hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان > اصفهان؛ زیست‌بوم بی‌نظیر فناوری در کشور

اصفهان؛ زیست‌بوم بی‌نظیر فناوری در کشور

آیین تجلیل از استادان برگزیده دانشگاه اصفهان با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، رئیس و سایر مسئولان و اساتید دانشگاه اصفهان در سالن اجتماعات پیامبر اعظم (ص) برگزار شد و از 66 نفر از اساتید برجسته این دانشگاه تجلیل به عمل آمد.

محمد منزه|معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تجلیل از استادان برگزیده دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی از بهترین نیروهایی که می‌توان از آن‌ها برای رشد دانش و افزایش پژوهش‌های کاربردی برای تبدیل به فناوری استفاده کرد، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره‌های پسادکتری هستند، اظهار کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌های کشورهای درحال‌توسعه یافته به این امر بسیار توجه شده است و در سال گذشته کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشترین تعداد جذب را از میان دانشجویان پسادکتری داشته‌اند. اعتقاد بر این است که موتور علم و فناوری در دوره پسادکتری است، پس باید توان خود را بر این نگاشته تا بتوان از ظرفیت دانشجویان استفاده کرد. او افزود: سالانه حدود ۱۵ هزار دانشجوی فوق دکترا از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند و باید از این ظرفیت علمی استفاده کرد. در حال حاضر به منظور حمایت از فارغ‌التحصیلان دوره پسادکتری در کشور طرح ملی حمایت از پسادکترا در شورای عالی عتف را راه‌اندازی کرده‌ایم و از دانشجویان حمایت خواهیم کرد. معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حوزه نشریات طی سال گذشته بیش از هزار و 400 نشریه مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری به چاپ رسیده که تنها ۷۸۸ مورد آن در حوزه علوم انسانی بوده، گفت: مسئله اصلی این است که فرآیند بین‌المللی سازی این نشریه‌ها به‌درستی انجام نگرفته و با توجه به ظرفیت فراوان در این حوزه باید در جهت نمایی سازی و بین‌المللی سازی نشریات گام برداشت. در سال‌های دهه ۶۰ تعداد مقالاتی که در سطح بین‌المللی منتشر شد به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید؛ اما با تلاش پژوهشگران توانسته‌ایم با تعداد مقالات چاپ شده در سال‌های گذشته در بین کشورهای دنیا جایگاه ۱۵ تا ۱۶ را به دست بیاوریم. صالحی با تأکید بر اینکه روند تبدیل پژوهش‌های کاربردی و علمی به فناوری‌های عمومی در کشور بسیار بالا است، تصریح کرد: این کار در شهر اصفهان به‌درستی و به نحو احسن استفاده شده است و اصفهان بی‌نظیرترین زیست‌بوم فناوری در کشور و شهری نوآور و فناور است که با پیوستگی بین پژوهش و فناوری توانسته است در جهت تحقق شعار سال و حمایت از دانش‌بنیان‌ها گام بردارد. او بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۱۹ انجمن علمی در کشور ایران فعالیت می‌کنند که این رقم بی‌نظیر است و تاکنون در بهترین کشورهای اروپایی نیز این تعداد انجمن علمی وجود ندارد و باید از این انجمن‌ها حمایت کرد. او در خصوص اقدامات در دست اجرا گفت: ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی، ایجاد شبکه علمی کشور، پیگیری و استقرار صندوق شورای عالی عتف، ایجاد ارتباط و انعکاس فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی از طریق شبکه‌های مجازی و صداوسیما از جمله فعالیت‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

شهید مطهری نخستین شخصیت ایفاگر جهاد تبیین در انقلاب اسلامی بود

رئیس دانشگاه اصفهان در آیین تجلیل از استادان برگزیده دانشگاه اصفهان، به بیان ویژگی‌های شاخص شهید مطهری پرداخت و او را اولین کسی دانست که در انقلاب اسلامی نقش جهاد تبیین را به خوبی عمل کرده است. حسین هرسیج ادامه داد: آثار شهید مطهری بر پایه مسئله محوری استوار بود و مسائل مختلف کشور را با همین روش بیان می‌کرد؛ به همین منظور برای کسانی که در جهت جهاد تبیین قدم برداشتند اندیشه‌ها و آثار شهید مطهری یک سرمایه عظیم فکری است. او به بیان مهم‌ترین شاخصه بارز آن شهید که مقابله با تفکر تکفیری و تحجر بود پرداخت و اذعان کرد: امروزه شاهد آن هستیم که برخی از گروه‌های تروریستی تحت عنوان داعش در سرزمین‌های اسلامی تنها به تفکرات خود قائل هستند و مخالفان خود را کافر می‌پندارد، اما شهید مطهری در موقعیت زمانی خود به طور کامل در جهت روشن گری این موضوع گام برداشت. رئیس دانشگاه اصفهان دارا بودن روحیه ایثار و فداکاری را از جمله ویژگی‌های شخصیتی دیگر شهید مطهری دانست و افزود: اگر به دنبال ایجاد تغییر و تحولات جدی در کشور هستیم باید با استفاده از تفکرات آن شهید و بهره‌گیری از ظرفیت دانشمندانی که دارای روحیه ایثار و ازخودگذشتگی هستند به دنبال تحول در جامعه باشیم. او در ارتباط با اهمیت تحقق شعار سال بیان کرد: در حال حاضر مهمترین معضل جوانان فارغ‌التحصیل مسئله بیکاری است و راه‌حلی که رهبر انقلاب اسلامی که در سال جاری برای رفع این معضل بیان کردند شرکت‌های دانش‌بنیان بود تا این شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت دانش جوانان بتوانند اقدامات زیادی انجام دهند. هرسیج ادامه داد: استفاده از راه‌ها و نگرش‌های سنتی برای حل معضل بیکاری جوانان کارساز نخواهد بود و نیاز به نوآوری داریم، به همین منظور از جامعه دانشگاهیان کشور انتظار می‌رود تا تنها به کارهای تحقیقاتی بسنده نکنند و هر یک به نحوی در پیشرفت دانش کشور در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه در حوزه اقتصادی و دانش‌بنیان قدم بردارند. امید است بتوان با بهره‌گیری از ظرفیت علمی و پژوهشی جامعه دانشگاه‌های کشور و به‌کارگیری آن در شرکت‌های دانش‌بنیان بتوان مسائل و مشکلات جامعه را رفع کرد و نه‌تنها در کشور بلکه مشکلات کشور‌های منطقه را شناسایی و در جهت رفع آن گام برداشت. او گفت: در سال‌های گذشته مشکل آب و ریزگردها یکی از مسائل کلانی بوده است که تنها مختص به ایران نبوده و اکثر کشورهای منطقه با آن درگیر بوده‌اند؛ به همین منظور می‌توان این مشکلات را با استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت و توان اساتید و دانشجویان و ارائه راهکارهای مبتنی بر دانش برطرف کرد. لذا از جامعه دانشگاهی کشور انتظار می‌رود که به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی وارد شوند. در ادامه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: در دوران سرآمدی آموزش تمام دانشکده‌های دانشگاه به نحو شایسته به معاونت آموزشی دانشگاه اصفهان همکاری داشته‌اند به‌طوری‌که چندین همایش و جلسه در دانشکده‌های مختلف دانشگاه برگزار شد که می‌توان از برگزاری همایش آموزش الکترونیکی در ایام کرونا و همایش مبتنی بر کارآفرینی و اشتغال در دانشکده علوم تربیتی، جلسات آموزشی مختلف در دانشکده علوم پایه، برگزاری همایش دستاوردهای آموزش الکترونیکی در دانشکده فنی مهندسی و همایش شاگرد پروری در دانشکده ادبیات نام برد. حجت اله سعیدی اظهار کرد: تمام استادان در سال گذشته ایثارگرانه فعالیت خود را در جهت رشد دانش در بین دانشجویان انجام داده‌اند و همه آنان نقش مؤثری در پیشرفت دانشگاه داشته‌اند به همین منظور تمام آنها شایسته تقدیر هستند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد