hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > ادیان و مذاهب > تاریخ روز شهادت امام حسن مجتبی در تقویم 1403؛ با زندگینامه

تاریخ روز شهادت امام حسن مجتبی در تقویم 1403؛ با زندگینامه

شهادت امام حسن مجتبی در تقویم شمسی سال 1403 و سال قمری جاری با زندگی نامه کریم اهل بیت از تولد تا امامت و شهادتش را در ادامه برای شما عزیزان آورده ایم:

شهادت امام حسن مجتبی 28 صفر است. امام حسن دومین امام شیعیان است که 15 ماه رمضان در مدینه منوره، دیده به جهان گشود و در 28 صفر سال پنجاه هجری قمری به شهادت رسید.

تاریخ شهادت امام حسن مجتبی در تقویم سال 1403 چه روزی است؟

تاریخ شهادت امام حسن مجتبی در تقویم سال 1403، روز دوشنبه 12 شهریور و تعطیل رسمی است.

تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در تقویم شمسی برابر است با :

۱۴۰۳/۰۶/۱۲

دوشنبه – ۱۲ شهریور ۱۴۰۳

تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در تقویم قمری برابر است با :

۱۴۴۶/۰۲/۲۸

الاثنین‬ – ۲۸ صفر ۱۴۴۶

تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در تقویم میلادی برابر است با :

۲۰۲۴-۰۹-۰۲

Monday – 2024 September 02

شهادت امام حسن مجتبی 1403 چند شنبه و چه روزی است؟

شهادت امام حسن مجتبی 1403 روز دوشنبه 12 شهریور 1403 است.

شهادت امام حسن مجتبی
شهادت امام حسن مجتبی

زندگینامه امام حسن مجتبی

ولادت

امام حسن (ع) در 15 ماه رمضان سال سوّم هجرت در مدینه تولد یافت. وی نخستین پسری بود که خداوند متعال به خانواده علی و فاطمه عنایت کرد.

 رسول اکرم (ص) بلافاصله پس از ولادتش، او را گرفت و در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. سپس برای او گوسفندی قربانی کرد، سرش را تراشید و هموزن موی سرش - که یک درم و چیزی افزون بود - نقره به مستمندان داد. پیامبر (ص) دستور داد تا سرش را عطرآگین کنند و از آن هنگام آیین عقیقه و صدقه دادن به هموزن موی سر نوزاد سنت شد. این نوزاد را حسن نام داد و این نام در جاهلیت سابقه نداشت. کنیه او را ابومحمّد نهاد و این تنها کنیه اوست.

القاب امام

لقب های او: سبط، سید، زکی، مجتبی است که از همه معروفتر (مجتبی) است.


آغاز امامت ۱۰ ساله امام دوم شیعیان 

آن حضرت (ع) در سن ۲۷ سالگی و پس از حادثه دهشتناک ضربت خوردن پدر ارجمند خود امام علی (ع) در مسجد کوفه و شهادت ایشان در ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری قمری، به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت (ع) به مقام امامت رسید.

مدت امامت آن حضرت (ع) ۱۰ سال به طول انجامید و نزدیک به ۶ ماه هم به اداره امور مسلمین پرداخت. در این مدت معاویه که دشمن سرسخت امام علی (ع) و خاندان آن امام همام (ع) بود و سال ها به طمع خلافت (در آغاز به بهانه خون‎خواهی عثمان و در آخر آشکارا به طلب خلافت) جنگیده بود، به عراق مقر خلافت امام حسن (ع) لشکر کشید و جنگ را آغاز کرد.

پس از شهادت امام علی (ع) و سخنرانی امام حسن (ع) در مسجد کوفه، همه مردم کوفه، مدائن، عراق، حجاز و یمن، با شوق و رغبت با ایشان بیعت کردند، جز معاویه که خواست از راهی دیگر برود و با آن حضرت (ع) همان رفتاری را پیش گیرد که با پدرش امام علی (ع) در پیش گرفته بود.
زندگینامه امام حسن مجتبی
زندگینامه امام حسن مجتبی

پذیرش صلح تحمیلی با معاویه

بالاخره همان عواملی که امام علی (ع) و سپاهش را در مقابل معاویه متوقف ساخت، دوباره کارساز شد و صلح را بر امام حسن (ع) تحمیل ساخت و وضعی برای امام دوم شیعیان (ع) پیش آمد که جز صلح با معاویه، راه حل دیگری نمانده بود. البته امام حسن (ع) مقاومت زیادی کرد، ولی موقعی تن به صلح داد که یارانش از پیرامونش متفرق شدند و او را تنها گذاردند.


حرکت از کوفه به مدینه

امام حسن (ع) پس انجام صلح تحمیلی با معاویه، حکومت کوفه را رها کرد و بعد از چند روزی، آماده حرکت به مدینه شد. معاویه هم به این ترتیب، خلافت اسلامی را در زیر تسلط خود آورد، وارد عراق شد و در سخنرانی عمومی رسمی، شرایط صلح را زیر پا نهاد.

معاویه، آن حضرت (ع) را نیز به حال خود رها نکرد و با تمام توان و با جاسوسان و عمال خود، امام مجتبی (ع) را زیر نظر گرفت و از هر راه ممکن، سخت ترین فشار و شکنجه را بر اهل بیت (ع) و شیعیان ایشان روا داشت.
امام حسن (ع) در تمام مدت امامت خود که ۱۰ سال طول کشید، در نهایت اختناق زندگی کرد و هیچ گونه امنیتی نداشت، حتی در خانه خود نیز در آرامش نبود.
شهادت امام حسن مجتبی

شهادت امام حسن (ع)

آن امام همام (ع) سرانجام در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری قمری و در سن ۴۷ سالگی، به اغواء و تحریک معاویه و به دست همسر خود (جعده)، بواسطه آب زهرآلودی مسموم شد و به شهادت رسید.

پیکر مطهر آن حضرت (ع) به دلیل توطئه و مخالفت دشمنان برای دفن در مسجد پیامبر (ص) در مدینه، در قبرستان بقیع دفن گردید که حتی دشمنان و بدخواهان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، از تیرباران بدن مبارک و تابوت آن حضرت (ع) هم دریغ نکردند و قریب به ۴۰ تیر بر آن بدن پاک و نورانی و تابوت حامل آن زدند.

پرسش های متداول

شهادت امام حسن مجتبی 1403 چه روزی است؟
شهادت امام حسن مجتبی 1403 روز دوشنبه 12 شهریور است.
آیا روز شهادت امام حسن مجتبی 1403 تعطیل است؟
بله، روز شهادت امام حسن مجتبی 1403 روز دوشنبه 12 شهریور و تعطیل است.
شهادت امام حسن مجتبی چه روزی است؟
شهادت امام حسن مجتبی روز 28 ماه صفر است که در سال 1403 روز دوشنبه 12 شهریور است.



جمع بندی

تاریخ شهادت امام حسن مجتبی را به طور دقیق از تقویم قمری و برابر با تاریخ شمسی آن برایتان آوردیم و در ادامه نیز مرور کوتاهی بر زندگینامه کریم اهل داشتیم.

امتیاز: 5 (از 2 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد