hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران > شهرداری تهران 90 کلان‌پروژه را دنبال می‌کند

علیرضا زاکانی:

شهرداری تهران 90 کلان‌پروژه را دنبال می‌کند

از طریق مشارکت با بخش خصوصی نوسازی ۷۸ هزار تاکسی -که بالغ بر ۵۰ درصد آن فرسوده است- و ۶ هزار ون - که ۹۸ درصد آن فرسوده است - را دنبال می‌کنیم

علیرضا زاکانی شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود با اشاره به این که کشور در آستانه یک تغییر و تحول بزرگ قرار گرفته و امروز نیازمند الگوسازی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستیم، گفت: تمام تلاش دشمن این است که از شکل گیری و ارائه الگویی مبتنی بر آرمان‌ها جلوگیری کند. بنابراین توجه به ابعاد انقلاب و ضرورت‌های تحول در کشور ضروری و کمک به ساختن الگو امری حیاتی و واجب است.

به گزارش فارس، شهردار تهران با اشاره به اینکه در شرایط جراحی بزرگ اقتصادی هستیم، گفت: کاری که سالیان گذشته کسی جرئت اجرای آن را نداشت در حال انجام است و کمک به دولت، مجلس، قوه قضاییه و ... امری قطعی است.

اینفوگرافیک شهرداری تهران

همه تلاش ما برای پیشرفت و آبادانی است

زاکانی بیان داشت: همه تلاش شهرداری برای ساختن شهر، پیشرفت مردم و آبادانی شهر است و ما توفیق داریم در این مسیر خدمت‌رسانی کنیم. البته ۶ماهه اول دوره ساماندهی امور بود و امسال کارهای کوتاه‌مدت و سال بعد و پس از آن کارهای میان‌مدت و پس از آن کارهای بلندمدت صورت می‌گیرد.

۹۰ کلان پروژه را دنبال می‌کنیم

وی در ادامه گفت: شهرداری تهران ۹۰ کلان پروژه را دنبال می‌کند و ۴۸۵ پروژه در دست اقدام خواهیم داشت.

زاکانی بیان داشت: گفتمان شهرداری، گفتمان پیشرفت و  شعار تهران در این دوره،  تلاش و سرزندگی با مدیریت مشارکتی با نخبگان، موثرین و مردم است تا بر هم انباشتگی مشکلات امروز با فکر و توان آنها برطرف شود.

امسال۳۲۵۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود

شهردار تهران با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری شده که کمتر از یک سوم آن مربوط به مالکیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی داشته اند، گفت: این عدد جوابگوی حمل و نقل مسافر نبوده و بنابراین برای خرید  ۱۷۵ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰ دستگاه وارد مدار شده است.

وی بیان داشت: در حوزه تاکسیرانی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نوسازی ۷۸ هزار تاکسی  -که بالغ بر ۵۰ درصد آن فرسوده است-  و ۶ هزار ون - که ۹۸ درصد آن فرسوده است - را دنبال می‌کنیم.

زاکانی با بیان اینکه ۷۵ درصد سفرها از طریق خودروهای شخصی انجام می‌شود گفت که باید این سهم را جایگزین کنیم.

اقدامات لازم برای رفع کمبود واگن مترو

شهردار تهران در باره کمبود وسایل حمل و نقل عمومی گفت: برنامه‌ها و طرح‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدتی در این زمینه در حال تدوین است و می‌خواهیم در کوتاه‌مدت تاکسی‌ها را توسعه ببخشیم و در میان‌مدت به حوزه مترو توجه داشته باشیم. وی با بیان اینکه هفت خط مترو در تهران وجود دارد که یک هزار واگن کمبود وجود دارد، گفت: دو سوم واگن‌های تهران، نیازمند بازسازی است.

 به گفته وی برای تامین واگن‌های مورد نیاز قراردادی به میزان ۲ هزار میلیارد تومان تنظیم شده تا بتوانیم ۷۰۰ دستگاه از این واگن‌ها را بازسازی کنیم.اما محدودیت ارائه خدمت درخطوط فعال داریم. باید به طوری با ظرافت پیش برویم تا آسیب به خدمات امروز ما نزند.

شهردار تهران  در زمینه تامین منابع حمل و نقل عمومی گفت: بخشی از آن از محل طلب شهرداری از دولت است. بخشی هم از طریق سرمایه گذاری باید حاصل شود.

وی در ادامه گفت: ساعات کاری اداری باید در شهرداری شناور شود. شهرداری  از ماه آینده در سه شیفت صبح، بعداز ظهر و شب فعالیت می‌کند. کارهای اداری در شیفت صبح به صورت صددرصدی و بعد از ظهر  نیز ۴۱ درصد کارهای اداری  و در شیفت شب ارائه خدمات و رفت و روب شهر انجام می‌شود.

متعهد به ساخت ۱۸۰ هزار واحد هستیم

وی در پاسخ به سئوالی درباره نهضت مسکن سازی گفت: در بحث مسکن، تعهد شهرداری  ۱۸۰ هزار واحد در سال است اما مسکن یک ساله ساخته نمی‌شود. جنس مسکن حداقل دوساله است. از این میزان  ۱۱۷ هزار واحد در قاعده جهش مسکن و تفاهم با وزارت راه انجام می‌شود تا بافت فرسوده و ناپایدار و زمین‌های راکد شهری را وارد چرخه کنیم. الباقی را باید از طریق تسهیلات تسهیل کنیم و برای این کار قرارگاه تشکیل دادیم و در آن قدرالسهم ۲۲ منطقه مشخص شده است.

زاکانی افزود: میزان صدور پروانه ساخت  از ۳۱ هزار پروانه در سال ۹۰ به حدود ۵۰۰۰ هزار  پروانه در سال ۱۴۰۰ رسیده است. باید در این زمینه قبول مسئولیت کنیم، اینکه چقدر از این مسکن‌ها استیجاری و  چه میزان ملکی می‌شود؟ بستگی به شرایط و قدرالسهم شهرداری و وزارت راه دارد.

در تهران بن بست مشکلات نداریم

وی تاکید کرد: در تهران هیچ بن بستی نداریم، هرچند مشکلاتی داریم، اما این مشکلات و موانع هیچکدام راه ما را نبسته و امید ما را قطع نکرده است.

زاکانی گفت: شهرداری تراکم فروشی نمی‌کند و این موضوع را برای خودمان خط قرمز می‌دانیم اما به دنبال ساخت و ساز هستیم، چون اگر ساخت و ساز را رونق ندهیم تهران  روی مردم خراب می‌شود.

شهردار تهران بلند مرتبه سازی در شهر در برخی پهنه‌ها را مجاز دانست و ابراز داشت: آن برج‌هایی که عمدتا در حال ساخت است، بر مبنای صدور پروانه‌های قبلی بوده است و تاکید می‌کنم بلندمرتبه سازی تا ۱۱ طبقه مجاز است و برخی پهنه‌های شهر امکان بلندمرتبه سازی دارد، اما باید مسیر کمیسیون ماده ۵ را دنبال کنند.

به دنبال نوسازی شهری و ساخت و سازیم

وی افزود: به شدت به دنبال نوسازی شهری و ساخت و سازیم. چون دوسوم حقوق هر شهروند خرج مسکن می‌شود.

زاکانی گفت: ما به‌دور از تراکم فروشی شهر را به سمت نوسازی پیش می‌بریم، چون نیاز به فراهم آوردن شرایط ایمنی و نقش آفرینی در مسکن ساخت و ساز است.

افتتاح سامانه شفافیت از خرداد

وی در ادامه درباره سامانه شفافیت گفت: تمام امور شهرداری اعم از خرید، فروش، پروژه، کارشناسان دادگستری و … به سمت شفافیت پیش می‌رود.

وی گفت: از طریق سامانه‌ها سعی داریم امضای طلایی در شهرداری به صفر سوق داده شود. بنابراین مجموعه گسترده‌ای در ابتدای خرداد افتتاح خواهد شد تا شفافیت، ارتباط و تعامل با شهروندان برقرار شود.

خانه خبرنگاران تاسیس می‌شود

وی در ادامه از راه‌اندازی خانه خبرنگاران خبر داد و گفت: از طریق پیوستگی با جامعه خبرنگاران، تاسیس خانه خبرنگاران را در دستور کار داریم.

وی گفت: باید مسیری را در این راه فراهم کنیم، بنده نیز زمانی نشریه داشتم و همراه و همکار شما بودم. امیدواریم درآینده نیز همکاری خوبی با هم داشته باشیم.

چگونگی حل معضل آلودگی هوا

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر مبنی بر چگونگی حل معضل آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا یک موضوع ملی است و ۲۳ دستگاه مسئول آن هستند. تمهیدات جدی در شهرداری برای کاهش آلاینده‌های مربوط به منابع متحرک صورت گرفته تا ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقلی سبب کاهش آلودگی هوا شود. شهرداری به سمتی حرکت می‌کند تا موتورهای کاربراتوری را به انژکتوری و سپس به سمت موتورهای برقی و خودروهای هیبریدی  تبدیل کند.

زاکانی افزود: ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از شهریور فعال می‌شود. همچنین باید از طریق بازسازی و نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها، آلودگی‌های گازی را کاهش داد. مشکل عمده تهران ذرات معلق است چرا که سطح آلاینده‌های گازی طی سال‌های گذشته کاهش یافته است. جلساتی با حضور اندیشمندان و مسئولان برگزار شده تا راهکارهای کاهش ذرات معلق بررسی و دنبال شود. البته بخشی از آلودگی هوا هم مربوط به شرایط اقلیمی جهانی و  کشورهای همسایه است که از عهده شهرداری خارج است و محیط زیست باید به آن بپردازد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد