hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > تاریخ روز جهانی ریشه کنی فقر در تقویم سال1403؛ با تاریخچه

تاریخ روز جهانی ریشه کنی فقر در تقویم سال1403؛ با تاریخچه

1402/12/20 , 08:12
روز جهانی ريشه كنی فقر در تقویم شمسی سال 1403 و میلادی سال جاری با تاریخچه روز جهانی ریشه کنی فقر در ایران و جهان همراه پوسترهای مربوط به آن را برایتان آورده ایم

تاریخ روز جهانی ریشه‌کنی فقر (International Day for the Eradication of Poverty)، 17 اکتبر برابر 26 مهر است. در این مطلب تاریخ دقیق این روز در تقویم شمسی و میلادی سال جاری مرور کرده و تاریخچه آن را مطالعه می کنید:

 

روز جهانی ریشه کنی فقر در تقویم سال 1403 چه تاریخی است؟

تاریخ روز جهانی ریشه کنی فقر در تقویم سال 1403 روز 17 اکتبر 2024 مصادف با روز پنجشنبه 26 مهر است.

تاریخ دقیق روز جهانی ریشه کنی فقر در تقویم شمسی برابر است با :  روز پنجشنبه 26 مهر سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی ریشه کنی فقر در تقویم قمری برابر است با :  روز پنجشنبه 14 ربیع الثانی سال 1446

تاریخ دقیق روز جهانی ریشه کنی فقر در تقویم میلادی برابر است با :  روز پنجشنبه 17 اکتبر سال 2024

 

تاریخچه روز جهانی ریشه‌کنی فقر 

روز جهانی ریشه‌کنی فقر در سال ۱۹۹۲ در سازمان ملل متحد ثبت شد.سابقه برگزاری روز جهانی مبارزه با فقر به سال ۱۹۸۷ و گردهمایی حدود ۱۰۰ هزار نفر در مورد حقوق و آزادی بشر در میدان تروکادرو پاریس برگزار شد، که محل امضای اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ بوده‌است. وریسینسکی، بنیان‌گذار جنبش بین‌المللی ATD Fourth World، و می‌توان به سنگ یاد بود آن اشاره کرد. در سال ۱۹۹۲، چهار سال پس از مرگ وی، سازمان ملل روز ۱۷ اکتبر ۲۵ مهر رسماً روز جهانی مبارزه با فقر را به رسمیت شناخت.

روز جهانی ریشه‌کنی فقرروز جهانی ریشه‌کنی فقر

هدف نامگذاری روز جهانی ریشه‌کنی فقر

هدف از این نامگذاری، به رسمیت شناختن مبارزات فقیرنشینان و رساندن صدای آنها به دولت‌ها و شهروندان عادی است.

تعریف فقر

فقر یا تهیدستی یا تنگدستی، وضعیت نداشتن دارایی مادی یا درآمد کافی برای رفع نیازهای اساسی فرد است.

ریشه واژه فقر

واژه (Pauvre)(poverty) «فقر» از ریشه لاتین Pauper می‌آید که با Paucus و یونانی Pénes (فقیر) و Pénia (فقر) قرابت داشته و با Penia (گرسنه) هم خانواده و با واژه Ponos (درد) و واژه Poiné (مکافات، مجازات) نیز هم خانواده است ولی خویشی دورتری دارد؛ بنابراین «فقر» را در یونانی با واژه aporia (راه به جایی نداشتن) تعریف می‌کنند.

قدمت فقر

فقر، یکی از کهن ترین و ناهنجارترین دردهای زندگی انسان است. این پدیده شوم، عمری به درازنای تاریخ حیات آدمی دارد و از همان آغاز، همواره همزاد بشر بوده و پیوسته جسم و جان و جمله هستی آدمیان را دستخوش تباهی کرده است.  فقر، یکی از کهن ترین دردهای جامعه انسانی است.

روز جهانی ریشه‌کنی فقرروز جهانی ریشه‌کنی فقر 

انواع فقر

فقر مطلق

فقر مطلق به اینکه فرد به نیازهای ابتدایی زندگی دسترسی نداشته باشد، اشاره دارد. یعنی چیزهایی نظیر آب پاکیزه، تغذیه، خدمات بهداشتی، آموزش، پوشاک و سرپناه. امروزه تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۹۰۰ میلیون نفر در جهان در فقرِ مطلق هستند.

 فقر نسبی

فقرِ نسبی به نداشتنِ سطحی معمول یا اجتماعاً پذیرفته از منابع یا درآمد در مقایسه با سایر افراد آن جامعه یا کشور اشاره دارد. در اغلب زمان‌های تاریخ، از آنجا که شیوه‌های سنتی تولید برای تأمین استانداردهای یک زندگی راحت برای همهٔ جمعیت کافی نبودند فقر غالباً اجتناب‌ناپذیر در نظر گرفته می‌شد.

فقر طبیعی

کم داشت یا فقدان ثروت های طبیعی، وجود بیابان های خشک و بی حاصل، کمبود کانی ها و مواد آلی، محاصره در مزرهای نامناسب جغرافیایی، محدود بودن منابع آب و زمین های هموار حاصل خیز و دیگر عواملی که بدون حضور مستقیم و چشمگیر آدمی پدید می آید، در حیطه فقر طبیعی شمرده می شود.

حوادث ناخوشایندی چون سیل، توفان، آفات نباتی، زلزله و خشک سالی نیز که سبب کمبودها و نارسایی های اقتصادی می شوند، از جمله عوامل شکل دهنده فقر طبیعی اند. امروزه بسیاری از کشورهای جهان که از قافله پیشرفت های صنعتی عقب مانده و از منابع عظیم نفتی و معادن غنی نیز بی بهره اند، در زمره رنج دیدگان از فقر طبیعی هستند.

روز جهانی ریشه‌کنی فقرروز جهانی ریشه‌کنی فقر

فقر در جهان

  • گرسنگی در حال حاضر بیشتر از ایدز، مالاریا و سل باعث مرگ انسان‌ها می‌شود.
  • برخلاف تصور عمومی، در حال حاضر غذای موجود در دنیا برای تغذیه کل مردم دنیا کافی است اما مشکل دسترسی به منابع غذایی و نبود بهره‌وری در تولید و توزیع غذا است که باعث می‌شود، با وجود کافی بودن غذای تولیدی در جهان، غذا به بسیاری از افراد «به میزان کافی» یا «اصلا» نرسد.
  • براساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد که چندی پیش منتشر شد، هم اکنون 805 میلیون نفر معادل حدود یک نهم جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند و غذای کافی برای خوردن و تامین سلامتی خود ندارند. در روز جهانی ریشه‌کنی فقر، موضوع گرسنگی از مهمترین موضوعاتی است که به آن پرداخته می‌شود.
  •  آسیا قاره‌ای است که بیشترین تعداد گرسنگان جهان را در مقایسه با سایر قاره‌ها در خود جای داده است. حدود دو سوم گرسنگان جهان در آسیا سکونت دارند. از سوی دیگر در حالی طی چند سال گذشته روند تعداد گرسنگان در جنوب آسیا رو به کاهش بوده که در غرب آسیا، این روند افزایش تدریجی داشته است.
  • منطقه جنوب صحرای آفریقا دارای بالاترین نرخ گرسنگی در جهان است؛ به طوری که در این منطقه، از هر چهار نفر یک نفر از گرسنگی رنج می‌برد.
  • سوءتعذیه عامل 45 درصد از مرگ و میر سالانه کودکان زیر 5 سال است که تعداد این مرگ و میرها به 3.1 میلیون نفر می‌رسد.
  • از هر شش کودک در کشورهای در حال توسعه، یک نفر؛ یعنی مجموعا، معادل ۱۰۰ میلیون نفر در این کشورها، دارای کمبود وزن هستند.
  • اگر زنان کشاورز به همان منابعی که مردان کشاورز دسترسی داشتند، دسترسی می‌داشتند، اکنون تعداد گرسنگان جهان تنها معادل 150 میلیون نفر بود.۶۶ میلیون کودک در سن مدرسه با حالت گرسنگی بر سر کلاس‌های خود حاضر می‌شوند که بیشتر این کودکان در کشورهای در حال توسعه سکونت دارند و فقط ۲۳ میلیون نفر از آنها مربوط به کشورهای آفریقایی می‌شوند.
امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد