hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > بزرگداشت فردوسی در تقویم سال 1403؛ زندگینامه ابوالقاسم فردوسی

بزرگداشت فردوسی در تقویم سال 1403؛ زندگینامه ابوالقاسم فردوسی

1402/12/15 , 07:23
روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در تقویم سال 1403به شمسی، قمری و میلادی همراه تاریخچه، علت نامگذاری و زندگی نامه شاعر توس را در این مطلب برایتان آورده ایم.

بزرگداشت فردوسی ۲۵ اردیبهشت برای یادبود بزرگ ترین حماسه سرای ایران و سراینده شاهنامه در نظر گرفته شده است. در ادامه تاریخ دقیق این روز در تقویم شمسی سال جاری همراه با زندگی نامه مختصری از حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی را مطالعه می کنید:

روز بزرگداشت فردوسی در تقویم سال 1403چه تاریخی است؟

 روز سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 تاریخ دقیق روز بزرگداشت فردوسی است.


تاریخ روز بزرگداشت فردوسی به شمسی سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت1403
تاریخ روز بزرگداشت فردوسی به قمری ‫‫6 ذی القعهده 1445
تاریخ روز بزرگداشت فردوسی به میلادی Tuesday, 14 May 2024
مناسبت 25 اردیبهشت 1403  روز بزرگداشت فردوسی


روز بزرگداشت فردوسی در تقویم سال 1403 چندشنبه است؟

روز بزرگداشت فردوسی در تقویم سال 1403 روز سه شنبه است.


تندیس فردوسی در میان درختان باغ توس در مقبره اش
تندیس فردوسی در میان درختان باغ توس در مقبره اش

زندگینامه حکیم توس فردوسی

ابوالقاسم حسن پور علی توسی، معروف به ابوالقاسم فردوسی، حماسه سرای بزرگ سرزمین ایران است. بخشی از فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین اعتبار خود را از فردوسی می‌گیرد. متاسفانه آن چنان که باید از جزئیات زندگی فردوسی اطلاعاتی در دست نیست. آنچه که در مورد فردوسی برای همه مردم ایران و جهان آشکار است، جایگاه والا و تاثیرگذار این شاعر گران قدر، در فرهنگ و ادب پارسی است. در تقویم ملی ایران روز ۲۵ اردیبهشت ماه (۱۴ می) را به نام این شاعر نام گذاری کرده اند و مصادف با این روز، جشن های متفاوتی درمجموعه های فرهنگی در سراسر ایران برگزار می‌شود. این روز، روز جهانی فردوسی نیز هست.

زندگی نامه فردوسی

تندیس فردوسی در پوستر نستعلیق شاهنامه
تندیس فردوسی در پوستر نستعلیق شاهنامه


فردوسی در سال ۳۱۹ هجری شمسی، مصادف با ۳۲۹ هجری قمری و ۹۴۰ میلادی در روستای پاژ توس به دنیا آمد. پدر فردوسی در طبران توس دارای مال و اموال و جایگاه مناسبی بود. خانواده فردوسی از دهقانان صاحب زمین و ثروت بودند و به همین دلیل، فردوسی در دوران نوجوانی و جوانی اش در آسایش و راحتی زندگی کرده است.

تمکن مالی فردوسی باعث شد او بتواند دوران نوجوانی و جوانی را صرف مطالعه تاریخ و به دست آوردن علم کند. فردوسی هرچه بیشتر در تاریخ ایران پیش می‌رفت و مطالعه می‌کرد، به داستان ها و افسانه های کهن ایرانی بیشتر علاقه مند می‌شد؛ تا جایی که تصمیم به نوشتن مجموعه ای عظیم از داستان های اساطیری ایرانیان گرفت. دوران کودکی فردوسی با دوران پادشاهی سامانیان هم زمان بود و پادشاهان سامانی به ادبیات ایران علاقه بسیار داشتند.


تندیس فردوسی در حال مشاهده آرامگاهش در توس
تندیس فردوسی در حال مشاهده آرامگاهش در توس

از زمان دقیق ازدواج فردوسی نیز تاریخ مشخصی در منابع ذکر نکرده اند؛ اما پسر فردوسی در سال ۳۵۹ هجری قمری به دنیا آمده است. فردوسی دو فرزند، یک دختر و یک پسر داشته است؛ که پسرش را در زمان حیات از دست داد.

بر طبق روایت های مختلف، فردوسی حوالی سال ۳۹۷ هجری خورشیدی یا ۴۱۱ هجری قمری، جان سپرده است. در شاهنامه نیز به اعداد ۷۶ و ۸۱ سال در مورد عمر فردوسی، اشاره هایی دیده می‌شود. می‌توان از اطلاعات موجود نتیجه گرفت که فردوسی در حدود ۸۰ سال عمر کرده است.

آرامگاه فردوسی کجاست؟

آرامگاه فردوسی امروزه در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر مشهد، در مسیر عبوری به سمت کلات نادری و در نزدیکی شهر تاریخی طبران و بقعه تاریخی هارونیه قرار دارد. روستای پاژ (زادگاه فردوسی)، امروزه با نام روستای فاز شناخته می‌شود. این روستا امروزه در ۲۸ کیلومتری آرامگاه او قرار گرفته است.

بنای آرامگاه فردوسی در توس
بنای آرامگاه فردوسی در توس


فردوسی در سال ۴۱۱ هجری قمری از دنیا رفت. از دفن فردوسی در قبرستان توس ممانعت شد؛ زیرا در آن زمان دفن مسلمانان شیعه را در این قبرستان ممنوع کرده بودند. سرانجام فردوسی را در حیاط خانه خودش دفن کردند و یکی از حاکمان محلی غزنویان، بنایی در محل مقبره فردوسی ساخت. در طول زمان این آرامگاه رو به ویرانی می‌رفت، تا زمان حکومت پهلوی که در طی سال های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۳، به دستور رضا شاه پهلوی و توسط انجمن میراث فرهنگی، بنای آرامگاه فردوسی را کامل بازسازی کردند. در سال ۱۳۱۳ و هم زمان با آیین هزاره فردوسی از بنای جدید آرامگاه فردوسی رونمایی شد. در سال ۱۳۴۸، هوشنگ سیحون، معمار برجسته ایرانی، طراحی آرامگاه را تکمیل کرد و شکل امروزی بنای آرامگاه فردوسی، نتیجه طراحی استاد هوشنگ سیحون است.

نمای داخلی تالار آرامگاه فردوسی با سنگ قبر فردوسی
نمای داخلی تالار آرامگاه فردوسی با سنگ قبر فردوسی

آثار فردوسی

به نظم در آوردن کتاب فردوسی، شاهنامه، در حدود ۳۰ سال به طول انجامید. شاهنامه فردوسی اثری منظوم با بیش از ۶۰ هزار بیت است که سه دوره اساطیری، پهلوانی و تاریخی دارد. در سراسر کتاب شاهنامه، نیک و بد، خیر و شر و حق و باطل، نبردی دائمی دارند.

کتاب شاهنامه فردوسی با جلد نفیس
کتاب شاهنامه فردوسی با جلد نفیس

بنا بر گفته فردوسی، شاهنامه اثری استوار از فرهنگ پارسی است که هم چون کاخی عظیم، پیکر فرهنگ پارسی را تناور نگه خواهد داشت. فردوسی در این دو بیت به مدت زمان نگارش اثر خویش نیز اشاره می‌کند:

بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی

پی افکندم از نظم کاخی بلند که از باد و باران نیابد گزند

شاهنامه سه بخش کلی دارد که سه دوره اساطیری، پهلوانی و تاریخی را شامل می‌شوند. حکیم توس تاریخ ایران باستان از زمان آغاز تمدن ایرانیان تا انقراض حکومت ساسانیان توسط اعراب را در شاهنامه به تصویر می‌کشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد