hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > ادیان و مذاهب > ولادت امام هادی در تقویم سال 1403چه روزی است؟ با زندگی نامه

ولادت امام هادی در تقویم سال 1403چه روزی است؟ با زندگی نامه

تاریخ ولادت امام علی نقی مشهور به هادی در تقویم سال 1403 به شمسی، قمری و میلادی همراه با زندگی نامه امام هادی را در اختیارتان قرار داده ایم.

امام علی النقی مشهور به هادی در 15 ذی الحجه به دنیا آمد. در ادامه مطلب تاریخ دقیق ولادت امام هادی در سال جاری همراه با زندگینامه امام علی النقی را برایتان آورده ایم:

ولادت امام هادی علی نقی در سال 1403 چه روزی است؟

ولادت امام هادی علی نقی در سال 1403 روز شنبه 2 تیر است.

تاریخ دقیق ولادت امام علی النقی الهادی علیه السلام در تقویم شمسی برابر است با روز شنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۳؛ ۱۴۰۳/۰۴/۰۲

تاریخ دقیق ولادت امام علی النقی الهادی علیه السلام در تقویم قمری برابر است با روز شنبه  ۱۵ ذوالحجه ۱۴۴۵؛ ۱۴۴۵/۱۲/۱۵

تاریخ دقیق ولادت امام علی النقی الهادی علیه السلام در تقویم میلادی برابر است با روز شنبه 2024 June 22


ولادت امام هادی علی النقی الهادی 1403 چند شنبه و چه روزی است؟

ولادت امام هادی علی النقی الهادی در سال 1403 روز شنبه 2 تیر است.


ولادت امام علی نقی (ع)

زندگی نامه امام هادی

 علی بن محمد (ع) مشهور به امام هادی (ع) و امام علی النقی (ع) امام دهم شیعیان است،  آن حضرت در سال 212 هجری قمری دیده به جهان گشود . مدت امامت آن حضرت حدود 34 سال بود و در سال 254 هجری قمری به دست معتمد عباسی به شهادت رسیدند .

ولادت امام علی النقی

 علی النقی الهادی (ع) ، ملقب به « امام هادی (ع) » ، دهمین پیشوای شیعیان ، در ۱۵ ذی الحجه سال ۲۱۲ هجری قمری ، در اطراف مدینه منوره ، در محلی به نام ” صریا ” متولد گشت.پدر بزرگوارشان ؛ حضرت امام جواد (ع) و مادرشان، بانوی گرامی؛ سمانه مغربیه است که بانویی بافضیلت و باتقوا بود.  

امامت امام هادی

امام هادی (ع) در سن ۶ یا ۸ سالگی ، یعنی در سال ۲۲۰ هجری، پس از شهادت پدر ارجمندشان ؛ حضرت امام جواد (ع) به امامت رسیدند. مدت ۳۳ ساله امامت حضرت هادی الائمه (ع) با خلافت معتصم، واثق، منتصر، مستعین، معتز و متوکل عباسی معاصر بود.

القاب امام علی النقی

حضرت امام هادی (علیه السلام) به القاب دیگری مانند : « نقی » ، « عالم » ، « فقیه » ، « امین » و « طیب » ، شهرت داشت و کنیه مبارک ایشان نیز « ابوالحسن » است.

همسر و فرزندان امام هادی

همسر امام هادی (ع) حُدیث یا سلیل نام داشت، او کنیزی از اهالی «نوبه» بود و او مادر امام حسن عسکری(ع) است.

اکثر علمای شیعه چهار فرزند پسر برای امام هادی(ع) ذکر کرده‌اند، اما در تعداد دختران او اختلاف است. خصیبی می‌نویسد: فرزندان امام هادی(ع) عبارتند از: امام حسن عسکری(ع)، محمد، حسین و جعفر (مدّعی امامت و معروف به جعفر کذاب)

شیخ مفید در مورد فرزندان او می‌نویسد: جانشین آن حضرت ابامحمد حسن (ع) است که امام بعد از اوست و حسین و محمد و جعفر و دختری به نام عایشه، و این شهرآشوب دختری به نام علیه برای او نام می‌برد. البته با توجه به قرائن و شواهد امکان دارد امام هادی(ع) فقط دارای یک دختر بوده باشد که نام‌های متفاوتی داشته است. از سخنان علمای اهل سنّت نیز برمی‌آید که وی چهار فرزند پسر و یک دختر داشته است .

ولادت امام علی نقی (ع)

اوضاع سیاسی زمان امام هادی 

امام علی النقی الهادی علیه السلام در سال ۲۲۰ ه.ق به امامت رسیدند. در این زمان ایشان در مدینه بودند و در آنجا به مدت ۱۳ سال وظایف امامت خود را انجام می دادند؛ مردم از این سرچشمه ی حیات معنوی و علمی و فکری سیراب می شدند و ایشان نیز به همه ی امور شیعیان رسیدگی می کردند تا این که متوکل (خلیفه ی وقت) که در دشمنی با ائمه اطهار علیه السلام مشهور بود؛ به خاطر هراسی که از نفوذ و محبوبیت امام علیه السلام در جامعه داشت ایشان را از مدینه به سامرا فراخواند زیرا احساس می کرد که باید امام را از نزدیک تحت نظر بگیرد. پس از آمدن امام به سامرا، اگرچه ایشان ظاهرا آزاد بود اما «متوکل» منزلشان را طوری انتخاب کرده بود که همواره تحت نظر باشند. او به طور مرتب دستور تفتیش منزل ایشان را صادر می کرد و تمام دیدارها و رفت و آمدها توسط نیروهای حکومتی کنترل می شد.

فعالیت های امام علی النقی

امام هادی علیه السلام با این که شدیدا تحت نظر بود، اما از پای ننشست و فعالیت های خود را به شیوه ای مطابق اوضاع زمان خویش به پیش برد. از مهمترین فعالیت های ایشان این بود که به مردم از راه های گوناگون آگاهی داده و منصب امامت و مقام علمی خود را در طی سخنان خویش و در مناظرات و پرسش و پاسخ های علمی، آشکار کرده و تثبیت کنند. همچنین عدم مشروعیت حکومت بنی عباس را تبیین می کردند. یکی دیگر از محورهای فعالیت امام، آماده کردن مردم و شیعیان نسبت به غیبت حضرت مهدی علیه السلام بود. البته ایشان با نهایت احتیاط و جلوگیری از حساس شدن حکومت، این موضوع را به طور سربسته در ضمن سخنان خویش ذکر می فرمودند.

شهادت امام هادی 

در مورد شهادت امام علی النقی و قاتل او اختلاف است، برخی معتمد عباسی را قاتل آن حضرت می‌دانند و به عقیده برخی دیگر معتز عباسی، فرمان قتل آن بزرگوار را صادر و معتمد آن را اجرا کرد. 

آن حضرت (ع) ، سرانجام در ۳ ماه رجب سال ۲۵۴ هجری قمری و در سن ۴۲ سالگی ، توسط متوکل عباسی به شهادت رسید و مرقد شریف ایشان هم ـ در جوار مرقد فرزند بزرگوارشان ؛ حضرت امام حسن عسکری (ع) ـ در شهر سامراء، ملجاء و پناه شیعیان و عاشقان است.

پرسش های متداول

ولادت امام هادی علی النقی در سال1403  چه روزی است؟
ولادت امام هادی علی النقی در سال 1403 روز شنبه 2 تیر است. 
آیا روز ولادت امام هادی علی النقی 1403تعطیل است؟
خیر. روز شنبه 2 تیر 1403 روز ولادت امام هادی تعطیل نیست.


امتیاز: 3 (از 2 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد