hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > تاریخ جشن خام خواری در تقویم سال 1403، تاریخچه و رژیم غذایی

تاریخ جشن خام خواری در تقویم سال 1403، تاریخچه و رژیم غذایی

جشن خام خواری در تقویم ایران روز 15 تیر است. در ادامه تاریخچه جشن خام خواری در ایران باستان و جهان با انواع رژیم های خام گیاه خواری را برای مطالعه شما آورده ایم

جشن خام خواری (Raw food celebration) در تقویم ایران برابر با 15 تیر است. در ادامه تاریخ دقیق جشن خام خواری در سال 1403 به همراه تاریخچه این روز را مطالعه می کنید:

روز جشن خام خواری در تقویم سال 1403 چه روزی است؟

روز جشن خام خواری در تقویم سال 1403 روز جمعه 15 تیر است.

تاریخ و روز جشن خام خواری در تقویم شمسی برابر است با: روز جمعه 15 تیر سال 140
تاریخ و روز جشن خام خواری در تقویم قمری برابر است با: روز جمعه 29 ذی الحجه سال 1445
تاریخ و روز جشن خام خواری در تقویم میلادی برابر است با: روز جمعه 5 جولای سال 2024
جشن خام خواری
 جشن خام خواری 

جشن خام خواری چیست؟

جشن خام خواری به معنای دوری کردن از غذاهای حیوانی و پختنی ها است.

تاریخچه جشن خام خواری در ایران

در تقویم ایران روز 15 تیر مناسبتی جالب به نام جشن خام خواری به ثبت رسیده است که هدف از برگزاری آن پرهیز از خوراک حیوانی و پختنی می باشد این جشن به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، «عمس» یا «غفس» یا «خواره»، جشنی از جشن­ های سُغد باستان بوده است. در تقویم سُغدی برابر با پانزدهمین روز ِماه «بساکنج» است.

تاریخچه جشن خام خواری در جهان

نخستین رژیم های غذایی خام خواری در قرن 19 ابداع شد، به اعتقاد طرفداران رژیم غذایی خام خواری، این رژیم به دوران ما قبل تاریخ تعلق دارد دقیقاً زمانی که هنوز آتش توسط انسانها کشف نشده بود، آنها بر این باورند که دستگاه گوارش انسان مخصوص هضم مواد غذایی خام و سبزیجات مختلف تکامل یافته است.

یکی از طرفداران معروف رژیم خام خواری که جایزه نوبل نیز دریافت کرد زیست شیمیدانی به نام آرتور ویرتانن می باشد، وی ثابت کرد که آنزیم های موجود در غذاهای نپخته به هنگام جویدن ماده غذایی خام در دهان آزاد شده و با دیگر آنزیم های تولید شده در بدن واکنش نشان می دهد و در نهایت گوارش مواد غذایی به بهترین شکل صورت می پذیرد.

رفته رفته و به تدریج در قرن 20 رژیم خام خواری معروف شد و طرفداران بی شماری را به خود اختصاص داد و پس از اینکه پزشکان نیز تایید کردند که رژیم های غذایی حاوی سبزیجات و میوه ها التیام بخش بسیاری از بیماری ها هستند به خاطر همین تا مدت ها رژیم غذایی خام خواری زیر مجموعه ای از رژیم گیاهخواری قرار گرفت تا اینکه رژیم خام خواری در سال 1975 میلادی به خودی خود به عنوان یک رژیم غذایی متفاوت و مستقل از گیاهخواری شناخته شد.

خام خواری
خام خواری

تعریف دقیقی از رژیم خام خواری وجود ندارد و در جاهای مختلف از مواد غذایی متفاوتی استفاده می شود. آنچه بین تمام انواع رژیم های خام خواری مشترک است این است: «به غذایی خام می گویند که آن را بیش از 46 درجه سانتی گراد حرارت نداده و همچنین آن را قبلاً در فریزر قرار نداده باشیم».

در رژیم غذایی خام خواری ، تنها از غذاهای نپخته و غذاهایی که در طبیعت وجود داشته و کسی آنها را آماده مصرف نکرده است استفاده می کنند. در رژیم خام خواری اغلب از انواع میوه، سبزیجات، مغز میوه و دانه آن استفاده می شود.

خام خوار کیست؟

خام خوار به فردی گفته می شود که تنها غذاهای خام مصرف می کند. نکته اینجاست که مصرف چه مقدار از مواد خام سبب می شود که فردی را خام خوار بنامیم. بیشتر متخصصین معتقدند که اگر 75 درصد از غذای مصرفی فردی یا بیش از این مقدار را مواد غذایی خام تشکیل دهند، چنین فردی را می توان خام خوار به حساب آورد.

خام خواران عقیده دارند که :

  • غذاهای خام حاوی آنزیم هایی هستند که عمل هضم غذا را در بدن تنظیم می نمایند.
  • حرارت دادن یا فریز نمودن غذا این آنزیم ها را نابود می کند.
  • مصرف غذا بدون وجود این آنزیم ها در دراز مدت سبب مسمومیت بدن، زیاده روی در مصرف غذا و در نهایت منجر به چاقی می شود.
  • غذاهای خام نسبت به غذاهای پخته، مواد مغذی بیشتری دارند.


خام خواری

خوراکی‌های مصرفی در رژیم خام خواری

غذاهای آن‌ها شامل انواع میوه جات، غذای اصلی آنها سبزیجات و آجیل و خشکبار مانند گردو، پسته، فندق، بادام، انواع جوانه‌ها از قبیل جوانه گندم، عدس، ماش، نخود، سویا و مواد قندی نظیر عسل، کشمش، خرما، انجیر و شکر قهوه‌ای و غیره‌ است که به صورت خام و طبیعی مصرف می‌نمایند که می‌توان آن‌ها را به صورت غذاهای ترکیبی در آورد و مورد مصرف قرار داد. غذاهای غیرگیاهی مانند تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و شیر مصرف نمی‌شود.

پرسش های متداول

جشن خام خواری در سال 1403 چه روزی است؟
جشن خام خواری در سال 1403 روز جمعه 15 تیر است.
خام خواری یعنی چه؟
خام خواری به رژیم غذایی گفته می شود که در آن فرد خام خوار از خوردن غذاهای پخته شده پرهیز کرده و سبزی، میوه و لینیات را بدون گرما دادن و پختن را مصرف می کند.


امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد