hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > ادیان و مذاهب > شهادت فاطمه در تقویم 1402؛ پیام و عکسنوشته تسلیت و زندگینامه

شهادت فاطمه در تقویم 1402؛ پیام و عکسنوشته تسلیت و زندگینامه

شهادت حضرت فاطمه زهرا در تقویم سال 1402 به شمسی و قمری با زندگی نامه حضرت فاطمه و شهادتش همراه با متن پیام و عکسنوشته تسلیت برایتان آورده ایم.

شهادت حضرت زهرا در 3 جمادی الثانی است. تاریخ دقیق وفات حضرت فاطمه زهرا در تقویم شمسی 1402 و 1445 قمری و متن و عکس نوشته تسلیت شهادت ایشان را با زندگینامه اش در این مطلب مب خوانید و می بینید: 

تاریخ شهادت حضرت فاطمه در سال 1402 چه روزی است؟

تاریخ شهادت حضرت فاطمه در سال 1402 روز یکشنبه 26 آذر برابر با 3 جمادي الثانيه 1445 است.

شهادت حضرت فاطمه در تقویم شمسی برابر است با: روز یکشنبه 26 آذر سال 1444

وفات حضرت فاطمه در تقویم قمری برابر است با: یکشنبه 3 جمادي الثانيه 1445

تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) در تقویم میلادی برابر است با: یکشنبه 17 دسامبر 2023


شهادت حضرت فاطمه زهرا 1402 چند شنبه و چه روزی است؟

شهادت حضرت فاطمة زهرا 1402 روز یکشنبه 26 آذر است.

عکس نوشته شهادت حضرت فاطمه

‌تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا 1402

شهادت مظلوم هستی فاطمه زهرا
دخت بزرگوار پیامبر اسلام و همسر امیر مومنان را

به تمامی شیعیان تسلیت عرض می کنم

 

پیام تسلیت شهادت حضرت فاطمه 1402

حضرت حیدر به نام فاطمه حساس بود

خلقت از روز ازل مدیون عطر یاس بود

ای که بستی راه را در کوچه ها بر فاطمه

گردنت را می شکست آنجا اگر عباس بود

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد

پروفایل شهادت فاطمه 1401


تسلیت شهادت فاطمه زهرا 1401

بر حاشیه برگ شقایق بنویسید

گل ، تاب فشار در و دیوار ندارد

شهادت مظلومه دو عالم را به شما و خانواده گرامی تسلیت عرض می‌ کنم

پروفایل شهادت فاطمه 1401

عکس نوشته شهادت حضرت فاطمه زهرا  1402 


پروفایل شهادت فاطمه 1401




پروفایل شهادت فاطمه 1401




پروفایل شهادت حضرت فاطمه 1402

پروفایل شهادت فاطمه 1401

استوری شهادت حضرت فاطمه 1402


عکس نوشته شهادت فاطمه 1401 برای استوری





عکس نوشته شهادت فاطمه 1401 برای استوری

اگر مایل به مطالعه نمونه های بیشتر و متنوعی از پیام تسلیت شهادت حضرت فاطمه 1401 هستید با می خواهید عکس نوشته های بیشتری مرتبط با شهادت حضرت زهرا را برای پروفایل و استوری ببینید می توانید مطلب پیام تسلیت شهادت حضرت فاطمه 1401؛ متن و عکس نوشته شهادت زهرا را بخوانید.

 


زندگینامه حضرت فاطمه (س)

 فاطمه در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد.


نام، القاب، کنیه‌ها

نام مبارک آن حضرت، فاطمه (علیها السلام) است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، نیز ذکر شده است.

فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده می‌باشد و علت این نامگذاری بر طبق احادیث نبوی، آنست که: پیروان فاطمه (علیها السلام) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.

زهرا به معنای درخشنده است و از امام ششم، امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که: "چون دخت پیامبر در محرابش می‌ایستاد (مشغول عبادت می‌شد)، نورش برای اهل آسمان می‌درخشید؛ همانطور که نور ستارگان برای اهل زمین می‌درخشد."

صدّیقه به معنی کسی است که به جز راستی چیزی از او صادر نمی شود؛طاهره به معنای پاک و پاکیزه، مبارکه به معنای با خیر و برکت، بتول به معنای بریده و دور از ناپاکی، راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی کنیه‌های فاطمه (علیها السلام) نیز عبارتند از ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها و... 

مادر و پدر

 نام پدر فاطمه (س) محمد بن عبدالله (ص) است که و مادرش حضرت خدیجه دختر خویلد، از زنان بزرگ و شریف قریش بوده است.

ولادت

فاطمه (علیها السلام) در سال پنجم پس از بعثت(2) و در روز 20 جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد.


ازدواج و فرزندان آن حضرت

امام علی (علیه السلام) از خواستگاران فاطمه (علیها السلام) بود و حضرت رسول بنا بر آنچه که ذکر گردید، به امر الهی با این وصلت موافقت نمود.ثمره این ازدواج مبارک، 5 فرزند به نامهای حسن، حسین، زینب، ام کلثوم و محسن (که در جریان وقایع پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سقط شد)، بود.


شهادت حضرت زهرا (س)

در مورد تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چند روایت وجود دارد که بنا بر روایتی ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) در ۱۳ جمادی الاولی (که نظر اهل سنت نیز بر همین تاریخ است) و به روایت مشهورتری ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) مطابق با روز سه شنبه سوم جمادی الثانی در سال یازدهم هجری -در حالی که ۱۸ سال بیشتر از عمر مبارکشان نمی‌گذشت- است.

در «کشف الغمه» و غیر آن روایت کرده‌اند که، چون وفات حضرت زهرا (س) نزدیک شد، اسماء بنت عمیس را فرمود که آبی بیاور که من وضو بسازم، پس وضو ساخت و به روایتی غسل کرد نیکوترین غسل‌ها و بوی خوش طلبید و خود را خوشبو گردانید و جامه‌های نو طلبید و پوشید و فرمود که "ای اسماء جبرئیل در وقت وفات پدرم چهل درهم کافور آورد از بهشت، حضرت آن را سه قسمت کرد یک حصه برای خود گذاشت و یکی از برای من و یکی از برای علی (ع)، آن کافور را بیاور که مرا به آن حنوط کنند."، چون کافور را آورد فرمود که نزدیک سر من بگذار پس پای خود را به قبله کرد و خوابید و جامه بر روی خود کشید و فرمود که "ای اسماء ساعتی صبر کن بعد از آن مرا بخوان اگر جواب نگویم علی (ع) را طلب کن، بدان که من به پدر خود ملحق گردیده‌ام"، اسماء ساعتی انتظار کشید بعد از آن، آن حضرت را ندا کرد و صدایی نشنید، پس گفت:‌ ای دختر مصطفی، ای دختر بهترین فرزندان آدم، ای دختر بهترین کسی که بر روی زمین راه رفته است، ای دختر آن کسی که درشب معراج به مرتبه «قابَ قَوْسَین اَوْ اَدْنی» رسیده است، چون جواب نشنید جامه را از روی مبارکش برداشت دید که مرغ روحش به ریاض جنّات پرواز کرده است پس بر روی آن حضرت افتاد آن حضرت را می‌بوسید و می‌گفت: چون به خدمت حضرت رسول (ص) برسی سلام اسماء بنت عمیس را به آن حضرت برسان؛ در این حال حضرت امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) تشریف آوردند.



در روایت دیگر است که اسماء گریبان خود را چاک زد و از نزد فاطمه (ع) بیرون شد، حسنین (علیهما السلام) او را ملاقات کردند فرمودند:‌ ای اسماء، مادر ما کجا است؟ اسماء سکوت کرد، آن دوبزرگوار داخل بیت شدند و دیدند که مادرشان خوابیده است، حضرت امام حسین (ع) نزدیک شد و حرکت داد آن حضرت را دید که از دنیا رفته است «فَقالَ یا اَخا آجَرَ اللّه فی الْوالِدَة؛ گفت:‌ ای برادر؛ خدا اَجر دهد تو را در مصیبت مادر.» پس امام حسن (ع) خود را روی مادر افکند.

مردم مدینه پس از آگاهی از شهادت فاطمه زهرا (س)، در اطراف خانه آن بزرگوار جمع گشتند و منتظر تشییع و تدفین فاطمه (س) بودند، اما اعلام شد که تدفین حضرت زهرا (س) به تأخیر افتاده است؛ لذا مردم پراکنده شدند. هنگامی که شب فرا رسید و چشمان مردم به خواب رفت، امام علی (ع) بنا بر وصیت فاطمه (س) و به دور از حضور افراد، به غسل بدن مطهر و رنج دیده همسر خویش پرداخت و سپس او را کفن نمود.

هنگامی که از غسل دادن او فارغ شد، به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) که در زمان شهادت مادر هر دو کودک بودند. امر فرمود تا عده‌ای از صحابه راستین رسول خدا (ص) را که البته مورد رضایت فاطمه (س) بودند و تعدادشان از هفت نفر بیشتر نمی‌شد، خبر نمایند تا در مراسم تدفین آن بزرگوار شرکت کنند.


پس از حضور صحابه، امیر المومنین (ع) بر حضرت زهرا (س) نماز گزارد و سپس در میان حزن و اندوه کودکان خردسالش که مخفیانه در فراق مادر جوان خویش گریه می‌نمودند، به تدفین فاطمه (س) پرداخت.

هنگامی که تدفین حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) به پایان رسید، رو به سمت مزار رسول خدا (ص) نمود و گفت: سلام بر توای رسول خدا، از جانب من و از دخترت؛ آن دختری که بر تو و در کنار تو آرمیده است و در زمانی اندک به تو ملحق شده. ای رسول خدا، صبر و شکیبایی‌ام از فراق حبیبه‌ات کم شده، خودداریم در فراق او از بین رفت... ما از خداییم و بسوی او باز می‌گردیم... به زودی دخترت، تو را خبر دهد که چه سان امتت فراهم گردیدند و بر او ستم ورزیدند. سرگذشت را از او بپرس و گزارش را از او بخواه که دیری نگذشته و یاد تو فراموش نگشته... "

بنا بر روایتی حضرت علی (ع) بر دور قبر حضرت زهرا (س) هفت قبر دیگر ساخت که ندانند قبر آن حضرت کدام است. و به روایتی دیگر، چهل قبر دیگر را آب پاشید که قبر آن مظلومه در میان آن‌ها مشتبه باشد، و به روایت دیگر قبر آن حضرت را با زمین هموار کرد که علامت قبر معلوم نباشد. این‌ها برای آن بود که عین موضع قبر آن حضرت را ندانند و بر قبر او نماز نکنند و خیال نبش قبر آن حضرت را به خاطر نگذرانند و به این سبب در موضع قبر آن حضرت اختلاف واقع شده است.

بعضی گفته‌اند که در بقیع است نزدیک قبور ائمه بقیع (علیهما السلام) و بعضی گفته‌اند ما بین قبر حضرت رسول (ص) و منبر آن حضرت مدفون است؛ زیرا که پیامبر اسلام (ص) فرمودند: "ما بین قبر من و منبر من باغی است از باغ‌های بهشت و منبر من بر دری است از درهای بهشت"؛ و بعضی گفته‍اند که حضرت علی (ع)، حضرت زهرا (س) را در خانه خود دفن کردند.


پرسش های متداول

تاریخ دقیق شهادت فاطمه زهرا در سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟
تاریخ دقیق شهادت فاطمه زهرا در سال ۱۴۰۲ روز یکشنبه 26 آذر 1402 مصادف با 17 دسامبر 2023 میلادی و یا 3 جمادی الثانی سال 1445 قمری است.
روز شهادت حضرت فاطمه در سال 1402 تعطیل است؟
روز شهادت حضرت فاطمه در سال 1402 یکشنبه 26 آذر تعطیل است.


سخن آخر

در این مطلب به تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه در تقویم شمسی 1401 پرداختیم، سپس متن و عکسنوشته تسلیت سالروز شهادت آن حضرت و در پایان چکیده ای از زندگینامه حضرت را برایتان آوردیم. 


امتیاز: 3.4 (از 8 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد