hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > تاریخ زادروز فردوسی در تقویم سال 1403؛ زندگینامه حکیم توسی

تاریخ زادروز فردوسی در تقویم سال 1403؛ زندگینامه حکیم توسی

1402/12/21 , 09:49
زادروز فردوسی در تقویم سال 1403 به شمسی، قمری و میلادی همراه با زندگی نامه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی را با این مطلب در اختیارتان قرار داده ایم.

تولد فردوسی 1 بهمن ماه است و اولین روز بهمن سال ۳۱۹ هجری شمسی حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ حکیم سخن، حکیم توس و استاد سخن پا به عرصه وجود گذاشت. در این مطلب تاریه دقیق این روز در تقویم سال جاری به شمسی، قمری و میلادی را بررسی کرده ایم و زدگینامه مختصری از او و آثارش را برای مطالعه شما عزیزان آورده ایم:

زادروز فردوسی در سال 1403 چه تاریخ و روزی است؟

زادروز فردوسی در سال 1403 روز دوشنبه 1 بهمن است.

تاریخ دقیق تولد فردوسی در تقویم شمسی برابر است با : روز دوشنبه 1 بهمن سال 1403

تاریخ دقیق زادروز فردوسی در تقویم قمری برابر است با : روز دوشنبه 20 رجب سال 1446

تاریخ زادروز فردوسی در تقویم میلادی برابر است با :روز دوشنبه 20 ژانویه سال 2025

تاریخ دقیق زادروز فردوسی چند شنبه و چه روزی است؟

تاریخ دقیق زادروز فردوسی دوشنبه 1 بهمن است.

فردوسی

زندگی نامه فردوسی

حکیم ابوالقاسم حسن پور علی توسی (طوسی) نامور به فردوسی (نزدیک به سال 319 تا 397 هجری خورشیدی) در دامنه توس خراسان دیده به جهان گشود و همانجا درگذشت و به خاک سپرده شد. او چکامه سرا و رزم نامه سرایی ایرانی بود که شاهنامه را از نوشتار به سروده در آورد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال 329 هجری قمری برابر با 319 خورشیدی در روستای پاژ در شهرستان توس در خراسان متولد شد. نام او همه جا ابوالقاسم فردوسی ذکر شده است. نام کوچک او را در نوشته های کهن تر حسن نیز نوشته اند. پدرش از دهقانان توس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت. وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می‌پرداخت، به خواندن داستان هم علاقه مند شد.

دهقانان یک طبقه از مالکان بودند که در دوره ساسانیان در ایران زندگی می‌کردند و یکی از طبقات اجتماعی فاصل میان طبقه کشاورزان و اشراف درجه اول را تشکیل می‌دادند و صاحب نوعی “اشرافیت ارضی” بودند.

زندگی آنان در کاخ هایی که در اراضی خود داشتند سپری می‌شد. آن ها به وسیله روستاییان از آن اراضی بهره برداری می‌کردند و در جمع آوری مالیات اراضی با دولت ساسانی و سپس در عهد اسلام با دولت اسلام همکاری می‌کردند.

آغاز زندگی او هم زمان با گونه ای جنبش نو در میان ایرانیان بود که از سده سوم هجری شروع شده و دنباله و اوج آن به سده چهارم رسید و در طی آن تعداد چشمگیری از سرایندگان و نویسندگان پدید آمدند و باعث پایداری زبان پارسی دری شدند.

فردوسی از کودکی در حال مشاهده کوشش های مردم پیرامونش برای پاسداری ارزش های دیرینه بود.

کودکی و جوانی فردوسی در زمان سامانیان سپری شده است. شاهان سامانی از دوستداران ادب فارسی بوده اند.

تاریخ وفات فردوسی را بعضی 411 و برخی 416 هجری قمری نوشته اند. وی را در شهر طوس، در باغی که متعلق به خودش بود، به خاک سپردند.

مهم ترین هدف بزرگداشت فردوسی، حفظ اهمیت یادبود و معرفی هرچه بیشتر این شاعر بزرگ و اثر سترگش در زبان و فرهنگ ایران زمین، بلکه تمام سرزمین های فارسی زبان است.

هر ساله در این روز آیین های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاهها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌گردد و شاهنامه خوانی و بحث و بررسی درباره این حماسه ملی صورت می‌گیرد. این همایش ها و بزرگداشت ها غیر از ایران در کشورهای فارسی زبان دیگری همچون اجیکستان و افغانستان نیز برگزار می‌شود.

امتیاز: 4.4 (از 5 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد