hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > ادیان و مذاهب > ولادت امام رضا در سال 1403چه روزی است؟ همراه زندگی نامه امام

ولادت امام رضا در سال 1403چه روزی است؟ همراه زندگی نامه امام

1402/12/15 , 09:07
تاریخ ولادت امام رضا (ع) در تقویم سال 1403 به شمسی، قمری و میلادی همراه با زندگینامه کوتاه علی بن موسی الرضا (ع) را در ادامه برایتان آورده ایم.

تولد امام رضا (ع) برابر با 11 ذی القعده در تقویم قمری است. در ادامه تاریخ دقیق ولادت علی بن موسی الرضا به شمسی، قمری و میلادی در تقویم های مربوطه را همراه با زندگی نامه شمس الشموس را مطالعه می کنید:

تاریخ ولادت امام رضا 1403 کی و چه روزی هست؟

تاریخ ولادت امام رضا 1403 31 اردیبهشت روز دوشنبه است.

ولادت امام رضا1402
ولادت امام رضا
تاریخ و روز دقیق تولد امام رضا (ع) در تقویم شمسی برابر است با :  روز دوشنبه 21 اردیبهشت 1403

                                         دوشنبه ، 21 اردیبهشت 1402
                                                 ۱۴۰۳/۰۲/۳۱

تاریخ و روز دقیق تولد امام رضا (ع) در تقویم قمری برابر است با ۱۱ ذی القعده سال 1445

                                                      11 ذی القعده 1445
                                                        ١٤٤٥/١١/1

تاریخ و روز دقیق تولد امام رضا (ع) در تقویم میلادی برابر است با: 20 می سال 2024

                                                     20 May 2024
2024/05/20


ولادت امام رضا 1403 چند شنبه و چه روزی است؟

ولادت امام رضا 1403 روز دوشنبه 21 اردیبهشت است.

ولادت امام رضا
ولادت امام رضا

زنـدگی نامه امـام رضا (ع)

 تـولد

 امـام رضا (ع) در روز پنجشنبـه یا جمعه ۱۱ ذی‌القعده، ۱۴۸ یا ۱۵۳ق دیده بـه جهـان گشودنـد. شیخ کلینی سال تـولدش را ۱۴۸ق بیان کـرده اسـت.

القاب امام رضا

علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، کـنیه‌اش ابـوالحسن و مشهورترین لقب ایشان رضا اسـت و در روایتی از امـام جواد(ع) آمده اسـت کـه این لقب از سوی خداونـد برای پدرش تعیین شده اسـت. 

صابر، رضی و وفی از دیگر القاب آن حضرت اسـت. او بـه عالم آل محمد نیز مشهور اسـت. در جایی گفته شده اسـت کـه امـام کاظم(ع) بـه فرزنـدانش مـی‌گفت: «برادر شمـا علی بن موسی، عالم آل محمد اسـت.» هـمچنین امـام جواد(ع) در زیارت امـام رضا(ع) او را امـام رئوف خطاب کـرده اسـت. لقب امـام رئوف در بین شیعیان شهرت بسیار دارد.

ازدواج و فرزند امام رضا(ع)

تنها همسرش حضرت خيزران و تنها فرزندش امام جواد علیه السلام بوده و فرزند ديگري براي آن حضرت ذکر نکرده اند.

ولادت امام رضا
ولادت امام رضا

امـامت امـام رضا (ع)

 امـام رضا(ع) پس از شهـادت پدرش امـام موسی کاظم(ع) در سال ۱۸۳ق امـامت را بر عهده گرفت؛ مدت امـامت آن حضرت ۲۰ سال (۱۸۳-۲۰۳ق) بـود کـه بـا خلافت هـارون الرشید(۱۰ سال)، محمد امـین (حدود ۵ سال)، مأمون (۵ سال) هـمزمـان بـود.

 در چنین دورانی مقبـولیت امـام رضا (ع) در مـیان شیعیان و برتری علمـی و اخلاقی ایشان، ثابت کـننـده امـامت او بـود. هرچنـد کـه مسأله امـامت در اواخر زنـدگی موسی بن جعفر (ع) بسیار پیچیده شده بـود امـا بیشتر اصحاب امـام کاظم (ع) جانشینی امـام رضا (ع) را پذیرفته بـودنـد.

شهادت امام رضا (ع)

امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به شهادت رسید.

نحوه شهادت امام رضا (ع)

با اوج‌گیری تمایلات مردم به امام هشتم شیعیان جهان (ع)، مامون خلیفه عباسی با دسیسه چینی، ایشان را مسموم و شهید کردند. 

در مورد چگونگی شهادت امام رضا (ع)، دو روایت آمده است:

آب انار مسموم

عبد اللَّه بن بشیر نقل می‌کند: مأمون به من دستور داد تا ناخن‌هایم را بیش از حد معمول بلند کنم و در این مورد به کسی هم چیزی نگویم. من نیز چنان کردم. روزی مرا خواست و چیزى شبیه به تمر هندى به من داد و گفت: «این را با دو دست خود خوب بمال و ورز بده»، من نیز چنان کردم. سپس برخاست و مرا تنها گذاشت و نزد حضرت رضا (علیه السّلام) رفت و گفت: «حال شما چگونه است؟»، فرمود: «امیدوارم امروز بهتر شوم»، مأمون گفت: «من نیز بحمداللَّه امروز خوبم»، سپس مامون پرسید: «آیا امروز پرستاران و خدمتگزاران خدمت شما رسیده اند؟» حضرت فرمود: «نه»، مأمون قیافه‌ای خشمناک به خود گرفت و بر سر خادمان خود فریاد زد.

مأمون سپس گفت: «همین الآن آب انار را بگیر و بخور که براى رفع این بیمارى چاره‌ای جز خوردن آن نیست»، عبداللَّه بن بشیر می‌گوید: مأمون به من گفت: «براى ما انار بیاور»، من هم آوردم، بعد مأمون رو کرد به من و گفت: «با دست خود آن را فشار بده و آبش را بگیر» من هم این کار را کردم، و مأمون آن آب انار را با دست خود به حضرت رضا (علیه السلام) خورانید و همان باعث شهادت حضرتش شد. ایشان پس از نوشیدن آن آب انار مسمومی که مأمون به او نوشانید دو روز بیشتر زنده نبودند.

ولادت امام رضا
عکس نوشته تبریک ولادت امام رضا


انگور آغشته به سَمّ

 از محمد بن جَهْم‌ نقل شده که امام رضا (علیه السلام) به انگور علاقه‌مند بود. زمانی که مأمون قصد قتل او را کرد، مقدارى انگور براى آن حضرت تهیه کردند و چند روز با سوزن‌هاى زهر آلود که به کاری‌ترین زهرها آلوده شده بودند حبه‌های آن را آلوده به سمّ کردند. آنگاه آن‌ها را حضور امام رضا (علیه السلام) آوردند. حضرت رضا (علیه السلام) پس از تناول انگور زهر آلود رنجور شده و بدین وسیله به شهادت رسید.

اباصلت هروی می‌گوید: وقتی مأمون از محضر امام (علیه السلام) خارج شد من داخل شدم. همین که حضرت مرا دید به من فرمود: «یَا أَبَا الصَّلْتِ قَدْ فَعَلُوهَا»، اباصلت! بالاخره کارخودشان را کردند. اباصلت در ادامه می‌گوید: «بعد از این جمله شنیدم که حضرت شروع به حمد و ستایش الهی کرد».

 دفن شبانه و مظلومانه امام رضا علیه السلام

مردم و دوستداران آن امام وقتی که خبر شهادت حضرت را شنیدند ازدحام کردند و گفتند که مأمون با نیرنگ امام علیه السلام را کشته است. مأمون شخصی را نزد مردم فرستاد و گفت تشییع جنازه به فرصتی دیگر موکول شده است. مأمون از ترس این که آشوبی برپا شود مردم را با این ترفند متفرق کرد و دستور داد جنازه آن حضرت را شبانه غسل دادند و به خاک سپردند.


امتیاز: 1.3 (از 12 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد