hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان > پاکبانان اصفهان، قربانی تاریکی و سرعت

پاکبانان اصفهان، قربانی تاریکی و سرعت

در شب‌های گذشته کمی از تنهایی در آمده بودند و شاید امنیت جانی‌شان از بابت احتمال بروز تصادف‌های پرسرعت اندکی تأمین شده بود. اگرچه اضافه شدن بار کارشان هم به قیمت این امر تمام شد چرا که معمولا در شب‌های احیا و مراسم‌های خاص به دلیل تردد مردم در ساعات پایانی شب و دم‌صبح نیاز به حضور پاکبانان بیش از پیش احساس می‌شود.

در شب‌های گذشته کمی از تنهایی در آمده بودند و شاید امنیت جانی‌شان از بابت احتمال بروز تصادف‌های پرسرعت اندکی تأمین شده بود. اگرچه اضافه شدن بار کارشان هم به قیمت این امر تمام شد چرا که معمولا در شب‌های احیا و مراسم‌های خاص به دلیل تردد مردم در ساعات پایانی شب و دم‌صبح نیاز به حضور پاکبانان بیش از پیش احساس می‌شود.

حادثه تصادف و فوت چند پاکبان اصفهانی در فاصله کمی از چند ماه اخیر حسابی سروصدا به پا کرده است و باعث شد این چند شب سراغ هر کدامشان می‌رفتیم کاملا از ماجرا خبردار باشند. نخست با یک نفر که مسن‌تر بود و لباس شب رنگ بر تن داشت گفتگو کردیم. گفت: «هر سه ماه یکبار لباس‌های جدید به ما می‌دهند وظیفه شست‌وشو تمیز نگه‌داشتن لباس‌ها با خودمان است اما مشکلی برای شبرنگ‌های لباسمان پیش نمی‌آید.»

در ادامه از ناامنی تردد خودروها گله کرد و گفت: «تنها آموزش شرکت این بوده است که به ما گفته‌اند مراقب باشید ماشین به شما نزند، اما رانندگی‌ها بسیار بد و حتی افتضاح است. ما هرچه رعایت کنیم باز هم امنیت نداریم.»

پاکبان دیگری که 21 سال سابقه فعالیت داشت گفت: «من از ساعت 2 بامداد تا 10 صبح شیفت هستم و در خیابان‌های مرکز شهر بارها مورد ناامنی تصادف و خطر برخورد با خودروهایی که سرعت‌بالا دارند قرار گرفتم.»

پاکبانی که به نسبت جوان‌تر بود دل پردردی داشت و در خصوص تجهیزات ایمنی گفت: «شرکت‌های خصوصی معمولا با کمترین هزینه توقع بیشترین بهره‌وری را دارند و در این شرایط نمی‌توان انتظار چیزی جز لباس شب رنگ را داشت؛ بنابراین بعید است برای خرید چراغ چشمک‌زن اقدامی صورت گیرد.»

درخواست گزارش از شرکت خدمات شهری در کمیسیون تلفیق شورا

در همین راستا با نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نظر به تذکری که در خصوص استفاده دستگاه‌های مکانیزه برای نظافت شهر داشت، گفتگویی انجام دادیم. ابوالفضل قربانی دراین‌باره بیان داشت: من در تذکر خود اشاره داشتم که در آخرین تصادفی که منجر به فوت پاکبان اصفهانی در تاریخ 26 فروردین‌ماه 1401 شد، نخست بررسی شود آیا این پاکبان برای نظافت در آن محل حضور داشته یا برای کار خودش آنجا بوده است. او ادامه داد: از شرکت‌های پیمانکاری شهرداری در این خصوص درخواست داشتیم که برای نظافت بزرگراه‌ها از نیروی انسانی استفاده نکنند. در همین راستا از معاونت خدمات شهری درخواست کرده‌ایم گزارشی در جلسه تلفیق ارائه کند تا وضعیت موجود را بررسی کنیم.

قربانی در واکنش به اینکه خطر تصادف در مرکز شهر نیز برای پاکبانان وجود دارد گفت: قطعا حفظ جان کارگران و افرادی که این مسئولیت خطیر را بر عهده دارند اهمیت دارد و باید نسبت به آن توجه لازم را داشته باشیم بنابراین درصددیم وضعیت را بررسی کنیم.

استفاده از چراغ چشمک‌زن بر لباس پاکبانان

از سوی دیگر با رئیس پلیس راهور استان اصفهان نیز در این خصوص گفتگویی داشتیم و سرهنگ محمدرضا محمدی در این خصوص بیان داشت: درباره عملکرد این پاکبانان دو نکته وجود دارد؛ نخست اینکه ایشان باید با تجهیزات کامل مجهز به وسایل مخصوص فعالیت در تاریکی شب ازجمله لباس شب رنگ و چراغ چشمک‌زن به انجام‌وظیفه خود بپردازند. او افزود: دوم اینکه در صورت استفاده از این تجهیزات کار را تمام‌شده ندانند چون بسیاری از رانندگان حین حرکت، توجه کافی به جلو ندارند و به‌عنوان‌مثال حتی اگر در روبروی آنها پروژکتور هم روشن باشد به علت بی‌توجهی باز هم مرتکب خطا و تصادف می‌شوند. سرهنگ محمدی بیان داشت: ضمن رعایت این نکات پاکبانان باید توسط پیمانکار مربوطه آموزش‌های لازم را ببینند تا حوادث به حداقل برسد.او با بیان اینکه در چند ماه گذشته تصادف‌های منجر به فوت پاکبان‌ها را در اصفهان شاهد بوده‌ایم گفت: در تمام این موارد پاکبانان مذکور هم تجهیزات شب رنگ داشته‌اند و هم اینکه مقصر نبوده‌اند.رئیس پلیس راهور استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه عابران پیاده و موتورسواران در تصادفات آمار آسیب‌پذیری بیشتری دارند اظهار کرد: قانون مربوط به رفتار عابر پیاده وجود دارد و قطعا پیمانکاران نیز به این امر آگاه هستند و زمانی که افراد را برای نظافت در خیابان‌ها مستقر می‌کنند، آموزش‌های لازم را نیز در اختیار ایشان قرار می‌دهند تا خطر کمتری ایشان را حین انجام‌وظیفه را تهدید کند.

رایزنی با پیمانکار تخصصی نظافت اتوبان‌ها

در ادامه رئیس اداره رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان نسبت به نصب چراغ‌های چشمک‌زن روی لباس پاکبانان بیان داشت: نخست اینکه تأمین حفاظت و ایمنی کامل کارکنان خدمات شهری به عهده پیمانکاران است و بر عهده ایشان است که موارد موردنیاز را تأمین و تجهیز کنند اما در موارد که امور بین 3-4 ساعت طول بکشد و موارد ایمنی مانند نگه‌داشتن پرچم و غیره است خودمان از چراغ‌های چشمک‌زن و تجهیزات ویژه برای کارگران استفاده می‌کنیم. رامین میرعسگری در رابطه با استفاده از دستگاه مکانیزه در بزرگراه‌ها بیان داشت: در موارد خاص مانند برداشتن لاشه حیوان و یا جمع‌آوری زباله و پسماندی باشد که در جایی از اتوبان است که صرفا توسط نیروی انسانی قابل انجام است مجبور به استفاده از کارگران هستیم و نیروی مکانیزه در این موارد کارآمد نیست. او بیان داشت: بزرگ‌ترین مشکل ما در بروز حوادث سرعت زیاد ماشین‌ها و استفاده از تلفن در هنگام رانندگی است. میرعسگری اشاره کرد: در حال حاضر 2426 نفر پاکبان غیر از نیروهای فضای سبز در اصفهان فعالیت دارند و در مجموع 5600 کارگر و پیمانکار زیر نظر شهرداری مشغول به کار هستند. او افزود: در اداره خدمات شهری جدا از فضای سبز، با 14 شرکت پیمانکار قرارداد داریم. رئیس اداره رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان 47 دستگاه مکانیزه وجود دارد، گفت: در سال جاری 12 ماشین دیگر به چرخه دستگاه‌های مکانیزه ایمن اداره اضافه خواهد شد و در حال حاضر 60 تا 70 درصد اتوبان‌ها به‌صورت مکانیزه رفت‌وروب می‌شوند اما در شرایط خاص ازجمله بارش برف، هرس درختان و رفت‌وروب کنار اتوبان از نیروی انسانی استفاده می‌شود که این کار در صبح روزهای تعطیل و جمعه‌ها انجام می‌گیرد. میرعسگری بیان داشت: در حال بررسی این موضوع هستیم که نظافت کامل اتوبان‌ها ازجمله تأمین ایمنی و تجهیزاتی مانند چراغ چشمک‌زن را به یک پیمانکار خاص به‌صورت کامل، تخصصی و مجزا برون‌سپاری کنیم. او افزود: هزینه نظافت صرفا مکانیزه سالانه رینگ سوم شهر 10 میلیارد تومان بوده و نظافت کل شهر اعم از مکانیزه و غیره مکانیزه سالانه مبلغ 330 میلیارد تومان هزینه دربردارد.در پایان بیان داشت: در شرایطی که این روزها همه از ایمنی پاکبان‌ها صحبت می‌کنند کسی به مشکل بزرگ ما توجهی ندارد؛ در واقع این ریزش پسماند و زباله در اتوبان‌ها توسط مردم است که مشکل‌ساز شده و باعث می‌شود کارگران برای جمع‌کردن آن گاها جان خود را به خطر بیندازند. اگر مردم در این زمینه کمک بیشتری به ما کنند و رها نکردن زباله در اتوبان‌ها رعایت شود کمتر شاهد بروز این حوادث خواهیم بود. معضل جمع‌آوری زباله و پسماند از وسط اتوبان‌ها، رفت‌وروب‌های شبانه در تاریکی، تجهیزات کار با ایمنی پایین و تهدیدهای جانی از سوی سرعت سرسام‌آور ماشین‌ها در کنار ده‌ها مورد دیگر این روزها بیش از هر زمان دیگر کابوس پاکبانان اصفهان شده است؛ آن‌هم در شرایطی که برخی نه سختی کار دریافت می‌کنند و نه حقوقی که لایق این‌همه زحمتی است که می‌کشند.


امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
مینا عباسپور
مینا عباسپور
خبرنگار

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد