hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > آموزش تصویری ساخت عروسک انگشتی

آموزش تصویری ساخت عروسک انگشتی

یکی از اقداماتی که باعث خوشحالی و ایجاد هیجان در کودکان می شود درست کردن عروسک دلخواه آن ها در خانه با استفاده از وسایل و روشی ساده است. آشنایی با روش ساخت عروسک انگشتی زمینه را برای شما فراهم کرده تا عروسکی جذاب برای کودکتان به سادگی در منزل بسازید و بدین طریق او را سرگرم و خوشحال نمایید.

از جمله وسایل بازی و سرگرمی برای کودکان انواع عروسک می باشد که در شکل ها و مدل های مختلفی موجود بوده و روش های گوناگونی برای ساخت آن ها وجود دارد. عروسک ها را حتی می توان در صورت تمایل در منزل با استفاده از وسایل ساده و در دسترس با کمی خلاقیت درست کرد و در اختیار بچه ها قرار داد. در همین زمینه سعی داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان نحوه ساخت عروسک انگشتی را به روشی ساده آموزش دهیم.

آموزش ساخت عروسک انگشتی

به طور کلی کودکان علاقه زیادی به ساخت عروسک پارچه ای، نمدی و کاغذی دارند به ویژه اگر به شکل شخصیت کارتونی و انیمیشنی مورد علاقه آن ها باشد. درست کردن عروسک در خانه برای کودکان هیجان انگیز بوده و با مشارکت دادن آن ها در این امر می توان مهارت های مختلفی را در آن ها تقویت نمود که یکی از این عروسک ها، ساخت عروسک انگشتی بوده که به راحتی با در اختیار داشتن ساده ترین و ارزان ترین وسایل می توانید این عروسک کوچک و بامزه را برای فرزندتان به طرق مختلف بسازید.

شیوه درست کردن عروسک انگشتی


عروسک های انگشتی همانطور که از اسمش پیدا می باشد دارای سایز و اندازه کوچکی بوده که با استفاده از آن ها می توان بازی های جالبی با کودکان انجام داد، حتی می توان با ساختن یک ماکت صحنه و جایگاه عروسک به صورت خیلی خلاقانه با عروسک های انگشتی ساخته شده داستان زیبایی را تعریف و اجرا نمود و از این طریق کودکان را سرگرم کرد.

شما می توانید به جای عروسک های حاضری و صرف هزینه زیاد، این عروسک بامزه را در شکل های مختلفی همچون انسان ها، میوه ها، حیوانات، سبزیجات و … با ابزار و لوازم ساده ای و امکانات کمی در منزل بسازید و با کودکتان به بازی بپردازید و از این طریق حس خلاقیت و کنجکاوی را در آن ها افزایش دهید. در ادامه نحوه درست کردن عروسک انگشتی را به دو شیوه راحت به شما عزیزان آموزش داده ایم.

وسایل لازم

  • دستکش نخی یک جفت
  • پارچه نمدی به میزان مورد نیاز
  • چسب مایع به مقدار نیاز
  • قیچی
  • مقوا رنگی یا طرح دار به تعداد مورد نیاز

مراحل انجام کار

در آغاز باید برای درست کردن این عروسک دستکش نخی را آماده کرده که می توانید هر رنگی از آن را انتخاب نمایید. بعد از مشخص کردن دستکش همه انگشت های دستکش را با استفاده از قیچی برش بزنید. بعد از برش دادن محل انگشت های دستکش باید برای عروسک چشم ایجاد نمایید. البته می توانید این چشم ها را به شکل حاضری از فروشگاه های بیرون تهیه نمایید.

مراحل درست کردن عروسک انگشتی با کاغذ


اکنون رنگ مورد دلخواه خود را برای پارچه نمدی دامن یا شلوار عروسک در نظر بگیرید. بعد از آن با قیچی به دامن یا شلوار عروسک انگشتی حالت و طرح منحصر به فردی بدهید تا لباس عروسک شکل زیبایی به خود بگیرد. به منظور درست کردن این عروسک هیچ گونه محدودیتی ندارید و می توانید عروسک را به شکل شخصیت های کارتونی یا حیوانی و … درست کنید.

در گام بعدی ساخت عروسک انگشتی باید موی عروسک را آماده کنید. با توجه به سلیقه خود می توانید رنگ موی عروسک را انتخاب نمایید. در صورتی که تمایل دارید رنگ موی عروسک حالت طبیعی داشته باشد از پارچه نمدی طلایی، مشکی یا قهوه ای برای رنگ مو بکار ببرید. ولی اگر می خواهید عروسک هایی جالب و متفاوت داشته باشید می توانید از رنگ های دیگر نیز بهره ببرید. موی عروسک را به شکل کوتاه، بلند و یا هر مدلی که می خواهید بر روی پارچه نمدی رسم کرده و آن را دور تا دور برش بزنید. پس از آن با کمک چسب مو را بر روی سر عروسک بچسبانید.

اکنون نوبت تزیین عروسک می رسد. با استفاده از ایده های متنوعی می توان این کار را انجام داد. از جمله این ایده ها ساخت تاج برای عروسک است که تنها نیاز است با استفاده از قیچی آن را به شکل دندانه ای برش بزنید و با کمک چسب بر روی سر عروسک بچسبانید. همینطور طراحی گل سر، پاپیون، تل و … از جمله راه های دیزاین موهای عروسک می باشد. در پایان باید قسمت لب های عروسک را بکشید که می توانید آن را به حالت های گوناگونی طراحی نمایید یا بچسبانید. به طور مثال می توانید مقداری نخ قرمز به جای دهان عروسک بکار برید یا با استفاده از ماژیک رنگی لب عروسک را کشیده و رنگ کنید.

آموزش درست کردن عروسک انگشتی با وسایل ساده




روش دوم درست کردن عروسک انگشتی

برای ساختن این عروسک زیبا می توانید از روش دیگری نیز بهره ببرید و با استفاده از وسایل ساده و ارزانی آن را بسازید که در ادامه به صورت گام به گام شرح داده ایم.

وسایل لازم:

  • کاغذ کشی رنگی
  • مقوای ضخیم سفید
  • مقوای نازک سفید
  • چسب مایع یا چسب حرارتی
  • کاغذ معمولی رنگی
  • کاغذهای زرورقی رنگی
  • قیچی کوچک لب گرد
  • مداد رنگی
  • روان نویس مشکی

مراحل ساخت:

در آغاز کار یک تکه مقوای سفید رنگ به صورت مستطیلی با عرض ۴ سانتی متر و یا عرضی مطابق با میزان طول انگشت دست خود برش بزنید. به منظور تعیین کردن طول مستطیل آن را دور انگشت مورد نظر دست خود به صورت لوله در آورده و بعد بخش اضافه آن را برش بزنید.

البته قبل از بریدن میزان کمی اضافه تر در نظر گرفته تا مقوای یک سمت بر روی سمت دیگر قرار گرفته شود. این نقطه اتصال را با استفاده از چسب مایع یا حرارتی بچسبانید تا یک استوانه مقوایی به رنگ سفید بدست آید. این استوانه مقوایی قسمت بدن و سر عروسک شما را شکل می دهد.

نحوه درست کردن عروسک انگشتی در خانه

به اندازه دور استوانه نوار کاغذی زرورقی رنگی برش بزنید. کل سطح استوانه به غیر از ۱.۵ الی ۲ سانتی متر در یک لبه آن را با این زرورق کاغذی و با کمک چسب پوشش دهید. این در واقع به عنوان لباس عروسک می باشد. میزان ۱.۵ الی ۲ سانتی متر بدون پوشش سر این عروسک به حساب می آید.

از مقوای سفید رنگ ضخیمی نواری به صورت مستطیل و به عرض ۱.۵ سانتی متر و طول ۶ سانتی متر برش بزنید. این مستطیل مقوایی در حقیقت دست های عروسک محسوب می شود. هر دو سطح دست های عروسک را به غیر از در نظر گرفتن یک سانتی متر در هر لبه آن با استفاده از کاغذ زرورقی بدنه و با کمک چسب بپوشانید.

سپس با استفاده از روان نویس یا ماژیک مشکی خط های افقی در امتداد نوار و بر روی دو بخش بدون پوشش دستان بکشید. این خطوط در حقیقت نمایشگر انگشت های عروسک می باشد. بخش میانی نوار مستطیلی را پیدا نموده و با زدن چسب مایع به آن محل آن را به لبه بالایی بدنه و سر عروسک بچسبانید.

مراحل ساخت عروسک انگشتی

در گام بعدی ساخت عروسک انگشتی نواری به شکل مستطیل به طول ۲ تا ۳ سانتی متر و عرض ۱.۵ سانتی متر از کاغذ کشی برش زده و یکی از لبه های آن را به صورت ریش ریش در آورید. نوار بدست آمده را با استفاده از چسب مایع به نقطه اتصال سر به بدنه بچسبانید. این نوار در حقیقت یقه عروسک به حساب می آید.

این نوار را با استفاده از کاغذ رنگی معمولی و متناسب با دور سر عروسک با در نظر گرفتن میزان لازم برای روی هم قرار گرفتن آماده نموده و بعد از ریش ریش کردن یک لبه آن به وسیله قیچی سر عروسک را بچسبانید تا به شکل کلاه در آید. به صورت های گوناگون و کاغذ های کشی و معمولی می توانید برای عروسک موردنظر خود مو و یا کلاه های مختلف تهیه نمایید. در نهایت با کمک روان نویس یا ماژیک نوک باریک شروع به طراحی چشم، ابرو، بینی، دهان و به عبارت کلی فرم صورت عروسک خود نمایید. بعد از آن با مداد رنگی مناطق مورد نظر همچون گونه ها و لب را رنگ کنید.

درست کردن عروسک انگشتی با وسایل ساده

در مطلب ارائه شده نحوه ساخت عروسک انگشتی را به دو شیوه مختلف آموزش دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. ضمن اینکه برای عروسک سازی با پارچه و عروسک سازی با جوراب می توانید به این لینک ها مراجعه کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد