hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > طرز نگهداری گل شاه پسند از آبیاری تا آفت ها و تکثیر

طرز نگهداری گل شاه پسند از آبیاری تا آفت ها و تکثیر

طرز نگهداری گل شاه پسند در زمستان و تابستان با شرایط آبیاری و تکثیر و علت پژمرده شدن گل شاه پسند تا مشکلات آنرا می خوانید.

گل شاه پسند گیاهی چند ساله و برگ ریز با نام علمی Lantana camara می باشد که یک درختچه بسیار زیبا است و بومی مناطق اروپا، آمریکا و آسیا می باشد

 گل های گیاه شاه پسند بسیار خوش رنگ و چشمگیر هستند و به رنگ های بنفش، سفید، قرمز، صورتی و هلویی وجود دارند که در فصل بهار و پاییز شکوفا می شوند

 شاه پسند دارای بیش از 250 گونه از گل های خالص و ترکیبی می باشد که نمونه های خالص آن به ندرت یافت می شوند

 گل شاه پسند اسم مستعار دیگری به نام اشک های آیزیس الهه یونانی ازدواج و طبیعت دارد و در فصل بهار از این گل برای زیباسازی شهر استفاده می شود

 گل شاه پسند


روش نگهداری گل شاه پسند

 شاه پسند نیز مانند هر گل و گیاه دیگری یک سری نیازهای طبیعی و فاکتورهای رشد را برای زنده ماندن و رشد کردن دارد که این نیازها شامل موارد زیر هستند.

 نحوه آبیاری گل شاه پسند

 شاه پسند نسبت به آبیاری نیاز به توجه بیشتری دارد و اگر گیاه شما جوان است باید همیشه خاک آن را مرطوب نگهدارید اما اگر گل شما بالغ است می توانید آبیاری آن را متعادل کنید.

 برخی از گونه های گل شاه پسند متعلق به مناطق خشک یا مدیترانه ای هستند و توانایی تحمل دوره های کوتاه کم آبی و خشکی را دارند اما برخی دیگر از گونه ها این خاصیت را ندارند بنابراین بسیار مهم است که هنگام خرید شاه پسند از فروشنده نوع شاه پسند خود را در مورد تحمل کم آبی پرس و جو کنید.

 آبیاری بیش از حد شاه پسند شما را با بیماری های قارچی رو به رو می کند و کم آبی گیاه شما را خشک و آن را در معرض آفاتی همچون کنه تارعنکبوتی قرار می دهد.

 برای پیشگیری از شرایط فوق زمانی که چند سانت از خاک گلدان خشک شد برای آبیاری آن اقدام کنید و طبیعتا نیاز به آبیاری در فصول گرم بیشتر از فصل سرد خواهد بود.

نور مناسب گل شاه سپند


 شاه پسند گیاهی پر توقع در مورد نور است و حداقل به 8 ساعت نور خورشید برای رشد و گلدهی احتیاج دارد و نیازمند تابش مستقیم آفتاب است و بهتر است این تابش در ساعاتی که آفتاب سوزان نیست باشد

 گل شاه پسند

خاک مناسب گل شاه پسند

 خوشبختانه گل شاه پسند نسبت به نوع خاک حساسیت چندانی ندارد و فاکتور مهم در نوع خاک داشتن زهکش مناسب آن است.

 شاه پسند در خاک سنگین دچار پوسیدگی رسیشه خواهد شد پس اگر خاک آن سنگین است با افزودن، شن، خاکبرگ، کمپوست و… خاک آن را سبک کنید.

 دما و رطوبت مناسب گل شاه پسند

 شاه پسند نسبت به رطوبت و دمای محیط نیز زیاد حساس نمی باشد و معمولا در هر نوع آب و هوایی رشد می کند.

 باید گفت که گرمای بیش از حد می تواند گل شما را ضعیف کند و بهتر است آن را از گرمای سوزان تابستان در امان نگهدارید و اگر آن را در باغچه کاشته اید برای آن سایه بان درست کنید.

 تمام شرایط لازم نگهداری گل شاه پسند.

گل شاه پسند

 کوددهی گل شاه پسند

 یکی دیگر از مزایای نگهداری گل شاه پسند این است که نیازی به کوددهی پیوسته و شدید ندارد و کافی است در فصل رشد ماهانه یکبار آن را تقویت کنید.

 برای کوددهی شاه پسند بهتر است از کودهایی که به تدریج آزاد می شوند و کودهای حلال در آب استفاده کنید همچنین می توانید از الیاف طبیعی در خاک آن استفاده کنی.

روش تکثیر گل شاه پسند

 

تکثیر گل شاه پسند بسیار آسان است و شما می توانید این گل را به راحتی از طریق قلمه تکثیر کنید و ابتدا باید یک قمله بین 8 تا 10 سانت از ساقه گیاه بگیرید.

 برگ هایی پایینی قلمه را بچینید و در بستر رشد اولیه با مخلوط 4 قسمت کمپوست، 2 قسمت پیت ماس، 1 قسمت پرلیت و 1 قسمت ورمیکولیت بکارید.

 خاک گلدان را همواره مرطوب نگهدارید و روی آن را یک پلاستیک شفاف بکشید تا رطوبت آن حفظ شود و پس گذشت چند هفته گیاه شما رشد خواهد کرد و می توانید آن را در گلدان اصلی بکارید.

 گل شاه پسند

 

آفات گل شاه پسند

 مهم ترین آفات گل شاه پسند سفیدک سطحی و کنه تارعنکبوتی هستند اگرچه آفات حشره نیز می توانند به این گیاه حمله کنند اما می توانید با اسپری کردن سموم دفع آفات یا محلول صابون حشره کش به راحتی آفات آن را از بین ببرید.

 

بیماری های گل شاه پسند

بیماری های قارچی همچون پوسیدگی ریشه و لکه برگی نیز در اثر خاک نامناسب سنگین، آبیاری بیش از حد، عدم زهکش و… نیز می توانند گل شاه پسند را تهدید کنند.

در مقابله با این بیماری ها بهتر است آبیاری را متوقف، خاک و زهکش را اصلا، قسمت های آسیب دیده ریشه و بوته را قیچی و در نهایت گیاه را با قارچ کش سمپاشی کنید.

 

گل شاه پسندعلت علفی شدن گل شاه پسند

 اگر گل شاه پسند شما دچار رشد علفی بیش از حد و پراکنده شدن گل ها و کم شدن گلددهی شده است علت اصلی آن سایه بیش از حد و کمبود نور است.

 علت زرد شدن برگ ها و پلاسیده شدن گل

 خاک نامناسب، آبیاری بیش از حد و عدم زهش علت زرد شدن برگ ها، عدم گلدهی و پلاسیده شدن گل شاه پسند است که در اثر بیماری های قارچی رخ می دهد.

 گل شاه پسند

 

علت تیره شدن گل ها و برگ

 سرمای یکباره و ناگهانی می تواند باعث تیره شدن رنگ برگ ها و گل شاه پسند باشد.

علت پژمرده شدن گل شاه پسند

 گرمای بیش از حد، عدم تهویه هوا، خشکی خاک و تشنگی علت های اصلی پژمرده شدن و در نهایت خشک شدن و از بین رفتن گل شاه پسند هستند.

علت گل ندادن شاه پسند

 دستکاری ریشه ها، نور کم، آفت زدگی و حتی حساسیت بیش از در مراقبت از این گیاه می توانند علت های عدم گل دهی گیاه شاه پسند باشند.

 

گل شاه پسندطرز نگهداری گل شاه پسند در خانه

 شاه پسند را معمولا در باغچه می کارند اما این گل را به خوبی در آپارتمان و در گلدان نیز می توان نگهداری کرد.

 اگرچه تمام نکات فوق با نگهداری شاه پسند در گلدان مرتبط است اما به نکات زیر که ویژه نگهداری این گل در گلدان و خانه هستند توجه فرمایید.

 

(1-) شاهپسند در گلدان های آویزی جلوه بی نظیری دارد و برای خاک آن در گلدان بهتر است از خاک چند منظوره بر پایه ذغال سنگ استفاده کنید و حتما زهکش گلدان را چک کنید

 (2-) گلدان را در مکانی به دور از وسایل سرمایشی و گرمایشی و در جایی که دما به زیر 7 درجه نرسد نگهداری کنید

 (3-) از آنجایی که تماس مستقیم پوست با گیاه شاه پسند ممکن است باعث خارش و التهاب شود آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور کنید

 (4-) هر چند وقت یکبار برای آراستگی و سلامت گل، گل ها، شاخه ها و برگ های مسن، مریض، آسیب دیده و خشک شده را هرس کنید

 (5-) از جابجایی بیش از حد گل شاه پسند بپرهیزید هنگام تماس با آن از دستکش استفاده کنید

 

نحوه تکثیر گل شاه پسند

گل شاه پسند

 

خواص گل شاه پسند

 جدای از زیبا سازی فضا و اثر روحیه بخشی گل شاه پسند در طب سنتی از گل شاه پسند استفاده دارویی بسیاری می شود که برخی از خواص آن شامل موارد زیر است

● افزودن جوشانده برگ این گیاه به آب حمام خاصیت ضد روماتیسمی دارد

● عصاره برگ تازه شاه پسند خاصیت، تب بری و ضد نفخ دارد و تقویت کننده سیستم تنفسی است

● عصاره ماتنولی برگ شاه پسند التیام بخش زخم معده است

 

گل شاه پسندانواع گل شاه پسند

 

همانطور که گفتیم این گل گونه های بسیار مختلفی دارد که معروف ترین گونه های آن شامل موارد زیر است

 (1-) شاه پسند درختچه ای

(2-) شاه پسند زمین کش

(3-) شاه پسند سه برگچه

(4-) شاه پسند زیرفون برگ

(5-) شاه پسند ریزچی

 

گل شاه پسند

 

بذر گل شاه پسند

 پس از بلوغ گیاه را با دقت بررسی کنید اگر غلاف های کوچک سبز رنگی را مشاهده کردید آن ها بذرهای گا شاه پسند هستند.

با وارد شدن گیاه به مراحله تولید بذر گلدهی رو به کاهش و متوقف خواهد چراکه گل ماموریت خود را برای تولید مثل یعنی تولید بذر انجام داده است پس بذرها را بچینید تا گیاه مجددا برای گلدهی تحریک شود.

 

گل شاه پسند


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد