hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > ادیان و مذاهب > تاریخ ولادت فاطمه زهرا و روز مادر تقویم سال 1402 با زندگینامه

تاریخ ولادت فاطمه زهرا و روز مادر تقویم سال 1402 با زندگینامه

تولد حضرت فاطمه و روز مادر در تقویم سال 1402 به شمسی، قمری و میلادی همراه با زندگی نامه حضرت زهرا (س) را در ادامه برایتان آورده ایم:

ولادت حضرت فاطمه و روز مادر در ۲۰ جمادی الثانی است، این روز تنها در تقویم رسمی ایران روز مادر نام گرفته است.

تاریخ ولادت حضرت فاطمه و روز مادر در سال 1402 چه روزی است؟

تاریخ ولادت حضرت فاطمه زهرا و روز مادر در سال 1402 روز چهارشنبه 13 دی است

روز مادر در تقویم شمسی برابر است با: چهارشنبه 13 دی 1402

تاریخ روز مادر در تقویم قمری برابر است با: چهارشنبه ۲۰ جمادی الثانی سال 1445

ولادت حضرت زهرا و روز مادر مادر در تقویم میلادی برابر است با: چهارشنبه 3 ژانویه 2024

تاریخ میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر 1402چند شنبه و چه روزی است؟

تاریخ دقیق میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر 1402 روز چهارشنبه 13 دی است.



تاریخچه روز مادر و روز زن در ایران

در ایران باستان روز زن و روز مادر همزمان با جشن اسفندگان در پنجم اسفندماه بوده است. دلیل انتخاب این روز به عنوان روز مادر یا روز زن این بوده که این روز به عنوان سمبل زمین و بهره وری آن شناخته می‌شد.

در این روز، برای قدردانی مردان به همسرشان هدایای خود را تقدیم می‌کردند. در گاه شماری ایرانی، دوازدهمین ماه از سال و پنجمین روز از هر ماه «اسفند» نام دارد بنابراین در این روز جشن اسفندگان برپا می‌شود.

 در ایران قبل از انقلاب در سال 1357 زادروز فریده قطبی مادر فرح دیبا روز 25 آذر به نام روز مادر نام گذاری شده بود اما بعد از انقلاب در ایران روز مادر، 20 جمادی الثانی زادروز دختر پیامبر اسلام، فاطمه زهرا است. از آنجا که این تاریخ متعلق به تقویم قمری است، این روز طبق تقویم شمسی هر سال در تاریخ دیگری قرار می‌گیرد.


زندگینامه کوتاه حضرت فاطمه زهرا (س)


حضرت فاطمه (س) دختر حضرت محمّد (ص) و ملقّب به زهرا است (به عربی: فاطِمَةُ الزَّهراء بنت محمّد؛ زادهٔ ۲۰ جمادی الثانی بین ۳۵ تا ۴۵ عام الفیل برابر ۱۸ تا ۸ پیش از هجرت در مکّه – درگذشتهٔ ۱۳ جمادی الاول یا ۳ جمادی الثانی ۱۱ هجری قمری در مدینه) دختر حضرت محمّد(ص) و خدیجه، همسر علی بن ابی طالب (ع)، و مادر حسن بن علی (ع)و حسین بن علی (ع) است. او کوچک ترین دختر حضرت محمّد (ص) و تنها فرزندش بود که از خود فرزندانی باقی گذاشت، که به «سید» یا «شریف» مشهورند.


حضرت فاطمه (س) در کودکی مستقیماً زیر نظر پدر و مادرش رشد یافت؛ و جوانی اش را در دوران دشوار کار تبلیغی پدرش گذرانید. فاطمه در محاصرهٔ شعب ابی طالب مادرش را از دست داد. پس از هجرت به مدینه، در سال دوم هجری با علی بن ابی طالب ازدواج کرد و چهار یا پنج فرزند به دنیا آورد. در سال یازدهم هجری، پس از درگذشت پدرش، به دفاع از علی بن ابی طالب در جانشینی محمد پرداخت و خطبهٔ فدکیه را در مسجد پیامبر برای دفاع از حقّ خویش در مورد فدک ایراد کرد. او احتجاج های بسیاری با ابوبکر و عمر کرد، اما این احتجاج ها سودی نبخشید.

در جریان این وقایع، عمر و گروهی از همراهانش به قصد گرفتن بیعت به خانهٔ علی رفته و در آنجا با مقاومت علی و فاطمه و طرفدارانشان روبرو شدند. او نخستین کس از خانوادهٔ محمّد است که پس از محمّد درگذشت. تاریخ درگذشتش را از سی روز تا شش ماه پس از محمّد آورده اند، اما دو قول هفتادوپنج روز و نودوپنج روز رایج تر و معتبرتر است.

محل دفن فاطمه زهرا نامشخص و مورد اختلاف است. با این همه، سه جای محتمل تر است: نخست در روضهٔ نبوی میان قبر و منبر پیامبر، دوم در خانهٔ خود فاطمه زهرا که اکنون در مسجد النبی قرار گرفته است، و سوم در قبرستان بقیع.


پرسش های متداول


میلاد فاطمه زهرا در سال ۱۴۰۲ کیه؟
میلاد فاطمه زهرا در سال ۱۴۰۲ روز چهارشنبه 13 دی 1402 مصادف با 3 ژانویه 2024 میلادی و یا 20 جمادی الثانی سال 1445 قمری است.
روز مادر یا روز زن در سال ۱۴۰۲ کی است؟
روز مادر یا روز زن در سال ۱۴۰۲روز چهارشنبه 13 دی است.
امتیاز: 3.7 (از 3 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد