hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > تاریخ روز داروسازی در تقویم سال 1403 با تاریخچه آن در ایران

تاریخ روز داروسازی در تقویم سال 1403 با تاریخچه آن در ایران

تاریخ روز داروسازی در تقویم سال 1403 به شمسی، قمری و میلادی همراه علت نامگذاری روز داروساز و تاریخچه نخستین داروخانه ایران را در ادامه برایتان آورده ایم.

روز داروساز در ایران ۵ شهریور و و در سالروز زادروز محمد زکریای رازی است. در ادامه اطلاعاتی از روز داروسازی در تقویم سال 1403 را بخوانید:

تاریخ بزرگداشت زکریای رازی در سال 1403 چه روزی است؟

تاریخ دقیق بزرگداشت زکریای رازی و روز داروساز در سال 1403 روز دوشنبه 5 شهریور است.

تاریخ دقیق روز داروساز در تقویم شمسی برابر است با: روز دوشنبه، ۰۵ شهریور ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روز داروساز در تقویم قمری برابر است با: روز دوشنبه 22 صفر سال 1446

تاریخ دقیق روز داروساز در تقویم میلادی برابر است با: روز دوشنبه 26 آگوست سال 2024

روز داروسازی 1402 گرامی باد
روز داروسازی

تاریخ دقیق بزرگداشت زکریای رازی 1403 چند شنبه و چه روزی است؟

روز دوشنبه 5 شهریور 1403 روز بزرگداشت زکریای رازی است.

روز داروساز در تقویم ایران کی است؟

روز داروساز در تقویم ایران پنجم شهریور ماه مصادف با زادروز زکریای رازی دانشمند و شیمی دان قرن سوم است. رازی از نخستین افرادی است که از دانش شیمی در علم پزشکی استفاده کرد، به همین دلیل او را پدر داروسازی و شیمی کاربردی نیز می‌نامند.

Pharmacist Day
روز داروساز


تاریخچه نام گذاری روز داروساز در ایران

جامعه داروسازان ایران از سال ۱۳۵۴ تعیین روزی به نام روز داروساز را دنبال می‌کرد. تعیین تولد زکریای رازی به عنوان روز داروساز نخستین بار در ایران توسط یکی از دانشیاران دانشکدۀ داروسازی تهران انجام شد و در سال ۱۳۵۵ برای نخستین بار روز ۵ شهریور توسط جامعۀ داروسازان ایران به عنوان روز داروساز نامگذاری شد. سال بعد و در روز ۵ شهریور ۱۳۵۶ در باشگاه دانشگاه تهران مراسمی بدین مناسبت برگزار شد و همچنین از تمبری که بدین مناسبت طراحی شده بود رونمایی گردید با این حال این روز در تقویم درج نشده بود و رسمیت نداشت. پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و در زمان ریاست جمهوری علی خامنه ای، هیأت مدیرۀ جامعۀ داروسازان ایران در دیدار با وی خواهان نامگذاری رسمی این روز به نام روز داروساز شد. جامعۀ داروسازان که به انجمن داروسازان ایران تغییر نام داده بود، برای سال های متوالی این مطالبه را از طریق کاتبه با شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرد، اما همواره با مخالفت این شورا مواجه می‌شد.

با این حال در سال ۱۳۷۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد تعیین روزی به نام داروساز و درج آن در تقویم موافقت نشان داد. در جلسۀ ۴۵۰ این شورا به تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۷۸ روز تولد زکریای رازی به عنوان روز داروساز در نظر گرفته شد. این تصمیم طی نامه ای به شمارۀ (۲۶۱۲. دش) به تاریخ ۵ آبان ۱۳۷۸ جهت درج در تقویم رسمی حکومت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.این مناسبت متعاقباً برای نخستین بار در تقویم سال ۱۳۷۹ جمهوری اسلامی ایران درج شد.

نخستین داروخانه در ایران

اولین داروخانه با داروهای گیاهی در سال ۱۲۲۷ شمسی در مریض خانه دولتی که توسط امیرکبیر تأسیس شد دایر شد، نخستین داروخانه به سبک جدید نیز توسط شوربن آلمانی معلم داروسازی دارالفنون در خیابان ناصر خسرو تاسیس شد.


پرسش های متداول

روز داروساز 1403 کی هست؟
روز داروساز 1403 روز دوشنبه ۵ شهریور است.


امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد