hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > پرواز پوپک بر فراز شهر زندگی

پرواز پوپک بر فراز شهر زندگی

برگزیدگان نخستین دوره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان (پوپک) همزمان با هفته فرهنگی اصفهان معرفی شدند.

به گزارش اداره ارتباطات معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان، نخستین دوره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان که نام پوپک را برای خود برگزیده، پس از پشت سر گذاشتن دو مرحله داوری آثار به مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان رسید که در پنجمین روز از هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد.

مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان که از زمستان 1400 آغاز به‌کار کرد، پذیرای آثاری از کودکان و نوجوانان 4 تا 18 ساله ایران و سراسر جهان شد که آثار خود را به‌‌صورت مجازی در وب‌سایت مسابقه بارگذاری کردند. در نهایت نزدیک به 2500 اثر به دبیرخانه رسید که پس از یک مرحله داوری، 500 اثر به مرحله دوم راه یافت و داوری مرحله نهایی را نیز عطیه مرکزی، اکبر نیکان‌پور و سید امین مویدی بر عهده داشتند و برگزیدگان در چهار رده سنی معرفی شدند.

کتابخانه مرکزی اصفهان در هفدهمین روز از اردیبهشت ماه 1401 فضای متفاوتی را تجربه می‌کرد؛ کودکان و نوجوانان عاشق نقاشی در ورودی کتابخانه مشغول کشیدن یک نقاشی دیواری بزرگ بودند و پس از ورود به محل اختتامیه هم مهمان فضای کودکانه آن و اجرای قصه‌گویی شدند که قصه هدهد دانا را برای آنها روایت می‌کرد.

در این مراسم احمد قربان‌اف سفیر ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران، عبداله سهرابی دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، رضا پیرپیران مسئول هماهنگی امور نمایندگی‌های وزارت خارجه در داخل کشور و علیرضا سالاریان رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان مهمان علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان به‌عنوان رئیس نخستین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان و سایر مسئولان برگزاری این رویداد شدند.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان و رئیس نخستین دوره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان از تداوم برگزاری این مسابقه خبر داد و گفت: مسابقه بین‌المللی نقاشی پوپک در آینده به‌صورت دوسالانه و با موضوعات جدید برگزار می‌شود.

وی افزود: «شهر من؛ شهر زندگی» به‌عنوان موضوع نخستین دوره مسابقه با این نگاه انتخاب شد که کودکان و نوجوانان نیز در شهر از حق زندگی و حق انتخاب برخوردارند و می‌توانند رویاهای خود درباره شهرشان را نقاشی کنند و این نقاشی‌ها منبع الهامی برای مدیران شهری برای برنامه‌ریزی‌های آینده است. ضمن اینکه اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار کودک انتخاب شده و در مدیریت شهر باید بر نیازهای این قشر نیز تمرکز ویژه داشته باشیم.

مسابقه نقاشی اصفهان میزبان آثار کودکان و نوجوانان پنج قاره‌ جهان

مجتبی شاه‌مرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان و دبیر نخستین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان نیز با اشاره به ارسال آثار از ۲۸ استان ایران و نقاشی‌هایی از ۱۸ کشور از تمام قاره‌های جهان به دبیرخانه مسابقه پوپک، تأکید کرد که در ابتدا انتظار چنین استقبال گسترده‌ای از سوی کودکان و نوجوانان را نداشته ‌است.

به گفته وی، کودکان و نوجوانانی از کشورهای ارمنستان، اسپانیا، آذربایجان، آلمان، آمریکا، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، سریلانکا، سوریه، کانادا، کلمبیا، نیجریه، نیکاراگوئه و هند در این مسابقه نقاشی شرکت کردند.

دبیر نخستین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان با بیان اینکه تمام فرآیند مسابقه و دریافت آثار به‌صورت مجازی و از طریق وب‌سایت مسابقه انجام شد، افزود: پس از انجام فرآیند داوری، در نهایت تصمیم گرفتیم اختتامیه این مسابقه را در هفته فرهنگی اصفهان و به یاد یک نقاش بزرگ، حاج محمدحسین مصورالملکی که جزو افتخارات اصفهان است برگزار کنیم و امیدواریم کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده نیز روزی به نقاشان بزرگی تبدیل شوند و زیبایی‌ها، صلح، دوستی، خوشی، آسمان آبی و زمین سبز را نقاشی کنند و به تمام جهانیان هدیه دهند.

شاه‌مرادی تأکید کرد اگر شور و شوق کودکان و نوجوانان و انگیزه آنها نبود این مسابقه به این شکل برگزار نمی‌شد و از حمایت‌های شهردار اصفهان برای برگزاری آن تشکر کرد.

وی با اشاره به انتخاب «شهر من، شهر زندگی» به ‌‌عنوان موضوع نخستین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان اضافه کرد: دوست داریم اصفهان و تمام شهرهای جهان شهرهایی مناسب زندگی کودکان و نوجوانان باشد و آنها بتوانند استعدادها و علایق خود را به‌خوبی دنبال کنند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان در پایان از انتخاب صد اثر برای برگزاری نمایشگاه فیزیکی و 200 تا 300 اثر برای برگزاری نمایشگاه مجازی در آینده نزدیک خبر داد.

بر اساس بیانیه هیئت‌داوران مسابقه، بیشترین آثار خارجی از کشور ترکمنستان و بیشترین آثار داخلی از اصفهان به دبیرخانه ارسال شده است. همچنین تناسب اثر با سن کودک و نوجوان و خلق اثر بدون دخالت مربی و والدین، میزان ارتباط آثار با موضوع مسابقه، در نظر گرفتن تخیل و خلاقیت در بیان موضوع، نوآوری، ترکیب‌بندی، زاویه‌ دید، تکنیک و بافت در نقاشی و مهارت‌های اجرایی در ارائه اثر ملاک‌های ارزیابی آثار شرکت‌کننده از سوی هیئت‌داوران بوده است.

اسامی برگزیدگان نخستین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان به شرح زیر است:

رده سنی ۴ تا ۶ سال:

نفر اول پریسا حیدری از البرز

نفر دوم لیلیان عباسی از اصفهان

نفر سوم ماهگل حسینی از اصفهان

شایسته تقدیر:

جانان مطوری سبحانی از اصفهان

ترنم محتشم از بجنورد

نیروانا سلیمانی از شاهین‌شهر اصفهان

مهرداد مهنانی از بجنورد

هلیا عزیزی از اصفهان

رده سنی ۷ تا ۹ سال:

نفر اول مائده ایمانی بشارت از همدان

نفر دوم آنیتا مسرتی از تبریز

نفر سوم Mina Marchessa از ارمنستان

شایسته تقدیر:

تسنیم رسولی از اصفهان

آرمین قلی‌زاده نیک از اردبیل

Steven Li از آمریکا

نازنین بیاتی از همدان

سیده الناز میرحسینی از خراسان رضوی

سپهر عباسی از آذربایجان شرقی

رها معتمدی امامی از اصفهان

Avetis Mkrtchyan از ارمنستان

رده سنی ۱۰ تا ۱۳ سال:

نفر اول روزانا اینجقلیان از ارمنستان

نفر دوم عسل عسگرپور از کرج

نفر سوم کیانا خماریان از تهران

شایسته تقدیر:

امیرعلی کاووسی از البرز

Nare Rap از ارمنستان

پریا نیرومندپور از تهران

Aida Shamamya از ارمنستان

عسل اسدی از البرز

سیده سوین موسوی از اردبیل

رده سنی ۱۴ تا 18 سال:

نفر اول Merjen Myradova از ترکمنستان

نفر دوم Oguljeren Guldurdyyeva از ترکمنستان

نفر سوم Selbi Nuryagdyyeva از ترکمنستان

شایسته تقدیر:

Anna Khachaturovar از ارمنستان

Annasoltan Atdayeva از ترکمنستان

Nurmuhammet Berdiyev از ترکمنستان

Shabnam Kazimova از آذربایجان

هلیا حسنعلی پوری‌فرد از تبریز

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد