hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > ادیان و مذاهب > ولادت امام موسی کاظم در سال 1403 چه روزی است؟ با زندگی نامه

ولادت امام موسی کاظم در سال 1403 چه روزی است؟ با زندگی نامه

1402/12/16 , 14:04
تاریخ ولادت امام موسی کاظم در تقویم سال 1403 به شمسی، قمری و میلادی همراه با زندگینامه امام موسی کاظم را در ادامه برایتان آورده ایم.

امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام ما شیعیان است، او فرزند امام جعفر صادق (ع) است. در این مطلب روز میلاد امام موسی کاظم در تقویم سال 1403 همراه با زندگی نامه اش را بررسی خواهیم کرد.

ولادت امام موسی کاظم در سال 1403 چه روزی است؟

ولادت امام موسی کاظم در سال 1403 روز پنجشنبه 7 تیر است.

روز ولادت امام موسی کاظم (ع) در تقویم شمسی برابر است با : روز پنجشنبه 7 تیر سال 1403

روز ولادت امام موسی کاظم (ع) در تقویم قمری برابر است با : روز پنجشنبه۲۰ ذی الحجه سال 1445

روز ولادت امام موسی کاظم (ع) در تقویم میلادی برابر است با : روز پنجشنبه9 ژانویه سال 2024

ولادت امام موسی کاظم 1403چند شنبه و چه روزی است؟

ولادت امام موسی کاظم 1403 روز پنجشنبه 7 تیر است.

ولادت امام موسی کاظم
ولادت امام موسی کاظم

زندگینامه امام موسی کاظم

ولادت امام کاظم

حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مشهور به امام موسی کاظم علیه السلام امام هفتم شیعیان در بیستم ماه ذی الحجه سال 128 هجری قمری، در قریه ابواء (میان مکه و مدینه) دیده به دنیا گشود. پدر بزرگوارشان امام جعفر صادق (ع)، امام ششم شیعیان و مادر مهربان مکرمه اشان، حمیده کنیزی از اهل مغرب یا اندلس(اسپانیا) بوده است.

همسر امام موسی کاظم

نجمه، مادر بزرگوار امام رضا (علیه السلام) و از زنان مؤمنه، پارسا، نجیب و پاکیزه بود. حمیده، همسر امام صادق (علیه السلام)، او را که کنیزی از اهالی مغرب بود، خرید و به منزل برد.

نجمه در خانه امام صادق (علیه السلام)، حمیده خاتون را بسیار احترام می‌کرد و به خاطر جلال و عظمت او، هیچ گاه نزدش نمی‌نشست! روزی حمیده در عالم رویا، رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) را دید که به او فرمودند: ای حمیده! نـجـمـه را به ازدواج فرزند خود موسی درآور زیرا از او فرزندی به دنیا خواهد آمد که بهترین فرد روی زمین باشد. پس از این پیام، حمیده به فرزندش امام کاظم (علیه السلام) فرمود: پسرم! نـجـمـه بانویی است که من هرگز بهتر از او را ندیده ام، زیرا در زیرکی و محاسن اخلاق، مانندی ندارد.

من او را به تو می‌بخشم، تو نیز در حق او نیکی کن. ثـمـره ازدواج امـام مـوسـی بـن جعفر (علیه السلام) و نجمه، نوری شد که در شکم مادر به تسبیح و تهلیل مـشـغـول بـود و مـادر از آن، احـسـاس سنگینی نمی‌کرد وچون به دنیا آمد، دست ها را بر زمین گذاشت، سر را به سوی آسمان بلند کرد و لب های مبارکش را به حرکت درآورد: گویا با خدایش راز و نیاز می‌کرد. پس از تولد امام هشتم (علیه السلام)، این بانوی مکرمه با تربیت گوهری تابناک، ارزشی فراتر یافت.

فرزندان امام موسی کاظم(ع)

حضرت ابو الحسن موسی (ع) سی و هفت فرزند پسر و دختر داشت: علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، ابراهیم، عباس، قاسم، اسماعیل، جعفر، هارون، حسن، احمد، محمد، حمزه، عبداللَّه، اسحق، عبیداللَّه، زید، حسن، فضل، حسین، سلیمان، فاطمه کبری، فاطمه صغری، رقیه، حکیمه، ام ابیها، رقیه صغری، ام جعفر، لبابه، زینب، خدیجه، علیه، آمنه، حسنه، بریهه، عایشه، ام سلمه، میمونه، ام کلثوم.

در میان تمام فرزندان حضرت ابو الحسن(علیه السلام) فرزند بزرگوارش حضرت ابو الحسن علی بن موسی الرضا(علیه السلام) از همه بزرگوارتر و عالیقدرتر و داناتر و فاضلتر بوده. احمد بن موسی مردی کریم و بزرگوار و پرهیزکار بود و حضرت موسی بن جعفر این فرزند بزرگوار را دوست می‌داشت و بر سایر فرزندان مقدم می‌داشت و بستان یسیر خود را به او بخشیده بود.

ولادت امام موسی کاظم
ولادت امام موسی کاظم

امام کاظم در حکومت خلفای عباسی

دوران زندگی امام کاظم (ع)، مقارن با حکومت چند تن از خلفای بنی عباس بود. در دورانی که استبداد و ستمگری حاکمان عباسی، به اوج خود رسیده بود. امام کاظم (ع) در برابر ظلم و ستم هایی که از سوی خلفای عباسی صورت می‌گرفت؛ ساکت نمی‌نشست، بلکه از راههای گوناگون با حکومت آنان مخالفت کرد. همین امر موجب شد که بیشتر دوران زندگی امام کاظم (ع) از مردم به دور باشد؛ در تبعید و یا در زندان! ‏ علت این امر هم ثبات و استقرار حکومت عباسیان بود. در حالی که تا پیش از آن، در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع)؛ حکومت عباسی لرزان و ناپایدار بود و نمی‏توانستند امامان را تحت نظر بگیرند، یا مشکل حادّی برای آنها به وجود بیاورند. اما در زمان امام کاظم (ع) حکومت آنان ثبات یافت و گسترش پیدا کرد و توانستند بر مردم بطور کامل مسلط شوند و امام را نیز مورد ستم قرار دهند. البته این ظلم و ستم‏ های بی شماری که بر امام می‌رفت، مانع هدایت گری ایشان نمی‏ شد. امام کاظم (ع) در فرصتهای مناسب گفتارهای بیدارگرانه خود را به گوش حُکام ظالم می‌رساند. در یکی از نامه های هشداردهنده امام که از زندان به کاخ هارون ارسال کرده، چنین آمده است: "هر روز که از این روزهای سخت بر من می‌گذرد، یکی از روزهای خوشی تو هم سپری می‌شود، تا روزی برسد که من و تو در یک جا به هم برسیم. آنجا که اهل باطل به زیانکاری خود واقف خواهند شد."

هارون الرشید، از خلفای ستمگر و متکبر بنی عباس بود، که بر قلمرو وسیعی حکومت می‌کرد و با ظلم بی حدی که بر مردم می‌کرد، سعی می‌کرد خود را حاکمی مقتدر نشان می‌داد.

امام موسی کاظم
امام موسی کاظم

شخصیت اخلاقی امام موسی کاظم

امام موسی الکاظم (ع) در علم و تواضع و مکارم اخلاق و کثرت صدقات و سخاوت و بخشندگی ضرب المثل بود. بدان و بداندیشان را با عفو و احسان بیکران خویش تربیت می‌فرمود.

شب ها به طور ناشناس در کوچه های مدینه می‌گشت و به مستمندان کمک می‌کرد. مبلغ دویست، سیصد و چهارصد دینار در کیسه ها می‌گذاشت و در مدینه میان نیازمندان قسمت می‌کرد. صرار (کیسه ها) موسی بن جعفر در مدینه معروف بودو اگر به کسی صره ای می‌رسید بی نیاز می‌گشت معذلک در اطاقی که نماز می‌گذارد جز بوریا و مصحف و شمشیر چیزی نبود.

شهادت امام موسی کاظم

در تاریخ 25 رجب سال 183 هجری، در سن 55 سالگی، به‏ وسیله زهری که در زندان سندی بن شاهک به دستور هارون ‏الرشید به آن حضرت خورانیده شد، پس از سه روز شهید شدند.

و در مکانی به نام مقابر قریش در بغداد (در سرزمین عراق) که هم اکنون به «کاظمین» معروف است، دفن شدند.

پرسش های متداول

تاریخ ولادت امام موسی کاظم در سال 1403 چه روزی است؟
تاریخ ولادت امام موسی کاظم در سال 1403 روز پنجشنبه 7 تیر است.
روز ولادت امام موسی کاظم تعطیل است؟
خیر  پنجشنبه 7 تیر 1403 روز ولادت امام موسی کاظم تعطیل نیست.


امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد