hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > 19 خاصیت درمانی عجیب تره فرنگی باطبع گرم و خشک + آموزش 3 غذا

19 خاصیت درمانی عجیب تره فرنگی باطبع گرم و خشک + آموزش 3 غذا

در این مطلب شما را بیشتر با ارزش غذایی، خواص درمانی و طبع «تره فرنگی» آشنا می کنیم و 3 غذای خوشمزه با «تره فرنگی» را آموزش می دهیم.

تره فرنگی چیست؟

تره فرنگی ( به انگلیسی Leeks) جز سبزیجات سبز و از خانواده سیر، پیاز، موسیر و تره است. شکل ظاهری آن بسیار شبیه به پیازچه اما اندازه آن معمولا بزرگتر از پیازچه است. این سبزی، کلاهگی سفید و ریشه هایی سبز دارد. اکثر افراد قسمت سفید آن را استفاده کرده و قسمت سبزش را دور می اندازند. تره فرنگی سبزی بومی کشورهای مدیترانه است اما در خاورمیانه و آسیا نیز به وفور از آن استفاده می شود.این سبزی قدمت زیادی دارد به طوری که دستور پخت غذایی هایی وجود دارد که متعلق به هزاران سال قبل است.

تره فرنگی به نقل از ویکی‌پدیا

تره‌فرنگی یا گندنا یا نوش پیاز (نام علمی: Allium ampeloprasum) یک سبزی از سرده والک و از خانواده نرگسیان است. این سبزی که مصارف گوناگون خوراکی دارد معمولاً بدون طبخ مصرف نمی‌شود و لازم است که تفت داده شود.

کالری موجود در تره فرنگی

تره‌فرنگی کالری کمی دارد. 100 گرم ساقه تازه آن حاوی 61 کیلوکالری انرژی است.

تره فرنگی

در ادامه، جدول ارزش غذایی تره فرنگی ، ویتامین های تره فرنگی و مواد معدنی تره فرنگی را به صورت کامل برای شما آورده ایم.

جدول ارزش غذایی تره فرنگی

تشکیل دهنده اصلیمقدار در100 گرم
انرژی (کالری)225 کیلوژول
کربوهیدرات9/3 گرم
پروتئین5/1 گرم
چربی0.3 گرم
آب83 گرم

ویتامین های تره فرنگی

نام ویتامین هامقدار در 100 گرم
ویتامین A۸۳ میکروگرم
بتاکاروتن1000 میکروگرم
لوستین1900 میکروگرم
ویتامین B1۰٫۰۶ میلی گرم
ویتامین B2۰٫۰۳ میلی گرم
ویتامین B3۰٫۴ میلی گرم
ویتامین B5۰٫۱۴ میلیگرم
ویتامین B6۰٫۲۳۳ میلی گرم
ویتامین B9۶۴ میکروگرم
ویتامین C۱۲ میلی گرم
ویتامین E۰٫۹۲ میلی گرم
ویتامین K۴۷ میکروگرم

مواد معدنی تره فرنگی

نام ماده معدنیمقدار در 100 گرم
کلسیم۵۹ میلی گرم
آهن۲٫۱ میلی گرم
منیزیم28 میلی گرم
منگنز۰٫۴۸۱ میلی گرم
فسفر35 میلی گرم
پتاسیم180 میلی گرم

19 خاصیت تره فرنگی

  1. درمان فشار خون
     مقادیر بالای فلاونوئید های موجود در تره فرنگی با افزایش تولید اکسید نیتریک باعث رقیق شدن خون و آرام شدن رگ های خونی شده و به درمان فشار خون بالا کمک می کند.
  2. کلسترول خون و قلب
     فیبر موجود در تره فرنگی نقش مهمی در کاهش کلسترول بالای خون دارد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
  3. دیابت 
     تره فرنگی با مهار آنزیم آمیلاز که کربوهیدرات های پیچیده را به قند تبدیل می کند باعث کاهش سرعت گلوکز در خون شده و خطر افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.
  4. لاغری و کاهش وزن 
     تره فرنگی یکی از سبزیجات کم کالری و بدون چربی است. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در تره فرنگی باعث کاهش اشتها می شود.
  5. سرماخوردگی 
     تره فرنگی یکی از بهترین گیاهان برای درمان طبیعی سرماخوردگی، آنفلونزا و تب یونجه می باشد.
  6. معده و دستگاه گوارش 
     فیبر موجود در تره فرنگی به بهبود هضم غذا، تقویت معده و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.
  7. یبوست 
     مقادیر بالای فیبر موجود در تره فرنگی به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.
  8. پوکی استخوان 
     مقدار بالای ویتامین K موجود در سبزی تره فرنگی باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان و مردان را کاهش می دهد.
  9. سرطان 
     مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در تره فرنگی از تشکیل تومور های بدخیم در بدن پیشگیری کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد.
  10. چشم 
     تره فرنگی منبع خوبی از لوتئین و زاکسانتین می باشد که به بهبود بینایی کمک کرده و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولار مرتبط با سن را کاهش می دهد.
  11. آلزایمر و پارکینسون 
     منیزیم، فسفر و فولات موجود در تره فرنگی به بهبود تمرکز، تقویت حافظه و توانایی مغز برای پردازش اطلاعات کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های زوال عقل، آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.
  12. درمان بیماری های التهابی مزمن 
     ویتامین K موجود در تره فرنگی دارای خواص ضد التهابی است و می تواند خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن نظیر دیابت، چاقی و آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.
  13. درمان کم خونی 
     مقادیر بالای آهن و همچنین ویتامین های خانواده B موجود در تره فرنگی با افزایش گلبول های قرمز خون شده و برای درمان کم خونی فقر آهن و آنمی مفید می باشد.
  14. جنین 
     مقادیر بالای ویتامین B9 موجود در تره فرنگی از بروز نقص سیستم عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند.
  15. زنان باردار  
     فیبر موجود در تره فرنگی خطر ابتلا به یبوست را که یکی از مشکلات رایج زنان باردار در دوران بارداری است، کاهش می دهد.
  16. نوزادان و کودکان 
     مقادیر بالای انواع ویتامین ها و مواد معدنی موجود در تره فرنگی به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند.فیبر موجود در تره فرنگی حرکات روده نوزادان و کودکان را بهبود می بخشد و خطر یبوست را در آن ها کاهش می دهد.
  17. پاک سازی پوست صورت  
    تره فرنگی یک دیورتیک طبیعی بوده که با سم زدایی و پاک سازی بدن به ویژه کبد به پاک سازی پوست صورت هم کمک کرده و به درمان آکنه و جوش صورت و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.
  18. ضد آفتاب طبیعی 
     مقادیر بالای بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین E موجود در تره فرنگیبه عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و پوست صورت و بدن را از آسیب رادیکال های آزاد و اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.
  19. تقویت و افزایش رشد مو 
     ویتامین C و آهن موجود در تره فرنگی به بهبود گردش خون در بدن و پوست سر کمک کرده و به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد مو کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.


عوارض تره فرنگی

در برخی افراد مصرف تره فرنگی می‌تواند موجب بروز حساسیت و آلرژی شود.

اگزالات یکی از مواد موجود در تره فرنگی است‌. مقادیر بالای اگزالات موجود در تره فرنگی سبب تشدید علائم بیماری در بیماران مبتلا و درگیر با سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه می‌شود.

تره فرنگی از کجا بخرم؟

تره فرنگی در بیشتر فروشگاه‌های تره‌بار و سبزی‌فروشی‌ها فروخته می‌شود و قیمت آن مثل دیگر سبزی‌ها مانند پیازچه‌ و سیر است.

طبع تره فرنگی سرد است یا گرم؟

طبع تره فرنگی گرم و خشک است.

مصلح تره فرنگی چیست؟

کاسنی و گشنیز مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج تره هستند و از عوارض آن کم می‌کنند.

مشخصات تره فرنگی خوب

از جمله مشخصات تره فرنگی خوب می‌توان به ساقه سفید متوسط و برگ‌هایی سبز و بدون لک اشاره کرد.

طرز تهیه غذا با تره فرنگی

تره‌فرنگی را می‌توان خام یا پخته و برای طعم‌دهی به غذا استفاده کرد. در ادامه دستور چند نوع غذا با تره‌فرنگی را آورده‌ایم.

1-طرز تهیه سوپ تره فرنگی

سوپ تره فرنگی یکی از انواع سوپ های خوشمزه بین المللی است که با مواد متنوعی طبخ می شود.

مواد لازم

سیب زمینی۳ عدد متوسط
تره فرنگی۴ بوته
هویج۲ عدد
پیاز۲ عدد متوسط
شیر۱ لیوان
خامه صبحانه۱ بسته
آب مرغ۴ لیوان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

7 مرحله دستور پخت سوپ تره فرنگی

  1. مرحله اول ابتدا آب مرغ را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه سیب زمینی را به صورت ریز خرد می کنیم و با آب سرد به خوبی می شوییم تا نشاسته های روی بافت سیب زمینی از بین برود، سپس به آب مرغ اضافه می کنیم.
  2. مرحله دوم در ادامه هویج را پوست می گیریم و به صورت نگینی ریز خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سیب زمینی و هویج با حرارت ملایم بپزند. در ادامه تره فرنگی را به صورت ریز خرد می کنیم و داخل یک تابه مناسب می ریزیم.
  3. مرحله سوم پیازها را هم به صورت خلالی خرد می کنیم و به همراه روغن زیتون به تابه حاوی تره فرنگی اضافه می کنیم. تابه را روی حرارت قرار می دهیم و ۱۰ دقیقه پیاز و تره فرنگی را به همراه کمی زردچوبه روی حرارت بسیار ملایم تفت می دهیم تا سبک شوند.
  4. مرحله چهارم حالا مخلوط پیاز و تره فرنگی را به قابلمه سوپ اضافه می کنیم تا به همراه سیب زمینی و هویج بپزند. پس از اینکه تمام مواد سوپ به خوبی پختند نمک و فلفل سیاه سوپ را اندازه می کنیم و سوپ را به وسیله میکسر یا مخلوط کن به پوره تبدیل می کنیم.
  5. مرحله پنجم حالا مجددا سوپ پوره شده را به قابلمه بر می گردانیم و شیر را به ان اضافه می کنیم و اجازه می دهیم شیر کمی بجوشد و سوپ به غلظت مورد نظرمان برسد، سپس سوپ را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.
  6. مرحله ششم حالا خامه را در یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس یکی دو ملاقه از سوپ را به ان اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم، سپس به قابلمه سوپ اضافه می کنیم و هم می زنیم تا خامه به خوبی با سوپ یکدست شود.
  7. مرحله هفتم حالا سوپ ما اماده است و می توانیم آنرا سرو کنیم. برای سرو سوپ هم آنرا داخل ظرف مورد نظرمان می ریزیم و چند تکه نان تست برشته داخل سوپ قرار می دهیم. برای تزیین سوپ هم از تره فرنگی و خامه می توانیم استفاده کنیم.


2- کوکوی تره فرنگی

مواد لازم

روغنبه مقدار لازم

پیاز متوسط (خردشده)

۱ عدد
تره فرنگی(فقط قسمت‌های سفید و سبز کم‌رنگ)۱ عدد 
تخم‌مرغ بزرگ۵ عدد
نمک کوشر۱٫۵ قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه تازه (آسیاب‌شده)۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه (آسیاب‌شده)نصف قاشق چای‌خوری 
گشنیز خردشده۱٫۵ فنجان
شوید خردشده۱٫۵ فنجان
جعفری خردشده۱٫۵ فنجان
برگ خشک شنبلیله۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت گرم کنید. سپس پیاز و تره فرنگی را به آن اضافه کنید و ۱۰ تا ۱۲ دقیقه تفتشان دهید. مراقب باشید پیاز و تره‌فرنگی فقط نرم شوند نه قهوه‌ای‌رنگ. سپس مواد را از ماهیتابه خارج کرده و درون بشقابی بریزید و بگذارید سرد شوند.
  • تخم‌مرغ‌ها، نمک، بیکینگ‌پودر، فلفل و زردچوبه را در کاسه‌ای بزرگ بریزید و خوب هم بزنید. سپس پیاز، گشنیز، شوید، جعفری و شنبلیله را با هم مخلوط کنید.
  • داخل ماهیتابه ۳ قاشق غذاخوری روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. مخلوط سبزیجات را کاملا درون ماهیتابه پهن کنید و درش را بگذارید و اجازه دهید مواد ۸ تا ۱۰ دقیقه بپزند. بعد از ۱۰ دقیقه، در ماهیتابه را بردارید و بگذارید ۱ دقیقه دیگر هم بپزد.

کوکو حاضر است با کفگیر آن را از ماهیتابه بردارید، داخل بشقاب بگذارید و سرو کنید. همراه این کوکو می‌توان خرما و گل رز خشک یا مرزه استفاده کنید.


3- آش تره فرنگی

مواد لازم

کره بدون نمکنصف فنجان
تره فرنگی بزرگ (قسمت‌های سفید و سبز کم‌رنگ طولی نصف و ضربدری نازک برش‌ داده شوند)۶ عدد 
پیاز کوچک (نازک خلال‌شده)1 عدد
حبه سیر (نازک خلال‌شده)5 عدد
نمک کوشربه مقدار لازم
شیر کامل۲ فنجان
خامه غلیظ۱ فنجان
ماست ساده (که با شیر کامل درست شده باشد)۱ فنجان
فلفل سیاه تازه (آسیاب‌شده)به مقدار لازم
سیب‌زمینی (بسیار نازک خلال و سرخ‌شده)۴ فنجان
برگ جعفری تازهیک‌چهارم فنجان
رزماری۱ شاخه 
نمک دریابه مقدار لازم

طرز تهیه

  • کره را در قابلمه‌ای بزرگ روی حرارت متوسط ذوب کنید. سپس تره فرنگی، پیاز و سیر را به آن اضافه کنید و نمک بزنید. بگذارید سبزیجات ۵ تا ۷ دقیقه بپزند تا کمی نرم شوند.
  • ۱ فنجان آب درون قابلمه بریزید و بگذارید سبزیجات ۲۵ تا ۳۰دقیقه بپزند تا کاملا نرم شوند. سپس قابلمه را از روی حرارت بدارید و بگذارید مواد خنک شوند.
  • نصف مخلوط تره‌فرنگی را درون مخلوط‌کن بریزید و نیمی از شیر، خامه و ماست را به آن اضافه کنید. مواد را کاملا پوره کنید و در کاسه‌ای بزرگ بریزید. باقی تره فرنگی، شیر، خامه و ماست را هم به همین ترتیب پوره کنید.
  • مواد پوره‌شده را به قابلمه برگردانید و روی حرارت متوسط بگذارید و یک‌چهارم فنجان آب روی آن بریزید و اجازه دهید آش به‌اندازه کافی غلیظ شود. سپس نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.

کلام آخر

امیدواریم این  مطلب مفید بوده باشد و از آن استفاده‌ کرده باشید. اگر شما هم تجربه استفاده از تره فرنگی را دارید، خوشحال می‌شویم نظرتان را به ما هم بگویید.

سوالات متدوال

تره فرنگی به انگلیسی؟
تره فرنگی ( به انگلیسی Leeks)
کالری موجود در تره فرنگی؟
تره‌فرنگی کالری کمی دارد. 100 گرم ساقه تازه آن حاوی 61 کیلوکالری انرژی است.
تره فرنگی گرم است یا سرد؟
تره فرنگی، بلعکس ظاهر سبز و سرد خود دارای طبعی گرم و نسبتاً خشک است.
تفاوت پیازچه با تره فرنگی؟
تره فرنگی از پیازچه بزرگ‌تر است. طعم پیازچه تندتر است و طعم تره فرنگی به نسبت شیرین‌تر و ملایم‌تر است. کلاهک سفید پیازچه مانند پیاز لایه لایه است اما کلاهک سفید تره فرنگی لایه‌های زیادی ندارد. برگ‌های تره فرنگی مانند تره است و صاف و مسطح است اما برگ‌های پیازچه لو‌له‌ای شکل هستند.
تفاوت تره با تره فرنگی؟
تره و تره‌فرنگی از نظر شکل برگ شباهت‌هایی دارند و برگ هر دو مسطح و صاف هستند اما تفاوت تره فرنگی و تره این است که انتهای برگ‌های تره فرنگی یک پیاز سفید وجود دارد.
خواص تره فرنگی برای درمان کم خونی؟
تره فرنگی حاوی مقادیر بالای آهن و ویتامین‌های گروه B است که موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون می‌شوند و از این طریق برای درمان کم خونی فقر آهن و آنمی موثر و کمک کننده خواهد بود‌.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد