hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین از شعار تا عمل

سرمقاله رویداد ایران

تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین از شعار تا عمل

در نگاهی انتقادی به تجربه شیوه برخورد دولت‌ها با شعار سال حجم انبوهی از فعالیت‌های نمایشی، کم‌بازده و حتی بر خلاف جهت اصلی مشاهده می‌شود.

سال 1401 نیز مانند سال‌های گذشته عنوانی اقتصادی خواهد داشت. «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نقشه راهی است که رئوس برنامه کلان کشور را مشخص می‌کند. در نگاهی انتقادی به تجربه شیوه برخورد دولت‌ها با شعار سال حجم انبوهی از فعالیت‌های نمایشی، کم‌بازده و حتی بر خلاف جهت اصلی مشاهده می‌شود.

اما 1401 به‌نوعی وابسته به اجرای دقیق و درست این شعار است. از سویی انبوه مشکلات اقتصادی برای کارآفرینان و شاغلان که سبب شده هر دو بین دو لبه قیچی تعدیل و تورم مورد هجمه سیاست‌گذاری‌های داخلی و مشکلات خارجی قرار گیرند. 

اگر موضوع احیای برجام و بهبود روابط با کشورها به سرانجام برسد، با کاهش بخشی از مشکلات در تعاملات خارجی، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در ایجاد روابط دوسویه برای صادرات خدمات مهندسی و راهکارهای نزدیک لبه فناوری به کشورهای دوست و انتقال فناوری از کشورهای پیشرفته دنیا جدی‌تر می‌شود. همچنین با کاهش تنش‌های مرتبط با روابط بین‌المللی زمینه چیره شدن بر بازارهای جدید صادراتی فراهم خواهد شد. از سوی دیگر باتوجه‌به شرایط پرمخاطره اقتصاد داخلی و تورم افسارگسیخته که سبب کاهش کیفیت زندگی ‌بخش گسترده‌ای از مردم شده است، تولید باکیفیت، انبوه و به‌روز و کاهش قیمت‌ها برای کشور و مردم در اولویت خواهد بود.

موضوع دیگری که به نظر می‌رسد امسال جزو مخاطرات اقتصادی،‌اجتماعی و حتی سیاسی کشور باشد، احتمال تعدیل پرتعداد نیروی شاغل به سبب افزایش هزینه‌ها و دستمزدها، بدون ایجاد شرایط جبران و رونق برای واحدهای تولیدی، خدماتی و اقتصادی است. ازاین‌رو توجه به موضوع اشتغال‌آفرینی بدون تکرار شیوه‌های حبابی و بی‌حاصل گذشته باید در اولویت نهادهای حاکمیتی و دولت قرار گیرد. حفظ اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، بدون درپیش‌گرفتن پول‌پاشی‌های بی‌اثر و اقدامات شعاری، از بهترین شیوه‌های ارزیابی دولتی است که در نیمه امسال وارد دومین سال استقرار خود خواهد شد.

برای به ثمر رسیدن شعار سال، حضور موثر بخش خصوصی و مردم تعیین‌کننده خواهد بود که باید امیدوار بود که تسهیل دولت در این زمینه دریچه‌های امید را به‌سوی رشد و شکوفایی بگشاید.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
امیر اکبری
امیر اکبری
مدیر مسئول

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد