آیند که هر پاجوش از ساقه کوتاه و ریشه مناسبی برخوردار می‌باشد. چنانچه اواخر پائیز یا اوایل بهار اطراف گیاهان را به ضخامت ۴ تا ۵ سانتیمتر با خاک نرم بپوشانیم پاجوشهای بیشتری تولید می‌شود.
در این روش در اواخر بهار(خرداد) خاک اطراف گیاهان را کنار می‌زنند و با جدا کردن پا جوشها آنها را در زمین اصلی کشت می‌کنند. معمولا اطراف هر پایه مادری ۲۰ تا ۴۰ پاجوش بوجود می‌آید ولی بهتر است بیش از ۱۰ تا ۲۰ پا جوش از گیاه مادر جدا نشود، چون ممکن است سبب خشک شدن پایه مادری گردد. پس از انتقال پاجوشها به زمین اصلی باید بلافاصله گیاهان را آبیاری نمود.

3-تقسیم ریشه ترخون :

در بسیاری از کشورها از این روش برای تکثیر ترخون استفاده می‌شود. پایه‌های مادری ۳ تا ۴ ساله را که کاملا سالم و عاری از هر گونه آلودگی قارچی هستند از خاک خارج می‌کنند سپس ریشه را به ۵ تا ۱۰ قطعه تقسیم می‌نمایند هر قطعه باید دارای حداقل ۱ تا ۲ جوانه رویشی باشد سپس در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر در زمین اصلی کشت می‌شوند برای هر هکتار زمین به ۳۵ تا ۴۰ هزار بوته نیاز است.


ترخون 

زمان مناسب برای کاشت ترخون

از اوایل فروردین تا اواخر خرداد ماه میتوان این سبزی را کشت کرد. ترخون ۸ تا ۱۰ سال عمر خواهد کرد؛ اما فقط ۴ تا ۶ سال بازدهی اقتصادی دارد.

زمان و نحوه برداشت ترخون

پس از گذشت ۱ الی ۲ ماه از زمان کاشت شما میتونید ترخون های خود را برداشت کنید،محصول ترخون را می‌توان یک یا دوبار در سال برداشت کرد. اولین برداشت در مرحله گل‌دهی انجام می‌گیرد. اوایل تابستان زمان مناسبی برای اولین برداشت است. از اواخر شهریور تا قبل از بروز سرما می‌توان دومین برداشت را انجام داد. گیاهان باید از فاصله ۷ تا ۸ سانتیمتری از سطح زمین برداشت شوند، در غیر این صورت گیاهان خشک می‌شوند. در صورتی که از پیکر رویشی گیاه به عنوان سبزی یا ادویه استفاده شود، می‌توان سه بار در سال محصول را برداشت کرد.

سخن پایانی

اگر برای کاشت ترخون در خانه ایده و تجربه‌ای دارید ، لطفاً نظرات و تجربیات خود را برای ما ارسال نموده تا با سایر کاربران به اشتراک گذاشته شود. 

امتیاز: 2.5 (از 2 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد