hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > نکات انگیزشی و مطالعاتی مهم قبل کنکور1401برای موفقیت و قبولی

نکات انگیزشی و مطالعاتی مهم قبل کنکور1401برای موفقیت و قبولی

نکات مطالعاتی و انگیزشی طلایی و بسیار مهم قبل از کنکور 1401 برای قبولی و موفقیت تضمینی همراه با روش های صحیح مطالعه دروس را برای داوطلبان آزمون سراسری آورده ایم.

داشتن برنامه ای صحیح و اصولی مهم ترین چیزی است که داوطلبان کنکور سراسری 1401 برای شروع مطالعه و درس خواندن باید داشته باشند.

نکات مهم برای قبولی در کنکور

1. دید مثبت /از نکات طلایی کنکور این است که بدانید شما توانایی انجام هر کاری را دارید. تنبلی در درس خواندن را با فکر به آینده روشن و درخشان در آینده کنار بگذارید.

2. تکنیک هر درس را در دست بگیرید/ اگر درسی را خوب متوجه نمی شوید یا زود فراموش می کنید، علت را جستجوکنید. گاهی با تکنیک های درست دیگر نیازی به تکرار چندین و چند باره نیست.

3. خلاقیت یا رمزسازی/سعی کنید درس را با شادابی بخوانید و آن را برای خودتان جذاب کنید، برای آن ها داستان بسازید و یا رمز بسازید.

4. استراح و تفریح / اگر به مصاحبه با رتبه های برتر کنکور سراسری دقت کنید، خواهید دید ساعاتی از هفته یا ماه را به کارها و فعالیت های مورد علاقه پرداخته اند و این باعث تجدید انرژی و بازدهی بیشتر مغز می شود.

5. خود را محک بزنید/اگر تست بزنیم خواهیم دید که برخی نکات هنوز به خواندن نیاز دارند و حتی مطالب جدیدی کشف می کنیم. از مهم ترین نکات مهم برای قبولی در کنکور این است که هر چند روز یا هفته یکبار از خودتان آزمون بگیرید.

6. خلاصه نویسی/سعی کنید از شیوه های جدید و متناسب با هر درس برای خلاصه برداری استفاده کنید.

7. دروی از استرس/مسلما شما هم از اثرات منفی داشتن اضطراب آگاهید. پر واضح است که هیچ کس بهتر از خود ما نمی تواند به رفع استرس کمک کند.

8. بنویسید/تحقیقات نشان می دهد، وقتی شما چیزی را یادداشت می کنید، ماندگاری بیشتری خواهد داشت. تا حد امکان نوشته هایتان تمیز و منظم باشد تا ذهن شما نیز سازماندهی داشته باشد. اگر از خودکارهای رنگی و متفاوت نیز استفاده کنید، تاثیر مثبت بیشتری خواهد داشت.

9. نترسیدن از شکست /حضرت علی (ع) می فرماید: نااميدى، باعث كوتاهى در عمل مى شود.

10. انتخاب دوستان خوب / یک جمله معروف وجود دارد که می گوید، شما میانگین پنج نفری هستید که بیشترین ارتباط را با آن ها دارید. سعی کنید دوستانی را انتخاب کنید که مانند شما دغدغه تحصیل و موفقیت داشته باشند. چنین افرادی اشتیاق و انگیزه شما را چندین برابر می کنند. از افرادی که هیچ هدفی در زندگی ندارند و انرژی منفی را منتقل می کنند، دوری نمایید.

نکات طلایی کنکور 1401

اول از همه و پیش از بررسی نکات طلایی کنکور 1401 ، باید بدانید که هم اکنون زمان کمی تا برگزاری کنکور باقی مانده است و طبیعتا باید برنامه ریزی شما در این دوران متفاوت تر از بازه های زمانی دیگر باشد.

در ماه های پایانی کنکور ، فرقی نمی کند که تا چه حد در مطالعه دروس عمومی و اختصاصی پیش رفته اید و چقدر در اجرای برنامه ریزی موفق بوده اید ، در این زمان باید به فکر تنظیم برنامه ریزی جهت جمع بندی دروس باشید و دیگر زمانی باقی نمانده است که مباحث جدید تر را مطالعه کنید. ماه آخر را با هر وضعیت درسی که هستید جدی بگیرید و آن را بی برنامه و بی هدف از دست ندهید.

شیوه مطالعه دروس

دروسی که شما با آن سروکار دارید به سه دسته خواندنی ، تمرینی و حفظی تقسیم می شوند که نحوه مطالعه هر یک از آنها متفاوت است و شیوه خاص خود را خواهند داشت.

  • دروس خواندنی : دروسی مانند دین و زندگی ، فلسفه و منطق ، زیست شناسی و … که برای یادگیری و به خاطر سپردن آنها نیاز به استدلال و مرور زیادی دارند. برای یادگیری دروس خواندنی بهتر است پس از مطالعه ، مطالب مهم را در حاشیه کتاب خود خلاصه نویسی کنید.
  • دروس تمرینی : دروسی مانند ریاضی ، فیزیک و مسائل شیمی که برای یادگیری نیاز به حل تمرین های تستی و تشریحی زیادی دارند. در برنامه ریزی برای مطالعه این دروس بیشترین زمان مطالعه خود را به تست زدن و حل تمرین اختصاص دهید.
  • دروس حفظی : دروسی هستند که برای یادگیری نیاز به مرور و تکرار فراوان دارند. مانند لغات زبان انگلیسی ، لغات ادبیات ، تاریخ ادبیات و … . برای یادگیری لغات زبان از فلش کارت استفاده کنید و لغات خوانده شده را در طول هفته مرور کنید.

مرور مطالب

فراموشی دروس خواننده شده امری طبیعی است و برای همه دانش آموزان پیش می آید. مرور و تکرار مطالب خوانده شده باعث می شود مطالب وارد حافظه بلند مدت شما شده و در جلسه آزمون ، سرعت عملتان بیشتر شود. مرور می تواند دارای سه مرحله باشد:

  • مرور از روی خلاصه نویسی : مرور از روی مطالب خلاصه نویسی شده سریع ترین و کامل ترین شکل مرور است. در این نوع مرور باید در ابتدا الگوی یادآوری درس موردنظر را در ذهن خود ترسیم کنید و سعی کنید همه قسمت ها را به خاطر آورید. این کار باعث می شود تمامی مطالب را مرور کنید.
  • مرور از روی کتاب و جزوه : در این نوع مرور دانش آموز مطالب خوانده شده یا مطالب مهم و نشان دار را مجدد از روی منبع اولیه مرور می کند که این روش وقت زیادی را از شما می گیرد.
  • مرور با تست : به این روش بازیابی از طریق آزمون نیز گفته می شود. شما می توانید با تست زدن مطالب مورد مطالعه آنها را مرور کنید. اما این روش نمی تواند جامعیت مطالب را تضمین کند یعنی ممکن است برخی از نکات مهم در تست وجود نداشته باشد. بهتر است برای مرور با تست ، پاسخنامه تشریحی آزمون نیز بطور دقیق خوانده شود.

تست زدن

  • به صورت انبوه تست نزنید بهتر است تست ها را با حجم کم ولی با تعداد دفعات زیاد کارکنید تا مطالب در ذهن شما تثبیت شود.
  • تست ها را بصورت گزینشی کار کنید زیرا با اینکار می توانید مرور همه ی مطالب را پوشش دهید.
  • پس از هر مطالعه 10 تا 15 عدد تست بزنید زیرا با الگوی تستی مطلب خوانده شده آشنا خواهید شد.
  • هنگام زدن تست های آموشی زمان را در نظر نگیرید و درصورتیکه نتوانستید سوالات را پاسخ دهید ، برای یافتن پاسخ ابتدا به کتاب درسی و درسنامه و در نهایت به پاسخنامه مراجعه کنید و نکته های جدید تست را در حاشیه کتاب خلاصه نویسی کنید.
  • مهم ترین کار پس از تست زدن ، تحلیل سوالات است. تست های غلط و نزده را بررسی و علت یابی کنید. پاسخ تست های درست را نیز بررسی کنید زیرا ممکن پاسخنامه راه حل آسان تر و سریع تری را ارائه داده باشد.

انتخاب بهترین منابع کمک آموزشی

با تغییر برنامه ریزی در ماه های پایانی کنکور ، منابع مطالعاتی شما به منابع جمع بندی تغییر می کنند. از منابع کمک آموزشی مخصوص دوران جمع بندی می توان به دو کتاب زرد جمع بندی قلم چی و خط ویژه انتشارات گاج اشاره کرد .

تناسب دروس عمومی و اختصاصی

درس زبان و ادبیات فارسی در دروس عمومی بیشترین اهمیت را دارد و باید بیش از دروس دیگر به آن پرداخته شود. در دروس اختصاصی نیز زیست شناسی در کنکور تجربی ، ریاضیات در کنکور ریاضی و در کنکور انسانی نیز ادبیات و عربی تخصصی بیشترین اهمیت را دارند.

روش مطالعه پس ختام

یکی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) است. این روش یکی از روش های مطالعه موثر، جهت افزایش بازدهی است. روش پس ختام ( PQ4R) شامل مراحل زیر می شود:

  1. مرحله ی پیش خوانی: مرحله پیش خوانی شامل مطالعه ی کلی و اجمالی سرفصل های بخش مورد نظر، عناوین، تصاویر، خلاصه ی انتها و پاراگراف های ابتدایی و انتهایی فصل می باشد. در مرحله پیش خوانی شما پس از یکی دو دقیقه به یک دید کلی می رسید و می توانید برای مطالعه خود هدف گذاری کنید. همچنین می توانید قبل از شروع مطالعه یک ساختار از مباحث پیش رو را در ذهن خود ایجاد کنید.
  2. مرحله ی سوال کردن:دو سه دقیقه از خود پرسیدن، سبب فعال تر شدن یادگیری و در نتیجه افزایش تمرکز و دقت می شود.
  3. مرحله ی خواندن: در این مرحله، متن مورد نظر به دقت خوانده می شود. از هایلات کردن و خلاصه نویسی و ... استفاده و متناسب با سطح دشواری سرعت خود را کم و زیاد می کنیم.
  4. مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. 
  5. از حفظ گفتن : حالا باید مفاهیم، نکات کلیدی و کلا هرچه را که تشخیص داده ایم، حفظ باشیم و آن ها را از حافظه ی خود بازیابی کنیم. با این کار متوجه می شویم، در کدام بخش ها ضعف داریم و باید دوباره آن ها را مطالعه کنیم.
  6. مرور کردن: در پایان فصل، باید نکات اصلی و موارد مهم مجددا مرور شود. می توان کل فصل را دوباره خواند. همچنین می توانید با استفاده از سوالات پایان متن و از حفظ گفتن بدون مراجعه به کتاب، به مرور و حل قسمت هایی که ضعیف هستید بپردازید. 

شرایط مطالعه مفید

  1. کنترل افکار /هنگام درس خواندن، یک کاغذ و خودکار کنار خود داشته باشید و افکار مزاحم را یادداشت کنید. به خود بگویید در زمان مناسبی به مساله ی پیش آمده فکر میکنم و راه حل آن را میابم و مجددا به ادامه ی مطالعه بپردازید.
  2. مسائل فیزیولوژیکی/ به طور کلی یکی دیگر از شرایط مطالعه مفید، مسائل فیزیولوژیکی دانش آموزان از جمله تغذیه و ساعت خواب است که از اهمیت بالایی در روند مطالعه برخوردار هستند. هر انسان برای برخورداری از هوشیاری کافی برای انجام کارهای روزانه بسته به عوامل شخصی و ژنتیکی بین 7 الی 9 ساعت به خواب نیاز دارد. 
  3. برنامه ریزی صحیح درسی/ مطالعه ی یک درس برای ساعات متمادی و یا چینش دروس مشابه نظیر فیزیک و ریاضی و یا دروس حفظی پشت سر هم میتواند سبب تداخل اطلاعات و کاهش اثربخشی مطالعه شود.
  4. یادگیرنده فعال/ سعی کنید مطالعه ی خود را فعالانه پیگیری کنید؛ به عبارت بهتر برای این که بتوانید نقش یک یادگیرنده ی فعال را بازی کنید باید پس از خواندن یک متن، چند هدف از مطالعه آن متن را تعیین نمایید و بعد از مطالعه ی چند بخش کوتاه، زمانی را (مثلا یک دقیقه) صرف پرسش از خود کنید. با ایجاد رابطه بین مفاهیم آن ها را دسته بندی کنید تا هم مطالب درسی بهتر در حافظه شما تثبیت شوند و هم با افزایش یادگیری فعال، پرش افکار را کاهش دهید.

روش های صحیح مطالعه

به دلیل زیاد بودن حجم مطالب و نیاز به مطالعه عمیق آن ها، آشنایی داوطلبان با روش های صحیح درس خواندن، باعث می شود هم معدل آن ها که در کنکور سراسری تاثیر دارد بالا شود و هم مطالب را به صورت عمیق و مفهومی مطالعه کنند.برای برخی از افراد مطالعه کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است. این افراد خیلی زود از درس خواندن خسته می شوند و یا باید بارها یک متن را بخوانند تا متوجه شوند. گاهی اوقات حتی ممکن است پس از بارها خواندن یک متن، باز هم آن را متوجه نشوند. گاهی هم پیش آمده که دانش آموزی با وجود ساعت ها مطالعه‏، باز هم تراز پایینی کسب کرده است.

حواس پرتی و عدم اطلاع از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، یادگیری را به میزان زیادی کاهش می دهد. مطالعه اصولی و فعال باعث می شود که مشکل اکثر این افراد کاهش یابد.

در ادامه به بررسی روش های صحیح مطالعه برای کنکور و به ارائه ی راه هایی برای افزایش تمرکز حواس می پردازیم.

علت نداشتن تمرکز حواس

عادت به چک کردن مداوم گوشی، فکر کردن به کارها و حرف های گفته شده در طی روز و گاهی هم مسایلی از قبیل عدم انگیزه و نداشتن انرژی کافی برای درس خواندن، اضطراب و تصویر ذهنی منفی داوطلب از خود، از علل نداشتن تمرکز حواس هستند. یکی از اصلی ترین علل این مشکلات می تواند همین مسئله ی عدم تمرکز حواس باشد.

مشکلات حواس پرتی

حواس پرتی هنگام مطالعه، برای دانش آموزان به خصوص داوطلبان کنکور مشکلاتی را به همراه دارد که عبارتند از:

  • کاهش یادگیری
  • در صورت تکرار نتایج ضعیف
  • حس منفی نسبت به توانایی های خود
  • کاهش اعتماد به نفس و در نتیجه کاهش انگیزش و یا اضطراب ناشی از شکست های بعدی

راه های افزایش تمرکز

عوامل متعددی در افزایش تمرکز حواس دخیل هستند که شامل فاکتورهای درونی و بیرونی می باشند. در ادامه به بررسی راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن می پردازیم.

  • فاکتورهای درونی (کنترل افکار، تلقین مثبت نسبت به خود و مدیریت زمان و ...)
  • فاکتورهای بیرونی (نور، دما و آرامش فضا و ...)

بهترین ساعت مطالعه

یکی از شرایط لازم برای مطالعه که باعث افزایش تمرکز فرد می شود، مطالعه در ساعاتی است که برای فرد مناسب تر است. سبک های یادگیری دانش آموزان با هم متفاوت است.

تعداد ساعات مطالعه

ساعت مطالعه شما در دوران جمع بندی افزایش می یاید زیرا برنامه ریزی فشرده تر شده است و باید با اختصاص زمان بیشتر ، بتوانید تمام مباحث را بررسی و جمع بندی کنید.

بهترین مدت زمان مطالعه

مغز شما بعد از هر 45 الی 90 دقیقه نیاز به استراحت 10 تا 15 دقیقه ای دارد. استراحت باعث دسته بندی مطالب مطالعه شده و رفع خستگی و از سرگیری پیوندهای شیمیایی مغزی و درنتیجه افزایش راندمان خواندن و ساعات مطالعه میشود.


بهترین مکان مطالعه

مکان مطالعه در صورت امکان باید به دور از جاهایی باشد که فعالیت هایی مانند خوابیدن یا چک کردن گوشی و ... در آنجا انجام می شود؛ به شکلی که ذهن به محض دیدن مکان مطالعه بفهمد که هنگام درس خواندن است. قبل از شروع به درس خواندن، وسایل مورد نیاز را کنار خود بگذارید.

ویژگی های اتاق مطالعه شامل هوای مناسب، جهت تابش، یکنواخت و یکسان بودن نور محیط می باشد که در ادامه در مورد هر کدام از این ویژگی ها توضیح می دهیم.

  1. کیفیت هوای تنفسی: تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، باعث رخوت و خستگی می شود.
  2. جهت تابش نور: نور باید از سمت چپ، بالا و با زاویه تقریبی 45 درجه به کتاب و کاغذ بتابد. تابش نور از سمت راست به خصوص هنگام نگارش، باعث ایجاد سایه دست برروی کاغذ می شود که در دید اشکال ایجاد کرده و در نتیجه باعث خستگی چشم می شود .
  3. استفاده از نور غیر مستقیم: بهترین نور برای مطالعه و کار، روشنایی معمولی مکان مطالعه است که در هوای روشن به وسیله نور غیر مستقیم ایجاد شده باشد .
  4. یکنواخت بودن نور محیط: نورهای محیط به خصوص اگر در زاویه دید چشم های شما هستند، باید یکنواخت باشد. یکی از معایب استفاده از چراغ مطالعه این است که تمرکز نور به سطح کتاب و تاریکی نسبی محیط اطراف باعث خستگی زودرس چشم ها می شود .
  5. نور لامپ های مهتابی: نور لامپ های مهتابی به علت داشتن نوسان، چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری از چند چراغ استفاده نمود.نور نباید نوسان داشته باشد تا روشنایی محل مطالعه یکسان بماند.

بهترین روش نشستن برای درس خواندن

 نشستن صحیح هنگام مطالعه برای همه داوطلبان به ویژه افرادی که زیاد مطالعه می کنند بسیار مهم است. نباید به صورت خمیده و یا در طرفین مطالعه نمود، چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می گردد. ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد. باید ضمن مطالعه و در وقت های استراحت، روش نشستن خود را تغییر دهید. مختصری حرکت نمایید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود.

درس خواندن در حالت خوابیده

درس خواندن در حالت خوابیده برای چشم مناسب نیست. چرا که روشنایی کتاب تامین نمی شود و خستگی زودتر فرا می رسد. همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از حد طبیعی به چشم ها می رسد .

مطالعه در حال حرکت

مطالعه در حال حرکت به علت تکان، حرکت و تغییر دائمی فاصله چشم ها تا کتاب باعث خستگی و ضعف چشم ها می شود .

علت خستگی چشم ها

علاوه بر مطالعه در حال حرکت، فاصله مناسب چشم ها با کتاب، عدم استراحت متناوب چشم ها هنگام مطالعه و نوع مرکب یا خودکار، از علت های دیگر خستگی چشم ها هنگام مطالعه می باشند.

  1. فاصله مناسب چشم ها با کتاب: هنگام مطالعه فاصله چشم ها با کتاب باید 30 سانتی متر باشد.یک چشم سالم از فاصله 30 سانتی متری می تواند حروف کتاب را تشخیص دهد. اگر از این فاصله قادر به خواندن نیستید به پزشک مراجعه نمائید .
  2. استراحت متناوب چشم ها: برای هر ساعت مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه استراحت مفید لازم است. این استراحت نه تنها برای چشم بلکه برای مغز هم فرصت مناسبی است که یادگیری خود را مرور کند. در زمان استراحت باید از فاصله دور و بدون توجه و دقت نگاه کرد. این کار باعث تنوع و تمدد اعصاب نیز می شود .
  3. نوع مرکب یا خودکار: بهترین رنگ ها، رنگ آبی و مشکی است که فشار کمتری به چشم وارد می کند و مانع خستگی می شود. رنگ های قرمز، سبز و ... دید را مشکل و باعث خستگی چشم می شوند .

تغذیه مناسب برای مطالعه

یکی از عوامل موثر بر یادگیری، تغذیه مناسب برای مطالعه و درس خواندن برای کنکور است. همچنین بلافاصله پس از صرف غذا نباید مطالعه نمود. زیرا به علت شروع فعالیت دستگاه گوارش پس از خوردن غذا و هجوم خون به معده و احشاء داخلی، از میزان جریان خون در مغز کاسته می شود و آمادگی برای مطالعه کاهش می یابد .

طریقه درست نفس کشیدن

طریقه درست نفس کشیدن و انجام حرکات تنفسی متناسب در مطالعه بسیار مهم است. تنفس اگر نامنظم باشد، به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب آلودگی می شود.

تاثیر ورزش بر یادگیری و حافظه

یکی از مشکلات اساسی در مطالعات طولانی اختلال در جریان خون است . افرادی که ساعت زیادی در شبانه روز به مطالعه می پردازند باید فعالیت و حرکات عضلانی کافی داشته باشند . چرا که در افراد پرمطالعه ، خون بیش از همه جا ، در مغز و کاسه سر گردش کرده و اختلالاتی در گردش خونشان به وجود می آید . 

نکته طلایی کنکور 1401 در هفته آخر

 هفته آخر کنکور مخصوصا دو روز مانده به کنکور را بیشتر استراحت کنید و کمتر درس بخوانید چرا که مغز شما باید بازدهی کافی در جلسه کنکور نیز داشته باشد و طبیعتا مطالعه حجم زیادی از مباحث در روز های پایانی فقط استرس شما را بیشتر می کند.  ورزش کردن ، پیاده روی ، تغذیه سالم مخصوصا شب قبل از برگزاری کنکور از نکاتی هستند که در هفته آخر باید رعایت کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد