hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > تاریخ روز بسیج استادان در تقویم 1403 با زندگینامه شهید چمران

تاریخ روز بسیج استادان در تقویم 1403 با زندگینامه شهید چمران

تاریخ روز بسیج اساتید در تقویم سال1403 به شمسی، قمری و میلادی همراه با تاریخچه، علت نامگذاری و زندگینامه شهید دکتر مصطفی چمران را در ادامه برایتان آورده ایم.

روز بسیج استادان در سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و 31 خرداد است.

روز بسیج استادان در تقویم سال 1403 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز بسیج استادان در تقویم سال 143 برابر با روز پنجشنبه 31 خرداد است.


تاریخ روز بسیج استادان به شمسی پنجشنبه 31 خرداد 1403
تاریخ روز بسیج استادان به قمری ‫‫‫‫الخميس، ١٤ ذوالحجه ١٤٤٥
تاریخ روز بسیج استادان به میلادی
Thursday, 20 June 2024
مناسبت 31 خرداد 1403 ️ شهادت مصطفی چمران – روز بسیج استادان

زندگی نامه شهید چمران

مصطفی چمران در سال 1311 شمسی در محله سرپولک، بازار آهنگرهای تهران در خانواده ای مذهبی، فرزندی به دنیا آمد. او دوران ابتدایی را در مدرسه انتصاریه محله پامنار گذراند و دوره متوسطه را در دبیرستان البرز و دارالفنون به پایان رسانید.

چمران با ورود به دانشکده فنی در رشته الکترومکانیک تحصیلات عالی خود را آغاز کرد و به عنوان شاگرد اول این دانشکده فارغ التحصیل و در همانجا به مدت یک سال مشغول تدریس شد. او به سبب علاقه شدیدی که به یادگیری مسائل مذهبی داشت از 15 سالگی در درس تفسیرآیت الله طالقانی و دروس منطق و فلسفه شهید مطهری شرکت داشت و از این رهگذر بهره های فراوانی برد.

چمران به هنگام تحصیل در دانشکده فنی، به عضویت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در آمد و از اعضای فعال این انجمن شد و در جریانات ملی شدن صنعت نفت و مبارزات پس از آن فعالانه شرکت داشت.

در سال 1332 ه. ش با استفاده از بورس تحصیلی دانشجویان ممتاز، جهت ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و در دانشگاه کالیفرنیا، تحصیلات خود را آغاز کرد. چمران با دریافت ممتازترین درجه علمی که همراه با تحسین بسیاری از صاحبنظران بود درجه دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما را اخذ کرد.

پس از واقعه 15 خرداد 1342، تصمیم به مبارزه مسلحانه با رژیم گرفت و به همین منظورعازم مصر شد و مدت دو سال دوره آموزشهای چریکی وجنگهای پارتیزانی را گذراند.

با پیروزی انقلاب اسلامی، دکتر چمران پس از 23 سال دوری از وطن به ایران بازگشت ونخستین گروه ازسپاه پاسداران را در سعدآباد تشکیل داده و به آموزش آنان پرداخت.

دکتر چمران در تاریخ 30 خرداد 1360، یک روز قبل از شهادت خود در اهواز و در جلسه شورای عالی دفاع برای آخرین بار شرکت کرد و پس از آنکه خبر شهادت فرمانده نیروها ی دهلاویه، را در سحرگاه 31 خرداد دریافت کرد به سرعت فرد دیگری را برای فرماندهی انتخاب وبا خود به دهلاویه برد.

او به سمت سوسنگرد به راه افتاد و در پشت نزدیکترین خاکریز درمقابل نیروهای عراقی قرارگرفت. خمپاره ها چپ و راست در اطراف او به زمین می‌خوردند، ناگهان خمپاره ای در نزدیکی او منفجر شد و وی از ناحیه پشت سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

امتیاز: 5 (از 2 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد