hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > استیضاح وزرا؛ شاید وقتی دیگر

اعلام وصول همچنان به تعویق می‌افتد

استیضاح وزرا؛ شاید وقتی دیگر

جلسی‌ها از عملکرد وزرا راضی نیستند و هرازگاهی از رئیس‌جمهور می‌خواهند نسبت به چینش وزرا تغییر ایجاد کند اما همچنان در استیضاح هم به اجماع کافی نرسیده‌اند یا شاید فعلا زمان مناسب برای استیضاح را شناسایی نکرده‌اند. اگرچه در چند ماه اخیر بحث استیضاح وزرا مطرح‌شده اما نمایندگان مجلس هر هفته موضوع را به هفته‌های بعدی موکول می‌کنند.

گروه سیاست-رویداد امروز:مجلسی‌ها از عملکرد وزرا راضی نیستند و هرازگاهی از رئیس‌جمهور می‌خواهند نسبت به چینش وزرا تغییر ایجاد کند اما همچنان در استیضاح هم به اجماع کافی نرسیده‌اند یا شاید فعلا زمان مناسب برای استیضاح را شناسایی نکرده‌اند. اگرچه در چند ماه اخیر بحث استیضاح وزرا مطرح‌شده اما نمایندگان مجلس هر هفته موضوع را به هفته‌های بعدی موکول می‌کنند. نیمه اردیبهشت‌ماه لطف‌اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به رسانه‌ها گفته بود هفته آینده استیضاح وزرا کلید می‌خورد اما ظاهرا اکثرا استیضاح‌ها در حد حرف و شعار است. سیاهکلی در پاسخ به این سؤال که آیا جلوگیری از طرح استیضاح‌ها به‌منظور تعامل با دولت انجام می‌شود، عنوان کرد: به نظر من دولت خیلی این رفتار را مثبت ارزیابی نمی‌کند، بعضی از دوستان فکر می‌کنند که اگر استیضاح‌ها را اعلام وصول نکنند کمک به دولت است، اما دولت اعتقادی به این ندارد، اگر داشت که از مجلس دفاع می‌کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا جلوگیری از طرح استیضاح‌ها به‌منظور تعامل با دولت انجام می‌شود، عنوان کرد: به نظر من دولت خیلی این رفتار را مثبت ارزیابی نمی‌کند، بعضی از دوستان فکر می‌کنند که اگر استیضاح‌ها را اعلام وصول نکنند کمک به دولت است، اما دولت اعتقادی به این ندارد، اگر داشت که از مجلس دفاع می‌کرد.

سیاهکلی در رابطه با مسئله استیضاح‌ها که امضاء جمع‌آوری‌شده اما اعلام وصول نشده است، گفت: پیش‌بینی من به‌شخصه این است که در هفته آینده مجلس استیضاح‌ها را اعلام وصول کرده و در دستور کار قرار دهد، اگر این کار را نکند به عملکرد هیات رئیسه ایراد وارد است و حتما ما تذکرات جدی را به هیات رئیسه خواهیم داشت. او در پاسخ به این سؤال که جلوگیری از طرح استیضاح‌ها به‌منظور تعامل با دولت انجام می‌شود، عنوان کرد: به نظر من دولت خیلی این رفتار را مثبت ارزیابی نمی‌کند، بعضی از دوستان فکر می‌کنند که اگر استیضاح‌ها را اعلام وصول نکنند کمک به دولت است، اما دولت اعتقادی به این ندارد، اگر داشت که از مجلس دفاع می‌کرد. نماینده مردم قزوین در ادامه ابراز داشت: من فکر می‌کنم که مجلس قوی، دولت قوی را می‌سازد، مجلس قوی باید به وظایف خود عمل کند. یکی از عرصه‌های بروز قوی بودن مجلس ورود دیوان محاسبات به این حوزه‌ها است، بعد دیگر سؤال و تذکر و استیضاح است. این‌ها ظرفیت‌هایی است که مجلس دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کند تا وزرا و کابینه و دولت قدرتمندتر عمل کنند. او همچنین تصریح کرد: انجام وظایف مجلس، تضعیف دولت نیست. من معتقدم که برعکس است و به دولت قوت و قدرت می‌دهد، به مردم هم امید می‌دهد اگر وظیفه‌مان را عمل نکنیم مردم می‌گویند که «این‌ها باهم ساخت‌وپاخت کرده‌اند» ما باید اثبات کنیم که این‌گونه نیست؛ هم مجلس و هم دولت قوای مستقل از هم هستند و باید وظایف خودشان را انجام دهند. نماینده مردم قزوین در پاسخ به اینکه «باگذشت چند ماه هیچ برنامه‌ مدونی از سوی دولت مشاهده نمی‌شود»، اظهار داشت: من هفته گذشته که آقای رئیس‌جمهور به قزوین آمده بودند، در جلسه شورای اداری از ایشان خواستم که برنامه‌شان را در خصوص کنترل گرانی‌ها بگویند که ایشان قول دادند به‌زودی برنامه‌های اقتصادی خودشان را اعلام خواهند کرد.

رئیس‌جمهور چینش نیروهای خود را هیات مدیره‌ای و شرکت سهامی کرده است

در همین زمینه دو روز گذشته عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس، گفت: من معتقدم آقای رئیس‌جمهور چینش نیروهای خود را هم در هیات وزیران و هم استانداران هیات مدیره‌ای و شرکت سهامی ایجاد کرده است و چون این چینش را شرکت سهامی ایجاد کرده، به همین خاطر موفق نیست. خیلی از این‌هایی که الان هم منصوب هستند با سیاست‌های آقای رئیسی مخالف هستند و در خفا این بحث را مطرح می‌کنند. جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در پاسخ به سؤالی پیرامون «استیضاح‌های مطرح‌شده در رسانه‌ها که امضاء هم شده اما اعلام وصول نمی‌شود» و اینکه «برخی معتقدند از مجلسی که ۲۲۰ نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور نامه تبریک پیروزی در انتخابات داده‌اند، نمی‌توان انتظار برخورد جدی نظارتی با دولت داشت»، گفت: ما در یک شرایط خاص اقتصادی هستیم و همه باید تلاش کنیم که واقعا به آن‌کسی که مشکلات مردم را حل می‌کند توجه کرده و کمک کنیم. دولت بر اساس آنچه می‌گوید تلاش دارد تا در معیشت مردم بهبود ایجاد کند به این خاطر که آقای رئیسی وعده داده است که سفره مردم را رنگین کند، سفره‌ای که دولت روحانی جمع کرده بود و ایشان می‌خواست آن را دوباره پهن کند اما تا امروز نتوانست. او ادامه داد: قطعا رئیس دولت دلش می‌خواهد این کار انجام شود اما اینکه نشده، معلوم می‌شود که وزرا ناکارآمد هستند و سیستم انتصاباتش ناقص است، معلوم است که استاندارهایش خیلی در باغ نیستند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه با تأکید بر نقش استانداران در اجرا و پیشبرد برنامه‌های دولت، عنوان کرد: وقتی دولت رشد اقتصادی ۸ درصد را در بودجه می‌بیند، استاندارها باید اقتصادی باشند و اقتصاد را بفهمند. استانداری که هیچ‌چیز سرش نمی‌شود خب معلوم است که نتیجه حاصل نمی‌شود. ما ۳۱ استاندار داریم که اصل کار در دست آن‌هاست، از تولید و سیاست‌گذاری تا کنترل بازار و موارد دیگر همه در دست استانداران است، خب معلوم است که ناکارآمدی از استاندارها است و باید آقای رئیسی در رابطه با عزل استاندارهایی که فقط سیاسی منصوب کرده است و ناکارآمدی دارند، تصمیم بگیرد. او افزود: در خصوص وزرا هم به همین شکل، یعنی ایشان اصلا اجازه ندهد که کار به استیضاح از سوی مجلس بکشد و خودش تن به تغییرات بدهد. نماینده مردم رشت در رابطه با جلسه سؤال از وزیر کار که مجلس به او رأی مثبت داد، خاطرنشان کرد: من در جلسه سؤال از وزیر کار به ایشان رأی مثبت دادم، رأی مثبت برای اینکه یک فرصت دیگر به ایشان بدهیم، به خود وزیر هم گفتم که به‌شدت از عملکرد شما گله‌مند هستم، عملکرد بسیار بدی دارید و عقب هستید ولی یک فرصت دوباره به شما می‌دهیم؛ اما به عقیده من اشکالات اساسی در حوزه کاری ایشان وجود دارد. او اضافه کرد: به‌هرحال ما باید کشور را در ۳۱ رئیس‌جمهور کوچک در قالب استانداران و همین‌طور وزرا و رئیس‌جمهور ببینیم.

فعلا زود است

علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز اما روز گذشته در رابطه با استیضاح‌های امضاءشده که اعلام وصول نمی‌شوند و شرایط مجلس در بحث پیگیری استیضاح، گفت: من استیضاحی که اعلام وصول شود ندیدم و اکثرا استیضاح‌ها در حد حرف و شعار است، اما به نظر من هنوز برای استیضاح یک مقدار زود است. باید شش‌ماهه اول امسال را هم صبر کرد و به وزرا فرصت داد و اگر واقعا بعضی از وزرا ضعیف باشند و مدیرانی که انتخاب می‌کنند را ضعیف انتخاب کنند، دیگر توجیهی ندارد و در شش‌ماهه دوم نماینده باقدرت بیشتری می‌تواند در بحث استیضاح پیش برود. او ادامه داد: البته به نظر من اگر کار به اینجا برسد، رئیس‌جمهور محترم خودش هم گفته و هم دارد رصد می‌کند و اجازه نخواهد که کار به این نقطه برسد و خودش وزیر را تغییر خواهد داد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد