hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > علت نامگذاری روز گل و گیاه در 25 خرداد چیست؟ تاریخچه و هدف

علت نامگذاری روز گل و گیاه در 25 خرداد چیست؟ تاریخچه و هدف

روز ملی گل و گیاه روز 25 خرداد است. هدف و تاریخچه این نام گذاری در ایران و جهان، گل ملی ایران و برخی کشورهای دیگر و معرفی انواع نادرترین آنها را آورده ایم.

تاریخ روز ملی و جهانی گل و گیاه

بیست و پنجم خرداد ماه هرسال روز ملی گل و گیاه ( به انگلیسی National Flowers and Plants ) و ۱۵ ژوئن هر سال برابر با روز جهانی گل و گیاه(World Flower and Plant Day) است که با هدف ترویج فرهنگ نگهداری و استفاده درست از گل‌ها وگیاهان برگزار می‌شود.

هدف از نامگذاری روز ملی گل و گیاه

هدف از این نامگذاری، ترویج فرهنگ نگهداری و استفاده درست از گل‌ها و گیاهان در کشور است.

روز ملی گل و گیاه

تاریخچه‌ی روز ملی و جهانی گل و گیاه

اطلاعات دقیقی از اینکه نامگذاری روز ملی گل و گیاه، ایده و فکر چه کسی بوده تاکنون مشخص نشده است. اما چیزیکه مسلم است، عشق و ارادات به گل‌ و گیاه است. از خانواده گل‌ها، با بیش از 400.000 گونه، حتما باید قدردانی کرد. جالب است بدانید که مصری‌ها حدود 2.500 سال قبل از میلاد حضرت مسیح، گل‌ها را درون گلدان می‌گذاشتند و برای قدردانی از زنده‌ها و همینطور یادبود در گذشتگان بکار می‌بردند.

تاریخچه استفاده از گل در جهان

تاریخچه اولیه استفاده از گل مربوط به مصری‌ها است. آنها از گل برای تزئین و زیباسازی میزها و سالن‌های بزرگ استفاده می‌کردند. یونانی‌ها و رومی‌ها نیز بعد از مصری‌ها از گل استفاده‌های زیادی داشته‌اند.همچنین شواهد حاکی از آن است که گیاهان چینی در دوران پیش از میلاد مسیح محبوبیت خاصی داشته و در مراسم‌های مذهبی و طب سنتی از آنها استفاده می‌شده است.

یونانی‌ها نخستین ملتی بودند که برای گل‌های مختلف معانی مشخصی را تعریف و در زندگی خصوصی و اجتماعی خود از آن بهره بردند که پس از آنها، بومی‌ها از این شیوه استقبال کردند و مردم سایر نقاط جهان نیز کم و بیش آن را پذیرفتند.

رسم تقدیم گل در اروپا به‌عنوان هدیه و تحفه، رسمی است که از ایران به کشورهای اروپایی سرایت کرده و این در حالی است که قدمت تقدیم گل در ایران به قدری است که نمی‌توان به‌طور مشخص و دقیق، مبداء آن را یافت. پس از اسلام نیز گل و دسته گل حرمت و اعتبار خود را نه‌تنها نزد مردم حفظ کرد، بلکه ارجمندتر نیز شد.

قدیمی‌ترین سند استفاده از گل در ایران

قدیمی‌ترین سند در رابطه با پیشینه و دسته گل در کشور به گل و غنچه‌های دست داریوش در سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید است که بیشتر از دوهزار و 500 سال قدمت دارد. بنا بر نظر تحلیل‌گران تاریخ، این نقوش، مراسم برپایی جشن نوروز و به گمان برخی، جشن تولد و بر اساس اظهارنظرهای دیگری، مراسم تاج‌گذاری را به نمایش می‌گذارد. این نقوش گویایی از توجه و علاقه ایرانیان نسبت به گل و تقدیم دسته گل به‌عنوان هدیه است.
گلخانه گل های زینتی

اقتصاد و گل و گیاه

خرید و فروش گل و گیاه می‌تواند به اقتصاد جامعه کمک کند. آیا می دانید که سرانه مصرف گل در ایران کمتر از ۱۰ شاخه است؛ در صورتى که این رقم در هلند به ۱۵۰ شاخه مى‏رسد؟ در سال ۸۴ ، در مجموع حدود ۱۵ میلیارد شاخه گل بریده، ۱۲۰ میلیون گیاه گلدان و ۸۰۰ میلیون گیاه بوته‏اى تولید شده است که در مقایسه با مساحت ۴۵۰۰ هکتارى سطح زیر کشت گل‏ها و گیاهان زینتى، رقم بسیار کمى است. این امر، نشانه آن است که مسئولین، باید توجه بیشترى به این امر داشته باشند. پس رواست که تنها به روز ۲۵ خرداد بسنده نکنیم و همه روزهامان، روز گل و گیاه باشد.

صادرات گل در جهان

کشور هلند به واسطه صادرات گل به تمام نقاط دنیا و درآمد زیادی که از این راه به دست می‌آورد یکی از پویاترین اقتصادهای جهان را دارد که سالانه بیش از هفت میلیارد دلار از طریق پرورش گل درآمد کسب می‌کند. این کشور علاوه بر بزرگ‌ترین تولیدکننده گل، بزرگ‌ترین واردکننده گل و گیاه نیز هست. این واردات به منظور پاسخگویی به بازارهایی است که این کشور در دست دارد؛ چرا که برخی گل‌ها در هلند خوب به عمل نمی‌آیند یا تولیدشان مقرون به صرفه نیست.

صادرات گل در ایران

ایران همه ساله مقدار زیادی گل را به کشورهای مختلف جهان همچون امارات متحده عربی، عربستان، انگلستان، عراق، آلمان، هلند، پاکستان، چین، سوئیس، اسپانیا، آذربایجان، کویت، بحرین، ترکمنستان، تایوان، ویتنام و ژاپن صادر می‌کند. ایران در تولید گل و گیاه دارای رتبه ۱۷ و در صادرات آن دارای رتبه ۱۰۷ می‌باشد.

گل‌ها و گیاهان ملی در کشورها

گل ملی نمادی از فرهنگ، تاریخ، تمدن و مذهب هر کشور است. اولین‌بار بیش از ۴۰۰۰ سال پیش مصریان گل نیلوفر آبی را به عنوان گل ملی کشورشان انتخاب کردند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور در جهان دارای گل ملی هستند.

در برخی از کشورها نیز یک درخت نماد ملی گیاهی آن کشور است. گل‌های رز، ارکیده، لاله و یاس بیشتر از سایر گل‌ها به عنوان گل ملی کشورها انتخاب شده‌اند. گل رز از نظر کثرت قرار گرفتن در جایگاه گل ملی مقام نخست را دارد و در ۱۰ کشور آمریکا، انگلستان، ایتالیا، ایران، رومانی، عراق، عربستان سعودی، مراکش، لوکزامبورگ و بلغارستان به عنوان گل ملی انتخاب شده است.

گلدان و گل های رنگی

گل‌ها و گیاهان ملی ایران

در ایران گل نیلوفر آبی، گل رز یا گل محمدی، سروناز و گل لاله گل‌های ملی به شمار می‌روند.

نیلوفر آبی نماد صلح جهانی، عبادت، زیبایی، عشق، کامیابی، حمایت از موجودات زنده و قدرت حاصل خیز بودن زمین است. این گل به عنوان محصول آب‌ها و خورشید و هم چنین مظهر روشنایی نیز شناخته شده است.

گل‌های رز معانی و کاربردهای زیادی دارند اما مهم‌ترین معانی رز عبارتند از:
عشق و علاقه، شرف، زیبایی، تعادل و صبوری، شور و هیجان، هوش و رازآلودگی. همچنین رنگ گل رز در معنا و مفهوم آن نقش مهمی دارد به عنوان مثال رز قرمز نماد عشق، از خود گذشتگی، سلامتی، به یاد هم بودن و شور و اشتیاق است. رز سفید نماد پاکی و خلوص است. رز زرد نشانه محافظت از معشوق در برابر خطرات و عشق بالغانه است. البته گاهی در برخی فرهنگ‌ها مانند ایران، رز زرد نشانه نفرت و کینه نیز می‌باشد. رز صورتی نیز نماد نجابت و متانت است.

سرو نماد آزادی و آزادگی است و در شعر و ادب فارسی نیز صفات بسیاری از قبیل راستین، بلند، سرفراز، سرکش، پابرجای، پایدار برای آن ذکر شده‌است.

در ایران گل لاله سمبل نماد شهید است و دلالت بر شخص ایثارگری دارد که در راه آرمان دینی یا ملی به شهادت رسیده است.

گل های ملی برخی از کشورها

  • ایران : گل رز و گل نیلوفر
  • آرژانتین و اروگوئه : گل فردوسی یا Erythrina Crista-galli
  • استرالیا : آکاسیای طلایی یا Acacia pycnantha
  • بنگلادش : نیلوفر آبی یا water lily
  • اتریش : سپید گوهر آلپ
  • بلژیک : گل شقایق یا Red Poppy
  • برزیل : گل ارکیده یا Cattleya Orchid
  • چین : شکوفه آلو
  • فرانسه : زنبق

کدام گل ها در جهان کمیاب هستند؟

برخی از گل ها در جهان جزو کمیاب ترین گل ها محسوب می شوند. از جمله کمیاب ترین گل ها در جهان عبارتند از :

  • کادوپول (که در واقع شکوفه گیاه کاکتوس است و زادگاه آن سریلانکا می‌باشد. این گل چهره‌ی بسیار زیبایی دارد و در هنگام شب با رنگ سفیدش می‌درخشد؛ همین درخشش سفید گل باعث شده تا به کادوپول لقب ملکه شب را بدهند.)
  • جید وین ( از خانواده نخود و لوبیا است. از آن جایی که این گل در شب درخشان است، گرده افشانی این گل به وسیله‌ی خفاش‌ها انجام می‌شود. هم چنین زادگاه این گل جنگل‌های بارانی فیلیپین است.)
  • شکلات کیهان
  • سایلنس تومنتوزا
  • دمپایی بانوی زرد و بنفش
  • گل ارکیده روح(بومی فلوریدا، کوبا و باهاما است. می‌توان گفت که مهمترین علت شهرت و خاص بودن این گل، شکل ظاهری آن است زیرا درست شکلی شبح مانند دارد.)
  • گل جسد
  • منقار طوطی
  • گل بد بو: که یکی از خطرناک‌ترین گیاهان جهان است و تنها در جنگل‌های اندونزی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد و به خاطر بوی بد آن به این نام نامگذاری شده است.

گران قیمت ترین گل جهان کدام است؟

گران قیمت ترین گل ها در جهان عبارتند از :

  • گل بی قیمت
  • رز ژولیت
  • زعفران
  • شنژن نونگکه ارکید
  • ارکیده کینا بالو طلایی
  • فیکوس 100 ساله
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد